Μία τοιχογραφία 25 μέτρων με τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας, κοσμεί τον εξώστη του φουαγιέ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με στόχο την αισθητική αναβάθμιση του χώρου, και την καταπολέμηση της αφισορρύπανσης.

Πρόκειται για μία πρωτοβουλία της διοίκησης του , η οποία το επόμενο διάστημα θα εγκαταστήσει επίσης στους χώρους του φουαγιέ μεγάλες οθόνες, που θα χρησιμοποιούν οι φοιτητικές νεολαίες για να προβάλλουν τα πολιτικά τους μηνύματα και τις δραστηριότητές τους, σε αντικατάσταση των παραδοσιακών αφισών.

Η τοιχογραφία εγκαινιάστηκε σήμερα από τον πρύτανη του ΠΑΜΑΚ, Αχιλλέα Ζαπράνη, παρουσία του δημιουργού της, εικαστικού Παναγιώτη Γιάκα, εργαζομένων του πανεπιστημίου και φοιτητών. Πρόκειται για μία ζωοφόρο, που καλύπτει όλο το μήκος του εξώστη απέναντι από την κεντρική είσοδο του ιδρύματος και εικονογραφεί με ζωηρά χρώματα, μέσα από περίπου 25 βασικούς σταθμούς, την ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας, ξεκινώντας από τους πρώτους κατοίκους που μένουν στις προϊστορικές Τούμπες (11ος-3ος π.Χ. αι.) και καταλήγοντας στην δεκαετία του ’60 και έπειτα, όπου η Θεσσαλονίκη αναπαριστάται ως ένα μωσαϊκό από διαφορετικά κομμάτια.

Ενδιάμεσα απεικονίζονται χαρακτηριστικά ιστορικά σημεία για τον Φίλιππο τον Β’, τον Μ. Αλέξανδρο, τον Κάσσανδρο, τον ρωμαϊκό στρατό, τον Απόστολο Παύλο προς τους Θεσσαλονικείς, την κατασκευή της Εγνατίας Οδού, τον Γαλέριο, τον Άγιο Δημήτριο, τους πρώτους ασκητές στον Άθω, τον Κύριλλο και Μεθόδιο, τους Σαρακήνους, τον Γρηγόριο Παλαμά, την παράδοση της πόλης στους Βενετούς, την κατάκτηση από τον Μουράτ Β’, τον Θεόδωρο Γαζή, το κύμα των Εβραίων που καταφθάνουν, τον Λευκό Πύργο, τη μεταφορά των “Μαγεμένων”, την εκβιομηχάνιση, το κίνημα των Νεοτούρκων, την παράδοση της Θεσσαλονίκης στον τότε πρίγκιπα Κωνσταντίνο, την αποβίβαση των στρατευμάτων της Αντάντ, την κυβέρνηση Εθνικής Αμύνης, την μεγάλη πυρκαγιά, το νέο χάρτη της πόλης από τον Εμπράρ, την άφιξη χιλιάδων προσφύγων από Σμύρνη, Πόντο, Μ. Ασία, την εξόντωση των Εβραίων και την εκτόπιση στα ναζιστικά στρατόπεδα.

“Βλέπουμε περίπου 25 ιστορικούς σταθμούς, μικρότερους και μεγαλύτερους, στο φόντο και στο μπροστινό μέρος. Είναι μία εξιστόρηση κατά το δυνατόν ειλικρινής και αντικειμενική όσον αφορά τα ιστορικά γεγονότα και τις πολιτισμικές αλλαγές. Παρά το γεγονός ότι ο χώρος του φουαγιέ είναι γκρίζος και βιομηχανικός, επιλέξαμε το χρώμα κυρίως επειδή η ιστορία της Θεσσαλονίκης είναι πολύχρωμη ούτως ή άλλως” δήλωσε ο καλλιτέχνης κ. Γιάκας.
Οθόνες αντί χαρτιού

Η δημιουργία της τοιχογραφίας, όπως λέει ο πρύτανης του ΠΑΜΑΚ, έχει διττό σκοπό: να αναβαθμίσει αισθητικά τον χώρο και να καταπολεμήσει την αφισορρύπανση. “Δεν βλέπουμε κανένα λόγο ο Έλληνας φοιτητής να σπουδάζει σε ένα περιβάλλον που να διαφέρει στο παραμικρό από τα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η τοιχογραφία μπήκε σε σημείο που παραδοσιακά έμπαιναν αφίσες φοιτητών και το επόμενο βήμα είναι να εγκατασταθούν οθόνες, στις οποίες οι φοιτητές θα μπορούν να προβάλλουν τα πολιτικά τους μηνύματα και γενικότερα τις δραστηριότητές τους” δήλωσε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι φοιτητικές παρατάξεις φαίνονται να καλοδέχονται την πρωτοβουλία για την τοποθέτηση των οθονών στο λόμπι, και να συμφωνούν στην απομάκρυνση των αφισών, που σήμερα κατακλύζουν το χώρο του φουαγιέ. Η πρωτοβουλία, εξάλλου, αναμένεται να εξοικονομήσει σημαντικές ποσότητες χαρτιού, που σήμερα δαπανώνται για κάθε είδους αναρτήσεις και ανακοινώσεις. “Σε τελική ανάλυση είναι αχρείαστες και δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτικών νεολαιών γιατί οι αφίσες είναι ένα στατικό μήνυμα. Εμείς τους προσφέρουμε την τεχνολογία για να μπορούν να έχουν δυναμικά μηνύματα που θα εναλλάσσονται όλο το 24ωρο, ακόμη και σποτάκια” επισήμανε ο κ. Ζαπράνης.

Σε περίπου ένα μήνα, στον χώρο του φουαγιέ θα τοποθετηθούν συνολικά οκτώ μεγάλες οθόνες, οι πέντε εκ των οποίων (52 ιντσών), θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τους φοιτητές, οι οποίοι θα αποφασίσουν το διαμοιρασμό του χρόνου χρήσης τους. Επίσης, η Σύγκλητος θα εγκρίνει τον ειδικό κανονισμό λειτουργίας τους και διαμοιρασμού. Οι άλλες τρεις θα χρησιμοποιούνται από το πανεπιστήμιο για να ενημερώνουν για τις εκδηλώσεις και τις δραστηριότητές του.

Ήδη πιλοτικά λειτουργούν μικρότερες οθόνες, που τοποθετήθηκαν στο τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, σε αίθουσες συνεδριάσεων και σε αίθουσες διδασκαλίας, οι οποίες χρησιμοποιούνται αντί των ανακοινώσεων πάνω σε τοίχους και πόρτες, προκειμένου να ενημερώνουν τους φοιτητές για τις αλλαγές μαθημάτων και εργαστηρίων και άλλες πληροφορίες.