Απέναντι στις νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες της ΝΔ για τη Δημόσια Δωρεάν Παιδεία οι εκπαιδευτικοί δεν θα επιτρέψουμε την επιστροφή στο σκηνικό του 2010-2014!

Νεκτάριος Κορδής
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Την Τετάρτη 10 Ιουνίου ολοκληρώνεται στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου της κ. Κεραμέως για την «Αναβάθμιση του Σχολείου»! Με το ΝΣΧ αυτό η Κυβέρνηση της ΝΔ βάλλει κατά της ίδιας της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, αλλά και κατά της εργασίας και των δικαιωμάτων εκπαιδευτικών και μαθητών. Όπως φάνηκε και από τη συζήτηση στη Βουλή οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, το γονεϊκό κίνημα και οι φορείς ζήτησαν την απόσυρση του ΝΣΧ! Οι μοναδικοί υποστηρικτές του ήταν οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων και η Κυβερνητική πλειοψηφία της ΝΔ, η οποία και θα το υπερψηφίσει την Τετάρτη! Σε κάθε ευκαιρία η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τονίζει με έμφαση ότι και με το ΝΣΧ αυτό εφαρμόζουν κατά γράμμα το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία! Παράλληλα μας ενημερώνουν ότι μέχρι τα τέλη Ιουλίου θα έχουμε δύο ακόμη ΝΣΧ για την Παιδεία στη Βουλή! Ήδη ετοιμάζεται το επόμενο για την «αναβάθμιση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης! Είναι σίγουρο ότι η εκπαιδευτική κοινότητα και η ελληνική κοινωνία γνώριζε –παρά την προσπάθεια συγκάλυψης του- το πραγματικό πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία! Μια απλή αναφορά των γεγονότων επιβεβαιώνει τις προθέσεις της ΝΔ για την «αναβάθμιση» της Παιδείας και των άλλων κοινωνικών αγαθών
Το Νοέμβριο του 2018 παρουσιάστηκε το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία, ένα πρόγραμμα με ακραία νεοφιλελεύθερο πρόσημο, με κατευθύνσεις που υιοθετούν τις εκθέσεις ΣΕΒ και ΕΕ, και με απροκάλυπτο στόχο τη μετάλλαξη της δημόσιας εκπαίδευσης από προσβάσιμο σε όλους κοινωνικό αγαθό, σε αγοραίο είδος που θα διαμορφώνεται και θα εξαρτάται από την αγορά και τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Οι επιχειρηματικές προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για ένα σχολείο που θα παράγει επενδυτές-πελάτες και όχι μαθητές και ένα πανεπιστήμιο στις ανάγκες των λίγων και εκλεκτών παιδιών των πλούσιων οικογενειών, επιβεβαιώνει το νεοφιλελεύθερο και ελιτίστικο όραμα της Νέας Δημοκρατίας για τον ευρύτερο μετασχηματισμό της Δημόσιας και Δωρεάν εκπαίδευσης, σε ένα σύστημα Ιδιωτικό και επί πληρωμή που θα αποκλείει φυσικά τους μη προνομιούχους! Οι λέξεις αναβάθμιση, ισότητα, ποιότητα, ελευθερία, καινοτομία, αυτονομία, αριστεία, πρότυπα, κυριάρχησαν στην παρουσίαση αυτή και τις βρίσκουμε μπροστά μας και σήμερα μόνο που διαστρέφονται και χάνουν το αληθινό τους νόημα! Το νεοφιλελεύθερο σχέδιο τους ήταν και είναι ξεκάθαρο:

 Οικονομική αυτονομία σχολείου με όρους που θυμίζουν πολυεθνική εταιρεία. Έσοδα σχολείων από εκμετάλλευση και ενοικίαση χώρων τους. Άσκηση ανήλικων μαθητών σε επιχειρήσεις «ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με την πραγματική οικονομία, και να επιλέγουν το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά»! Αξιολόγηση και διοίκηση σχολείων με θεσμοθέτηση οργάνου διοίκησης από Διευθυντές, Υποδιευθυντές, Γονείς, Δήμο. Θυμόμαστε τα λόγια του κ Χατζηδάκη; «Το παιδί στο Καρπενήσι και το παιδί στο Μαρούσι να μην κάνουν ακριβώς τα ίδια μαθήματα, το 10-20% των μαθημάτων να καθορίζονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς καθώς είναι διαφορετικές οι κοινωνίες και διαφορετική η τοπική οικονομία»! Το μοντέλο του Κ. Μητσοτάκη για το Δημόσιο Σχολείο έχει συγκεκριμένη δομή: Αξιολόγηση και απόλυση εκπαιδευτικών, «αυτονομία» και εξάρτηση των σχολείων από ιδιωτικά κεφάλαια (χορηγοί με προοπτική να επεμβαίνουν και στο πρόγραμμα σπουδών), πρόσληψη μάνατζερ για διευθυντές, πρόσληψη προσωπικού από τους Δήμους και τις σχολικές μονάδες, άρση της μονιμότητας των εκπαιδευτικών! Για να θυμηθούμε τις περίφημες δηλώσεις του στην 83η ΔΕΘ: «Η Παιδεία έχει ανάγκη από πιο αυτόνομα και δημιουργικά σχολεία. Με μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση, στη διαχείριση πόρων, στην επιλογή διδακτικού προσωπικού, στην κατάρτιση προγράμματος σπουδών. Να ξεφύγουμε από την τυραννία του ωρολογίου προγράμματος»! Το μοντέλο αυτό εξελίσσεται ήδη από το επιτελικό κράτος των «αρίστων»…

 Κουπόνια (vouchers) στους γονείς για «ελεύθερη» επιλογή δημόσιου ή ιδιωτικού σχολείου και ανάλογη με τον αριθμό των κουπονιών χρηματοδότηση των σχολείων. «Εμείς λέμε αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με τη συμμετοχή των γονέων. Θα αξιολογείται το 1ο Λύκειο Αμαρουσίου, το 2ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου, απρόσωπα, και θα υπάρχει μια κατάταξη σε Portal του υπουργείου Παιδείας όπως γίνεται και στη Φινλανδία». Η πολιτική με τις αξιολογικές πλατφόρμες σχολείων έχει αποτύχει όπου κι αν εφαρμόστηκε, γιατί ενώ υποτίθεται ότι στοχεύει στη μετατόπιση πόρων προς τα σχολεία και τους μαθητές των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων, στην πραγματικότητα, όπως δείχνει η διεθνής εμπειρία, κατηγοριοποιεί και αποδυναμώνει αισθητά τα δημόσια σχολεία, με αποτέλεσμα αρκετά από αυτά να οδηγούνται σε κλείσιμο και να διευρύνονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες.

 Επαναφορά της καταργημένης ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών! Στο τωρινό ΝΣΧ επαναφέρει την εσωτερική και εξωτερική τιμωρητική αξιολόγηση για σχολεία και εκπαιδευτικούς με στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων, την ένταση του ανταγωνισμού και τελικά τη χειραγώγηση και τον έλεγχο των εκπαιδευτικών. Επανέρχεται, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αρχικά για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, που συνδέεται με την υπηρεσιακή και την επαγγελματική τους εξέλιξη και φανερώνει το δρόμο που θα ακολουθήσει για όλους τους εκπαιδευτικούς από τον Σεπτέμβρη του 2021!

 Προσλήψεις εκπαιδευτικών «στο βαθμό που τα δημοσιονομικά της χώρας μας το επιτρέπουν, στο βαθμό που θα έχουμε μελετήσει αναλυτικά τις ανάγκες, τις συγκεκριμένες ανάγκες κάθε εκπαιδευτικής μονάδας». Με άλλα λόγια, διαιώνιση της αδιοριστίας και της ελαστικής εργασίας! Σήμερα οι διορισμοί των 3500 περίπου εκπαιδευτικών για την ΕΑΕ δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη και οι 5250 διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση εντός του 2020 φαντάζουν εξαιρετικά αμφίβολοι… η ύφεση είναι πολύ μεγάλη βλέπετε…

για κάλυψη κενών στα σχολεία απομακρυσμένων περιοχών. Ήδη μας προετοιμάζουν για το σκηνικό αυτό τόσο με δηλώσεις του Πρωθυπουργού όσο και της Υπουργού Παιδείας που θέλουν να «αξιοποιήσουν» την τηλεεκπαίδευση και τις κάμερες για τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος!

 Εξετασιοκεντρικό Λύκειο, εξετάσεις από τάξη σε τάξη με Τράπεζα θεμάτων και εθνικό απολυτήριο με συνυπολογισμό του βαθμού όλων των τάξεων. Δοκιμασμένες μέθοδοι που οδηγούν σε αύξηση της παραπαιδείας (ιδιωτικοποίησης), σε σχολική διαρροή και μορφωτικό αποκλεισμό. Απροκάλυπτα δηλωμένος στόχος η βίαιη μετατόπιση μαθητών σε ανήλικη μαθητεία και κατάρτιση. Πανελλαδικές με καθορισμό βάσεων και αριθμό εισακτέων από τις πανεπιστημιακές σχολές (φραγμός για τους πολλούς, αύξηση πελατείας για τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια» και τα κολλέγια). «Κατάργηση άρθρου 16, ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, κατάργηση Ασύλου, «τέλος» και για τους «αιώνιους» φοιτητές. Το σχέδιο αυτό εφαρμόζεται με απόλυτη συνέπεια! Έτσι στους 11 μήνες διακυβέρνησης ΝΔ είχαμε την κατάργηση των «πράσινων σχολών» (μοναδικό μέτρο ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια), την αναστολή λειτουργίας των διετών προγραμμάτων σπουδών για 1500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ, τη εξαγγελία μείωσης του αριθμού των εισακτέων –που λόγω της πανδημίας δεν εφαρμόστηκε φέτος- με την επίκληση της ανάγκης να ανέβει το μορφωτικό επίπεδο μαθητών και σπουδαστών, στο όνομα μιας κατ’ επίφαση αριστείας! Από την άλλη πλευρά ωστόσο εξίσωσε επαγγελματικά δικαιώματα δημόσιων ΑΕΙ και ιδιωτικών κολλεγίων και δίνει το δικαίωμα στους αποφοίτους των τελευταίων να διοριστούν/προσληφθούν στο δημόσιο, χωρίς ωστόσο να υπάρχει καμία προϋπόθεση φοίτησης σε αυτά, πέρα από την οικονομική δυνατότητα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θεωρούνται ανεπαρκείς για το δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά επαρκείς για τα ιδιωτικά κολλέγια!

 Το δόγμα «νόμος και τάξη» που ξεκίνησε με την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, υλοποιείται με την αυστηροποίηση των μαθητικών ποινών στο ΝΣΧ, δίνοντας βάρος στην τιμωρία και όχι την πρόληψη και την παιδαγωγική διαδικασία, καθώς και το αντιπαιδαγωγικό μέτρο της αναγραφής της διαγωγής των μαθητών στους απολυτήριους τίτλους, που θα συνοδεύουν τους μαθητές σε όλη τους της ζωή. Παράλληλα αυξάνεται χωρίς κανένα σχεδιασμό ο αριθμός των Προτύπων Σχολείων δημιουργώντας συνειδητά και σκόπιμα, ένα νέο τοπίο στην εκπαίδευση με σχολεία δύο κατηγοριών! Ο κοινωνικός ρατσισμός, η αποθέωση του ατομικισμού και της Θατσερικής αντίληψης «ο ικανός προχωράει και οι άλλοι θα είναι υπεύθυνοι για τη φτώχεια τους» λειτουργεί απόλυτα προσηλωμένο στο ιδεολόγημα της «αριστείας» που είδαμε πώς εφαρμόστηκε από το επιτελικό κράτος του Κ. Μητσοτάκη σε νοσοκομεία και οργανισμούς!

Για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και κατάρτιση: Στο όνομα της «αναβάθμισης» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, προετοιμάζουν νέο αγοραίο νεοφιλελεύθερο σενάριο που θα το δούμε να εξελίσσεται μπροστά μας στο επόμενο ΝΣΧ:
 Αυτονομία ΕΠΑΛ και ΙΕΚ, άμεση σύνδεσή τους με παραγωγή και αγορά εργασίας. Επιλογή τομέων, πιστοποιήσεων, πρακτικής άσκησης και ειδικών μαθημάτων από συμβούλιο στο οποίο συμμετέχουν ισότιμα οι «κοινωνικοί εταίροι» (επιχειρήσεις και εργοδότες δηλαδή, που θα διαμορφώνουν προγράμματα σπουδών).

 Καθιέρωση πρότυπων (όχι πειραματικών) ΕΠΑΛ. Τα πρότυπα ΕΠΑΛ και σε 2 χρόνια όλα τα ΕΠΑΛ θα έχουν συμβούλιο σύνδεσης με αγορά εργασίας από διευθυντές ΕΠΑΛ, εκπροσώπους εργοδοτών και εργαζομένων. Οι προτάσεις του συμβουλίου για τομείς και ειδικότητες θα είναι δεσμευτικές με επαναφορά «διαθεσιμοτήτων» για τις υπόλοιπες… Πίσω από την εξαγγελία του σχολείου της εξωστρέφειας με τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, διαφαίνεται καθαρά η πρόθεση για παράδοσή του στην ιδιωτική χρηματοδότηση και την εργαλειοποίηση της γνώσης με μοναδικό σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών της αγοράς εργασίας και όχι τη μόρφωση των μαθητών/-τριών.

 Επαναφορά της κατάρτισης σε μεταγυμνασιακό επίπεδο και της μαθητείας ανηλίκων. Πρόωρη στενή κατάρτιση και παραχώρησή της στους ιδιώτες. Ίδρυση παντού σχολών μαθητείας μετά το γυμνάσιο (από υπουργεία, επιμελητήρια, οργανώσεις εργοδοτών και εργαζομένων). Στη μαθητεία θα διδάσκουν επαγγελματικά στελέχη επιχειρήσεων. Η προσπάθεια να βάλει ηλικιακό όριο εγγραφής τα 17 έτη στις εγγραφές των ημερήσιων ΕΠΑΛ –η οποία προσωρινά αποσύρθηκε από το τωρινό ΝΣΧ- μας προϊδεάζει για το δυστοπικό μέλλον που ετοιμάζουν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και κατάρτιση!
 Ήδη ο Κ. Μητσοτάκης υλοποιεί τη δέσμευση του ως αρχηγός της ΝΔ ότι θα καταργήσει αμέσως ως πρωθυπουργός, όλους τους νόμους Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου, δηλαδή όλες τις κατακτήσεις των εκπαιδευτικών τα τελευταία 4 χρόνια! Ο πρόεδρος του ΙΕΠ κ. Αντωνίου μας το είπε ξεκάθαρα: «το ρολόι της εκπαίδευσης πρέπει να επιστρέψει στην περίοδο 2010-2014» για «να ξαναχτιστεί αυτό που γκρεμίστηκε» από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, «αφού οι δυνάμεις της αντιμεταρρύθμισης καιροφυλακτούν και ανασυντάσσονται». Είναι ξεκάθαρο ότι θέλουν να εφαρμόσουν ξανά όλα όσα οι εκπαιδευτικοί μάτωσαν μέχρι να ανατρέψουν. Γιατί ακριβώς βίωσαν στο πετσί τους αυτές τις αντιεκπαιδευτικές αποτυχημένες πολιτικές όταν κυβερνούσε η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ! Ήρθαν αντιμέτωποι με την αξιολόγηση-χειραγώγηση, τη μισθολογική και βαθμολογική καθήλωση, το «νέο» Πειθαρχικό, την αυτοδίκαιη αργία, τις υποχρεωτικές μετατάξεις και μεταθέσεις, την επιστράτευση απεργών (που επανήλθε προσωρινά(;) με ΠΝΠ λόγω της πανδημίας), τον αυταρχισμό στα σχολεία, τη συρρίκνωση εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, την αδιοριστία, τους μισθούς πείνας, την αύξηση διδακτικών ωρών και αριθμού μαθητών ανά τμήμα, τη διάλυση της ΤΕΕ και την παραχώρηση σε ιδιώτες τομέων – ειδικοτήτων της, τη μεταφορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης στο υπουργείο …Εμπορίου και τις απολύσεις εκπαιδευτικών!

Τα μεγαλειώδη πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια των προηγούμενων ημερών έστειλαν ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΔΕΝ ΞΕΧΝΟΥΝ και ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΝ ΚΑΝΕΝΑ ΠΙΣΩΓΥΡΙΣΜΑ ΣΤΟ ΖΟΦΕΡΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΙΑΣ ΟΠΙΣΘΟΔΡΟΜΗΣΗΣ! Ένα ισχυρό πανεκπαιδευτικό και κοινωνικό μέτωπο θα γίνει ανάχωμα στην επέλαση του νεοφιλελευθερισμού που αποδομεί μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα, ιδιωτικοποιεί και διαλύει το δημόσιο σχολείο συνεχίζοντας αταλάντευτα τους αγώνες για την προάσπιση του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας και για την οικοδόμηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος δημόσιου, δωρεάν και δημοκρατικού, ενός πραγματικά ποιοτικού σχολείου που θα προσφέρει ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά και θα παραμένει ανοιχτό στις ανάγκες όλων των μαθητών/τριών του και της κοινωνίας.