ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Μετά την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και τις καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια τμήματα των 25 μαθητών σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.

Αυτό συνιστά ένα βαρύ παιδαγωγικό φορτίο για τον δάσκαλο καθώς τα τμήματα παρουσιάζουν μεγάλη ανομοιογένεια ως προς το μαθητικό δυναμικό.

Ανομοιογένεια που γίνεται τροχοπέδη στην πρόοδο των τμημάτων όταν αυτά έχουν και μαθητές με μαθησιακά προβλήματα και ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες.

Ο δάσκαλος τις περισσότερες φορές αδυνατεί ν αφιερώσει, λόγω των υφιστάμενων συνθηκών, τον χρόνο που πρέπει στους παραπάνω μαθητές με αποτέλεσμα αυτοί να αισθάνονται μειονεκτικά και σιγά σιγά να θέτουν εαυτόν εκτός της εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Αν προσπαθήσει για το αντίθετο χάνει πολύτιμο διδακτικό χρόνο και το σύνηθες αποτέλεσμα είναι η επιβράδυνση και χαλάρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας που γίνεται ταυτόχρονα βαρετή για τους υπόλοιπους μαθητές, με όσα αυτό συνεπάγεται.

Τα προτεινόμενα λοιπόν παιδαγωγικά μοντέλα που ακολουθούνται αποδυναμώνονται από το πλήθος και την ανομοιογένεια των μαθητών κι αποτυγχάνουν γι ακριβώς αυτούς τους λόγους.

Η απόλυτη λύση στο πρόβλημα είναι και αυτό είναι απόλυτα απαιτητό, η δραστική μείωση των μαθητών ανά τμήμα και δεν χρειάζεται εδώ να επιχειρηματολογήσει κάποιος παραπάνω.

Από τη στιγμή που αυτό δε διαφαίνεται προχωρούμε σε δεύτερη πρόταση η οποία μπορεί να διευκολύνει την μαθησιακή διαδικασία για τους μαθητές που “χάνονται” στην καθημερινή πίεση των εκπαιδευτικών αναγκών, ν αποφορτίσει τους μαθητές και τον δάσκαλο και να επιτύχει πιο ομοιογενή τμήματα.

Προτείνουμε: Τον ορισμό σε κάθε σχολική μονάδα ενός δασκάλου που θ ασχολείται με το αντικείμενο της ενισχυτικής διδασκαλίας. Υλοποίηση: Στην έναρξη της σχολικής χρονιάς και με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, ανατίθεται σε συγκεκριμένο δάσκαλο, με πλήρες ωράριο, το αντικείμενο της ενισχυτικής διδασκαλίας και ο οποίος κάθε ώρα απασχολεί από 2 έως 5 παιδιά.

Ο εκπαιδευτικός αυτός έρχεται σ επαφή με τους δασκάλους των τμημάτων, ενημερώνεται για τα υπάρχοντα προβλήματα και συναποφασίζουν για το ποιοι μαθητές και τι είδους βοήθεια θα χρειαστούν στοχοθετώντας τη διαδικασία.

Βρίσκεται υπό την επίβλεψη και τον συνεχή έλεγχο του σχολικού συμβούλου με τον οποίο συνεργάζεται προκειμένου να επιτευχθούν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα για τον κάθε μαθητή ξεχωριστά.

Οι δάσκαλοι των τμημάτων, με τον δάσκαλο που είναι υπεύθυνος για την ενισχυτική διδασκαλία συνεργάζονται καθημερινά και συνεκτιμούν στόχους κι αποτελέσματα τροποποιώντας ό,τι κάθε φορά κρίνεται απαραίτητο.

Εκτίμηση αποτελεσμάτων κι επίτευξης στόχων γίνεται, με κοινή σύσκεψη σχολικού συμβούλου, δασκάλου του τμήματος και δασκάλου της ενισχυτικής, κάθε δίμηνο.

Στο τέλος της χρονιάς, με έκθεσή του προς τον σχολικό σύμβουλο και τον σύλλογο διδασκόντων, ο δάσκαλος ενισχυτικής αξιολογεί την πρόοδο καθενός από τους μαθητές του ξεχωριστά.

Στόχοι: Η βοήθειά των μαθητών που χρειάζονται εξατομικευμένη διδασκαλία για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν το καθημερινό πρόγραμμα.

Η μείωση του άγχους των μαθητών και της σχολικής αποτυχίας.

Η επίτευξη πιο ομοιογενών τμημάτων.

Η καθημερινή βοήθεια στον δάσκαλο και στη λειτουργία του τμήματος. Σημείωση: Πρωταρχικό αίτημα, όπως προείπαμε και παραπάνω, για την καλύτερη λειτουργία του σχολείου, είναι η σημαντική μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα.