Έχει αναφερθεί σε όλους τους τόνους και έχει πολυδιάστατα καταδειχτεί η επίδραση της οικονομικής κρίσης στα θεμέλια και στην λειτουργία της οικογένειας. Φυσικά, η οικονομική κρίση δεν διεκδικεί αποκλειστικότητα στην κρίση του θεσμού της οικογένειας.

Γράφει ο Παντελής Γαλίτης

Οπωσδήποτε όμως αποτελεί σημαντική αιτία των εντάσεων, των έντονων διενέξεων και, σε αρκετές περιπτώσεις, της διαρραγής της συνοχής της, ακόμη και σε επίπεδα διάλυσής της. Προφανώς, οι καταστάσεις αυτές έχουν ισχυρό αντίκτυπο στην ψυχοσυναισθηματική ισορροπία των νεαρών μελών της οικογένειας. Τα παιδιά, σε κάθε περίπτωση, είναι τα πλέον ευάλωτα θύματα αυτών των καταστάσεων.

Το σχολείο καλείται να διαχειριστεί πολύμορφες παιδικές ψυχοσυναισθηματικές καταστάσεις, να λειτουργήσει προληπτικά, θεραπευτικά ή κατασταλτικά, σε κάθε περίπτωση συμβουλευτικά, ανάλογα κάθε φορά με την εκάστοτε ιδιαίτερη περίπτωση του κάθε μαθητή / -τριας.

Η ύπαρξη ψυχολόγου (κλάδου ΠΕ 23) σε κάθε σχολική μονάδα αποτελεί σημαντικό παράγοντα αποτελεσματικής διαχείρισης στην κατεύθυνση της προαγωγής της ψυχοσυναισθηματικής, κοινωνικής και γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών /-τριών. Ο ψυχολόγος, ως ειδικός σε θέματα διαχείρισης ψυχοσυναισθηματικών καταστάσεων και διαταραχών, συνεισφέρει σημαντικά με τις γνώσεις του στην δημιουργία κατάλληλων συνθηκών αρμονικής λειτουργίας του ιστού που συνυφαίνεται μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, διευκολύνοντας παράλληλα την συνεργασία, την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση των μαθητών /-τριών και των οικογενειών τους.

Ο ψυχολόγος του σχολείου, έχοντας ως έργο του την πρόληψη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας, έχει τον χρόνο να ασχοληθεί σε προσωπικό επίπεδο με τους μαθητές / -τριες, να διαχειριστεί την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, ενώ παράλληλα ενημερώνει το εκπαιδευτικό προσωπικό σε θέματα διαχείρισης συμπεριφορών και εντάσεων που αναδύονται στο σχολικό περιβάλλον. Και φυσικά, η ψυχολογική υποστήριξη, η συμβουλευτική και η καθοδήγηση των οικογενειών των μαθητών /-τριών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας αποτελεί ανεκτίμητη προσφορά.

Έχει ήδη ολοκληρωθεί ο πρώτος μήνας έναρξης του διδακτικού έτους 2019 – 2020 και, δυστυχώς, στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (αλλά και σε πολλές της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) δεν έχουν τοποθετηθεί ψυχολόγοι. Η διαχείριση θεμάτων ψυχικών διαταραχών, ψυχικής υγείας, καθώς και θεμάτων σχολικής βίας και bullying, απαιτούν την εγρήγορση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας (και όχι μόνο) σε όλες τις διαστάσεις και σε όλα τα επίπεδα. Ο ψυχολόγος του σχολείου διαδραματίζει κομβικό ρόλο σε αυτή την εγρήγορση. Κάθε ημέρα καθυστέρησης στην έγκαιρη τοποθέτηση ψυχολόγων στα σχολεία αποτελεί και μία ηχηρή οπισθοχώρηση στην προσπάθεια της ολόπλευρης υγιούς ανάπτυξης του χαρακτήρα και της προσωπικότητας των παιδιών μας.