Στην έκθεση που κατέθεσε η ΑΔΙΠΠΔΕ προς τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου τον Δεκέμβρη του 2016 εκφράζει την αντίθεσή της στην αξιολόγηση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού έργου από τους μαθητές και πρόσωπα που ασκούν γονική μέριμνα και προτείνει τη διαγραφή της συγκεκριμένης πρόβλεψης

Ως μέλη του Συμβουλίου της Αρχής έχουμε εξαρχής εντοπίσει στον ν. 4142/2013 πρακτικές που αντίκεινται στο πνεύμα της διαμορφωτικής λειτουργίας που πρέπει να διέπει την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Για αυτό, εγκαίρως επισημάναμε διατάξεις του νόμου που πρέπει να διαγραφούν ή να τροποποιηθούν και έχουμε, προς τούτο, υποβάλει στους προηγούμενους Υπουργούς σχετικά αιτήματα τροποποιήσεων (αρ. πρωτ. 370/29-09/14, 54/02-02-14, 281/14-10-15), τα οποία και επαναφέρουμε με την παρούσα.

Συγκεκριμένα, προτείνουμε την τροποποίηση των παρακάτω διατάξεων: α) των παρ. 7 περ. ε΄ και 8 περ. ε΄, αναφορικά με τη δημοσιοποίηση των αξιολογικών εκθέσεων, οι οποίες θεωρούμε ότι δεν πρέπει να δημοσιοποιούνται από την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε, αλλά να αξιοποιούνται από τις Σχολικές Μονάδες και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για ενημέρωση και ανατροφοδότηση.

Με τη δημοσιοποίηση όλων της εκθέσεων από κεντρικό φορέα είναι εύκολο να διολισθήσει η διαδικασία σε συγκρίσεις και κατηγοριοποιήσεις, οι οποίες αναιρούν την ουσία της εσωτερικής συλλογικής διαδικασίας, όπως είναι η αυτοαξιολόγηση.

β) της παρ. 9 περ. α΄ (υποπερ. ββ΄, γγ΄ και δδ΄΄) αναφορικά με τον επαναπροδιορισμό των γενικών κριτηρίων αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, που προβλέπει ο υφιστάμενος Νόμος, προτείνουμε τις εξής τροποποιήσεις:

(i) Μαθησιακά αποτελέσματα:

Τα μαθητικά αποτελέσματα, ως γνωστόν, προκύπτουν ως πολυπαραγοντικό αποτέλεσμα της σύμπραξης, μεταξύ άλλων, του οικογενειακού και του ευρύτερου κοινωνικο-πολιτισμικού περιβάλλοντος με τις παραμέτρους του εκπαιδευτικού συστήματος. Ως εκ τούτου, η χρήση των μαθησιακών αποτελεσμάτων ως κριτηρίου αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, αποπλαισιωμένη από το οικογενειακό και κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον, και, μάλιστα, με συγκριτικές κατατάξεις σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών παραποιεί την εκπαιδευτική πραγματικότητα, ενοχοποιεί αδίκως εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες και αποκρύπτει τις ευθύνες των εκπαιδευτικών δομών και υποδομών, καθώς, επίσης, υποβαθμίζει τη συμβολή της οικογένειας και των ίδιων των μαθητών στη διαμόρφωση της μαθησιακής προόδου τους. Με αυτό το σκεπτικό προτείνουμε τη διαγραφή της σχετικής διάταξης.

(ii) Αξιολόγηση από τους μαθητές και τα πρόσωπα που ασκούν τη γονική τους μέριμνα, της ποιότητας και αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού έργου:

Προτείνουμε τη διαγραφή της εν λόγω πρόβλεψης. Οι απόψεις, στάσεις και προτάσεις των ως άνω μελών της σχολικής κοινότητας μπορεί να τίθενται υπόψη της σχολικής μονάδας, η οποία θα τις εκτιμά και αξιοποιεί αναλόγως.

Αναλυτικά την