Εκείνος που θα συμβάλει στην επιτυχία της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και την άλλη πλευρά της παιδείας μας την παιδαγωγική, αναμφισβήτητα είναι ο Εκπαιδευτικός. Εάν θέλουμε να το πούμε καλύτερα, είναι εκείνος που συντελεί στην επιτυχία και των δύο αυτών παραγόντων, για να μπορούμε να πετύχουμε ένα μέρος της καλής λειτουργίας του σχολείου.
Γράφει ο Γιάννης Σηφάκης είναι Καθηγητής στη β/θμια εκπ/ση στο Ηράκλειο
Σε άλλες χώρες οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με διαφορετικό σύστημα από το δικό μας . Επιτελούν διαφορετικό έργο αλλά και η όποια πολιτεία τον φροντίζει με διαφορετικό τρόπο (αμοιβή ,συνθήκες εργασίας και κοινωνική κατάταξη ) απ’ ότι εμείς βλέπουμε σήμερα για τον Έλληνα εκπαιδευτικό . Για να αξιολογήσουμε τον Έλληνα εκπαιδευτικό θα πρέπει να δούμε αν είναι μόνιμος ,είναι αναπληρωτής , είναι ωρομίσθιος , αν είναι ωρομίσθιος που;
Και θα ρωτήσει κάποιος αν θα πρέπει να αξιολογούμαστε σε μια εκπαιδευτική διαδικασία, που ο ρόλος μας έχει βαρύνουσα σημασία για μια πολιτεία που δεν θα αποτελεί εξαίρεση από όλα τα προηγμένα κράτη παγκοσμίως .
Δύο είναι οι τάσεις για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, στη πρώτη εντάσσονται οι συνάδελφοι κατά της αξιολόγησης και στη δεύτερη εκείνοι που είναι υπέρ της αξιολόγησης .
Να δούμε τα πράγματα όμως και από τις δυο πλευρές ξεκινώντας από την πρώτη .
Θα μπορούν να ισχυριστούν ότι
Ο καθηγητής ως επιστήμονας θα μπορεί να εκτελεί τα καθήκοντα του επαρκέστατα αλλά και οι όποιες πράξεις θα συνοδεύονται με ευσυνειδησία .
Ο καθηγητής θέλει να αξιολογηθεί αρκεί να τον αξιολογούν αντικειμενικά και μάλιστα από εξειδικευμένους για να μπορέσουμε να προάγουμε-βελτιώσουμε όλοι μαζί την εκπαιδευτική διαδικασία .Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι πολύ δύσκολο να εξασφαλίσουμε στην πράξη τα συγκεκριμένα .
Οι καθηγητές θεωρούν την αξιολόγηση ως ένα μέσο της πολιτείας για να τον έχει στα χέρια της και να τον χρησιμοποιεί ανάλογα και μάλιστα ισχυρίζονται ότι καταργείται ο ρόλος τον οποίο πρέπει να έχει ένας δάσκαλος .
Και εάν δεν γίνει σωστά δεν θα καταστραφεί η σχέση εκπαιδευτικού και αξιολογητών φορέων της εκπαίδευσης θα ρωτούσε ο ένας συνάδελφος τον άλλο ;
Θα γίνει με επιστημονικό τρόπο η αξιολόγηση μας; συζητείται ανάμεσα στα λεγόμενα πηγαδάκια αυτών που έχουν αυτή την άποψη και αυτός ο τρόπος θα βελτιώσει τον εκπαιδευτικό και όχι θα τον τιμωρήσει .
Δεν εμπιστεύονται την αξιολόγηση, που η διαδικασία της θα οδηγήσει σε εκλογή θέσης ή αμοιβής με βάση κάποια πράγματα της απόδοσης τους .
Το ρίσκο της ανθρώπινης αξιολόγησης δεν μπορεί να το εξασφαλίσει καμιά διαδικασία ακούγεται σε άλλες συζητήσεις συναδέλφων.
Τέλος, το άγχος το οποίο θα έχει ο κάθε εκπαιδευτικός, δεν θα του επιτρέπει να αποδώσει όπως θα απέδιδε όταν δεν το είχε.