Όλες οι αλλαγές που έρχονται στα ΕΠΑΛ

Γραπτή απάντηση του Υφυπουργού Παιδείας, κ. Δημήτρη , σε ερώτηση βουλευτών της ΝΔ σχετικά με την πολιτική του ΥΠΠΕΘ για τα . Η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τα Επαγγελματικά Λύκεια (2015-18)

Για τη σημερινή ηγεσία του η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) αποτελεί σημαντική προτεραιότητα, γεγονός που αποδεικνύεται από το σύνολο των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που έχουμε δρομολογήσει για την ουσιαστική της αναβάθμιση. Οι αλλαγές αυτές ήταν απαραίτητες ώστε να αναθεωρηθούν ριζικά οι εκπαιδευτικές πολιτικές του παρελθόντος, που είχαν οδηγήσει σε σταδιακή απαξίωση την ΕΕΚ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφαση (2013) που οδήγησε στη διαθεσιμότητα χιλιάδες εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ, αποδυναμώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό τους και στερώντας από τους μαθητές/-τριες την πρόσβαση σε ποιοτικά αναβαθμισμένη παιδεία. Με σεβασμό, λοιπόν, στο ανθρώπινο δυναμικό το Υπουργείο:

α) επανέφερε τους 2500 εκπαιδευτικούς της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που ήταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας – απόλυσης,

β) επαναλειτούργησε όλες τις καταργημένες ειδικότητες και τομείς στα ΕΠΑΛ και

γ) άλλαξε τους σχεδιασμούς των προηγούμενων κυβερνήσεων να οδηγήσουν τους νέους μας στην πρόωρη κατάρτιση από την ηλικία των 15 ετών, καταργώντας την αποτυχημένη εκπαιδευτικά δομή των ΣΕΚ με τις οποίες προβλέπονταν πρόωρη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και μαθητεία ανηλίκων μαθητών.

Β. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ

Παράλληλα, εντός του 2016 ολοκληρώθηκε ένας λεπτομερής Στρατηγικός Σχεδιασμός για την ΕΕΚ και τη Μαθητεία, με στόχο να επιτευχθεί η ποιοτική αναβάθμιση της ΕΕΚ ώστε να συναντά την αποδοχή γονέων, μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας. Ο σχεδιασμός αυτός βασίζεται στην ολιστική θεώρηση ολόκληρου του συστήματος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, στην αναγνώριση και ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου της, με τον περιορισμό των κοινωνικών ανισοτήτων, στην ανάγκη συνεχούς εναρμόνισής της με τις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, στην ανάγκη παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης στους μαθητές και στις μαθήτριες που την επιλέγουν, στην ανάγκη παροχής ασφαλών επαγγελματικών διεξόδων στους αποφοίτους της, στην εμπέδωση εργασιακής ασφάλειας και στη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού οράματος για τους εκπαιδευτικούς.

Στόχος μας είναι η ΕΕΚ να καταστεί από μια επιλογή ανάγκης, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, σε μια συνειδητή επιλογή για τους μαθητές/τριες και τους νέους κι ως προς αυτό καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια.

Με συντονισμένες προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας το 2016, εξασφαλίστηκε η αναγκαία χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ για την υλοποίηση της μαθητείας, αλλά πρωτίστως για τη συνολική αναβάθμιση της ΕΕΚ, όπως αναφέρεται αναλυτικά παραπάνω.

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΤΖΕΝΤΑ

Το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την ΕΕΚ  ανταποκρίνεται και συνδέεται με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης της UNESCO ως προς τους:

Γ.  ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ  ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ  (ΕΠΑ.Λ.)

Με τη νέα δομή των ΕΠΑ.Λ. εξασφαλίζεται στους μαθητές η παροχή αφενός στέρεων γενικών γνώσεων, αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αποφεύγοντας την πρόωρη ειδίκευση. Παρέχεται, δηλαδή η ενιαία βάση, όπου ο μαθητής διαμορφώνει την επιλογή του ως προς την ειδικότητα που ακολουθεί, βάσει των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και των ικανοτήτων του. Για το λόγο αυτό προωθείται πρόγραμμα δράσεων και υποστήριξης των μαθητών/-τριών μας μέσω συμβουλευτικής και ενισχυτικής διδασκαλίας (προσαρμοσμένης στις μαθησιακές ανάγκες τους) καθώς και υποστήριξης των εκπαιδευτικών των ΕΠΑ.Λ. κυρίως μέσω επιμορφωτικών προγραμμάτων.

 Στην Α΄ ΤΑΞΗ οι μαθητές και οι μαθήτριες ακολουθούν ένα πρόγραμμα σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας (22 ώρες), μαθήματα προσανατολισμού (7 ώρες) και μαθήματα επιλογής (τεχνολογικά– επαγγελματικά, 6 ώρες), προκειμένου να τους δοθεί η δυνατότητα να διερευνήσουν τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους.

– Στη Β΄  ΤΑΞΗ  οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να επιλέξουν έναν από τους 9 τομείς επαγγελματικών σπουδών και διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες) και τεχνολογικά – επαγγελματικά  μαθήματα (23 ώρες, θεωρητικά και εργαστηριακά) του τομέα σπουδών που έχουν επιλέξει.

Στη  Γ΄ ΤΑΞΗ  προσφέρονται συνολικά 35 ειδικότητες, οι μαθητές/μαθήτριες επιλέγουν μια από αυτές που περιλαμβάνονται στον τομέα σπουδών της επιλογής τους και διδάσκονται  μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες) και μαθήματα της ειδικότητας που έχουν επιλέξει (23 ώρες, θεωρητικά και εργαστηριακά).

–  Οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. είναι:

1. Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος

(α) Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής

(β) Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής

(γ) Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών

(δ) Τεχνικός Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου

2. Τομέας Διοίκησης και Οικονομίας

(α) Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών

(β) Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων

(γ) Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης

(δ) Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού

3. Τομέας Δομικών Έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού

(α) Τεχνικός Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής

4.   Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών

(α) Γραφικών Τεχνών

(β) Αργυροχρυσοχοΐας

(γ) Συντήρησης Έργων Τέχνης – Αποκατάστασης

(δ) Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος

(ε) Σχεδιασμού-Διακόσμησης Εσωτερικών Χώρων

(στ) Επιπλοποιίας –Ξυλογλυπτική

5.  Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού

(α) Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών

(β) Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων

6.  Τομέας Μηχανολογίας

(α) Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών

(β) Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου

(γ) Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού

(δ) Τεχνικός Οχημάτων

(ε) Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών

7.   Τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων

(α) Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού

(β) Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού

8.   Τομέας Πληροφορικής

(α) Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής

(β) Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ

9.   Τομέας Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας

(α) Βοηθός Νοσηλευτή

(β) Βοηθός Ιατρικών –Βιολογικών Εργαστηρίων

(γ) Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων

(δ) Βοηθός Φυσικοθεραπευτή

(ε) Βοηθός Οδοντοτεχνίτη

(στ) Βοηθός Ακτινολογικών Εργαστηρίων

(ζ) Βοηθός Φαρμακείου

(η) Αισθητικής Τέχνης

(θ) Κομμωτικής Τέχνης

Στους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ. χορηγείται απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο του Γενικού Λυκείου και επαγγελματικό πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (αντίστοιχο των Ευρωπαϊκών).

Επίσης στη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ μπορούν να εγγράφονται και απόφοιτοι όλων των τύπων Λυκείων οι οποίοι μπορούν, αφού παρακολουθήσουν ΜΟΝΟ τα μαθήματα τομέα και ειδικότητας (23 ώρες στη Β΄ τάξη και 23 ώρες στη Γ΄ τάξη), να αποκτήσουν πτυχίο της  ειδικότητας που θα επιλέξουν και να δοκιμάσουν μια δεύτερη ευκαιρία για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τις ειδικές εξετάσεις των ΕΠΑ.Λ..

Δ. Διεύρυνση των εκπαιδευτικών και εργασιακών δυνατοτήτων μετά την αποφοίτηση από τα ΕΠΑ.Λ.:

  1. Απευθείας ένταξη στην αγορά εργασίας στην επαγγελματική ειδικότητα που έλαβε πτυχίο.
  2. Συνέχιση των σπουδών σε αντίστοιχους τομείς στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω ειδικών εξετάσεων σε 4 μαθήματα (Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά και 2 μαθήματα ειδικότητας). Στα ΤΕΙ εισάγονται σε ειδικό ποσοστό θέσεων, αναλογικό του αριθμού των υποψηφίων από ΕΠΑ.Λ.  και ΓΕ.Λ. (με κατώτατο πλαφόν το 20%) και στα Πανεπιστήμια σε ειδικό ποσοστό, που από το σχολικό έτος 2017-18 γίνεται 5%, των θέσεων του συνολικού αριθμού εισακτέων. (Για τη φετινή σχολική χρονιά στο νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής το ποσοστό των θέσεων θα είναι 10%). Επίσης οι απόφοιτοι έχουν πρόσβαση σε κοινή ομάδα σχολών (Πανεπιστημίων, ΤΕΙ και Στρατιωτικές) ανεξάρτητα του τομέα αποφοίτησής τους. Στα εσπερινά ΕΠΑΛ επαναφέραμε το ειδικό ποσοστό 1% επιπλέον θέσεων στα ΤΕΙ, που είχε καταργηθεί το 2013, με δυνατότητα μάλιστα επιλογής στους απόφοιτους των εσπερινών να διαγωνιστούν μαζί με τους απόφοιτους των ημερησίων. Έτσι για πρώτη φορά μπορούν να εισαχθούν και σε πανεπιστήμια και στρατιωτικές σχολές.
  3. Συνέχιση σπουδών στα ΙΕΚ στην ίδια (για 3 εξάμηνα) ή άλλη ειδικότητα (για 5 εξάμηνα) όπου επίσης με εξετάσεις πιστοποίησης αποκτούν πτυχίο επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
  4. Δυνατότητα εγγραφής των αποφοίτων στη Β΄ τάξη  του ΕΠΑ.Λ. σε άλλο τομέα σπουδών ή στη Γ΄ τάξη σε άλλη ειδικότητα του ίδιου τομέα, παρακολουθώντας μόνο τα τεχνολογικά μαθήματα (23 ώρες) για απόκτηση και δεύτερης ειδικότητας.
  5. Πρόσβαση σε 2ετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, μόνον για αποφοίτους ΕΠΑ.Λ., χωρίς εξετάσεις με το βαθμό απολυτηρίου και χορήγηση πτυχίου επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
  6. Με το νέο θεσμό του προαιρετικού «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας», οι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου και πτυχιούχοι ΕΠ.ΑΛ., οι οποίοι βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης αφενός προγράμματος εκπαίδευσης σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον υπό την εποπτεία του σχολείου (με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και ασφάλιση) σε αντικείμενα αντίστοιχα της ειδικότητας του και αφετέρου συμπληρωματικού εργαστηριακού μαθήματος της ειδικότητάς του στο σχολείο.

ε. αναπτυξη του  «μεταλυκειακόΥ έτος – τάξηΣ μαθητείας»

Με το «Μεταλυκειακό  Έτος – Τάξη Μαθητείας», που αποτελεί εκπαιδευτική μεθοδολογία αναβάθμισης δεξιοτήτων,  δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην αναβάθμιση της εργασιακής προοπτικής των αποφοίτων των ΕΠΑ.Λ.,  στην ομαλή και ασφαλή είσοδό τους στην αγορά εργασίας με στόχο τη σύζευξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την απασχόληση και τη στήριξη των αποφοίτων, μετά την απόκτηση του πτυχίου τους.

Τα βασικά χαρακτηριστικά της Μαθητείας του Υπουργείου Παιδείας είναι τα ακόλουθα:

  1. Αποτελεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο ο μαθησιακός χρόνος εναλλάσσεται μεταξύ χώρου εργασίας και εκπαιδευτικής δομής.
  2. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ενήλικες και μπορούν να συμμετάσχουν προαιρετικά οι απόφοιτοι Λυκείου (ΓΕΛ και ΕΠΑ.Λ.), οι οποίοι έχουν και πτυχίο ΕΠΑ.Λ. και βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης, χωρίς ηλικιακό φραγμό. Για την διαδικασία επιλογής λαμβάνεται υπόψη η ικανοποίηση κριτηρίων όπως ο τύπος του απολυτηρίου Λυκείου, ο βαθμός πτυχίου του ΕΠΑ.Λ. και η ηλικία. Για την υποβολή αιτήσεων δημοσιοποιούνται προσκλήσεις των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.
  3. Κατά την 9μηνη διάρκειά του οι μαθητευόμενοι παρακολουθούν:
    • Εργαστηριακό μάθημα στην ειδικότητά τους συνολικής διάρκειας 203 ωρών, 1 ημέρα την εβδομάδα στο σχολείο και
    •  Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε χώρο εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα με ρυθμισμένο πλαίσιο που περιλαμβάνει: σύμβαση μαθητείας, εκπαιδευτή στο χώρο απασχόλησης, αμοιβή και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, για 9 μήνες, 4 ημέρες την εβδομάδα και 7 ώρες την ημέρα.
  4. Διεξάγεται βάσει ειδικών Προγραμμάτων Σπουδών, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιοτική υλοποίησή της.
  5. Κατά την εφαρμογή του προγράμματος υπάρχει συστηματική συνεργασία μεταξύ του εκπαιδευτικού (διδάσκοντα και επόπτη από την πλευρά του σχολείου) και του εκπαιδευτή στο χώρο απασχόλησης για την τήρηση τόσο του προγράμματος σπουδών μαθητείας όσο και του πλαισίου ποιότητας μαθητείας.
  6. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι μαθητευόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν 35ωρο προπαρασκευαστικό πρόγραμμα για την προετοιμασία τους για συμμετοχή στις εξετάσεις πιστοποίησης.
  7. Οι απόφοιτοι της τάξης μαθητείας, μετά από πιστοποίηση, αναβαθμίζουν τα προσόντα τους στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αποκτούν πολύτιμη εργασιακή εμπειρία που τους οδηγεί στην απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος, όπου αυτό απαιτείται και σε πρόσθετα προσόντα για ο δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ (150 μόρια).
  8. Οι μαθητευόμενοι του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας παίρνουν αναβολή στράτευσης, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΘΕΣΜΟΥ

Α. Στον αριθμό των ειδικοτήτων που εντάχθηκαν, από 7 το σχ. έτος 2016-17, σε 16 το σχ. έτος 2017-18.

Β. Στον αριθμό των Επαγγελματικών Λυκείων στα οποία λειτουργούν τμήματα μαθητείας, από 120 το σχολ. έτος 2016-17, σε 187 το σχολ. έτος 2017-18.

Γ. Στον αριθμό των τμημάτων που λειτουργούν, από 180 το σχολ. έτος 2016-17, σε 406 το σχολ. έτος 2017-18.

Δ. Στον αριθμό των μαθητευόμενων αποφοίτων ΕΠΑΛ που εγγράφηκαν για να παρακολουθήσουν το Μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας, από 1175 το σχολ. έτος 2016-17, σε 3452 το σχολ. έτος 2017-18.

ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟ ΕΤΟΣ-ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΕΠΑΛ

ΣΧ.ΕΤΟΣ

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

ΕΠΑΛ

ΤΜΗΜΑΤΑ

ΜΑΘHTΕΥΟΜΕΝΟΙ,ΕΣ

2016-17

7

120

180

1175

2017-18

16

187

406

3452

ΔΙΑΦΟΡΑ

+129%

+56%

+126%

+194%

Τέλος σχεδιάζουμε προγράμματα τοπικών συμπράξεων με επιμελητήρια και κοινωνικούς εταίρους με στόχο την προσφορά ποιοτικών θέσεων μαθητείας.

Η υλοποίηση της μαθητείας έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 30.270.282 € για δύο χρόνια με προοπτική παράτασης μέχρι το 2023.

ΣΤ.  ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ  (ΕΠΑ.Λ.)

Από τη σχολική χρονιά 2017-18 εξελίσσεται μια φιλόδοξη δράση που στοχεύει στην αναβάθμιση των ΕΠΑ.Λ. με τίτλο «Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.». Η δράση αυτή ξεκίνησε φέτος σε 9 πιλοτικά ΕΠΑ.Λ.  και από την επόμενη χρονιά θα γενικευθεί σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. της χώρας. Το πρόγραμμα αφορά τους μαθητές της Α΄ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και επιδιώκει να στηρίξει τους μαθητές κατά τη μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση. Στοχεύει στην αναβάθμιση της ποιότητας του ΕΠΑ.Λ.  και τη βελτίωση της εικόνας του στην κοινωνία και τους ίδιους τους μαθητές, μέσα από ένα σύνολο δράσεων.

Οι βασικές δράσεις του προγράμματος είναι:

1. Εφαρμογή εναλλακτικής ενισχυτικής διδασκαλίας στα μαθήματα των Νέων Ελληνικών και των Μαθηματικών. Υλοποιείται με την ταυτόχρονη παρουσία δύο εκπαιδευτικών στην τάξη και στοχεύει στη βελτίωση του γλωσσικού και αριθμητικού γραμματισμού των μαθητών.

2. Στελέχωση των ΕΠΑ.Λ.  με ψυχολόγους: πρόσληψη ψυχολόγων οι οποίοι θα στηρίξουν ψυχοκοινωνικά τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. και θα οργανώσουν τη δικτύωση των σχολείων με υποστηρικτικές δομές ψυχοκοινωνικής υγείας της περιοχής. Ήδη έχουν προσληφθεί 107 ψυχολόγοι για τη σχολική χρονιά 2017-18.

 3. Υλοποίηση Σχεδίων Δράσης (projects): χρηματοδοτούμενα σχέδια δράσης με στόχο την ενίσχυση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας που θα υλοποιεί το σχολείο πάνω σε συγκεκριμένους θεματικούς άξονες (πχ. πολιτισμό, επιστήμες, τεχνολογία, επιχειρηματικότητα κ.α.) και θα παρουσιάζονται στο τέλος της χρονιάς με εκδηλώσεις ανοιχτές σε όλη την κοινωνία.

4. Εξοπλίζονται τα ΕΠΑ.Λ. με υποδομές τηλεδιασκέψεων – τηλε-εκπαίδευσης, ώστε να έχουν τη δυνατότητα της δικτύωσης μεταξύ τους, της καλύτερης επικοινωνίας και της ανταλλαγής καλών πρακτικών.

5. Ενεργοποίηση και προώθηση του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή και του Συμβούλιου Τάξης με στόχο τη δημιουργία γέφυρας επικοινωνίας μεταξύ μαθητών και συλλόγου διδασκόντων,  την αντιμετώπιση συγκρούσεων,  τη βελτίωση του κλίματος στη σχολική κοινότητα, τον εντοπισμό των προβλημάτων που αναστέλλουν τη μαθησιακή πρόοδο και την αυτό-βελτίωση του ίδιου του εκπαιδευτικού.

Μέσα από όλες αυτές τις δράσεις γίνεται μία προσπάθεια να ενισχυθεί το αίσθημα ότι οι  σχολικές μονάδες των ΕΠΑ.Λ. δεν είναι απομονωμένες αλλά αποτελούν τμήμα μιας ενεργού εκπαιδευτικής κοινότητας.  Επιπλέον με  αυτές τις δράσεις ενθαρρύνονται πρωτοβουλίες για «άνοιγμα» της σχολικής μονάδας στην τοπική κοινωνία μέσα από ενημερωτικές εκδηλώσεις και δημιουργικές συνεργασίες.

Το πρόγραμμα αυτό έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό  26.276.376,00 €  για 4 σχολικά έτη με προοπτική συνέχισης μέχρι το 2023.

Το ΙΕΠ αποτελεί τον ένα από τους τρεις δυνητικούς δικαιούχους στην πρόσκληση για την υλοποίηση της Δράσης «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», κατά το μέρος που αφορά στην υλοποίηση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα αυτό.

Ζ. ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΝΕΏΝ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

Ολοκληρώθηκε ήδη ο σχεδιασμός των μεταβατικών προγραμμάτων για όλες τις τάξεις των ΕΠΑΛ και τα ημερήσια σχολεία λειτουργούν από το σχολικό έτος 2017-18 και στις τρεις  τάξεις με τη νέα δομή, ενώ στα εσπερινά η Δ΄ τάξη από τη σχολική χρονιά 2018-19.

Προκειμένου να εξασφαλίσουμε τη βελτίωση της ποιότητας των σπουδών προωθούμε την αναβάθμιση και επικαιροποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών των ΕΠΑΛ, τη συγγραφή νέου εκπαιδευτικού υλικού (εργαστηριακοί οδηγοί, βιβλία) και τη σχετική επιμόρφωση σε αυτά των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ.

       Το ΙΕΠ αποτελεί τον αποκλειστικό δικαιούχο της πρόσκλησης και της αντίστοιχης Πράξης του ΕΣΠΑ 2014-2020 με τίτλο: «Αναβάθμιση περιεχομένου σπουδών στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση και στο Μεταλυκειακό έτος-τάξης μαθητείας» συνολικού προϋπολογισμού έως 12.530.000  €.

Στην πράξη αυτή περιλαμβάνονται οι δράσεις εκπόνησης εκπαιδευτικού υλικού (Προγράμματα Σπουδών, διδακτικά πακέτα) για τα Επαγγελματικά Λύκεια και το Μεταλυκειακό έτος-τάξης μαθητείας, σύμφωνα με το Ν. 4386/2016, όπως ισχύει. Επίσης, στην ίδια Πράξη προβλέπεται προϋπολογισμός και για τη δημιουργία επιμορφωτικού υλικού σχετικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών και διδακτικά πακέτα.

Το Τεχνικό Δελτίο της Προτεινόμενης Πράξης διαμορφώθηκε σύμφωνα με τα οριζόμενα στην εθνική και κοινοτική νομοθεσία και αφορά στην εκπόνηση 336 πακέτων εκπαιδευτικού και αντίστοιχου επιμορφωτικού υλικού. Το Τεχνικό Δελτίο Προτεινόμενης Πράξης, μαζί με τις προτεινόμενες διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα έχει κατατεθεί από 28/2/2018 στην αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης προς έγκριση. Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση του ΙΕΠ θα ληφθεί μέριμνα, ώστε η εκπόνηση του εκπαιδευτικού υλικού να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4327/2015 και Ν. 4386/2016, όπως ισχύουν, Πλαίσιο Ποιότητας Προγραμμάτων Σπουδών της ΕΕΚ, λοιπές συναφείς διατάξεις). Η εκπόνηση του σχετικού επιμορφωτικού υλικού θα βασιστεί στο μοντέλο της ασύγχρονης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Η. ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ

Με απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ τ. Β΄ 771, 5/3/18), αποδίδονται επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. του Ν. 4386/2016.

Συγκεκριμένα, με την απόφαση αυτή γίνεται αντιστοίχιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κατόχων τίτλων ΕΠΑ.Λ. του Ν. 4386/2016 με τα επαγγελματικά δικαιώματα των κατόχων τίτλων ειδικοτήτων που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Είναι σημαντικό το γεγονός ότι για πρώτη φορά προηγείται η απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. από την αποφοίτηση των πρώτων μαθητών/τριών του νέου συστήματος (νέο θεσμικό πλαίσιο του Ν. 4386/2016), οι οποίοι θα αποκτήσουν πτυχίο τον Ιούνιο του 2018.

Να υπενθυμίσουμε ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. του νόμου 3475 του 2006 αποδόθηκαν το 2016 με Υ.Α. του τότε Υπουργού Νίκου Φίλη (ΦΕΚ 513/Β/29-02-2016 και ΦΕΚ 2670/Β/26-08-2016) και τα επαγγελματικά δικαιώματα του νόμου 4186 του 2013 αποδόθηκαν το 2017 με Υ.Α. του Υφυπουργού Δημήτρη Μπαξεβανάκη (ΦΕΚ 210/Β/30-01-2017).

Θα συνεχίσουμε άμεσα τις διαδικασίες για την απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων και σε ειδικότητες στις οποίες δεν είχαν ποτέ αποδοθεί.

Θ. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΕΠΑΛ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

Στο πλαίσιο της αναβάθμισης των σπουδών και του τεχνολογικού – εργαστηριακού εξοπλισμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ), το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων σχεδίασε και υλοποιεί διά μέσου των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) και του τομεακού ΕΣΠΑ του ΥΠΠΕΘ πρόγραμμα προμηθειών τεχνολογικού – εργαστηριακού εξοπλισμού, το κόστος του οποίου έχει προϋπολογισμό τα 23.750.951 €, για όλες τις μονάδες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΠΑΛ, ΕΚ και ΙΕΚ).

Η αναβάθμιση του τεχνολογικού – εργαστηριακού εξοπλισμού των εκπαιδευτικών δομών είναι ένα ακόμη μέτρο που θα συμβάλλει στη βελτίωση της Δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της προσαρμογή της στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες αλλά και τις απαιτήσεις της εργασιακής προοπτικής των αποφοίτων της ΕΕΚ.

Ι. ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Οπτικοακουστικό μήνυμα «Επιλέγω ΕΠΑ.Λ.»:

https://www.youtube.com/watch?v=Wuuh2ZOL_Bg

Οπτικοακουστικό μήνυμα ‘Μαθητεία ’ https://www.youtube.com/watch?v=04LS8RZclD0

Στο πλαίσιο Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης η συνεργασία υλοποιήθηκε σε τρεις φάσεις: α) Ιούνιος 2017- 2018 Προβολή από οθόνες των σταθμών μετρό και ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, αλλά και εντός των οχημάτων τραμ των εικαστικών “Επιλέγω ΕΠΑΛ” και “Τάξη Μαθητείας”, β) Αύγουστος 2017- Φεβρουάριος 2018 Ανάρτηση αφισών μεγάλης διάστασης σε 31 πλαίσια σε 17 σταθμούς Μετρό για την εστιασμένη πληροφόρηση του επιβατικού κοινού, γ) Αξιοποίηση του εκθεσιακού χώρου πολλαπλών χρήσεων στο Μετρό ‘ΣΥΝΤΑΓΜΑ’ για τη διοργάνωση της Έκθεσης μαθητικών έργων των Επαγγελματικών Λυκείων Αττικής με στόχο την ανάδειξη των τομέων και ειδικοτήτων που προσφέρουν τα ΕΠΑ.Λ.

στο πλαίσιο προγραμματισμένων επισκέψεων μαθητών Γυμνασίου και Γενικού Λυκείου για την ενημέρωση αναφορικά με το Επαγγελματικό Λύκειο.

Σχεδιάζουμε προς υλοποίηση

Παράλληλα προετοιμάζεται η ένταξη στο ΕΣΠΑ ενός φιλόδοξου προγράμματος ελκυστικότητας για την συνολική προβολή της ΕΕΚ.

Σύντομα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και της πράξης «10.4» θα ενταχθούν και άλλες υποστηρικτικές δράσεις που αφορούν την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΠΑΛ και ΙΕΚ) όπως το πληροφοριακό σύστημα για τη μαθητεία, το σύστημα πιστοποίησης των αποφοίτων του μεταλυκειακού έτους, αλλά και πολλές άλλες δράσεις για την ενίσχυση και την επέκταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Οι παραπάνω ενέργειες, αποφάσεις και δράσεις του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων αποτελούν την επιβεβαίωση στην πράξη όσων έχουμε επανειλημμένα διακηρύξει: ότι για τη σημερινή κυβέρνηση η Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί σημαντική προτεραιότητα, γεγονός που αποδεικνύεται και από το σύνολο των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που έχουμε δρομολογήσει για την ουσιαστική της αναβάθμιση.

ip[
Exit mobile version