Σε ανακοίνωσή της ΟΙΕΛΕ κάνει λόγο για «πικρή δικαίωση» των θέσεών της σχετικά με τη σύνδεση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης με την κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων μέσω του παράλληλου απολυτηρίου (IB).
Η Ομοσπονδία αποκαλύπτει πως ο Πρόεδρος του ΙΕΠ παραδέχθηκε ότι εξετάζεται η εισαγωγή αποφοίτων ΙΒ στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω ποσοστώσεων, γεγονός που επιβεβαιώνει δημόσια τις ανησυχίες της για τα κυβερνητικά σχέδια.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι από το 2023 η ΟΙΕΛΕ είχε προειδοποιήσει για την εμπλοκή των επενδυτικών κεφαλαίων στην ιδιωτική εκπαίδευση και για την επιχείρηση αύξησης του ποσοστού της ιδιωτικής συμμετοχής στο εκπαιδευτικό σύστημα. Όπως σημειώνει, για να προσελκυθούν γονείς-πελάτες, προσφέρεται ως δέλεαρ η δυνατότητα εισαγωγής σε Πανεπιστήμια χωρίς Πανελλαδικές. Η Ομοσπονδία περιγράφει ένα τετραστάδιο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που ξεκινά με τη θεσμοθέτηση του παράλληλου απολυτηρίου για ιδιωτικά Πανεπιστήμια και καταλήγει στη θεσμοθέτηση ποσοστώσεων για αποφοίτους ΙΒ και σε δημόσια Πανεπιστήμια – τόσο από δημόσια όσο και, κατ’ επέκταση, από ιδιωτικά σχολεία. Η ΟΙΕΛΕ υπογραμμίζει ότι αυτή η αλλαγή θα δημιουργήσει μια νέα, ευνοημένη κατηγορία εισακτέων, αποτελούμενη κυρίως από μαθητές εύπορων οικογενειών.
Δείτε επίσης ΝΕΕΣ Πανελλήνιες: Τα τέσσερα σενάρια αλλαγών και το χρονοδιάγραμμά τους
Παρότι η ΟΙΕΛΕ αναγνωρίζει την ποιοτική υπεροχή του IB, διαφωνεί ριζικά με την κυβερνητική πολιτική, τονίζοντας πως η μεταρρύθμιση του Λυκείου και του τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ θα έπρεπε να αφορά το σύνολο των μαθητών. Ζητά δε απαντήσεις για το αν οι θέσεις των αποφοίτων ΙΒ θα αφαιρούνται από τον ήδη μειωμένο αριθμό εισακτέων λόγω της ΕΒΕ.
Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ καταγγέλλει τέλος τη συστηματική αποσιώπηση των θέσεών της από τον δημόσιο διάλογο και τα ΜΜΕ, ιδίως σε δημοσιεύματα για την εμπλοκή των funds στην εκπαίδευση. Όπως αναφέρει, ακόμη και όταν γίνεται αναφορά στις απόψεις των εργαζομένων, αυτές δεν αποτυπώνονται με σαφήνεια, ενώ τονίζει ότι η απουσία της «άλλης άποψης» δεν είναι τυχαία.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ:
Πικρή δικαίωση της ΟΙΕΛΕ για την διασύνδεση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης με το παράλληλο απολυτήριο και την σταδιακή κατάργηση των Πανελλαδικών – Απόκρυψη των θέσεων της ΟΙΕΛΕ από τα ΜΜΕ
Πολλές φορές οι αναλύσεις της ΟΙΕΛΕ έχουν δικαιωθεί ιστορικά, ωστόσο αυτή είναι ίσως η πιο πικρή δικαίωση. Πρόκειται για την επιβεβαίωση της δημόσιας παρέμβασης του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ σχετικά με το παράλληλο απολυτήριο και τα σχέδια κατάργησης των Πανελλαδικών εξετάσεων, μια επιβεβαίωση που ήρθε από τα πιο επίσημα χείλη. Πιο συγκεκριμένα, σε συνάντηση του με συνδικαλιστές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ κ. Δουκάκης παραδέχθηκε ότι το Υπουργείο Παιδείας εξετάζει την δυνατότητα εισαγωγής στο δημόσιο Πανεπιστήμιο των κατόχων απολυτηρίων ΙΒ μέσω ποσόστωσης!
Από το 2023 η Ομοσπονδία μας προειδοποιεί για την επιτάχυνση της διαδικασίας εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και για τις επιπτώσεις του φαινομένου στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και στην όξυνση των ανισοτήτων. Είχαμε προαναγγείλει την επέλαση των funds στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης και εξηγήσαμε αναλυτικά για ποιους λόγους επενδυτές εκατομμυρίων «εισβάλλουν» στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν είναι, πάντως, κίνητρο μόνο η «διεθνοποίηση» της εκπαίδευσης (και άλλες τέτοιες ρομαντικές ή αφελείς υποθέσεις). Είναι η οργανωμένη επιχείρηση πολιτείας και επενδυτών να αυξηθεί δραματικά το ποσοστό ιδιωτών στη Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που μέχρι σήμερα είναι περίπου στο 7%. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει να υπάρχει δέλεαρ για τους γονείς-πελάτες.
Ένα ισχυρό δόλωμα είναι αυτό που ετοιμάζεται να προσφέρει στην κοινωνία η κυβέρνηση. Η είσοδος, δηλαδή, παιδιών με απολυτήριο ΙΒ χωρίς την «καρμανιόλα» των Πανελλαδικών εξετάσεων σε δημόσια Πανεπιστήμια. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας επιστράτευσε το ακόλουθο τέχνασμα σε 4 στάδια:
Πρώτον, με το Νόμο για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια έδωσε τη δυνατότητα εισαγωγής σε αυτά και σε αποφοίτους με παράλληλο απολυτήριο (βλέπε ΙΒ).
Δεύτερον, μετέφερε το ΙΒ από την ιδιωτική εκπαίδευση όπου μέχρι σήμερα παρέχεται αποκλειστικά, σε συγκεκριμένα δημόσια σχολεία (Πρότυπα, Πειραματικά, Μουσικά, Καλλιτεχνικά).
Τρίτον, ετοιμάζεται να νομοθετήσει τη δυνατότητα οι απόφοιτοι ΙΒ από δημόσια σχολεία (με ποσόστωση) να μπαίνουν, όχι μόνο σε ιδιωτικά, αλλά και σε δημόσια Πανεπιστήμια χωρίς Πανελλαδικές εξετάσεις!
Τέταρτον, (και τελικό στάδιο). Αυτομάτως, για λόγους συνταγματικότητας, όταν αυτό ισχύσει για τους μαθητές δημόσιων σχολείων, θα ισχύσει και για τους (πολύ περισσότερους) μαθητές ιδιωτικών σχολείων που παρακολουθούν πρόγραμμα ΙΒ!
Δείτε επίσης Πανελλήνιες: Νέο σύστημα εισαγωγής από το 2029- Τι θα γίνει με το Εθνικό Απολυτήριο
Αυτό θα είναι το πρώτο, ισχυρό ρήγμα στο «σώμα» των Πανελλαδικών εξετάσεων και η δημιουργία μιας χωριστής κατηγορίας εισακτέων σε δημόσια Πανεπιστήμια. Ποιος επωφελείται βέβαια από αυτό; Μα, φυσικά, χιλιάδες μαθητές ιδιωτικών σχολείων που παρακολουθούν ΙΒ. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι οι εκπρόσωποι των funds γνώριζαν εκ των προτέρων τις κυβερνητικές προθέσεις και επένδυσαν εκ τους ασφαλούς, γνωρίζοντας ότι όχι μόνο θα διατηρήσουν την πελατεία των ιδιωτικών σχολείων που εξαγόρασαν, αλλά θα την αυξήσουν δραματικά παρέχοντας στους γονείς μια πολύ πιο εύκολη και ασφαλή μέθοδο εισαγωγής σε δημόσια Πανεπιστήμια.
Θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι. Η ΟΙΕΛΕ θεωρεί ότι το ΙΒ είναι ένα πολύ ποιοτικό πρόγραμμα, πολύ ανώτερο από αυτό του εσκεμμένα απαξιωμένου ελληνικού Λυκείου. Η δική μας όμως αντίληψη και οι προτάσεις διαφέρουν ριζικά από τις προθέσεις της κυβέρνησης στο εξής. Εμείς επιδιώκουμε ριζική μεταρρύθμιση στο Λύκειο και αλλαγή στον τρόπο πρόσβασης, ώστε να επωφελούνται όλες και όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως της κοινωνικής και της οικονομικής τους καταγωγής. Αντιθέτως, η κυβέρνηση εργάζεται συστηματικά, ώστε να ευνοήσει τα παιδιά που έχουν την οικονομική δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα ισχυρό ιδιωτικό σχολείο που θα παρέχει πλέον εναλλακτικό, ελκυστικό τρόπο πρόσβασης στο ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο.
(Θα ήταν χρήσιμο το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ να μας ενημερώσουν, αν αυτές οι θέσεις που θα καταλάβουν οι απόφοιτοι του ΙΒ στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω ποσόστωσης, θα αφαιρεθούν από τις ήδη κουτσουρεμένες κατά 25.000 ετησίως λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ).
Η (εσκεμμένη) απουσία των θέσεων της ΟΙΕΛΕ στον δημόσιο διάλογο για τα funds και το σύστημα πρόσβασης
Με την εξαίρεση ελάχιστων έντυπων και ηλεκτρονικών μέσων, οι περισσότερες εφημερίδες και τα sites που αναφέρονται στα funds και στα αίτια εμπλοκής τους στο χώρο της εκπαίδευσης, ασχολούνται με την προβολή των νέων επενδυτών και αποσιωπούν πλήρως τις θέσεις και τις αναλύσεις της ΟΙΕΛΕ. Αυτό φάνηκε ξεκάθαρα σε πρόσφατο, ιδιαίτερα αναλυτικό, δημοσίευμα μεγάλου κυριακάτικου εντύπου για την εξαγορά ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων από επενδυτικά κεφάλαια. Στο συγκεκριμένο εκτενέστατο άρθρο καταγράφονται διεξοδικά οι απόψεις πολλών επιχειρηματιών της εκπαίδευσης και παρατίθενται κάποιοι λόγοι για τους οποίους τα funds επενδύουν στα ιδιωτικά σχολεία (κατά τη γνώμη μας όχι οι σημαντικότεροι). Στο τέλος, όμως, του άρθρου, υπάρχει μια παράγραφος με τίτλο «τι λένε οι εργαζόμενοι». Στην ελαχίστων σειρών αυτή παράγραφο (σε σχέση με το ευμέγεθες δισέλιδο άρθρο) δεν υπάρχει καμιά αναφορά στις απόψεις της ΟΙΕΛΕ ή κάποιας άλλης συλλογικότητας του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης, παρά μόνο η άποψη του αρθρογράφου ότι δεν ανακάλυψε καμία διασύνδεση ανάμεσα στα funds και στην αλλαγή συστήματος πρόσβασης, απαξιώντας έτσι τις θέσεις της Ομοσπονδίας.
Κατανοούμε ότι κάποιος δημοσιογράφος θέλει να κάνει φιλεπιχειρηματικά αφιερώματα σε funds και σε ιδιωτικά σχολεία, έχουμε όμως την εύλογη απαίτηση, όταν γίνεται αναφορά στις θέσεις των εργαζόμενων, έστω και στις τρεις σειρές που αυτός αφιερώνει, να καταγράφεται με ευκρίνεια η άποψη των εκπαιδευτικών (ακόμη και αν δεν αναφέρεται ονομαστικά η ΟΙΕΛΕ) ή αλλιώς να μην μπαίνει καν στον κόπο να αναφέρεται στο τι κατά την γνώμη του πιστεύουν οι εργαζόμενοι (όταν μάλιστα δεν γράφει και τίποτα σχετικά..). Θεωρούμε, στο όνομα της στοιχειώδους καταγραφής όλων των απόψεων, ότι οι αναγνώστες θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία πρόσβασης και στην άλλη άποψη.
Αλλά φαίνεται ότι αυτή η άποψη δεν αρέσει σε κάποιους…