Με επίσημη παρέμβαση προς το Υπουργείο Παιδείας, η ΕΛΤΕΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης επισημαίνει την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝΕΕΓΥ-Λ). Η Ένωση ζητά τη μείωση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τάξη και τη δυνατότητα δημιουργίας μικρών τμημάτων καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, τονίζοντας ότι πρόκειται για μέτρα αναγκαία για την ουσιαστική υποστήριξη των πιο ευάλωτων μαθητών της δημόσιας εκπαίδευσης.

Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, οι εκπαιδευτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρίες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δεν μπορούν να καλυφθούν επαρκώς σε πολυπληθείς τάξεις. Η αύξηση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα από 7 σε 9, που θεσπίστηκε το 2016, έχει οδηγήσει σε συνθήκες υπερφόρτωσης και αποδιοργάνωσης, ιδιαίτερα για παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού ή παρουσιάζουν ΔΕΠ-Υ. Η πολυπληθής σύνθεση επιδεινώνει την αισθητηριακή ένταση, αυξάνοντας τις πιθανότητες για κρίσεις, εκρήξεις ή απόσυρση.

Εκπαιδευτικές δυσκολίες και νομικές δεσμεύσεις του κράτους

Η Ένωση τονίζει ότι η αύξηση των μαθητών ανά τάξη έχει αντίκτυπο και στη λειτουργία των ίδιων των σχολείων, καθώς περιορίζεται δραστικά η δυνατότητα εξατομικευμένης υποστήριξης. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να ανταποκριθούν σε ετερογενή προφίλ μαθητών με σύνθετες ανάγκες, χωρίς τον απαραίτητο χρόνο ή παιδαγωγικό χώρο. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, το σχολικό περιβάλλον αδυνατεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες των παιδιών, καταπατώντας τον βασικό πυρήνα της ειδικής εκπαίδευσης.

Επιπλέον, γίνεται αναφορά στη συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να εξασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, όπως προβλέπεται στο άρθρο 16 του Συντάγματος και στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Τα ΕΝΕΕΓΥ-Λ. εξυπηρετούν κυρίως μαθητές από κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτες οικογένειες, κάτι που ενισχύει ακόμη περισσότερο την ανάγκη για ενίσχυση – όχι υποβάθμιση – αυτών των σχολείων.

Ζητούμενο η ευελιξία στη δημιουργία ολιγομελών τμημάτων

Η ΕΛΤΕΕ υπογραμμίζει ότι η ισχύουσα διοικητική διαδικασία επιτρέπει τη σύσταση ολιγομελών τμημάτων μόνο μέχρι τις 30 Ιουνίου. Στην πράξη, όμως, οι πιο σοβαρές δυσκολίες εμφανίζονται μετά την έναρξη των μαθημάτων, όταν γίνεται αντιληπτή η αδυναμία προσαρμογής συγκεκριμένων μαθητών στο σχολικό περιβάλλον. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η καθυστέρηση ή η αδυναμία δημιουργίας μικρών ομάδων οδηγεί σε ματαίωση της μαθησιακής διαδικασίας και σε ενίσχυση της ψυχολογικής επιβάρυνσης.

Δείτε εδώ 

Η πρόταση της Ένωσης περιλαμβάνει τη δυνατότητα δημιουργίας τμημάτων 3-4 μαθητών οποιαδήποτε στιγμή εντός του σχολικού έτους, με απόφαση του διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων, στη βάση τεκμηριωμένων αναγκών. Η έγκριση λειτουργίας αυτών των τμημάτων θα πρέπει να γίνεται άμεσα, χωρίς τις χρονοβόρες και άκαμπτες διαδικασίες που προβλέπει η ισχύουσα γραφειοκρατία. Πρώτιστο κριτήριο θα πρέπει να είναι η προστασία της ψυχικής και παιδαγωγικής ισορροπίας των μαθητών.