Το πρόγραμμα «Ιστορίης Επίσκεψις» του Πανεπιστημίου Αθηνών δεν έχει στόχο να υποκαταστήσει την επιμόρφωση των καθηγητών, η οποία οφείλει να οργανώνεται υπό τον συντονισμό του υπουργείου Παιδείας.

 

Ωστόσο, η επιτυχία του δείχνει πως καλύπτει ένα σημαντικό κενό, για το οποίο η ηγεσία του υπουργείου πρέπει να προβληματιστεί. Πόσο μάλλον που τώρα προωθούνται νέα προγράμματα σπουδών για τη διδασκαλία της Ιστορίας από το Δημοτικό έως και το Λύκειο. Η διδασκαλία της, άλλωστε, δεινοπαθεί από διάφορες «στρεβλώσεις», οι οποίες σχετίζονται με τη διαχείριση του προσωπικού (π.χ. καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων το διδάσκουν για να καλύψουν το υποχρεωτικό τους ωράριο) ή με την έκταση της ύλης και τη μεθοδολογία της διδασκαλίας της. Φέτος, το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε, με τις συμμετοχές των καθηγητών να έχουν υπερβεί τις 700 από τότε που εγκαινιάστηκε, το 2013.

Ειδικότερα, όπως λέει η Αναστασία Παπαδία-Λάλα, αναπληρώτρια πρόεδρος τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, «το πρόγραμμα αποτελεί παρέμβαση του τμήματος στο καίριο ζήτημα της διδασκαλίας της Ιστορίας στη σχολική εκπαίδευση. Μέσω εποπτικών μαθημάτων πυκνής στόχευσης, οι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με τη νέα γνώση, την ιστορικότητα των εννοιών, τη μεθοδολογία, τους τρέχοντες προβληματισμούς και κατευθύνσεις της Ιστορίας».

«Για να παρακινηθούν όλοι οι μαθητές –και όχι μόνο όσοι έχουν κλίση– να το παρακολουθήσουν, απαιτούνται το ενδιαφέρον και η εμπλοκή των εκπαιδευτικών» παρατηρεί στην «Κ» η Αναστασία Μαστορτοπούλου, φιλόλογος και διευθύντρια στο Γενικό Λύκειο Κρεστένων Ηλείας. Αυτό σημαίνει ο εκπαιδευτικός να μη λειτουργεί διεκπεραιωτικά. Η ίδια, που έως και πέρυσι δίδασκε Ιστορία κατεύθυνσης στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, περιγράφει με ενθουσιασμό τη σημασία του προγράμματος στη διεύρυνση των ιστορικών γνώσεών της και στον τρόπο που αυτές μπορούν να περάσουν στο μάθημά της στην τάξη.

Από την πλευρά του, ο Ιωάννης Ραψανιώτης, φιλόλογος στο 3ο Γυμνάσιο Πειραιά, διδάσκει Αρχαία. Ωστόσο, όπως λέει μιλώντας στην «Κ», «για την ορθή διδασκαλία του μαθήματος, οφείλω να τοποθετώ τα όσα διδάσκω στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής τους. Το πρόγραμμα με βοήθησε στην επαναπροσέγγιση των εννοιών της Ιστορίας καθώς στην έρευνα και στην τεκμηρίωση των ιστορικών εννοιών».

Φέτος, το πρόγραμμα «Ιστορίης Επίσκεψις» διοργανώθηκε από το τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ για πέμπτη χρονιά και σε συνεργασία τη φορά αυτή με το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Το πρόγραμμα –συνολικά 63 ώρες– υλοποίησαν αφιλοκερδώς 27 διδάσκοντες των δύο τμημάτων και χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τους συμμετέχοντες. Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στη μεν Αθήνα, στο Σπίτι της Κύπρου και στο Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ, στη δε Λευκωσία, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου σύμφωνα με την Καθημερινή.