Του Χρήστου Κάτσικα

Η επιβολή των «πληρωμένων οδηγιών» της Ε.Ε. για το πέρασμα αλλαγών μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ δεν είναι κάτι καινούργιο. Η ευέλικτη–κοινωφελής ή στην πραγματικότητα χωρίς δικαιώματα εργασία καθιερώθηκε αφού ήταν όρος για την εκταμίευση των χρηματοδοτήσεων.

Το υπουργείο Παιδείας προσθέτει στον εκβιασμό της Ε.Ε. τον δικό του. Οπως αποκαλύπτει η Γιώτα Ιωαννίδου (γραμματέας του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ), το υπουργείο Παιδείας, αφού απέλυσε το καλοκαίρι δέκα χιλιάδες αναπληρωτές, διακηρύσσοντας ότι οι ανάγκες της εκπαίδευσης καλύπτονται πλήρως… αφού τελικά φτάσαμε κοντά Χριστούγεννα με τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και χιλιάδες χαμένες εκπαιδευτικές ώρες, εδέησε να προσλάβει ως προσωρινούς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων «Διερεύνηση των Παραμέτρων Αναμόρφωσης και Εξορθολογισμού της Διδακτέας Υλης και του Εκπαιδευτικού Υλικού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο-Λύκειο-ΕΠΑΛ)», για το διδακτικό έτος 2013-2014. Στις συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (πλήρους ή μειωμένου ωραρίου) που υπέγραψαν όσοι εκπαιδευτικοί προσλήφθηκαν στο πλαίσιο αυτής της Πράξης, πέρα από την ανάθεση διδασκαλίας, περιλαμβάνεται και «η συλλογή ερευνητικών εμπειρικών και ποιοτικών δεδομένων που αφορούν τα Προγράµµατα Σπουδών, τη διδακτέα ύλη, το εκπαιδευτικό υλικό και τις επιδράσεις τους στην εκπαιδευτική διαδικασία». Μάλιστα, ο κάθε εκπαιδευτικός πρέπει να «βρίσκεται στη διάθεση της επιστημονικής επιτροπής για επιμορφωτική καθοδήγηση, επιτόπιες επισκέψεις ή διδασκαλίες στην τάξη του καθώς και για τυχόν συμβουλευτικές συναντήσεις».

Το υπουργείο Παιδείας, εκμεταλλευόμενο το καθεστώς της ανεργίας και γνωρίζοντας ταυτόχρονα τις δυσκολίες να «περάσει» τις διαδικασίες της αξιολόγησης μέσα από τους συλλόγους διδασκόντων, εκβιάζει διπλά τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς: όχι μόνο θέλει να καλύψει πάγιες ανάγκες στα σχολεία με ληξιπρόθεσμο προσωπικό, αλλά εξαρτά την πληρωμή τους από τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων αξιολόγησης, μεταξύ 20–23 κάθε μήνα, και μάλιστα διαδικτυακά με συγκεκριμένο κωδικό, ώστε να μην αφήσει περιθώριο συλλογικής άρνησης. Γι” αυτό μέχρι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (που αντικατέστησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) να διαμορφώσει τα ερωτηματολόγια αξιολόγησης οι εκπαιδευτικοί έμεναν απλήρωτοι…