Όπως πολύ εύστοχα έχουν παρατηρήσει οι κοινωνικοί επιστήμονες, οι σύγχρονες κοινωνίες μεταβάλλονται, εξελίσσονται ραγδαία, με ταχείς ρυθμούς.

Πατρώνης Ιωάννης Εκπαιδευτικός ΠΕ78 Κοινωνιολόγος

Τα στοιχεία όμως της κοινωνίας που μεταβάλλονται πιο γρήγορα είναι ο υλικός πολιτισμός και η τεχνολογία. Δυσκολότερα μεταβάλλονται οι αξίες, οι απόψεις, οι νοοτροπίες των ανθρώπων.

Και η πρόοδος σε μια κοινωνία έρχεται μόνο όταν συνδυάζονται τεχνολογία, ευημερία με προοδευτικές και δημοκρατικές αξίες και νοοτροπίες.

Σε μια εποχή όπου βιώνουμε καθημερινά όξυνση κοινωνικών προβλημάτων και φαινομένων που θα έπρεπε να είχαν εξαλειφθεί αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν και να διογκώνονται, οι αξίες και οι νοοτροπίες των ανθρώπων ίσως παίζουν το σημαντικότερο ρόλο, ενώ το κράτος μοιάζει ανίσχυρο, ανίκανο και όχι κατάλληλα προετοιμασμένο να δώσει ριζικές λύσεις, να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα στην ρίζα και όχι επιδερμικά.

Πρωτοσέλιδα όπως : «άγριο ξύλο μεταξύ μαθητών χτες βράδυ……» ή «εθισμένα στα video games και κινητά τα παιδιά, η νέα ψυχική νόσος», «άγρια επεισόδια σε αγώνα ποδοσφαίρου……….νεκρός οπαδός….», «Ενδοοικογενειακή βία: 109 περιστατικά αναφέρθηκαν μέσα σε μία ημέρα – Έγιναν 54 συλλήψεις», «80 οι γυναικοκτονίες στην Ελλάδα μέσα σε 4 χρόνια», «Βασάνιζε το σκύλο του σέρνοντάς τον από το μηχανάκι….», «ΟΗΕ: Η Γάζα έχει γίνει νεκροταφείο για χιλιάδες παιδιά…», «Άγριες νύχτες στην παραλιακή: Κόντρες με αυτοκίνητα», «Παιδική εργασία στην Ελλάδα: τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε εντοπίσει περίπου 350 παιδιά, αυτή τη στιγμή έχουν περίπου 90 ενεργές υποθέσεις και τα παιδιά που εργάζονταν ή εργάζονται είναι περίπου 2 στα 3 παιδιά από Πακιστάν και Μπαγκλαντές», «Παγκοσμιοποίηση: Εκτός όμως από την αυξημένη ανισοκατανομή του εισοδήματος, η περίοδος της παγκοσμιοποίησης είναι συνώνυμη με την τρομακτική εξάπλωση της διαφθοράς», «Ο ρατσισμός έχει εισβάλλει στα γήπεδα», «Πλημμύρες: 100.000 άνθρωποι εκκένωσαν τα σπίτια τους», κατακλύζουν καθημερινά τα ειδησεογραφικά sites και οι αριθμοί τρομάζουν για την διόγκωση φαινομένων που θέτουν σε κίνδυνο την κοινωνία και τους πολίτες όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η πολιτεία πρέπει μεταξύ άλλων μέτρων να ξανασκεφτεί το ζήτημα της επαναφοράς μαθημάτων Κοινωνικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα οποία καταργήθηκαν με βίαιο τρόπο.
Συγκεκριμένα στα κατηργημένα σχολικά βιβλία της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου και «Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία» Β΄Λυκείου γινόταν αναφορά στα εξής θέματα: «………μεταξύ άλλων η έρευνα του Ε.Κ.Κ.Ε., δείχνει την τάση των νέων να επικοινωνούν ουσιαστικά με τους γονείς τους. Οι νέοι επιδιώκουν να συζητούν με τους γονείς τους, και μάλιστα τα κορίτσια περισσότερο από τα αγόρια. Θέματα που τους απασχολούν είναι αυτά των σπουδών, του σχολείου, οικονομικά και επαγγελματικά, εύρεσης εργασίας. Επίσης συζητούν, ιδιαίτερα τα κορίτσια, τα αισθηματικά και τις σχέσεις με το άλλο φύλο…», «Τι συμβαίνει όμως με τα πρότυπα συμπεριφοράς που προβάλλονται από τα Μ.Μ.Ε. και πώς αυτά επηρεάζουν τη συμπεριφορά των εφήβων;», «Μια σημαντική συνέπεια της φτώχειας είναι και η παιδική εργασία, η οποία εμφανίζεται τόσο στον αναπτυσσόμενο όσο και στον αναπτυγμένο κόσμο. Επισημαίνεται ότι τα εργαζόμενα παιδιά προέρχονται συνήθως από κοινωνίες στις οποίες ο οικογενειακός ιστός έχει διαρραγεί (πόλεμοι, εμφύλιες συρράξεις)….», «αύξηση της νεανικής παραβατικότητας ισχύει σε χώρες του εξωτερικού (αυξημένα αδικήματα σε σχέση με τη χρήση τοξικών ουσιών, χουλιγκανισμός, συμμορίες)», «Πόλεμος σημαίνει να σκοτώνονται μεταξύ τους άνθρωποι που δε γνωρίζουν ο ένας τον άλλον για τα συμφέροντα ανθρώπων που γνωρίζονται μεταξύ τους, αλλά δεν αλληλοσκοτώνονται», και άλλα πολλά που θα έδιναν το έναυσμα για συζητήσεις και δημιουργικές εργασίες γύρω από όλα αυτά τα δύσκολα κοινωνικά ζητήματα και να οδηγήσουν στην αλλαγή νοοτροπιών και αντιλήψεων της νέας γενιάς, των αυριανών ενήλικων.
Εθισμός στα κινητά, αύξηση των πολεμικών συγκρούσεων, παιδική εκμετάλλευση και κακοποίηση, ενδοοικογενειακή βία, έμφυλη βία και διακρίσεις, παραβατικότητα και εγκληματικότητα ανηλίκων, βία μεταξύ ανηλίκων, γυναικοκτονίες, κακοποίηση ζώων, αύξηση τροχαίων ατυχημάτων, διαφθορά, trafficking, πολιτική απάθεια και αποχή, παιδική εργασία, ρατσισμός, έκρηξη φτώχειας, μείωση κοινωνικού κράτους, κλιματική αλλαγή και κοινωνικές συνέπειες, βία στα γήπεδα και άλλα πολλά φαινόμενα απαιτούν άμεσα αντιμετώπιση μέσα από μέτρα όχι μόνο κατασταλτικά αλλά και προληπτικά. Δηλαδή μέσω της παιδείας, της πολιτικής και κοινωνικής παιδείας, της ενίσχυσης των Κοινωνικών Νομικών και Πολιτικών επιστημών οι οποίες με βία εξοβελίστηκαν. Η απάντηση στη βία και όλα αυτά τα προβλήματα της κοινωνίας είναι η έμπρακτη ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών νομικών και πολιτικών επιστημών. Κρίνεται πλέον παραπάνω από επιτακτική η ανάγκη επαναφοράς των μαθημάτων Κοινωνικών Νομικών και Πολιτικών Επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα οποία καταργήθηκαν με βίαιο τρόπο, την δημιουργία υποστηρικτικών δομών στελεχωμένων με κοινωνικούς επιστήμονες, τον διορισμό Κοινωνιολόγων στα σχολεία και ως ειδικό βοηθητικό προσωπικό αλλά και την ίδρυση Σχολών Γονέων στελεχωμένες με ειδικούς και Κοινωνικούς Επιστήμονες.