Τη συνεργασία του Παρατηρητηρίου για τη γραφειοκρατία, που δημιουργείται, με την ΕΛΣΤΑΤ, η οποία θα εκδίδει σχετικό δελτίο επεσήμανε ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, γενικός γραμματέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «στο Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε προς διαβούλευση κάνουμε τρεις βασικές παρεμβάσεις: πρώτον, θεσμοθετούμε το εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης των διαδικασιών υπό τον πρωθυπουργό, προκειμένου να κάνουμε την πολιτική των απλουστεύσεων συνεκτική και συντονισμένη.

Δεύτερον, δημιουργούμε το Παρατηρητήριο για τη γραφειοκρατία, το οποίο θα μετράει συνεχώς τα αποτελέσματα των δράσεων μας με διεθνείς μεθοδολογίες και θα τα δημοσιεύει ώστε να ξέρουν οι πολίτες, οι επιχειρήσεις και οι επενδύτες πώς εξελίσσεται η γραφειοκρατία στην Ελλάδα. Μάλιστα, το Παρατηρητήριο θα συνεργαστεί με την ΕΛΣΤΑΤ ώστε η τελευταία να εκδίδει σχετικό δελτίο για την γραφειοκρατία. Τρίτον, ξεκινάμε τη διαδικασία σύνταξης ενός νέου Κώδικα Διοικητικών Διαδικασιών, καθώς έχουν περάσει 20 χρόνια από τον προηγούμενο, στον οποίο θα ενσωματώσουμε και όλους τους σύγχρονους, ψηφιακούς τρόπους με τους οποίους ο πολίτης συναλλάσσεται με το κράτος».

Παράλληλα, όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δίνει μεγάλο βάρος στο κομμάτι της κατάρτισης και της εκπαίδευσης για τις ψηφιακές δεξιότητες τόσο στους πολίτες όσο και στους δημοσίους υπαλλήλους. «Ήδη, το Επιτελικό Κράτος θεσμοθέτησε την ειδικότητα του Αναλυτή Ψηφιακής Πολιτικής και θα συνεργαστούμε στενά με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης για να καταρτιστούν προγράμματα σπουδών προς αυτήν την κατεύθυνση». Και η στήριξη και ενίσχυση όμως των start-ups βρίσκεται «στο συρτάρι» του υπουργείου, καθώς «πρώτον, συμβάλλει στη διεθνοποίηση της ελληνικής οικονομίας, αφού οι start-ups απευθύνονται (ή πρέπει να απευθύνονται) στη διεθνή αγορά, και δεύτερον, συμβάλλει στη διατήρηση και δυνητικά στην αύξηση ποιοτικού εργατικού δυναμικού, περιορίζοντας το braindrain».

Ακολουθεί η συνέντευξη του ΓΓ του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης Λ. Χριστόπουλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και την Κάτια Παπαδοπούλου

ΕΡ. Έχει αναφερθεί πολλές φορές ότι προτεραιότητα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά και της κυβέρνησης είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Τι σημαίνει «ψηφιακός μετασχηματισμός» στην καθημερινότητα του πολίτη;

ΑΠ. Σημαίνει κάτι πολύ απλό. Την ένταξη της χώρας στη νέα εποχή των αστείρευτων δυνατοτήτων που προσφέρει η εξέλιξη της τεχνολογίας προστατεύοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή και την ιδιωτικότητα του πολίτη. Με άλλα λόγια, ο ελληνικός ψηφιακός μετασχηματισμός σημαίνει νέες και καλύτερες ευκαιρίες για εργασία, αναπτυξιακή δυναμική, ευκολία στις συναλλαγές με το κράτος, νέες δεξιότητες στους εργαζόμενους και, κυρίως, στους νέους. Συνεπώς, στην καθημερινότητα του πολίτη αυτό αντικατοπτρίζεται με πολλούς τρόπους. Αυξημένα εισοδήματα από καλύτερες δουλειές, καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες χωρίς ταλαιπωρία, ασφάλεια από πολλών ειδών «ασύμμετρων» απειλή.

 

ΕΡ. Πότε προσδιορίζετε χρονικά να επιτευχθεί ο στόχος σας;

ΑΠ. Προφανώς δεν είναι ένας ο στόχος αλλά μια πλειάδα στόχων που λειτουργούν συμπληρωματικά ο ένας προς τον άλλο. Υπό αυτή την έννοια τα χρονοδιαγράμματα δεν είναι ένα αλλά προσεκτικά δομημένα ώστε να έχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε στο τέλος της τετραετίας. Και αυτό σημαίνει να βρεθεί η Ελλάδα στο μέσο όρο των χωρών μελών της ΕΕ, σε όλους τους υποδείκτες του δείκτη DESI. Παρόλα αυτά ο πολίτης θα αρχίσει να βλέπει βελτιώσεις, από πολύ νωρίτερα.

 

ΕΡ. Όραμα πάντως της κυβέρνησης είναι ο ανασχεδιασμός της δημόσιας διοίκησης, τον οποίο δουλεύατε εδώ και πολύ καιρό με τον πρωθυπουργό, τόσο ως σύμβουλος Κράτους και Δημόσιας Διοίκησης κατά τη θητεία του ως αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης όσο και ως σύμβουλός του στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Μπορείτε να δώσετε μια εικόνα αυτού του μεγάλου project; Αποτελεί θα λέγαμε την «ραχοκοκαλιά» του νομοσχεδίου που κατατέθηκε για το Επιτελικό Κράτος;

ΑΠ. Πράγματι, το μεγάλο όραμα του πρωθυπουργού είναι η αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης. Εξάλλου, ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει πως είναι η μεταρρύθμιση των μεταρρυθμίσεων, διότι χωρίς ένα λειτουργικό κράτος δεν μπορείς να έχεις βιώσιμες αλλαγές πουθενά. Το Επιτελικό Κράτος ήταν η αρχή. Το θεσμικό προαπαιτούμενο, αν θέλετε, για να τεθούν οι βάσεις μιας επανεκκίνησης της διοικητικής μηχανής και της ανάπτυξης. Και μόνο το γεγονός πως διάσπαρτες διατάξεις 40 ετών κωδικοποιήθηκαν και εκσυγχρονίστηκαν σε ένα νέο κείμενο δείχνει την πρόθεση της κυβέρνησης να τεθούν εκ νέου τα θεμέλια ενός σύγχρονου κράτους ενόψει του χρονικού ορόσημου του 2021. Από εκεί και πέρα, η απλούστευση και ψηφιοποίηση των διοικητικών διαδικασιών είναι το δεύτερο μεγάλο στοίχημα, καθώς αφορά την ποιότητα της παροχής των δημοσίων υπηρεσιών προς τον πολίτη. Και η βελτίωση των υπηρεσιών αυτών σημαίνει ένα πράγμα: ανάκτηση της εμπιστοσύνης του πολίτη στο κράτος που τον υπηρετεί.

 

ΕΡ. Πέραν του ψηφιακού μετασχηματισμού ο πρωθυπουργός δήλωσε στη ΔΕΘ πως θα επενδύσει πολλά και στο κομμάτι της απλούστευσης των διαδικασιών, το οποίο ήρθε και αυτό στο νέο υπουργείο. Τι σκοπεύετε να κάνετε για αυτό;

ΑΠ. Η απλούστευση των διαδικασιών είναι μια δύσκολη διαδικασία γιατί δεν πρέπει να γίνεται ποτέ άπαξ αλλά να επικαιροποιείται συνεχώς και με συντονισμένο τρόπο ώστε όταν απλουστεύεις μια διαδικασία σε έναν τομέα πολιτικής να μην αυξάνεις τη γραφειοκρατία σε έναν άλλο. Και επίσης πρέπει να υπάρχουν δείκτες και μηχανισμοί παρακολούθησης των μετρήσιμων αποτελεσμάτων. Γι’ αυτό στο Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε προς διαβούλευση κάνουμε τρεις βασικές παρεμβάσεις: πρώτον θεσμοθετούμε το εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης των διαδικασιών υπό τον πρωθυπουργό, προκειμένου να κάνουμε την πολιτική των απλουστεύσεων συνεκτική και συντονισμένη. Δεύτερον, δημιουργούμε το Παρατηρητήριο για τη γραφειοκρατία, το οποίο θα μετράει συνεχώς τα αποτελέσματα των δράσεων μας με διεθνείς μεθοδολογίες και θα τα δημοσιεύει ώστε να ξέρουν οι πολίτες, οι επιχειρήσεις και οι επενδύτες πώς εξελίσσεται η γραφειοκρατία στην Ελλάδα. Μάλιστα το Παρατηρητήριο θα συνεργαστεί με την ΕΛΣΤΑΤ ώστε η τελευταία να εκδίδει σχετικό δελτίο για τη γραφειοκρατία. Τρίτον, ξεκινάμε τη διαδικασία σύνταξης ενός νέου Κώδικα Διοικητικών Διαδικασιών, καθώς έχουν περάσει 20 χρόνια από τον προηγούμενο, στον οποίο θα ενσωματώσουμε και όλους τους σύγχρονους, ψηφιακούς τρόπους με τους οποίους ο πολίτης συναλλάσσεται με το Κράτος.

 

ΕΡ. Ο υπουργός, Κ. Πιερρακάκης έχει δηλώσει ότι το υπουργείο ενδιαφέρεται και θέλει να «επενδύσει» στο οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό και πώς σκοπεύετε να το δρομολογήσετε;

ΑΠ. Μία από τις βασικές πολιτικές προτεραιότητες και ταυτόχρονα ένα από τα βασικά στοιχήματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. H στήριξη των start-ups και η προσπάθεια ενίσχυσης ενός βιώσιμου οικοσυστήματος, προέχει για δύο ακόμη κομβικούς λόγους. Πρώτον, συμβάλλει στη διεθνοποίηση της ελληνικής οικονομίας, αφού οι start-ups απευθύνονται (ή πρέπει να απευθύνονται) στη διεθνή αγορά. Και δεύτερον, συμβάλλει στην διατήρηση και δυνητικά στην αύξηση ποιοτικού εργατικού δυναμικού, περιορίζοντας το braindrain. Προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός δυναμικού οικοσυστήματος είναι η απλοποίηση του κανονιστικού πλαισίου προς μεγαλύτερη ευκολία στη δυνατότητα δημιουργίας νέων επιχειρηματικών δομών, η παροχή φορολογικών κινήτρων κι άλλων εργαλείων χρηματοδότησης και η στήριξη των συνεργειών μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που επενδύουν σημαντικά στη νεοφυή επιχειρηματικότητα όπως το Equifund, μέσω του οποίου, πχ. αναμένεται να επενδυθούν συνολικά στην ελληνική οικονομία περίπου 500 εκατ. ευρώ. Τέλος, είναι σημαντικό να επικεντρωθούμε στη δημιουργία εξωστρεφών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, διασυνδεδεμένων με την αγορά εργασίας, ώστε να γεφυρώσουμε το χάσμα μεταξύ θεωρίας, έρευνας και πράξης, παραγωγής.

 

ΕΡ. Η Ελλάδα και ως μεμονωμένοι πολίτες και ως δημόσιοι οργανισμοί και υπηρεσίες, πόσο έτοιμη είναι απέναντι σε αυτήν την ψηφιακή «πρόκληση» και ποιες θα είναι οι κινήσεις του υπουργείου να καλύψει τα κενά;

ΑΠ. Σύμφωνα με τους διεθνείς δείκτες φαίνεται να μην είναι. Παρόλα αυτά πιστεύω πως η Ελλάδα έχει ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο και καταρτισμένο είναι και μπορεί να σηκώσει το βάρος του ψηφιακού άλματος που θέλουμε να επιτύχουμε αλλά και τη δυναμική που απαιτείται μετά από μια δεκαετία κρίσης. Εμείς από την άλλη, είμαστε αποφασισμένοι και αυτό φάνηκε και από την πρώτη μας κίνηση: τη δημιουργία του νέου υπουργείου. Για πρώτη φορά, μία κυβέρνηση τόλμησε να συγχωνεύσει τα βασικά ψηφιακά κέντρα του δημοσίου κάτω από ένα υπουργείο, ώστε να σχεδιάσει και να εφαρμόσει πιο αποτελεσματικά τις πολιτικές, χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος, δηλαδή την πολυδιάσπαση των ψηφιακών κέντρων του δημοσίου. Κάτι που όπως γνωρίζετε ήταν και αναποτελεσματικό και δαπανηρό. Παράλληλα, θα δώσουμε μεγάλο βάρος στο κομμάτι της κατάρτισης και της εκπαίδευσης για τις ψηφιακές δεξιότητες τόσο στους πολίτες όσο και στους δημοσίους υπαλλήλους. Ήδη το Επιτελικό Κράτος θεσμοθέτησε την ειδικότητα του Αναλυτή Ψηφιακής Πολιτικής και θα συνεργαστούμε στενά με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης για να καταρτιστούν προγράμματα σπουδών προς αυτήν την κατεύθυνση.

 

ΕΡ. Τέλος, σχεδιάζετε να υπάρχει κάποιου είδους αξιολόγηση του έργου σας ώστε να ελέγχετε και να «τεστάρετε» τις αποδόσεις σας όσον αφορά τους στόχους που έχετε θέσει;

ΑΠ. Πάντα θα αξιολογούμε το έργο μας και πάντα θα αξιολογούμαστε. Αυτή είναι και η έννοια του Επιτελικού Κράτους, την οποία και ο ίδιος ο πρωθυπουργός επικαλέστηκε όταν είπε στη ΔΕΘ πως του χρόνου στη ΔΕΘ θα αξιολογηθούμε. Σε κάθε περίπτωση, ήδη δημιουργούμε τους θεσμούς της αξιολόγησης μας. Για παράδειγμα το Παρατηρητήριο που σας ανέφερα είναι ένας τέτοιος θεσμός. Η δημοσιοποίηση των μετρήσεων που αφορούν την απλούστευση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών είναι ένα σύστημα αξιολόγησης και αυτοδέσμευσης μας.