"Η υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής δε θα περάσει"

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔28/01/2019 - 11:25 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

Οι Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης του ν. 4547/2018 ΔΕΝ ΕΝΤΑΣΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ. ΣΥΡΡΙΚΝΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

Συλλ. Εκπαιδευτικών "Κώστας Σωτηρίου

Το Υπουργείο Παιδείας, με την εγκύκλιο 220703/Δ3, που έστειλε σε όλες τις σχολικές μονάδες στις 21/12/2018, καλεί τους Συλλόγους Διδασκόντων να συγκροτήσουν τις Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, που προβλέπονται στο άρθρο 11 του ν. 4547/2018 (ΦΕΚ 102 Α/12-06-2018), για τις νέες δομές στην Εκπαίδευση. Ομάδα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης συγκροτείται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.

Να διευκρινίσουμε ότι η ομάδα δεν είναι μια σε κάθε σχολείο αλλά αριθμούν όσα τμήματα έχουν μαθητές που διαπιστώνεται ότι έχουν κάποια μαθησιακή ή εκπαιδευτική ανάγκη. Ο αντίστοιχος δάσκαλος της τάξης με σταθερούς πάντα το Δ/ντη ή Υποδιευθυντή και τον Εκπαιδευτικό του ΤΕ όπου υπάρχει ή αλλιώς όποιος/α έχει επιλεγεί από τον Σ.Δ. ως υπεύθυνος επικοινωνίας με το ΚΕΣΥ συγκροτεί την κάθε ομάδα.

Να επισημάνουμε ότι οι ομάδες συγκροτούνται και στα νηπιαγωγεία που δεν υπάρχει στο μεγαλύτερο μέρος τους τμήμα Ένταξης άρα και Εκπαιδευτικός της ειδικής αγωγής.

Μέχρι τώρα η ευθύνη των εκπαιδευτικών του σχολείου ήταν να εντοπίσουν προβλήματα και να γράψουν μια Παιδαγωγική Έκθεση προς το ΚΕΔΥΥ για να ακολουθήσει η εξέταση από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΥΥ. Σύμφωνα με το νέο νόμο και κάποιες ανακοινώσεις ΚΕΣΥ που είδαν το φως της δημοσιότητας τα αποκωδικοποιημένα βήματα είναι τα παρακάτω :

Βήμα 1ο : Ο γονέας / κηδεμόνας ή το σχολείο διαπιστώνει ότι κάποιος μαθητής εμφανίζει εκπαιδευτικές ή ψυχοκοινωνικές ανάγκες – δυσκολίες.

Βήμα 2ο : Ο γονέας / κηδεμόνας απευθύνεται ή καλείται, κατά περίπτωση, από την ΕΔΕΑΥ ( στο σύλλογό μας δεν υπάρχει καμία ΕΔΕΑΥ) ή την Ομάδα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης για να υποβάλει αρχικά αίτημα στο σχολείο με το οποίο θα αιτείται και θα συναινεί στην έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης – υποστήριξης του/της μαθητή/τριας.

Βήμα 3ο: Συντάσσεται, αν δεν υπάρχει πρόσφατη, Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση για τον/τη μαθητή/τρια, αντίστοιχα). Την έκθεση εισηγείται ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός του τμήματος ή/και του Τμήματος Ένταξης και των μελών της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή της ομάδας εκπαιδευτικής υποστήριξης μαθητών/τριών και περιλαμβάνει πιθανές άλλες παρατηρήσεις από το σύνολο των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων.

Βήμα 4ο : Με βάση την περιγραφική παιδαγωγική έκθεση, συντάσσεται το Βραχυχρόνιο Πρόγραμμα Παρέμβασης με ευθύνη της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή της Ομάδας Εκπαιδευτικής Υποστήριξης και σε συνεργασία με την οικογένεια του/της μαθητή/τριας.!!!

Βήμα 5ο : Η περιγραφική παιδαγωγική έκθεση και το αρχικό έντυπο του Βραχυχρόνιου Προγράμματος Παρέμβασης υποβάλλονται στο ΚΕΣΥ πριν την εφαρμογή του Βραχυχρόνιου Προγράμματος Παρέμβασης, προκειμένου το ΚΕΣΥ να μπορεί να υποστηρίξει όλη τη διαδικασία.

Βήμα 6ο : Το σχολείο σε συνεργασία με την οικογένεια εφαρμόζει το Βραχυχρόνιο Πρόγραμμα Παρέμβασης (3μηνο) με ευθύνη της Ομάδας Εκπ/κής Υποστήριξης και με την υποστήριξη του ΚΕΣΥ. Το πρόγραμμα αναπροσαρμόζεται στην πορεία, όπου χρειαστεί. Στο ίδιο έντυπο αποτιμώνται τα αποτελέσματά του προγράμματος και διατυπώνεται πρόταση για αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας από το ΚΕΣΥ ή όχι. «Στις συνεδριάσεις των ομάδων εκπαιδευτικής υποστήριξης καλούνται οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, καθώς και οι ίδιοι οι μαθητές, όπου αυτό καθίσταται εφικτό, για την παροχή απόψεων για το σχεδιασμό Ε.Π.Ε. και σε κάθε άλλη περίπτωση που κρίνεται σκόπιμο.»

Βήμα 7ο : Αν μετά την εφαρμογή του Βραχυχρόνιου Προγράμματος Παρέμβασης, συνεχίζει να υφίσταται ανάγκη αξιολόγησης του μαθητή/τριας από το ΚΕΣΥ, το σχολείο αποστέλλει Πρακτικό Συλλόγου Διδασκόντων με αιτιολογημένη εισήγηση προς το ΚΕΣΥ, από την οποία να προκύπτει ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από τη σχολική μονάδα του μαθητή και τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών. Συνυποβάλλεται το (ενδιάμεση – τελική αξιολόγηση Βραχυχρόνιου Προγράμματος Παρέμβασης).

Βήμα 8ο : Ο γονέας σε συνεννόηση με το σχολείο υποβάλλει αίτημα προς το ΚΕΣΥ για αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας Το ΚΕΣΥ ορίζει το χρόνο της αξιολόγησης με βάση το χρόνο υποβολής του αιτήματος.

Βήμα 9ο : Η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΣΥ αξιολογεί τον/τη μαθητή/τρια και εκδίδει αξιολογική έκθεση – γνωμάτευση, συνοδευόμενη με προτάσεις. Η αξιολογική έκθεση επιδίδεται στον γονέα / κηδεμόνα, ο οποίος με δική του ευθύνη τη διακινεί προς το σχολείο ή άλλους φορείς. Με την παραλαβή της γνωμάτευσης, το σχολείο παραλαμβάνει από το γονέα-κηδεμόνα και βεβαίωση παραλαβής της γνωμάτευσης την οποία αποστέλλει άμεσα στο ΚΕΣΥ.

Βήμα 10ο: Οι Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης θα έχουν «την ευθύνη για τη σύνταξη και την υλοποίηση του βραχυχρόνιου προγράμματος παρέμβασης, την εξειδίκευση των βασικών αξόνων των Ε.Π.Ε. των μαθητών, όπως οι άξονες αυτοί περιγράφονται από τα Κ.Ε.Σ.Υ. στις εκθέσεις αξιολόγησης, σε συγκεκριμένους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους, καθώς και την υποστήριξη και την παρακολούθηση της εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής πορείας των μαθητών.» (άρθρο 4547/2018, άρθρο 11, παρ. 2)

Σε περίπτωση που ο γονέας απευθύνεται πρώτα στο ΚΕΣΥ, θα παραπέμπεται στο σχολείο, προκειμένου να εφαρμοστεί η παραπάνω διαδικασία (περιγραφική έκθεση, βραχυχρόνιο πρόγραμμα, πρακτικό συλλόγου διδασκόντων κλπ.), όπως προβλέπεται στο νόμο.

Συμπερασματικά:

Η διαδικασία διάγνωσης γίνεται δαιδαλώδης με απαιτήσεις τεράστιου χρονικού διαστήματος με πολλές ενέργειες δράσεις από το σχολείο (επικοινωνίας, παιδαγωγικής δράσης και αξιολόγησης, τεράστιας γραφειοκρατίας και συνεδριάσεων) με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προκύψει διάγνωση για τον μαθητή πριν από το μέσο της σχολικής χρονιάς!!! Κατά συνέπεια όλες οι περιπτώσεις των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές αναγκες «φορτώνονται»- παραμένουν στην τάξη χωρίς καμία απολύτως εκπαιδευτική υποστήριξη! Μάλιστα αυτό το εμφανίζουν ως καινοτομία στο όνομα της «συμπερίληψης».

Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναλάβουν την πλήρη ευθύνη για τη αντιμετώπιση όλων των παιδιών και να αντικαταστήσουν τη διεπιστημονική επιτροπή (!) και στη συνέχεια να εφαρμόσουν εκπαιδευτική παρέμβαση, χωρίς στην ουσία να έχουν στα χέρια τους επιστημονική διάγνωση! και χωρίς να έχουν ειδικές γνώσεις και την αρμοδιότητα για να κάνουν κάτι τέτοιο.

Αυτό, εκτός από αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό μπορεί να οδηγήσει σε κινδύνους πρώτα και κύρια για το ίδιο το παιδί! Η διαδικασία της αξιολόγησης διάγνωσης είναι έργο διεπιστημονικής ομάδας η οποία πρέπει να χαράσσει τους άξονες της εκπαιδευτικής παρέμβασης!, όπως μέχρι τώρα.

Κάθε μαθητής πρέπει να έχει δικαίωμα πρόσβασης στη διεπιστημονική αξιολόγηση, διάγνωση αλλά και πλήρη εκπαιδευτική υποστήριξη, άμεσα.

Τεράστιος ο φόρτος δουλειάς για τον εκπαιδευτικό του Τμήματος Ένταξης ως το μόνο εξειδικευμένο προσωπικό κάθε σχολείου (όπου υπάρχει και ο οποίος φυσικά και ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να αντικαταστήσει την διεπιστημονική επιτροπή) αλλά και για τους εκπαιδευτικούς της γενικής παιδείας και το δ/ντή /προϊσταμένη νηπιαγωγείου. Τόσο οι ενέργειες όσο και η γραφειοκρατική δουλειά που απαιτείται για κάθε παιδί στο σχολείο επιμηκύνει το εργασιακό ωράριο ενώ φορτώνει τις/τους συναδέλφους με τεράστιο όγκο δουλειάς αποπροσανατολιστικό από την καθημερινή δουλειά στην τάξη.

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στη διαδικασία θα εξαναγκάζουν τις οικογένειες των παιδιών αυτών να απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα για την απαραίτητη διάγνωση.

Με το μπλοκάρισμα στην έκδοση διαγνώσεων θα περιορίζονται δραστικά η διαπίστωση κενών και κατά συνέπεια και οι προσλήψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής – παράλληλης στήριξης. Ιδιαίτερο πρόβλημα θα δημιουργηθεί με τις νέες διαγνώσεις σε παιδιά νηπιαγωγείου και Α’ δημοτικού που θα παρεμποδιστούν δραστικά από τη νέα διαδικασία ενώ ανοιχτό παραμένει το ζήτημα για την επαναξιολόγηση των υφιστάμενων διαγνώσεων. Η συρρίκνωση των δομών της Ειδικής Αγωγής ξεκινάει άμεσα με την υλοποίηση αυτής της απόφασης. Δεν είναι τυχαίο ότι η απόφαση αυτή εκδόθηκε ταυτόχρονα με την κατάθεση στη Βουλή του Προσοντολογίου μέσω του οποίου χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης θα βρεθούν αντιμέτωποι με το φάσμα της απόλυσης και της ανεργίας

Το κράτος αντί να κάνει μόνιμους μαζικούς διορισμούς όλων των ειδικοτήτων (εκπαιδευτικών, Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού) στα δημόσια σχολεία, ειδικά και γενικά, και αντί να στελεχώσει όλες τις αναγκαίες δομές της ειδικής αγωγής, ώστε έγκαιρα και με επιστημονικό τρόπο να εξασφαλίζεται σε όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες η αναγκαία εκπαιδευτική υποστήριξη, μεταφέρει την ευθύνη του στις πλάτες των εκπαιδευτικών και μάλιστα της γενικής αγωγής!, στη λογική της αυτονομίας της σχολικής μονάδας που «πρέπει να τα λύνει όλα μόνη της»

Η Κυβέρνηση υιοθετεί την αντίληψη περί «λειτουργικότητας της αναπηρίας» και της «συμπερίληψης» που υποστηρίζει η Ε.Ε, ο ΟΟΣΑ και η Παγκόσμια Τράπεζα, ακυρώνοντας με αυτό τον τρόπο τις ανάγκες που προκύπτουν από τη φύση και τη βαρύτητα της αναπηρίας. Το Υπουργείο, με βάση τις οδηγίες ΟΟΣΑ-ΕΕ για πλήρη ένταξη δομών, εκπαιδευτικών και μαθητών ειδικής αγωγής στα γενικά σχολεία, χρησιμοποιεί και τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά μοντέλα με εκπτωτικές λογικές στο οικονομικό, παιδαγωγικό και επιστημονικό πεδίο. Το κράτος «απελευθερώνεται» από τις ευθύνες του απέναντι στους αναπήρους και η ιδιωτική πρωτοβουλία αναλαμβάνει να επεκτείνει την κερδοφορία της από τα πεδία απόσυρσης του κράτους.

Το Υπουργείο μεταφέρει την αναγκαιότητα διεπιστημονικής αξιολόγησης, διάγνωσης αλλά και ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης των μαθητών στους εκπαιδευτικούς των γενικών τάξεων, προετοιμάζοντας ΚΛΙΜΑ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΟΤΙ «μπορούμε με λίγα και απλά πράγματα να βοηθήσουμε μαθητή που χρειάζεται ειδική εκπ/κή υποστήριξη (και) μόνοι μας», και υποβαθμίζει την ανάγκη για ειδική εκπαίδευση ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ Ή ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ. Μεταφέρει δηλαδή την ευθύνη του στον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης, ιδιαίτερα στα σχολεία που δεν λειτουργούν ΕΔΕΑΥ, καλώντας τον είτε να «αξιολογήσει» τους παραπάνω μαθητές με άτυπα εργαλεία και να κάνει «μπαλώματα» στην καθημερινή του διδασκαλία με «εύκολες» και έτοιμες λύσεις, είτε να πειραματιστεί σε πεδία που δεν έχει εκπαιδευτεί.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

Κατάργηση του ν. 4547/2018 για τις νέες δομές.
Να εξασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις δημόσιας και δωρεάν ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ Ή ΚΑΙ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ, εντός των εκπαιδευτικών δομών του Υπ. Παιδείας. Να μην πληρώνουν οι γονείς ούτε ένα € για τη διάγνωση και εκπαίδευση των παιδιών τους.
Απρόσκοπτη πρόσβαση της οικογένειας, χωρίς προαπαιτούμενα που ορίζει ο νέος νόμος για τις δομές, στις διεπιστημονικές ομάδες των ΚΕΣΥ σε σύντομο χρόνο
Μόνιμους- μαζικούς διορισμούς όλου του απαραίτητου προσωπικού γενικής-ειδικής αγωγής. Πλήρη παράλληλη στήριξη για κάθε μαθητή που την χρειάζεται με βάση τη διάγνωσή του. Ικανοποίηση όλων των αιτημάτων για ΕΒΠ και σχολικό νοσηλευτή. Ίδρυση και λειτουργία 2ου Τ.Ε. σε όσες σχολικές μονάδες υπάρχει ανάγκη.

Με βάση τα παραπάνω Καλούμε

Τους Συλλόγους Διδασκόντων να λειτουργήσουν όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα, υποστηρίζοντας με υπευθυνότητα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας και ειδικότερα των μαθητών με αναπηρίες ή και με ειδικές ανάγκες. Να μη μπουν σε λογικές και πρακτικές εκπτώσεων των μορφωτικών τους δικαιωμάτων. Να συνεχίσουν να απαιτούν να εξασφαλίζονται όλες οι προϋποθέσεις δημόσιας και δωρεάν ΕΓΚΑΙΡΗΣ αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός των εκπαιδευτικών δομών του υπ. παιδείας.

ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΠΕΙΑ να μη συγκροτήσουν τις 3μελείς – έξω από τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα μας – αδυνατούμε να αναλάβουμε καθήκοντα που δε μας αντιστοιχούν – έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει συγκεκριμένο όριο χρονικό για τη συγκρότησή τους. Επισημαίνουμε σε όλους τους συναδέλφους ότι η συγκρότηση των 3μελών επιτροπών σημαίνει και αποδοχή του νέου ρόλου και των ευθυνών που αυτή φέρει.

να συνεχίσουμε να κάνουμε ότι κάναμε ως τώρα – απλή παιδαγωγική έκθεση προς το ΚΕΣΥ (και όχι όλη τη νέα διαδικασία) – και παραπέμπουμε τα παιδιά στο ΚΕΣΥ. Ήδη υπήρξε άτυπη παρέμβαση της ΔΟΕ και θα ακολουθήσει επίσημη τόσο από τη ΔΟΕ όσο και από το σύλλογο τοπικά, προκειμένου να γίνονται τα παιδιά αποδεκτά όπως έως τώρα.
τη ΔΟΕ να κηρύξει αποχή από τις 3μερείς – απεργία αποχή και θα προχωρήσουμε ως σύλλογος σε συντονισμό με συλλόγους σ αυτή την κατεύθυνση αν δεν το κάνει

Το ΔΣ θα προχωρήσει στο επόμενο διάστημα

συνάντηση με το ΚΕΣΥ και παρέμβαση στους συντονιστές και στη συνάντηση 5 Φλεβάρη
συντονισμό για κινητοποίηση μαζί με γονείς στο Υπ. Παιδείας. Ενημερώνουμε τους γονείς ότι δεν πρέπει να συναινέσουν σε μια τέτοια έωλη κι αντιεπιστημονική διαδικασία και τους καλούμε σε κοινό αγώνα για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των παιδιών τους.
Σε κάθε περίπτωση πίεσης από οποιαδήποτε πλευρά για άμεση συγκρότηση των Ομάδων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης – πράγμα εντελώς αδικαιολόγητο – ο σύλλογος διευκρινίζει ότι η απόφαση για τη συγκρότηση των ΟΕΥ είναι σύμφωνα με το νόμο απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και προτείνει στους συναδέλφους να υιοθετούν το παρακάτω σχέδιο ως απόφαση του συλλόγου διδασκόντων για το θέμα :

Πρακτικού συλλόγου διδασκόντων

«Θεωρούμε ότι είναι αντιπαιδαγωγικό και αντιεπιστημονικό να εναπόκειται μέσω των Ομάδων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης στους εκπαιδευτικούς η διαδικασία της αξιολόγησης-διάγνωσης και της εκπαιδευτικής υποστήριξης των παιδιών με ειδικές ανάγκες, γιατί αυτό είναι έργο διεπιστημονικής επιτροπής!

Με βάση αυτό δεν μπορούμε να συγκροτήσουμε τις Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης

Ζητάμε άμεση στελέχωση όλων των αναγκαίων δομών της Ειδικής και Γενικής Αγωγής με μόνιμους διορισμούς όλων των ειδικοτήτων, ώστε να μπορεί κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες, να έχει έγκαιρη διάγνωση και άμεση εκπαιδευτική υποστήριξη, στη δομή του δημόσιου σχολείου που έχει ανάγκη!»

Για όλα τα παραπάνω ο σύλλογος «Κώστας Σωτηρίου» παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη.

Loading...


  • europalso   ideascentral