Η , έτους 2019, για την ποιότητα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με το ν.4142/2013, δεν αιφνιδίασε κανέναν εκ των παροικούντων την εκπαιδευτική Ιερουσαλήμ. Τα οδυνηρά συμπεράσματα της έκθεσης, που προκάλεσαν σωρεία δημοσιεύσεων και σχολίων, δεν αποτυπώνουν παρά ένα μέρος της σκληρής πραγματικότητας για την κατάσταση της ελληνικής εκπαίδευσης.

ΠΕΑΔ

Για την αποτυχία στη Μέση Εκπαίδευσης, η Π.Ε.Α.Δ., μέσω της μακρόχρονης εμπειρίας των χιλιάδων μελών της, που κάθε χρόνο «οργώνουν» την Ελλάδα και υπηρετούν την εκπαίδευση κι από άλλο μετερίζι, έχει επανειλημμένα εκφραστεί. Ας επαναλάβουμε, λοιπόν, μερικές από τις παρατηρήσεις μας, με αφορμή την έκθεση της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.:

 Το μοντέλο «οι πάντες μπορούν να διδάξουν τα πάντα», που με αμετροέπεια και χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση εφάρμοσε η απελθούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, έχει αποτύχει παταγωδώς. Η εφαρμογή του πρέπει να περιοριστεί μόνο σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει εναλλακτική λύση και υπό προϋποθέσεις, που κάποτε πρέπει να συζητήσουμε. Η Π.Ε.Α.Δ. έχει τοποθετηθεί με σαφήνεια στην αποτυχία, με ελάχιστες εξαιρέσεις, των β’ και γ’ αναθέσεων και ζητά την αναθεώρηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού μοντέλου, που το μόνο που έχει επιτύχει είναι τρομακτικά, για τα δεδομένα της εποχής ποσοστά αναλφαβητισμού. Για να διδάξεις ένα αντικείμενο, πρέπει να το γνωρίζεις…

 Η ανυπαρξία διορισμών έχει οδηγήσει στην αντιπαιδαγωγική συνεχή αλλαγή προσωπικού στις αίθουσες, με συνέπεια οι να μην αποκτούν εκπαιδευτικές σταθερές στη ζωή τους. Ιδιαίτερα οι μαθητές στην επαρχία, αναρωτιούνται κάθε αρχή της σχολικής χρονιάς ποιοι και πόσοι εκπαιδευτικοί θα έρθουν στα σχολεία τους, μιας και το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό είναι ελάχιστο. Στα περισσότερα σχολεία της επαρχίας οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί υπερτερούν αριθμητικά των μονίμων συναδέλφων τους και οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν περισσότερα χρόνια εκπαιδευτικής εμπειρίας από πολλούς μονίμους! Χάνεται πολύτιμος χρόνος, καθώς ο μαθητής προσπαθεί να γνωριστεί και να συγχρωτιστεί με τους νέους εκπαιδευτικούς της τάξης του. Το πολύτιμο για την εμπειρία του παιδαγωγικό κεφάλαιο σπαταλιέται κάθε χρόνο με τρόπο ανοίκειο για τους ίδιους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, αλλά πολύ περισσότερο για τους μαθητές και τις μαθήτριες!

 Η απουσία εκπαιδευτικών από τις αίθουσες, ιδίως στις βασικές ειδικότητες, δημιουργεί πλείστα όσα προβλήματα. Και φέτος, οι προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Α’ φάση για τη Γενική Παιδεία ήταν ελάχιστες μπροστά στις διαπιστωμένες ανάγκες και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ήταν ο …άπορος συγγενής! Κι όταν θα προσληφθούν οι εκπαιδευτικοί – βαλίτσες, το μόνο που θα τους απαιτήσει το Υπουργείο Παιδείας είναι «τελειώστε την ύλη», αδιαφορώντας για τις χαμένες ώρες μαθημάτων, που χάθηκαν με δική του ευθύνη. Πως, λοιπόν, να μην καταλήγουν αναλφάβητοι οι Έλληνες μαθητές; Εκτός, βέβαια, κι αν υπάρχει η δυνατότητα της εξωσχολικής βοήθειας, αλλά τότε για ποιο δημόσιο σχολείο μιλάμε;

Ως εκ τούτων, η Π.Ε.Α.Δ. διεκδικεί την έκδοση της προκήρυξης και για τη Γενική Αγωγή, κατ’ εφαρμογήν του ν. 4589/2019 και την κατάρτιση των πινάκων που προβλέπει ο νόμος. Ο διορισμός κατ’ελάχιστον 10.500 εκπαιδευτικών, με έμφαση στις ανάγκες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες διογκώνονται σε επίπεδα μη διαχειρίσιμα πλέον, πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα της πολιτικής ηγεσίας. Η εγγραφή των απαιτούμενων πιστώσεων στον προϋπολογισμό του 2020 θα δείξει εάν το Υπουργείο εννοεί όσα λέει σχετικά με τις εθνικές προτεραιότητες: Υγεία, Παιδεία, Ασφάλεια.

Η Π.Ε.Α.Δ. διεκδικεί τις προσλήψεις των αναπληρωτών σε μία φάση, πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να σταματήσει η λογιστική αντιμετώπιση των προσλήψεων, που προκαλεί μόνο οδύνες. Διεκδικεί την κατάργηση των β’, αλλά κυρίως των γ’ αναθέσεων, που έχουν οδηγήσει σε απίστευτες στρεβλώσεις, τις οποίες γνωρίζει το Υπουργείο Παιδείας πολύ καλά.

Μήπως και στην επόμενη έκθεση της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. διαβάσουμε κάτι πιο αισιόδοξο…