Σε 4 και 6 ώρες την εβδομάδα αυξάνεται η διδασκαλία των Αρχαίων σε Β΄ και Γ΄ Λυκείου

Από την «παρέκκλιση» της σεξουαλικής αγωγής και το μεγάλο κακό της Θεματικής Εβδομάδας, θέμα των ημερών είναι τώρα η “Αντιγόνη” του Σοφοκλή. Φιλόλογοι αντιδρούν για την τύχη της τραγωδίας στα σχολεία, το Διαδίκτυο αγωνιά για την εκπαίδευση, και η (οι) πολιτική (οί) κερδίζει ένα ακόμη πεδίο ανταγωνισμών. Κανείς, ωστόσο, δεν μπήκε στον κόπο να ενημερωθεί επαρκώς για την πρόταση αναμόρφωσης του Λυκείου – γύρω από την οποία ο θόρυβος.

Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας

Η πρόταση είναι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και δεν αποτελεί απόφαση. Συζητείται, ωστόσο, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Βάσει αυτής, η “Αντιγόνη” γίνεται τετράωρο μάθημα επιλογής στη Β’ Λυκείου. Στη Γ’ Λυκείου το μάθημα των Αρχαίων γίνεται εξάωρο μάθημα επιλογής. Η αναμόρφωση αυτή απηχεί τη λογική για ένα “Λύκειο των επιλογών”. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΙΕΠ προετοιμάζει εργαστήριο από κοινού με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, για το πώς θα συνενώνονται οι εκδοχές της διδασκαλίας της γλώσσας (π.χ. αρχαία, βυζαντινή, νέα ελληνική), αλλά και το πώς θα μπορούν τα κλασικά κείμενα του αρχαιοελληνικού πολιτισμού να διδάσκονται στο πλαίσιο της Νέας Ελληνικής.

ΥΠΠΕΘ: Ανυπόστατες φήμες, εσφαλμένες εντυπώσεις

“Εσφαλμένες εντυπώσεις” , βασισμένες σε “ανυπόστατες φήμες”, καταγγέλλει το υπουργείο Παιδείας, “διαψεύδει κατηγορηματικά τα σχετικά δημοσιεύματα” για την “Αντιγόνη”, και κατονομάζει την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων για τη σκληρή της τοποθέτηση. Με τις λέξεις “κατάργηση” και “εξοβελισμό” η ΠΕΦ αναφέρεται στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, αποσιωπώντας ότι οι ώρες διδασκαλίας του αυξάνονται στην πραγματικότητα. Κατά τις πληροφορίες, ωστόσο, η ΠΕΦ είχε επικοινωνία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την ουσία του θέματος, την οποία μάλλον επέλεξε να αγνοήσει…

Πάντως, ο σχετικός “θόρυβος” ξεκίνησε από δημοσίευμα ακροδεξιάς εφημερίδας πριν από αρκετές ημέρες. Ακολούθησαν διάφορες ιστοσελίδες, στη συνέχεια ανακοινώσεις φιλολόγων, και όπως πάντα ένα μη-θέμα έγινε το θέμα των ημερών. Οι φιλόλογοι της Αργολίδας άρχισαν να μαζεύουν υπογραφές, οι παραλληλισμοί με τον Επιτάφιο του Περικλή στη Γ’ Λυκείου συνέχισαν… Ο βουλευτής των ΑΝ.ΕΛΛ. Δ. Καμμένος μιλούσε χθες για “επιμονή για τη διεξαγωγή Θεματικής Εβδομάδας με θέμα τις έκφυλες ταυτότητες” και “κατάργηση της διδασκαλίας της ‘Αντιγόνης’ του Σοφοκλή”…

Λίγο αργότερα, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων υπογράμμιζε: “Η διδασκαλία της ‘Αντιγόνης’ δεν καταργήθηκε ούτε κατά την επτάχρονη δικτατορία, ενώ η αγέρωχη στάση της ηρωίδας του έργου αποτέλεσε διαχρονικά παγκόσμιας εμβέλειας πρότυπο που ενέπνευσε και εμπνέει την πολιτισμένη ανθρωπότητα”. “Ελληνικό σχολείο όμως χωρίς τον Θουκυδίδου ‘Περικλέους Επιτάφιο’ και χωρίς την ‘Αντιγόνη’ του Σοφοκλή είναι σχολείο με δυσαναπλήρωτο έλλειμμα παιδείας, χωρίς ουσιαστική αγωγή δημοκρατίας, χωρίς μαθητεία στην αντίσταση απέναντι στις αυθαιρεσίες της εκάστοτε εξουσίας και χωρίς ανάδειξη -ως υπέρτατης αξίας- της αγάπης”, τονίζει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΦ και καλεί τους φιλολόγους σε αγώνα για την προάσπιση του ανθρωπιστικού χαρακτήρα και των ποιοτικών παραδόσεων της παιδείας μας.

Κατά την πρόταση του ΙΕΠ, περί της οποίας ο λόγος, στη Β’ Λυκείου στόχος είναι να διδάσκεται 4ωρο υποχρεωτικό μάθημα η “Ιστορία και Σύγχρονη Κοινωνική Επιστήμη”. Για αυτού του τύπου την αγωγή δημοκρατίας ή για τις υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που αυξάνονται, οι φιλόλογοι δεν σχολιάζουν…

Π. Χαραμής (αντιπρόεδρος ΙΕΠ)

“Στόχος μας είναι η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες να αποκτήσει γερές ανθρωπιστικές βάσεις. Όση σημασία έχει ποια κείμενα επιλέγουμε για τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής, άλλη τόση σημασία έχει να χρησιμοποιούμε την κατάλληλη μέθοδο ώστε να πιάνει τόπο η διδασκαλία, και να μην περιορίζεται σε γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα, αλλά να μπαίνει στην ουσία των κειμένων της κλασσικής γραμματείας.

Σε αυτούς τους άξονες βασίζεται η συνολική προσπάθειά μας για την οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών και στο Λύκειο. Μόνο που δεν έχει αρχίσει ακόμη, για να προεξοφλείται. Κάθε εξαγωγή συμπερασμάτων είναι βιαστική και ατεκμηρίωτη”.