Πώς λειτουργούν τα επιτυχημένα σχολεία των Φιλανδών;

Όλοι έχουμε ακούσει πόσο φοβερά είναι τα σχολεία στη Φινλανδία και πόσο μεγάλη επιτυχία έχουν οι μαθητές τους στις διεθνείς εξετάσεις. Ήταν όμως πάντα έτσι και τι είναι αυτό που γίνεται τόσο σωστά στη Φιλανδία; Ποια είναι η θέση του εκπαιδευτικού; Έχει αυτονομία; Είναι αξιοσέβαστος; Πόσα χρόνια έχει τους ίδιους μαθητές; Η Φιλανδή δασκάλα Nina Brander περιγράφει τι ακριβώς γίνεται στις τάξεις τους…..
Στη δεκαετία του 1970, τα σχολεία της Φινλανδίας ήταν πολύ ταλαιπωρημένα μετά από 108 χρόνια υπό ρωσική κυριαρχία και τους πολλούς πολέμους που ακολούθησαν για την απελευθέρωσή της. Βέβαια και η οικονομία της χώρα ήταν στα χειρότερά της. Η ανεργία ήταν κοντά στο 20%. Στη συνέχεια, το φινλανδικό κοινοβούλιο πήρε μια ιστορική απόφαση: να αναδιοργανώσουν τα σχολεία τους καθώς πίστευαν ότι η εκπαίδευση ήταν ο καλύτερος τρόπος εξόδου της χώρας τους από τη δύσκολη αυτή κατάσταση. Έτσι, οι Φιλανδοί αποφάσισαν να μην αφήσουν πραγματικά κανένα παιδί πίσω του και να εφαρμόσουν ένα σύστημα που υπόσχεται σε κάθε μαθητή στη χώρα τους μία ιδανική εκπαίδευση, ανεξάρτητα από το πόσα χρήματα διαθέτει η οικογένειά του ή πού ζει. Ο στόχος τους ήταν να δώσουν σε κάθε έναν μαθητή μια πραγματικά αξιόλογη εκπαίδευση.
Η επιτυχία τους βέβαια τράβηξε την προσοχή του κόσμου, αφού οι μαθητές τους τα τελευταία 15 χρόνια σκίζουν σε όλα τα τεστ της PISA. Το 2010, η Φινλανδία κατέλαβε την Τρίτη θέση στην ανάγνωση, την έκτη στα μαθηματικά και τη δεύτερη στις επιστήμες. Οι ΗΠΑ έρχονται στη 17η στην ανάγνωση, 23η στην επιστήμη και στην 33 στα μαθηματικά. Η Φινλανδία βρίσκεται στην κορυφή των charts και “στην αποτελεσματικότητα της μελέτης”. Οι μαθητές της ξοδεύουν για διάβασμα λιγότερο χρόνο στο σχολείο και στο σπίτι από ό, τι τα περισσότερα έθνη, αλλά εξακολουθούν να βλέπουν απίστευτα αποτελέσματα.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η προσέγγισή των Φιλανδών στην εκπαίδευση είναι πολύ διαφορετική από ότι των άλλων εθνών. Στην πραγματικότητα, δεν έχει σχεδόν καμία σχέση.
Προσανατολισμός – χρηματοδότηση
Στα σχολεία της Φινλανδίας δίνουν έμφαση αποκλειστικά στη συνεργασία και όχι στον ανταγωνισμό. Η Nina Brander, Φιλανδή δασκάλα με 17 χρόνια εμπειρίας, λέει ότι αυτό είναι το κλειδί για την επιτυχία της Φινλανδίας. «Στη Φινλανδία έχουμε προσανατολιστεί περισσότερο προς τη μάθηση και την εργασία παρά στην αξιολόγηση», λέει. Τα σχολεία δεν κατατάσσονται σε κατηγορίες, χρηματοδοτούνται όλα έτσι ώστε οι γονείς να μπορούν να είναι ήσυχοι ότι αν ζουν σε μια μεγάλη πόλη ή σε μια μικρή πόλη της χώρας, είτε είναι πλούσιοι είτε όχι, το παιδί τους θα λάβει την ίδια, αξιόλογη εκπαίδευση. «Έχουμε ίση στοιχειώδη εκπαίδευση για όλα τα παιδιά », δήλωσε η κα Brander.
Αξιολόγηση
«Κάνουμε τεστ στο τέλος σχεδόν κάθε μαθήματος, αλλά η μόνη τυποποιημένη αξιολόγηση είναι η εισαγωγικές εξετάσεις στο τέλος του γυμνασίου,” συνεχίζει η κα Brander. “Αξιολογούμε τους μαθητές μας κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Εγώ συνήθως δίνω σκίτσα και χρησιμοποιώ την προφορική ανατροφοδότηση. Η θετική ανατροφοδότηση είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να προωθήσει την καλή μάθηση! “
Διάβασμα στο σπίτι
Οι μαθητές στη Φινλανδία επίσης έχουν το λιγότερο διάβασμα στο σπίτι ό, τι τα παιδιά σε οποιοδήποτε άλλο έθνος. Ο μέσος όρος διαβάσματος στο σπίτι είναι λιγότερο από μια ώρα την ημέρα! Μαθαίνουν ότι πρέπει να ξέρουν

στην τάξη, ώστε να μπορούν να έχουν αρκετό χρόνο για τους φίλους τους, την οικογένειά τους και άλλα ενδιαφέροντα μετά το σχολείο.

ip[
Exit mobile version