Στο προσκήνιο επανέρχεται το χρόνιο πρόβλημα της σχολικής κατανομής μαθητών στον Δήμο Καλαμαριάς, καθώς η νέα κατανομή για το σχολικό έτος 2025-2026 έχει προκαλέσει σοβαρές κοινωνικές αντιδράσεις. Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Νοτοπούλου, Χρήστος Γιαννούλης και Πόπη Τσαπανίδου κατέθεσαν ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, επισημαίνοντας την ανάγκη για επανεξέταση των αποφάσεων, στρατηγικό σχεδιασμό σχολικής στέγης και διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.

Γονείς και μαθητές αντιμέτωποι με άνιση πρόσβαση στην εκπαίδευση

Οι περιοχές της Νέας Κρήνης, του Αγίου Ιωάννη, της Επέκτασης και του Φοίνικα βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο των εντάσεων που προκαλεί η εφαρμοζόμενη πολιτική κατανομής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ειδικά φέτος, η απόφαση για τη Γ’ Γυμνασίου έχει οδηγήσει δεκάδες μαθητές να μην μπορούν να εγγραφούν στα πλησιέστερα Λύκεια των περιοχών τους, δημιουργώντας αίσθημα αδικίας και αναστάτωσης.

Όπως τονίζεται, ήδη από τον Μάρτιο, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων είχε προειδοποιήσει για τον κίνδυνο να δημιουργηθούν μόλις τρία τμήματα στο 3ο Λύκειο, γεγονός που επιβεβαιώθηκε, αφήνοντας περίπου 125 μαθητές – από τα 3ο, 6ο, 9ο και 10ο Γυμνάσια – εκτός των γειτονικών 3ου και 6ου ΓΕΛ.

Διαβάστε εδώ 

Υποδομές υπάρχουν, αλλά δεν αξιοποιούνται πλήρως

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην περίπτωση του 3ου ΓΕΛ Καλαμαριάς, το οποίο, σύμφωνα με έγγραφο του Αντιδημάρχου Παιδείας (37051/06-06-2025), διαθέτει 20 αίθουσες και μπορεί να φιλοξενήσει έως 450 μαθητές, δηλαδή 18 τμήματα. Ωστόσο, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης ενέκρινε μόνο 15 τμήματα, χωρίς σαφή αιτιολόγηση.

Το Υπουργείο Παιδείας επικαλείται τα κτιριολογικά πρότυπα, σύμφωνα με τα οποία πρέπει να υπάρχουν επιπλέον αίθουσες για κατευθύνσεις, ξένες γλώσσες και πληροφορική. Παρόλα αυτά, όπως τονίζεται στην ερώτηση, τέτοια αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας δεν παρατηρείται σε κανένα άλλο Λύκειο της περιοχής, γεγονός που εγείρει ερωτήματα περί ίσης μεταχείρισης.

Μαθητές αναγκάζονται σε επικίνδυνες μετακινήσεις

Αποτέλεσμα αυτής της κατανομής είναι πολλοί μαθητές να αναγκάζονται να μετακινούνται καθημερινά έως και 2,5 χιλιόμετρα εκτός γειτονιάς, σε διαδρομές χωρίς πεζοδρόμια και σε οδούς υψηλής κυκλοφορίας. Η εικόνα αυτή δημιουργεί σοβαρά ζητήματα ασφάλειας, αλλά και αδικίας ως προς την πρόσβαση στην εκπαίδευση.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε με την αιφνιδιαστική μετατροπή του 2ου ΓΕΛ Καλαμαριάς σε Πειραματικό. Η απόφαση αυτή, όπως καταγγέλλεται, ελήφθη χωρίς να προηγηθεί καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, ενώ δημιουργεί νέα προβλήματα, καθώς δεν διασφαλίζεται η αυτόματη συνέχιση φοίτησης για τους μαθητές του συστεγαζόμενου Πειραματικού Γυμνασίου.

Αναπάντητα ερωτήματα για την κτιριακή επάρκεια και τις σχολικές ανάγκες

Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι το νέο Πειραματικό Λύκειο θα λειτουργήσει με 12 αίθουσες διδασκαλίας, χωρίς επιπλέον χώρους, και αναρωτιούνται γιατί δεν εφαρμόζονται σε αυτό οι ίδιες απαιτήσεις για αίθουσες κατευθύνσεων και εξειδικευμένων μαθημάτων, όπως στο 3ο ΓΕΛ. Παράλληλα, σημειώνουν πως η κατανομή σε τμήματα με βάση τη γλώσσα εφαρμόζεται οριζόντια και δεν δικαιολογεί την ανάγκη για επιπλέον αίθουσες.

Το θέμα τέθηκε επίσημα στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμαριάς στις 30 Ιουνίου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της εκπαιδευτικής κοινότητας και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Παρά τις επιμέρους διαφωνίες, υπήρξε κοινή θέση για την ανάγκη άμεσης επανεξέτασης του τρόπου κατανομής και για την εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου σχολικής στέγης, μέσα από ουσιαστικό διάλογο μεταξύ Υπουργείου, Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, σχολείων και τοπικών φορέων.

Παράλληλα, αναδεικνύεται η διαχρονική ανάγκη για ανέγερση νέου Λυκείου κοντά στην οδό Νταλίπη, ώστε να αντιμετωπιστεί η υπερσυγκέντρωση μαθητών και να εξασφαλιστεί ισότιμη πρόσβαση για όλους.

Πέντε ερωτήματα προς την Υπουργό Παιδείας

Η κοινοβουλευτική ερώτηση καταλήγει με πέντε καίρια ερωτήματα προς την Υπουργό:

Θα εξεταστεί εκ νέου η φετινή κατανομή μαθητών, ώστε να αξιοποιηθούν πλήρως οι υποδομές του 3ου ΓΕΛ;

Υπάρχει πρόβλεψη για επιπλέον τμήμα στο 2ο Πειραματικό ΓΕΛ, προκειμένου να συνεχίσουν οι μαθητές του Πειραματικού Γυμνασίου;

Προτίθεται το Υπουργείο να επανεξετάσει συνολικά το πλαίσιο κατανομών, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη, με συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων;

Προγραμματίζεται η σύνταξη ολοκληρωμένου σχεδίου σχολικής στέγης για τον Δήμο Καλαμαριάς;

Εξετάζεται το ενδεχόμενο δημιουργίας νέου Γενικού Λυκείου στην περιοχή της οδού Νταλίπη;

Οι ερωτήσεις αυτές αναδεικνύουν τη σοβαρότητα του ζητήματος και την πίεση για λύσεις που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους στην Καλαμαριά.

Δείτε