Συνάντηση ΣΑΤΕΑ με Υπουργό Παιδείας…ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Στις 23-08-2016 το Δ.Σ. του ΣΑΤΕΑ συναντήθηκε με τον υπουργό παιδείας, κο Φίλη. Η συνάντηση έγινε παρουσία του κου Κασσιανού, συμβούλου για θέματα ΕΑΕ, και του κου Κατσαρού, διευθυντή του πολιτικού γραφείου του υπουργού.
Ο ΣΑΤΕΑ εξέφρασε ενώπιόν τους το αίτημα για απόσυρση της τροπολογίας του σ/ν “Ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις” και ζήτησε να διεξαχθεί διάλογος με όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους στην ΕΑΕ για την κατάθεση μιας πληρέστερης και μη αποσπασματικής προσέγγισης σε επίπεδο εκπαιδευτικής νομοθεσίας.
Αρχικά, ο κος υπουργός ερωτήθηκε για ποιο λόγο επιλέχθηκε να τεθεί σε διαβούλευση η συγκεκριμένη τροπολογία εν μέσω Αυγούστου και αν πρόκειται να εφαρμοστεί από τη σχολική χρονιά 2017-2018, όπως έχει διαρρεύσει. Επίσης, κλήθηκε να σχολιάσει γιατί κατατέθηκε προς διαβούλευση με βεβιασμένο και αποσπασματικό τρόπο και όχι στο πλαίσιο ενός πιο διευρυμένου νομοσχεδίου για την ΕΑΕ, ενώ έχει αναγνωριστεί από το ΥΠΠΕΘ η αποσπασματικότητα της εκπαιδευτικής νομοθεσίας που αφορά στην ΕΑΕ.
Ο κος Φίλης δεν απέκλεισε να κατατεθεί ένα νομοσχέδιο στην ΕΑΕ και υποστήριξε ότι το ΥΠΠΕΘ υιοθετεί μια προσέγγιση συμπερίληψης, ώστε να αρθούν οι διακρίσεις στους μαθητές με αναπηρία οι οποίες αντανακλώνται και στις διακρίσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών ΕΑΕ. Επίσης, δήλωσε πως οι τετραετείς βασικές σπουδές στην ΕΑΕ εξισώνονται με την κατοχή ενός μεταπτυχιακού τίτλου και ανακοινώθηκε η πρόθεση για κατάργηση της πρόταξης του βασικού τίτλου σπουδών. Οι ήδη υπηρετήσαντες στην ΕΑΕ με βασικό πτυχίο ή άλλα ακαδημαϊκά προσόντα (λ.χ. μεταπτυχιακό) και προϋπηρεσία σε αυτή κρίνονται “εξειδικευμένοι” στην ΕΑΕ στο όνομα της ισότιμης μεταχείρισης των εκπαιδευτικών. Η πρόταξη του βασικού τίτλου σπουδών χαρακτηρίστηκε ως θετική διάκριση, κάτι που δεν επιθυμεί το ΥΠΠΕΘ, καθώς υποδαυλίζει τη διαμάχη μεταξύ των εκπαιδευτικών.
Ειδικότερα, ως προς την τροπολογία τέθηκαν οι ακόλουθες ερωτήσεις και λήφθηκαν οι αντίστοιχες απαντήσεις:
1. Στην αιτιολογική έκθεση του ΥΠΠΕΘ για την τροπολογία γίνεται λόγος για “αποκατάσταση της αδικίας” των μόνιμων εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 με υπηρεσία στην ΕΑΕ. Πώς αίρεται η αδικία από τη στιγμή που οι υπηρεσιακές μεταβολές (αποσπάσεις, μεταθέσεις) στην ΕΑΕ πραγματοποιούνταν κανονικά, παρά τη μετονομασία των θέσεων ΕΑΕ σε ΠΕ61 και ΠΕ71 (ν3966/2011), ενώ ποτέ δεν έγιναν μόνιμοι διορισμοί των εκπαιδευτικών ΠΕ61 και ΠΕ71;
Από το 2011 και μετά η συνέχιση των συγκεκριμένων υπηρεσιακών μεταβολών ήταν παράνομη και γίνονταν λόγω των αυξημένων αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό στην ΕΑΕ, όπως ισχυρίστηκε ο κος Κασσιανός.
2. Για ποιο λόγο δεν γίνεται ρητή αναφορά στην πρόταξη του βασικού τίτλου σπουδών στη στελέχωση των δομών ΕΑΕ;
Ο κος Κασσιανός υποστήριξε ότι η πρόταξη δεν καταργείται με την εν λόγω τροπολογία και ότι δεν θίχτηκε σκοπίμως σε αυτή.
3. Από τη στιγμή που το ΥΠΠΕΘ προτίθεται να καταργήσει τη μετονομασία των θέσεων ΕΑΕ από ΠΕ61 και ΠΕ71, πώς σκοπεύει να διορίσει μόνιμα εκπαιδευτικούς ΕΑΕ σε αποχαρακτηρισμένες θέσεις;
Οι θέσεις ΕΑΕ θα διαθέτουν την ονομασία ΠΕ60- ΠΕ70 και ΠΕ61-ΠΕ71, καθώς προβλέπεται δικαίωμα κατοχής οργανικής θέσης ΕΑΕ να έχουν οι ακόλουθοι εκπαιδευτικοί: οι ΠΕ61 και ΠΕ71, οι έχοντες διδακτορικό ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε ΕΑΕ και οι κατέχοντες πενταετή προϋπηρεσία σε δομές ΕΑΕ. Ο κος Φίλης αποφάνθηκε ότι δεν γνωρίζει τη μορφή διεξαγωγής του διαγωνισμού ΑΣΕΠ και ότι θα καταβληθεί προσπάθεια αξιοποίησης της πολυετούς προϋπηρεσίας. Τον Νοέμβριο το ΥΠΠΕΘ προτίθεται να ξεκινήσει συζήτηση για τον τρόπο διορισμού στην ΕΑΕ, στην οποία θα κληθεί και ο ΣΑΤΕΑ.
4. Το ΥΠΠΕΘ έχει υποστηρίξει ότι η ΕΑΕ αποτελεί προτεραιότητα. Πώς, όμως, διασφαλίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης ακόμη και με άτομα χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις;
Διατυπώθηκε ο ισχυρισμός ότι οι ΠΕ61 και ΠΕ71 δεν επαρκούν για τη στελέχωση της ΕΑΕ. Για αυτό το λόγο κρίθηκε απαραίτητο να οριστούν με φθίνουσα σειρά τα ελάχιστα προσόντα. Ως παράδειγμα αναφέρθηκε η προτίμηση στελέχωσης μιας θέσης ΕΑΕ από έναν μόνιμο εκπαιδευτικό με δεκαετή προϋπηρεσία στην τάξη παρά έναν αναπληρωτή Γενικής Εκπαίδευσης με μηδενική προϋπηρεσία, όπως συνέβη τη σχολική χρονιά 2015-2016. Η συγκεκριμένη λογική εξυπηρετεί την κάλυψη των λειτουργικών κενών στην ΕΑΕ από τους ήδη μόνιμους εκπαιδευτικούς, χωρίς ωστόσο να τους παρέχεται η δυνατότητα κατοχύρωσης οργανικής θέσης στην ΕΑΕ.
5. Οι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί χωρίς προσόντα ΕΑΕ θα καλύψουν θέσεις αναπληρωτών ΕΑΕ από τη στιγμή που οι αποσπάσεις προηγούνται των προσλήψεων αναπληρωτών;
Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί θα καλύψουν τον ίδιο αριθμό θέσεων (775 θέσεις) που κάλυψαν οι αναπληρωτές Γενικής Εκπαίδευσης χωρίς κανένα προσόν στην ΕΑΕ ή και με μηδενική προϋπηρεσία τη σχολική χρονιά 2015-2016. Ο κος Φίλης σχολίασε ότι οι αποσπάσεις δε θα γίνουν πρώτα στην ΕΑΕ, αλλά θα γίνουν και εκεί.
6. Η στελέχωση της Γενικής Εκπαίδευσης γίνεται μέσω αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων με βασικό τίτλο σπουδών και τετραετείς σπουδές, χωρίς να απαιτούνται επιπλέον τυπικά προσόντα. Στο πλαίσιο εναρμόνισης Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, το αντίστοιχο σύστημα πρέπει να ισχύει και στη στελέχωση της ΕΑΕ, αξιοποιώντας αποφοίτους με βασικό τίτλο σπουδών και τετραετείς σπουδές στην ΕΑΕ. Γιατί τα τυπικά προσόντα (λ.χ. μεταπτυχιακό), των οποίων η απόκτηση γίνεται επί πληρωμή, ισχύουν μόνο στην ΕΑΕ και δεν αξιοποιούνται αντίστοιχα και στη Γενική Εκπαίδευση; Γιατί να γίνεται μετακύλιση του κόστους απόκτησης γνώσεων στον εκπαιδευτικό;
Ο κος Κασσιανός υποστήριξε ότι το εν λόγω σύστημα στελέχωσης είναι πεπερασμένο και πρέπει να αλλάξει.
7. Γιατί καταργήθηκε το χρονικό όριο απόκτησης σεμιναρίων ΕΑΕ 400 ωρών (έως και 31/08/2010);
Η συγκεκριμένη κατάργηση θα συμβάλλει στην ευελιξία και την κινητικότητα των εκπαιδευτικών στις δομές της εκπαίδευσης για την κάλυψη των κενών και στα δύο συστήματα.
Επιπρόσθετα, διατυπώθηκαν από πλευράς ΥΠΠΕΘ τα παρακάτω:
– Ο κος Φίλης ανακοίνωσε την πρόσληψη 9.000 αναπληρωτών ΕΑΕ σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για τη σχολική χρονιά 2016-2017.
– Διατύπωσε την πρόταση προς τους ΠΕ61 και ΠΕ71 για δικαίωμα εργασίας και στη Γενική Εκπαίδευση. Αυτό το δικαίωμα μπορεί να κατοχυρωθεί μέσω της διεξαγωγής μιας εξομοίωσης, προκειμένου να προωθηθεί η συμπεριληπτική εκπαίδευση των μαθητών και να διασφαλιστεί η κινητικότητα των εκπαιδευτικών.
– Η Παράλληλη Στήριξη ειπώθηκε ότι δεν αποτελεί ευθύνη του ελληνικού κράτους, καθώς εντάσσεται στο ΕΣΠΑ, και πως η χορήγησή τους έχει εκτοξευθεί σε αριθμό λόγω των υπεργνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ.
– Ο κος Κατσαρός επεσήμανε ότι η επιμόρφωση των μόνιμων εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης πρέπει να διεξαχθεί, προκειμένου να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί καταρτισμένοι.
– Ως προς τα σχόλια της διαβούλευσης διατυπώθηκε ότι αυτά θα εξεταστούν όχι αποκλειστικά ποσοτικά αλλά και ποιοτικά.
– Ως προς την παιδαγωγική επάρκεια της κατεύθυνσης “Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες” του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ο κος Φίλης δήλωσε γνώστης του θέματος. Ισχυρίστηκε ότι το συγκεκριμένο Τμήμα δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στο ίδιο εδάφιο με τα υπόλοιπα Παιδαγωγικά Τμήματα, καθώς απουσιάζει ο όρος “Παιδαγωγικό” στον τίτλο του. Δεσμεύτηκε, όμως, ότι το θέμα θα λυθεί, αφού πρώτα υπάρξει σχετική γνωμοδότηση από το ΙΕΠ για το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος το οποίο δεν αμφισβητεί πως πληροί όλες τις προϋποθέσεις.
ip[