Ολοένα και εντονότερες αντιδράσεις προκαλεί ο τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) από τον ΕΟΠΠΕΠ, με πλήθος καταγγελιών να κάνουν λόγο για σοβαρές παρατυπίες και καταχρηστικές πρακτικές.
Απόφοιτοι που συμμετείχαν στις πρόσφατες εξετάσεις απευθύνθηκαν ομαδικά στον Συνήγορο του Πολίτη, καταγγέλλοντας περιορισμό δικαιωμάτων, ελλείψεις στη διαφάνεια της αξιολόγησης και διαδικασίες που παραβιάζουν ακόμη και βασικές διοικητικές διατάξεις.
Με βάση αυτές τις καταγγελίες, αλλά και τις παρατηρήσεις που διατύπωσε η Ανεξάρτητη Αρχή σε επτασέλιδη επιστολή της προς τον ΕΟΠΠΕΠ, ο Βουλευτής Βασίλειος Βιλιάρδος παρενέβη καταθέτοντας σχετικό ερώτημα στην Υπουργό Παιδείας, ζητώντας να ληφθούν άμεσα πολιτικές πρωτοβουλίες για τη διόρθωση των καταγγελλόμενων αδικιών. Το αίτημα των αποφοίτων είναι σαφές: να μπει τέλος στις πρακτικές που δημιουργούν ανισότητες και να διασφαλιστεί η αξιοπιστία των εξετάσεων που καθορίζουν την επαγγελματική τους πορεία.
Αναλυτικά η αναφορά της Ελληνικής Λύσης:
Κυρία Υπουργέ,
Ομάδα απόφοιτων των ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) έθεσε υπόψη μας μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email), όπου εκτίθενται οι πλημμελείς κατά τη γνώμη των εν λόγω αποφοίτων συνθήκες υπό τις οποίες διεξάγονται οι εξετάσεις πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων που διενεργεί ο ΕΟΠΠΕΠ και αφορούν στους εν λόγω. Οι προαναφερθέντες απόφοιτοι αναφέρονται σε επισημάνσεις της Ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη οι οποίες προωθήθηκαν, όπως διαβάζουμε, στις αρμόδιες για την διεξαγωγή των παραπάνω εξετάσεων Υπηρεσίες του Υπουργείου σας, επισημαίνοντας έναν αριθμό από σχετικές αβελτηρίες, που χρήζουν διόρθωσης. Κατόπιν επικοινωνίας μαζί μας, η ανωτέρω μερίδα απόφοιτων των ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) μας ζήτησε να διαμεσολαβήσουμε ενώπιόν σας, διαβιβάζοντας προς το μέρος σας το αίτημα για λήψη των απαραίτητων πολιτικών πρωτοβουλιών προκειμένου να διορθωθούν οι καταγγελλόμενες καταχρηστικές συνθήκες διεξαγωγής των ως άνω εξετάσεων του ΕΟΠΠΕΠ, που πιστοποιούν τα επαγγελματικά τους προσόντα.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και αφού λάβετε υπόψη τα αναφερόμενα στο συνημμένο email, σας παρακαλώ, να τα εξετάσετε και να αποφανθείτε σχετικά
Subject: Σχετικά με τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) στον ΕΟΠΠΕΠ To:[email protected]<[email protected]>
Καλησπέρα σας,
θα σας παρακαλούσαμε να δημοσιεύσετε το κείμενο που ακολουθεί, στηρίζοντας τους χιλιάδες απόφοιτους των ΣΑΕΚ που συμμετείχαν στις τελευταίες εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ, και στην ομαδική προσφυγή που έκαναν στο Συνήγορο του Πολίτη (επισυνάπτεται).
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Εκπαιδευτές Μητρώου Επαγγελματικής Κατάρτισης ΣΑΕΚ και ΕΣΚ – σελίδα στο Facebook:
ΤΙΤΛΟΣ:
Δείτε επίσης ΕΟΠΠΕΠ: Απογραφή Λειτουργίας Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών στο OpenBusiness
Οι κουτοπονηριές (=παρανομίες) του ΕΟΠΠΕΠ σε βάρος των αποφοίτων ΣΑΕΚ που συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης:
ΥΠΟΤΙΤΛΟΙ:
Τι λέει ο Συνήγορος του Πολίτη με αφορμή την ομαδική προσφυγή των αποφοίτων ΣΑΕΚ που συμμετείχαν στις τελευταίες εξετάσεις πι(σ)τοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ
Ποιο νόμιμο δικαίωμα των αποφοίτων ΣΑΕΚ που συμμετέχουν στις εξετάσεις πι(σ)τοποίησης καταπατά εδώ και 11 χρόνια ο ΕΟΠΠΕΠ μέσω της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 2944/2014 – ΦΕΚ 1098/Β/30-4-2014
Τι μπορούν να κάνουν άμεσα οι απόφοιτοι των ΣΑΕΚ που συμμετείχαν στις εξετάσεις πι(σ)τοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ
ΚΕΙΜΕΝΟ:
Βάσει της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 2944/2014 – ΦΕΚ 1098/Β/30-4-2014 το μόνο δικαίωμα που έχει ένας απόφοιτος ΣΑΕΚ που συμμετέχει στις εξετάσεις πι(σ)τοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ (Θεωρητικό και Πρακτικό Μέρος) είναι αυτό της επίδειξης του γραπτού δοκιμίου του (και κανένα δικαίωμα για το Πρακτικό Μέρος των εξετάσεων!), και μάλιστα με τις ακόλουθους μόνο όρους (άκουσον, άκουσον!):
«έχει τη δυνατότητα να αναγνώσει τη φωτοτυπία του γραπτού δοκιμίου του και να κρατήσει εάν επιθυμεί, σύντομες σημειώσεις από τις απαντήσεις του. Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του γραπτού δοκιμίου από τον ενδιαφερόμενο. Κατά τη διάρκεια της επίδειξης απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο λήψη της εικόνας του γραπτού (φωτογραφία με κινητό, βιντεοσκόπηση κ.λπ.), καθώς και η παραλαβή από τον ενδιαφερόμενο της φωτοτυπίας του γραπτού δοκιμίου ή μέρους του».
Όμως ακόμα και αυτή η μοναδική πρόβλεψη της Κοινής Υπουργικής Απόφασης είναι αντίθετη με τις διατάξεις του άρθρου 5 («Πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα») του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, όπως σαφώς τονίζει ο Συνήγορος του Πολίτη. Επομένως η άρνηση χορήγησης αντιγράφου του γραπτού δοκιμίου μας από πλευράς ΕΟΠΠΕΠ αποτελεί ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΡΑΞΗ.
Συγχρόνως τονίζει ο Συνήγορος του Πολίτη το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες προβλέψεις της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για το αίτημα και τους όρους επίδειξης γραπτού δοκιμίου «καθίστανται εν τοις πράγμασιν ανεφάρμοστες», εφόσον:
«Η ανωτέρω διαδικασία επίδειξης φωτοαντιγράφου του γραπτού δοκιμίου δύναται να δημιουργήσει υπέρμετρες δυσχέρειες στους αιτούντες, καθώς, δεδομένου ότι η επίδειξη και ανάγνωσή του προβλέπεται να λαμβάνει χώρα μόνον στα γραφεία του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στην Αθήνα. Δεδομένου ότι οι υποψήφιοι προέρχονται από όλη την Επικράτεια, ευλόγως συνάγεται ότι πολλοί από αυτούς δεν δύνανται να μεταβούν στα γραφεία του Οργανισμού τις εργάσιμες ημέρες και ώρες λόγω επαγγελματικών ή άλλων υποχρεώσεων ή και κόστους μετάβασης».
Για το λόγο αυτό προτείνει ο Συνήγορος του Πολίτη:
«Συνεπώς, θα πρέπει να ληφθεί κάθε δυνατή μέριμνα από τον Οργανισμό, ώστε να καθίσταται σε όλους τους ενδιαφερόμενους δυνατή η άσκηση του εν λόγω δικαιώματός τους, εφόσον το επιθυμούν, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, οι σχετικές προβλέψεις καθίστανται εν τοις πράγμασιν ανεφάρμοστες».
ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΜΕΣΑ ΟΣΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΜΕ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙ(Σ)ΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΟΠΠΕΠ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΟΠΠΕΠ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ:
1.Να υποβάλουμε αίτημα επίδειξης του γραπτού δοκιμίου μας, δηλώνοντας οι ίδιοι ότι μπορούμε να προσέλθουμε στα γραφεία του ΕΟΠΠΕΠ στη Νέα Ιωνία Αττικής, αιτούμενοι συγχρόνως να μας χορηγηθεί αντίγραφο του γραπτού δοκιμίου μας όπως ορίζει ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας.
Δείτε επίσης ΕΟΠΠΕΠ: Πότε και για ποιούς θα γίνουν νέες εξετάσεις
2.Να υποβάλουμε αίτημα αποστολής αντιγράφου του γραπτού δοκιμίου μας, δηλώνοντας οι ίδιοι κώλυμα προσέλευσης στα γραφεία του ΕΟΠΠΕΠ στη Νέα Ιωνία Αττικής (π.χ. λόγω εργασίας, κόστους μεταφορικών, μεγάλης απόστασης κ.ά.). Σε αυτή την περίπτωση λαμβάνουμε υπόψη μας αυτά που προβλέπονται για τους δύο βαθμολογητές του γραπτού μας μέσω της παραγράφου 4 του άρθρου 20:
-«Κάθε γραπτό δοκίμιο αξιολογείται από δύο (2) Βαθμολογητές».
-«Οι Βαθμολογητές για να διορθώσουν και να βαθμολογήσουν το γραπτό δοκίμιο χρησιμοποιούν ο μεν πρώτος κόκκινο στυλό, ο δε δεύτερος πράσινο».
-«Κάθε ορθή και ολοκληρωμένη απάντηση επισημαίνεται με το σύμβολο: V».
-«Κάθε ελλιπής απάντηση επισημαίνεται με ένα (1) ή περισσότερα από το σύμβολο: +».
-«Τα περιττά στοιχεία επισημαίνονται τοποθετώντας αυτά εντός παρενθέσεων: ()».
-«Οι λανθασμένες απαντήσεις, που αποτελούν ενότητα ή παράγραφο, επισημαίνονται τοποθετώντας αυτές εντός αγκυλών: [ ]».
-«Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τη βαθμολογική κλίμακα από ένα έως είκοσι (1-20)».
Παρατηρώντας στο γραπτό μας τις επισημάνσεις αυτές που αναφέρονται παραπάνω, μπορούμε να διαπιστώσουμε εάν οι απαντήσεις μας έχουν καλώς ή κακώς αξιολογηθεί από τους δύο βαθμολογητές:
-ως ελλιπείς μέσω ενός ή περισσοτέρων συμβόλων +
-ως περιττές όταν τοποθετούνται εντός παρενθέσεων ()
-ως λανθασμένες όταν τοποθετούνται εντός αγκυλών {}
Εάν θεωρούμε ότι οι επισημάνσεις αυτές των δύο βαθμολογητών δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις μας, τότε υποβάλουμε νέο αίτημα, τεκμηριώνοντας το αίτημά μας μέσω έγκυρων βιβλιογραφικών αναφορών.
3.Να υποβάλουμε αίτημα επαναξιολόγησης του αποτελέσματος του Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων πιστοποίησης, είτε μεμονωμένα είτε ομαδικά, για κάποιον από τους ακόλουθους λόγους:
α) για το γεγονός ότι οι ερωτήσεις που μας υποβλήθηκαν από την Τριμελή Επιτροπή προέρχονταν από το Θεωρητικό Μέρος και όχι από το Πρακτικό Μέρος της Τράπεζας Θεμάτων της ειδικότητάς μας, σε αντίθεση με τα όσα προβλέπει το άρθρο 21 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, παραθέτοντας τις συγκεκριμένες ερωτήσεις που μας υποβλήθηκαν με την αρίθμηση που φέρουν στην Τράπεζα Θεμάτων της ειδικότητάς μας:
Βλέπε τη σχετική δημοσίευσή μας: β) για το γεγονός ότι εξεταστήκαμε κατά μόνας από την Τριμελή Επιτροπή, χωρίς να παρίστανται έτεροι εξεταζόμενοι, δηλαδή χωρίς δυνατότητα ανατροφοδότησης – σύγκρισης με άλλους υποψηφίους (όπως αναφέρει συγκεκριμένα ο Συνήγορος του Πολίτη, παραλείποντας όμως την περίπτωση “α)” που εμείς αναφέρουμε προηγουμένως).
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΟΠΠΕΠ:
Η διαδικασία για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, όπως εμείς την καταλαβαίνουμε μέσω των λιγοστών και μη σχετικών πληροφοριών που βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ: έχει ως εξής:
1.Πραγματοποιούμε είσοδο στο λογαριασμό που διατηρούμε στον ΕΟΠΠΕΠ μέσω του ακόλουθου συνδέσμου:
2.Πρώτα επιλέγουμε «Νέα Αίτηση».
3.Στο πεδίο «Κατηγορία» επιλέγουμε «Εξετάσεις Πιστοποίησης αποφοίτων ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ)»
4.Στο πεδίο «Θέμα» γράφουμε το θέμα της αίτησής μας (π.χ. “αίτηση επίδειξης γραπτού δοκιμίου” ή “αίτηση ένστασης για τον τρόπο διεξαγωγής της εξέτασης του Πρακτικού Μέρους”).
5.Επισυνάπτουμε το σχετικό έγγραφό μας σε μορφή pdf, περιλαμβάνοντας στο πάνω μέρος του εγγράφου τα ακόλουθα στοιχεία: α) πλήρες ονοματεπώνυμο, β) ΑΦΜ, γ) τηλέφωνο επικοινωνίας, δ) ημερομηνία, ε) θέμα, και συνεχίζοντας από κάτω με το σχετικό κείμενο της αίτησής μας (τα προσωπικά μας στοιχεία και το σχετικό κείμενο μπορούν να καταγραφούν στο σχετικό πεδίο χωρίς να επισυναφθεί έγγραφο).
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων πιστοποίησης αποφοίτων ΣΑΕΚ έγινε στις 16.05.20025:
Επομένως βάσει της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 2944/2014 – ΦΕΚ 1098/Β/30-4-2014, δικαίωμα υποβολής αιτήματος επίδειξης του γραπτού δοκιμίου μας έχουμε έως τις 16.06.2025.
Επίσης, χωρίς να υπάρχει κάποιος χρονικός περιορισμός, έχουμε το δικαίωμα της υποβολής αιτήματος χορήγησης αντιγράφου του γραπτού δοκιμίου μας βάσει των διατάξεων του άρθρου 5 («Πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα») του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, όπως τονίζει και ο Συνήγορος του Πολίτη. Βάσει του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ο ΕΟΠΠΕΠ οφείλει να ικανοποιήσει το αίτημά μας αυτό εντός 20 ημερών.
ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΕΟΠΠΕΠ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΜΑΣ:
1.Οι επόμενες εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων ΣΑΕΚ μπορεί να πραγματοποιηθούν ως και σε δύο χρόνια.
2.Θα επιβαρυνθούμε οικονομικά για την επαναληπτική συμμετοχή μας στις εξετάσεις πιστοποίησης με έως 100 ευρώ, και συνολικά με έως 200 ευρώ και για τις δύο συμμετοχές μας.
3.Στερούμαστε το δικαίωμα της συμμετοχής μας σε Προκηρύξεις του Δημοσίου ως μη πιστοποιημένοι ακόμα απόφοιτοι ειδικοτήτων ΣΑΕΚ.
4.Ο βαθμός μας παίζει ρόλο στις Προκηρύξεις του Δημοσίου, εφόσον μοριοδοτούμαστε ανάλογα με το βαθμό που έχουμε επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης.
5.Στερούμαστε το δικαίωμα της κατάταξής μας στο Γ εξάμηνο άλλων ειδικοτήτων ΣΑΕΚ, της ίδιας ομάδας προσανατολισμού, όπως προβλέπουν οι Οδηγοί Σπουδών/Κατάρτισης για τους πιστοποιημένους αποφοίτους ειδικοτήτων ΣΑΕΚ.
6.Στερούμαστε το δικαίωμα της συμμετοχής μας σε κατατακτήριες εξετάσεις πανεπιστημιακών τμημάτων ως μη πιστοποιημένοι ακόμα απόφοιτοι ειδικοτήτων ΣΑΕΚ.
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΤΑΣΕΛΙΔΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΠΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕ Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΣΤΟΝ ΕΟΠΠΕΠ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΟΜΑΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΑΕΚ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙ(Σ)ΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΟΠΠΕΠ:
Τα αιτήματα των αποφοίτων ΣΑΕΚ, όπως τα διατύπωσε ο Συνήγορος του Πολίτη:
1.Να τους δοθεί πρόσβαση στα πλήρη στοιχεία της αξιολόγησης (διορθωμένα γραπτά δοκίμια, φύλλα αξιολόγησης, αιτιολόγηση της βαθμολογίας, στοιχεία αξιολογητών) που τους αφορούν.
2.Να γίνει αναβαθμολόγηση των γραπτών τους από ανεξάρτητους εκπαιδευτικούς/καθηγητές άλλης επιτροπής λόγω τεχνικού ή ανθρώπινου λάθους που εμφιλοχώρησε κατά την αξιολόγηση ή την καταχώριση των βαθμών τους και να μην λάβει χώρα μόνον η επίδειξη του γραπτού τους δοκιμίου.
3.Να καταργηθεί η πρόβλεψη που επιτρέπει τη διόρθωση γραπτών από εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων με σχετική πιστοποίηση, οι οποίοι διαθέτουν 3ετή επαγγελματική εμπειρία κατά την τελευταία 5ετία, με αποτέλεσμα να δύνανται να απασχοληθούν ως διορθωτές και συμβασιούχοι κατηγορίας ΔΕ.
Τονίζονται τα εξής για τον ΕΟΠΠΕΠ:
Α) Στην εξέταση του Θεωρητικού Μέρους:
-Δεν προτείνει επίσημη βιβλιογραφία ανά ειδικότητα.
-Δεν παρέχει πληροφόρηση σχετικά με τις αποδεκτές απαντήσεις επί των θεμάτων των εξετάσεων και τα κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών τους.
-Δεν παρέχει τη δυνατότητας υποβολής διοικητικής προσφυγής (ένστασης) ή επανεξέτασης, όταν υπάρχουν τόσα παρόμοια περιστατικά.
Β) Στην εξέταση του Πρακτικού Μέρους:
-Δεν υπήρξε ηχογράφηση των πρακτικών εξετάσεων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόσβαση σε αρχεία που αποδεικνύουν την ορθότητα των οικείων βαθμολογιών.
-Υπήρχαν και παραδείγματα, στα οποία οι εξεταζόμενες/-οι στο πρακτικό μέρος εξετάστηκαν κατά μόνας από την επιτροπή, χωρίς να παρίστανται έτεροι εξεταζόμενοι, δηλαδή χωρίς δυνατότητα ανατροφοδότησης – σύγκρισης με άλλους υποψηφίους.
Τονίζει επίσης ο Συνήγορος του Πολίτη:
-Τη διαρροή των προσωπικών δεδομένων τους σε τρίτους χωρίς τη συγκατάθεσή τους δεδομένου ότι η σχετική συγκατάθεση αφορά μόνον τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.:
«Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ανάρτησης σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελεσμάτων που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν και τα οποία, μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα, επισημαίνεται ότι το γεγονός αυτό γεννά εύλογα ερωτήματα σχετικά με την ορθότητα των τελικώς αναρτημένων αποτελεσμάτων και, γενικότερα, την αρτιότητα της εκτέλεσης της σχετικής διαδικασίας, η ο οποία, ακόμη και αν εκτελείται από ανάδοχο μέσω εξωτερικής ανάθεσης, ανήκει κατά νόμο στην αρμοδιότητα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή καλεί τον Οργανισμό να προβεί σε κάθε δυνατή ενέργεια, προκειμένου να αποφευχθεί η επανάληψη του σχολιαζόμενου γεγονότος στο μέλλον».
-ότι ο Συνήγορος του Πολίτη δεν δύναται να προβεί σε ουσιαστικό έλεγχο της ορθότητας των βαθμολογιών, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα διατύπωνε επιστημονική κρίση, η οποία εκφεύγει της αρμοδιότητάς της.
-Ότι το προβλεπόμενο από την Κοινή Υπουργική Απόφαση αίτημα επίδειξης φωτοαντιγράφου του γραπτού δοκιμίου:
α) «είναι ανεφάρμοστο στην πράξη, δεδομένου ότι η επίδειξη και ανάγνωσή του προβλέπεται να λαμβάνει χώρα μόνο στα γραφεία του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στην Αθήνα. Δεδομένου ότι οι υποψήφιοι προέρχονται από όλη την Επικράτεια, ευλόγως συνάγεται ότι πολλοί από αυτούς δεν δύνανται να μεταβούν στα γραφεία του Οργανισμού τις εργάσιμες ημέρες και ώρες λόγω επαγγελματικών ή άλλων υποχρεώσεων ή και κόστους μετάβασης».
β) είναι αντίθετο με τις διατάξεις του άρθρου 5 («Πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα»)του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας μετά από πρόσφατη τροποποίησή του. Η Αρχή επισημαίνει ότι οι σχετικές διατάξεις της Κ.Υ.Α. θα πρέπει να ερμηνεύονται κατά τρόπο συμβατό με το προβλεπόμενο στο άρθρο 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας δικαίωμα, το οποίο προβλέπεται σε επίπεδο τυπικού νόμου, και όχι κανονιστικής διοικητικής πράξης της Διοίκησης, που εισήχθη με τροποποίηση του Κώδικα μεταγενέστερη της δημοσίευσης της Κ.Υ.Α., τονίζει δε ότι οι υποψήφιοι που επιθυμούν να αναγνώσουν το γραπτό τους δοκίμιο έχουν προφανές εύλογο ενδιαφέρον προς τούτο, ενώ η διόρθωση των γραπτών δοκιμίων αποτελεί έργο που άπτεται δημόσιας εξουσίας που έχει ανατεθεί στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τι ζητάει ο Συνήγορος του Πολίτη από τον ΕΟΠΠΕΠ:
1.Τα πλήρη αριθμητικά και ποσοστιαία στοιχεία συμμετεχόντων στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025 (σύνολο συμμετεχόντων, επιτυχόντες, αποτυχόντες).
2.Εάν τηρήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και στο σύνολο των Εξεταστικών Κέντρων τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 («Εργο της Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ.») της Κ.Υ.Α. και, ιδίως, όσα αφορούν την παροχή διευκρινίσεων στους υποψηφίους και οδηγιών προς τα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων, την άρτια προετοιμασία, διεξαγωγή, έλεγχο, υποστήριξη και ολοκλήρωση του Θεωρητικού και Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων στα Εξεταστικά Κέντρα και της βαθμολόγησης στα Βαθμολογικά Κέντρα.
3.Δεδομένου ότι ως βαθμολογητές και αναβαθμολογητές ορίζονται εκπαιδευτές Ι.Ε.Κ. ή ενταγμένοι στο μητρώο Αξιολογητών – Επιτηρητών – Ελεγκτών – Επιθεωρητών – Εμπειρογνωμόνων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. [άρθρο 6 («Καθορισμός Βαθμολογικών Κέντρων Θεωρητικού Μέρους») της Κ.Υ.Α.], εάν οι κατά τα ανωτέρω, πέραν των εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ./Σ.Α.Ε.Κ., δυνάμενοι να ορισθούν ως βαθμολογητές ή αναβαθμολογητές διαθέτουν επαρκές γνωστικό υπόβαθρο, προκειμένου να φέρουν με αρτιότητα σε πέρας τη συγκεκριμένη αποστολή.
4.Εάν διενεργήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. οι ως δέσμια αρμοδιότητα προβλεπόμενοι δειγματοληπτικοί επιτόπιοι έλεγχοι σε ποσοστό τουλάχιστον 30% επί του συνόλου των Εξεταστικών και Βαθμολογικών Κέντρων και, αν ναι, ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτών και σε ποιες ακριβώς ενέργειες προέβη συνακόλουθα η Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ., με αναφορά στα ζητήματα που προέκυψαν [άρθρο 8 («Διαδικασία Ελέγχου και Διασφάλιση Ποιότητας Εξετάσεων Πιστοποίησης») της Κ.Υ.Α.].
5.Εάν τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κατάλογος Ερωτήσεων) αναρτήθηκαν εγκαίρως από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στον ιστότοπό του και ελευθέρως προσβάσιμα στους υποψηφίους με επιμέλειά τους, καθώς και εάν ο Οργανισμός απέστειλε τις οδηγιών της Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ. στα Εξεταστικά Κέντρα [άρθρα 15 («Διαδικασία Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης») και 16 («Εξέταση του Θεωρητικού Μέρους των Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης») της Κ.Υ.Α.] και έθεσε στη διάθεση των υποψηφίων και άλλες επιβοηθητικές για την προετοιμασία τους πληροφορίες, όπως λ.χ. ενδεικτική βιβλιογραφία ανά εξεταζόμενη ειδικότητα. Επίσης, εάν τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Πρακτικού Μέρους κάθε ειδικότητας γνωστοποιήθηκαν στους υποψήφιους πριν τη διεξαγωγή των εξετάσεων με ανάρτηση τους στον ιστότοπο του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
6.Λαμβάνοντας υπόψιν τα προβλεπόμενα στα άρθρα 20 («Παραλαβή, βαθμολόγηση και αναβαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων») και 21 («Εξέταση του Πρακτικού Μέρους των Εξετάσεων Πιστοποίησης Επαγγελματικής Κατάρτισης») της Κ.Υ.Α.:
α) Εάν τηρήθηκαν στο σύνολο των υποψηφίων οι διαδικαστικές προβλέψεις που διασφαλίζουν την αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης (όπως, ιδίως, η κάλυψη των βαθμολογιών διορθωτών) στο θεωρητικό Μέρος των εξετάσεων και την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης στο Πρακτικό Μέρος αυτών και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
β) Εάν εστάλη από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στα Βαθμολογικά Κέντρα υπόδειγμα οδηγιών -απαντήσεων, βάσει του οποίου οι διορθωτές βαθμολογούν τα γραπτά, και υπόδειγμα οδηγιών -απαντήσεων για το Πρακτικό Μέρος, κατά το πρότυπο όσων προβλέπονται για τις γραπτές εξετάσεις, καθώς, επίσης, και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
γ) Εάν διαπιστώθηκαν διαφορές μεταξύ των βαθμολογιών που αναγράφονται στα γραπτά δοκίμια και εκείνων που αναγράφονται στην κατάσταση των αποτελεσμάτων που συντάσσει το Βαθμολογικό Κέντρο και μεταξύ των αξιολογήσεων που αναγράφονται στα δελτία των εξεταζομένων στο Πρακτικό Μέρος και εκείνων που αναγράφονται στην κατάσταση των αποτελεσμάτων που συντάσσει το Βαθμολογικό Κέντρο, καθώς, επίσης, και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
7.Εάν τηρήθηκαν οι προβλέψεις της Κ.Υ.Α. περί της επεξεργασίας των αποτελεσμάτων Θεωρητικού και Πρακτικού Μέρους των κρίσιμων εξετάσεων και, ιδίως, εάν κατά τη σύνταξη των σχετικών συγκεντρωτικών αποτελεσμάτων και δελτίων έγινε ενδελεχής έλεγχος για την ακριβή μεταγραφή των βαθμολογιών/αποτελεσμάτων, καθώς, επίσης, και εάν τα οικεία δεδομένα αναρτήθηκαν με ακρίβεια στους λογαριασμούς των υποψηφίων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων [βλ., ιδίως, το άρθρο 22 («Διακίνηση γραπτών δοκιμίων -Δελτίων πρακτικής εξέτασης – Αποτελεσμάτων») της Κ.Υ.Α.]. Λαμβάνοντας υπόψιν την ενημέρωσή της περί ανάρτησης σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελεσμάτων που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν και τα οποία, μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα, η Ανεξάρτητη Αρχή καλεί τον Οργανισμό να προβεί σε επανέλεγχο της ορθότητας της ανάρτησης των αποτελεσμάτων των αποτυχόντων υποψηφίων, ώστε να διασφαλιστεί η ορθότητά τους.
8.Εάν υπήρξε πρόσβαση ή/και επεξεργασία μη εξουσιοδοτημένων τρίτων – με ηλεκτρονικό ή φυσικό τρόπο – στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των εξεταζομένων, χωρίς τη συγκατάθεση των τελευταίων, και, σε περίπτωση θετικής απάντησης, ποιοι τρίτοι είχαν πρόσβαση στα ως άνω δεδομένα/ προέβησαν σε επεξεργασία των ως άνω δεδομένων, τι είδους πρόσβαση/ επεξεργασία ήταν αυτή, και για ποιον λόγο/ ποιους λόγους και σε ποιες περιπτώσεις αυτή έλαβε χώρα, με αναφορά και στις σχετικές διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ, καθώς και του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).
Η Επαγγελματική Κατάρτιση στη χώρα μας δεν είναι πάμε κι όπου βγει. Τόσο το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΠΠΕΠ όσο και η εποπτεύουσα του ΕΟΠΠΕΠ Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μοιράζονται την κύρια ευθύνη και οφείλουν να αποκαταστήσουν
άμεσα τις αδικίες που γίνονται εδώ και πολλά χρόνια σε βάρος των πολλών χιλιάδων αποφοίτων ΣΑΕΚ που συμμετέχουν στις εξετάσεις πι(σ)τοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ. Όχι πάλι με προχειροδουλειές, κουτοπονηριές, πασαλείμματα και κουκουλώματα, αλλά με άμεσα και δραστικά μέτρα.