Πίνακας περιεχομένων
Νέο ψηφιακό σύστημα για την οδική ασφάλεια: Κάμερες, άμεσες ειδοποιήσεις και πλήρης διαφάνεια
Σε τροχιά ριζικής αναμόρφωσης εισέρχεται η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα, καθώς ξεκινά η υλοποίηση ενός φιλόδοξου πιλοτικού σχεδίου με επίκεντρο τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας για την καταγραφή και τον έλεγχο τροχαίων παραβάσεων.
Με τη συνεργασία των Υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, το νέο πρόγραμμα σηματοδοτεί τη μετάβαση σε ένα ενιαίο, αυτοματοποιημένο πλαίσιο που φιλοδοξεί να περιορίσει τα τροχαία ατυχήματα και να εμπεδώσει μια νέα κουλτούρα υπευθυνότητας στους δρόμους.
Δείτε εδώ ΝΕΟΣ ΚΟΚ: Τι απαγορεύεται να μεταφέρω με το αυτοκίνητό μου
Κάμερες σε Αττική και λεωφορειακές γραμμές
Το σχέδιο ξεκινά με την τοποθέτηση καμερών σε οκτώ στρατηγικά σημεία της Αττικής, καθώς και σε δέκα λεωφορειακές γραμμές. Η εγκατάσταση αφορά νέας τεχνολογίας κάμερες που θα επιβλέπουν παραβάσεις όπως η υπέρβαση ταχύτητας, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η κίνηση σε λεωφορειολωρίδες, αλλά και η στάση σε διαβάσεις πεζών.
Το έργο εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική εγκατάστασης πάνω από 2.000 καμερών στις αστικές περιοχές και επιπλέον 500 σε λεωφορεία, με την ΕΛΑΣ να παίζει κομβικό ρόλο στην επιλογή των σημείων εγκατάστασης.
Σύγχρονο πληροφοριακό σύστημα για άμεση ενημέρωση και επιβολή κυρώσεων
Στο επίκεντρο της νέας προσέγγισης βρίσκεται η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο θα δέχεται αυτόματα δεδομένα από τις κάμερες, θα τα διασταυρώνει και θα ενημερώνει άμεσα τους πολίτες. Οδηγοί που υποπίπτουν σε παραβάσεις θα λαμβάνουν ειδοποίηση μέσω SMS και της ψηφιακής θυρίδας του Gov.gr Wallet, θα έχουν πρόσβαση σε αποδεικτικό υλικό, ενώ θα μπορούν να υποβάλουν ένσταση ή να πληρώσουν το πρόστιμο ηλεκτρονικά, χωρίς καθυστερήσεις ή γραφειοκρατικά εμπόδια. Οι καταγραφές θα ενσωματώνονται αυτόματα στο point system, με στόχο την αξιόπιστη παρακολούθηση του ιστορικού κάθε οδηγού.
Δηλώσεις υπουργών: Η τεχνολογία στην υπηρεσία της πρόληψης
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου χαρακτήρισε το εγχείρημα ως «ένα σχέδιο με ουσιαστικό κοινωνικό αντίκτυπο». Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στόχος είναι να δοθεί τέλος στην πολυετή καθυστέρηση των προστίμων, ενισχύοντας την αίσθηση δικαιοσύνης και αποτροπής: «Η καταγραφή, η επιβεβαίωση, η ένσταση και η είσπραξη θα γίνονται ψηφιακά, με διαφάνεια και ταχύτητα. Δεν πρόκειται απλώς για τεχνική λύση, αλλά για θεσμική αλλαγή που θωρακίζει την ανθρώπινη ζωή και προστατεύει τις οικογένειες μας».
Αντίστοιχα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπογράμμισε πως το νέο σύστημα δεν αποσκοπεί στην επιτήρηση, αλλά στην πρόληψη. «Οι κάμερες θα χρησιμοποιούνται για τη βεβαίωση παραβάσεων όπως η ταχύτητα, τα φανάρια, η μη χρήση κράνους ή ζώνης. Δεν παραβιάζονται προσωπικά δεδομένα – διασφαλίζεται η νομιμότητα, η διαφάνεια και η προστασία των πολιτών».
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης τόνισε τη σημασία της πολιτικής βούλησης πίσω από την απόφαση: «Η λειτουργία των καμερών δεν είναι επιλογή ευκολίας αλλά αναγκαιότητας. Είναι το πρώτο βήμα για την αποκατάσταση της συνέπειας και της λογοδοσίας στον δρόμο».
Δείτε επίσης Νέος ΚΟΚ: Το πρόστιμο που έγινε 30 φορές ακριβότερο – Ξεκινά από 1.200 ευρώ
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και φάσεις του έργου
Η προεργασία έχει ήδη ξεκινήσει, με την αποσφράγιση των προσφορών να έχει πραγματοποιηθεί στις 13 Ιουνίου και την επιλογή του αναδόχου να αναμένεται εντός Ιουλίου. Η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος προβλέπεται για τον Σεπτέμβριο του 2025, με τη σταδιακή διασύνδεση των νέων και υφιστάμενων καμερών. Η πλήρης ανάπτυξη του δικτύου και η ενοποίηση του πληροφοριακού συστήματος σε εθνικό επίπεδο τοποθετούνται χρονικά στις αρχές του 2026.
Εγκατάσταση σε κομβικά σημεία και στα νέα λεωφορεία
Οι πρώτες κάμερες θα εγκατασταθούν σε κρίσιμα σημεία υψηλής κυκλοφορίας και επικινδυνότητας στους Δήμους Αθηναίων, Αγίας Παρασκευής, Ραφήνας-Πικερμίου, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Φιλοθέης-Ψυχικού, Αλίμου και Καλλιθέας. Παράλληλα, λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του ΟΣΥ θα εξοπλιστούν με κάμερες για την καταγραφή παραβάσεων σε λεωφορειολωρίδες, την παρακολούθηση κυκλοφοριακού φόρτου και τη γενικότερη καταγραφή συνθηκών μετακίνησης.
Το νέο μοντέλο που υιοθετεί η Ελλάδα βασίζεται σε διεθνή πρότυπα, όπως αυτά που εφαρμόζονται με επιτυχία σε χώρες όπως η Κύπρος. Ωστόσο, η καινοτομία του σχεδίου δεν περιορίζεται μόνο στην τεχνολογία, αλλά φιλοδοξεί να φέρει αλλαγή νοοτροπίας. Η προσπάθεια πλαισιώνεται από ένα ευρύτερο μήνυμα: η ασφάλεια στους δρόμους δεν είναι απλώς θέμα αστυνόμευσης, αλλά συλλογικής ευθύνης και σεβασμού. Κάθε παράβαση ενέχει ένα εν δυνάμει ρίσκο ζωής – και κάθε παρέμβαση που αποτρέπει το ατύχημα είναι ένα βήμα προς μια πιο ανθρώπινη καθημερινότητα.
Με σύγχρονα εργαλεία, ψηφιακή διαχείριση και διαρκή ενημέρωση, το νέο πλαίσιο θέτει τις βάσεις για ασφαλέστερους δρόμους, αποδεικνύοντας ότι η τεχνολογία μπορεί να γίνει θεματοφύλακας της ανθρώπινης ζωής.