ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Π.Υ.Σ.Π.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης

Αιρετός: Νίκος Χριστοφόρου (6976371942 – )

Αναπλ. αιρετός: Ηλίας Σμήλιος (6932913799 –

Survey:Πόσους μαθητές χωράει κάθε αίθουσα;

Εδώ και λίγες μέρες το Υπ. Παιδείας ζητάει από τους διευθυντές των σχολείων να συμπληρώσουν στο survey μια νέα στήλη. Με έναν ύποπτο τρόπο (αφού δε δίνεται καμιά εξήγηση για τη χρησιμότητα) καλείται ο/η διευθυντής/ντρια κάθε σχολείου, δίπλα από το πεδίο στο οποίο αναφέρεται ο αριθμός των μαθητών/τάξη, να αναγράψει κατ΄ εκτίμηση πόσους μαθητές χωράει η κάθε αίθουσα! Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι η συμπλήρωση αυτής της στήλης είναι υπο­χρεω­τική για να αποδεχτεί το survey την ανανέωση των στοιχείων. Και ακόμη πιο προκλητικός είναι ο τρόπος με τον οποίο επισημαίνει αυτή την υποχρέωση ο (δίκην στρατιωτικού επιτρόπου) υφυπουργός Παιδείας Θ. Παπαθεοδώρου …δια προσφάτου εγκυκλίου διαταγής του:

“Τέλος, σας επισημαίνουμε την υποχρέωση συμμόρφωσής σας στις σχετικές εγκυκλίους του Υ.Παι.Θ.Π.Α. και σας υπενθυμίζουμε και πάλι ότι η μη καταχώριση, επικαιροποίηση και οριστικοποίηση των στοιχείων αποτελεί παράβαση καθήκοντος.”

Είναι φανερό ότι πρόκειται για μεθόδευση του Υπ. Παιδείας που θέλει να παραβιάσει τη θεσμοθετημένη αναλογία μαθητών/τμήμα και να δημιουργήσει νέα δεδομένα με βάση τις… «εκτιμήσεις» των δ/ντών. Μάλιστα για να «βοηθήσει» την «εκτίμησή» τους επικαλείται δήθεν προδιαγραφές του Ο.Σ.Κ. για 1,5 τ.μ. ανά μαθητή (δηλαδή μια αίθουσα 49 τ.μ. έχει χωρητικότητα είναι πάνω από 32 μαθητές!!!!). Και αναρωτιόμαστε:

1. Είναι άραγε ίδιες οι προδιαγραφές για όλες τις ηλικίες μαθητών ή για τις αίθουσες με χώρο ξεκούρασης των πιλοτικών ολοήμερων σχολείων ή για τα ΕΑΕΠ που πρέπει να προβλέπουν χώ­ρους για όλα τα μαθήματα ειδικοτήτων ή για τμήματα που έχουν και μαθητές με ειδικές ανάγκες, με το καροτσάκι τους; Ποιος καθορίζει τις προδιαγραφές για τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ο εκ­π/κός διαφορετικές διδακτικές μεθόδους και διαφορετική διάρθρωση των μαθητών στην τάξη;

2. Γιατί αποκρύπτεται ότι οι προδιαγραφές του Ο.Σ.Κ. για την πυρασφάλεια είναι 2τ.μ./μαθητή και ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος, αν αυτές έχουν παραβιαστεί; Το Υπ. Παιδείας που υποδεικνύει κάτι τέτοιο ή ο «πρόθυμος» δ/ντής που πιθανώς να έχει «κατ’ εκτίμηση» δηλώσει άλλη «μεγαλύτερη» χωρητικότητα για την αίθουσα;

3. Ο δάσκαλος και η έδρα του, κάποια ντουλάπα δεν θα υπάρχουν σ΄ αυτή την αίθουσα διδασκαλίας ή μήπως τα 5-6τ.μ. που τους αντιστοιχούν είναι πολυτέλεια στις μέρες μας;

Ως μέλη του υπηρεσιακού συμβουλίου, ήδη από τις πρώτες μέρες της θητείας μας, διαπιστώσαμε τις μεγάλες ελλείψεις εκπαιδευτικών ειδικοτήτων που δεν επιτρέπουν δεκάδες σχολεία και στην περιοχή μας να λειτουργήσουν με πλήρες πρόγραμμα, Φλεβάρη μήνα πια και παρά τις πολλαπλές μετακινήσεις πολλών εκπαιδευτικών… Και με δεδομένο ότι τέτοια προβλήματα θα οξυνθούν με την πολιτική των ελάχιστων διορισμών αναπληρωτών για το 2013 και των σχεδόν μηδενικών διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών, είναι ηλίου φαεινότερον τι κρύβεται πίσω από το «αθώο» ερώτημα του survey: συγχωνεύσεις τμημάτων, υποβαθμίσεις-καταργήσεις σχολείων και παρεπόμενα αύξηση των μαθητών ανά τμήμα.

Άλλο τόσο φανερός είναι και ο στόχος του αυταρχισμού που αποπνέει το υφυπουργικό έγγρα­φο. Δένει απόλυτα με το πνεύμα της κυβέρνησης που εκπροσωπεί, της αντικατάστασης της κοινο­βου­λευτικής συζήτησης από Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, αλλά και την αξιολόγηση-προ­θά­λαμο των απολύσεων που προσπαθούν να επιβάλουν. Έρχεται να θυμίσει σε δ/ντές σχο­λείων αλ­λά και δ/ντες εκπαίδευσης ποιος είναι ο ρόλος τους: η απαρέγκλιτη εφαρμογή της κυβερ­νητικής εκπαιδευτικής πολιτικής και η απόλυτη «συμμόρφωσις προς τας εντολάς», ώστε να μην υποστούν «τις όποιες συνέπειες». Η ύπαρξη άλλωστε του αναβαθμισμένου «μεγάλου αδελφού» survey, επιτρέπει ήδη σε πρώτη φάση τη διαπόμπευση των δ/ντών που δεν ενημέρωσαν για κά­ποιο λόγο το survey την 1η και 15η κάθε μήνα, ακόμη κι αν δεν έχουν καμιά μεταβολή, ακόμη κι αν το έκαναν την άλλη μέρα! Θέλουν με μια καταιγίδα ρυθμίσεων, εντολών, Προεδρ. Διαταγμάτων κι «αξιολογι­κών» διαδικασιών να σπέρνουν τον τρόμο και την απόλυτη υποταγή σε όλους. Στο στόχαστρο φυσικά το σχολείο κι όλοι οι συντελεστές της εκπαίδευσης, με πρώτους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές…

Ως εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε ότι τα σχολικά κτίρια στις περισσότερες περιπτώσεις αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης εκπαίδευσης: δεν έχουν πια ούτε αίθουσα πολλαπλών χρήσεων ούτε βιβλιοθήκη ή χημείο αφού κι αυτά μαζί με κάθε πρόσφορο χώρο (αποθήκες κλπ) έχουν μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας ενώ η εύκολη λύση των «δυο κουτιών» αντί της ανέγερσης σύγχρονων νηπιαγωγείων έχει γίνει καθεστώς… Και στα 35-40τ.μ. αυτών των «αιθουσών» όχι οι 25 και 30 μαθητές που θέλει το υπουργείο αλλά ούτε 15 δε χωρούν, είναι παντελώς ακατάλληλες για τη μαθησιακή διαδικασία…

Κανένας/μία διευθυντής/ντρια δεν πρέπει να δηλώσει χωρητικότητα μεγαλύτερη από 25 παιδιά, το ανώτατο όριο δηλ. που προβλέπει ο νόμος. Ακόμα και στις περιπτώσεις που λει­τουρ­γούν υπεράριθμα τμήματα πρέπει να δηλωθεί το 25 ως χωρητικότητα (το σύστημα άλλωστε το επιτρέπει), ώστε να αποτυπώσουμε την πραγματικότητα των υπεράριθμων τμημάτων. Επί­σης πρέπει να δηλώσουν και τη μικρότερη χωρητικότητα των αυτοσχέδιων αιθουσών. Να αποτυπώσουν δηλ. οι δ/ντές την πραγματικότητα του σχολείου τους κι όχι απλά να «συμμορφώνονται προς τας υποδείξεις».

Ως συνδικαλιστικό κίνημα έχουμε υποχρέωση να απαιτήσουμε:

να αποσυρθεί από το surveyη συγκεκριμένη στήλη, η οποία είναι σαφώς παραπλανητική και προπομπός κακών

να πάψει η τυπολατρία του survey να αποτελεί το ρυθμιστή κάθε εκπ/κής λειτουργίας

να σταματήσει αυτός ο άκρατος αυταρχισμός των εγκυκλίων και η προσπάθεια τρομοκράτησης των προϊσταμένων σχολικών μονάδων και (δια της μετακυλήσεως) των εκπαιδευτικών, μέσω του φόβου της παρακολούθησης από το survey

Θα έπρεπε δε κανονικά να απαιτήσουμε από τον υφυπουργό να ζητήσει συγνώμη για το (κατ’ ευφημισμόν) άστοχο των διατυπώσεων του εγγράφου του, που προσβάλει τα διορισμένα με το θεσμικό πλαίσιο της κυβέρνησής του στελέχη της εκπαίδευσης, αλλά αυτά μάλλον συμβαίνουν μόνο σε …δημοκρατικά καθεστώτα.

Όχι! Το «χίλιοι καλοί χωράνε» δεν ισχύει για τις σχολικές αίθουσες!