Η πιλοτική λειτουργία δέκα Τεχνικών σε επιλεγμένες περιοχές της Ελλάδας από το σχολικό έτος 2026-2027 εντάσσεται στο Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων, που παρουσιάστηκε στις 5 Μαΐου 2025.

Ο σχεδιασμός προβλέπει την ανταπόκριση στις διαφορετικές ανάγκες και ικανότητες των μαθητών, τη διεύρυνση των ευκαιριών σχολικής επιτυχίας, την αύξηση των πιθανοτήτων ολοκλήρωσης της εκπαίδευσης, την πρόληψη της παραβατικότητας, τη μείωση της μαθητικής διαρροής και τη βελτίωση των επαγγελματικών προοπτικών.

Στόχος είναι οι μαθητές να αναπτύξουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους σε πρώιμο στάδιο, να εκπαιδευτούν μέσω βιωματικής μάθησης, να ενισχύσουν θετικές διαπροσωπικές σχέσεις, να καλλιεργήσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες και να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία, αποφεύγοντας τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Δείτε επίσης

Για ποιούς λόγους θα ιδρυθούν τα Τεχνικά Γυμνάσια - Ποιοί οι στόχοι της θεσμοθέτησης

Η θεσμοθέτηση αυτών των δεν συνιστά δημιουργία κατώτερου τύπου εκπαίδευσης, αλλά αποσκοπεί στη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στο εκπαιδευτικό αγαθό, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις.

Η πρόταση βασίζεται σε στοιχεία της UNICEF, που αναφέρουν ότι εκατομμύρια παιδιά δεν ολοκληρώνουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κινδυνεύουν να μην αποκτήσουν βασικές δεξιότητες έως το 2030. Η εγκατάλειψη του σχολείου συνδέεται με παραβατικότητα, φτώχεια και ανεργία, ενώ η επιτυχής ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ενισχύει την εύρεση εργασίας και μειώνει τον κίνδυνο κοινωνικής περιθωριοποίησης.

Η μαθητική διαρροή προκύπτει από κοινωνικούς, οικογενειακούς, σχολικούς και οικονομικούς παράγοντες, με ιδιαίτερη επίδραση σε ευπαθείς ομάδες όπως τα παιδιά Ρομά, μετανάστες, πρόσφυγες και άτομα με αναπηρίες ή ειδικές ανάγκες. Παρότι η Ελλάδα εμφανίζει χαμηλά ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για παιδιά 12-15 ετών που εγκαταλείπουν το σχολείο.

Οι κοινωνικές υπηρεσίες και οι Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων αναφέρουν ότι αρκετά παιδιά σε κίνδυνο παραβατικότητας δεν ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Για τον λόγο αυτό, προτείνεται η δημιουργία ευέλικτων και πολλαπλών μαθησιακών διαδρομών, ως κεντρικό στοιχείο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, σε συμφωνία με διεθνείς δεσμεύσεις και τον Στόχο 4 του ΟΗΕ.

Η πιλοτική λειτουργία των Τεχνικών Γυμνασίων στοχεύει να εμπλουτίσει την κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, παρέχοντας στους μαθητές την επιλογή να συνεχίσουν την υποχρεωτική φοίτηση σε μια νέα εκπαιδευτική βαθμίδα, όπου θα αποκτούν τόσο βασικές γνώσεις όσο και πρακτικές δεξιότητες. Με την ολοκλήρωση, θα μπορούν να συνεχίσουν στα ΕΠΑΛ ή στα Γενικά Λύκεια ή να αξιοποιήσουν τις δεξιότητές τους στην αγορά εργασίας.