Το και Αθλητισμού παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο δύο σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, οι οποίες αποσκοπούν στην αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν την ίδρυση των και την εισαγωγή καινοτομιών για την ενδυνάμωση της σχολικής μονάδας, όπως η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ) και η ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.)

Η πρώτη πρωτοβουλία αφορά τη δημιουργία ενός Δικτύου Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, με τη δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση. Πρόκειται για 22 σχολικές μονάδες (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια) που θα λειτουργήσουν σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Τα σχολεία αυτά αναμένεται να δεχτούν περίπου 6.000 μαθητές και να λειτουργήσουν ως πρότυπα εκπαιδευτικής καινοτομίας.

Δείτε εδώ

Κύρια Χαρακτηριστικά του ΔΗΜ.Ω.Σ.:

Σύνδεση με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα: Τα σχολεία θα είναι συνδεδεμένα με πανεπιστήμια, με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων.
Ανακαίνιση και Χρηματοδότηση: Το Ίδρυμα Ωνάση θα διαθέσει έως 1 εκατ. ευρώ ανά σχολική μονάδα για ανακαίνιση και θα καλύπτει λειτουργικά έξοδα έως 500.000 ευρώ ετησίως ανά σχολείο. Επίσης, θα προσφέρει υποτροφίες και υποστήριξη για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Διοίκηση: Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ η λειτουργία τους θα ρυθμίζεται μέσω σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση.
Επιλογή Μαθητών: Οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις για την Α΄ Γυμνασίου και την Α΄ Λυκείου, ενώ οι ήδη φοιτούντες θα συνεχίζουν κανονικά τη φοίτησή τους.
Πρόγραμμα Λειτουργίας: Τα πρώτα 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025, ενώ τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν τον Σεπτέμβριο του 2026.

Δείτε εδώ


Στόχοι της Πρωτοβουλίας είναι η ενίσχυση της εκπαιδευτικής ποιότητας σε περιοχές με αυξημένες κοινωνικές προκλήσεις, η ανάπτυξη πολυτυπίας στην εκπαίδευση, ικανοποιώντας τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του μαθητικού πληθυσμού καθώς και η δημιουργία σύγχρονων σχολικών δομών που προάγουν τη μάθηση και την ισότητα.

ΣΧΟΛΕΙΑ

Ενδυνάμωση της Σχολικής Μονάδας και Καινοτομίες

Η δεύτερη πρωτοβουλία εισάγει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων και την εισαγωγή νέων εκπαιδευτικών εργαλείων:

Διεθνές Απολυτήριο (IB): Από το σχολικό έτος 2026-2027, το IB θα προσφέρεται στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια, επεκτείνοντας τη δυνατότητα απόκτησής του και στην κρατική εκπαίδευση.
Αθλητικά Σχολεία: Ιδρύονται δύο σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με δυνατότητα πανελλαδικής επέκτασης. Θα προσφέρουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση για μαθητές-αθλητές κατά τη διάρκεια προπονήσεων ή αγώνων.
Ανοιχτό Σχολείο: Οι σχολικές μονάδες μετατρέπονται σε ζωντανούς και πολυλειτουργικούς χώρους, με δράσεις όπως λέσχες ανάγνωσης, αθλητικές δραστηριότητες, διαλέξεις και σχολές γονέων. Η ευθύνη λειτουργίας τους θα ανήκει στους δήμους, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Ψηφιοποίηση: Προωθείται η ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας, με νέες εφαρμογές για τη διαχείριση δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ρύθμιση Κέντρων Μελέτης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Θεσπίζονται κανόνες για τη λειτουργία αυτών των κέντρων, με στόχο την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών φύλαξης και μελέτης.

Οι προτεινόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις θέτουν τα θεμέλια για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις, προάγοντας την ισότητα ευκαιριών, την καινοτομία και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Με την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων, την εισαγωγή προγραμμάτων διεθνούς αναγνώρισης και την αξιοποίηση της τεχνολογίας, το Υπουργείο Παιδείας φιλοδοξεί να μετατρέψει την εκπαίδευση σε μοχλό ανάπτυξης για την ελληνική κοινωνία.

Δείτε εδώ