Οι αλλαγές που προωθούνται στο φέρνουν νέα δεδομένα στη φοίτηση των μαθητών, ειδικά για μαθητές-αθλητές, καθώς και σε θέματα απουσιών.

Το, με έμφαση στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης, εισάγει καινοτομίες που στοχεύουν στη βελτίωση των δημόσιων σχολείων και των παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών.

Κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου, ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε δύο σημαντικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Η πρώτη αφορά την ίδρυση Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, ενώ η δεύτερη προβλέπει την.

Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στη διεύρυνση της εκπαιδευτικής πολυτυπίας και στη διασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στη διαφάνεια των διαδικασιών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, με τη δημιουργία αρμόδιας επιτροπής που θα διασφαλίζει την αξιοπιστία των κανόνων.

Σημαντική καινοτομία αποτελεί η ίδρυση δύο Αθλητικών Σχολείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες μαθητών με αθλητικό ταλέντο, συμπεριλαμβανομένων μαθητών με αναπηρία. Από το σχολικό έτος 2026-2027, αυτά τα σχολεία θα προσφέρουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση για μαθητές που απουσιάζουν λόγω αθλητικών υποχρεώσεων, ενώ προβλέπεται η σταδιακή πανελλαδική επέκτασή τους. Τη διοίκησή τους θα αναλάβει πενταμελής Κεντρική Επιτροπή Εποπτείας.

σχολεία

Επιπλέον, ενισχύεται η αυτονομία των σχολικών μονάδων, με διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των διευθυντών. Οι διευθυντές θα μπορούν, μεταξύ άλλων, να επιλέγουν υποδιευθυντές, να προτείνουν αξιολόγηση εκπαιδευτικών και να οργανώνουν το ωρολόγιο πρόγραμμα, υπό την εποπτεία συμβούλων και ποιοτικών ελεγκτών.

Θεσμοθετείται επίσης το Ανοιχτό Σχολείο, που θα μετατρέψει τις σχολικές μονάδες σε ζωντανούς και πολυλειτουργικούς χώρους δημιουργίας. Στα Ανοιχτά Σχολεία, τα οποία θα λειτουργούν σε μεγάλους δήμους και αστικά κέντρα, θα πραγματοποιούνται δραστηριότητες όπως αθλητικές εκδηλώσεις, πολιτιστικές δράσεις, λέσχες ανάγνωσης, και κοινωνικές πρωτοβουλίες. Οι Δήμοι θα αναλάβουν τη λειτουργία τους, ενώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα συνδράμει με την εκπόνηση αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών.

Ένα ακόμα βήμα προς την αναβάθμιση της εκπαίδευσης είναι η ψηφιοποίηση των σχολικών διαδικασιών. Το απουσιολόγιο, το Μητρώο μαθητών, τα Πρακτικά, και το βιβλίο ύλης θα γίνουν ψηφιακά, ενώ η διαδικασία καταχώρησης απουσιών θα απλοποιηθεί. Το Υπουργείο Παιδείας προγραμματίζει επίσης τη δημιουργία Ενιαίου Μητρώου Εκπαιδευτικών, το οποίο θα υποστηρίζεται από εφαρμογές όπως:

e-αιτήσεις, για μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις και άδειες εκπαιδευτικών.
e-teachers, για επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών, σχολικών μονάδων και διοικητικών υπηρεσιών.
e-parents, για παροχή πληροφοριών σχετικά με τη διδαχθείσα ύλη, δράσεις και δηλώσεις γονέων.
e-Schools, που θα λειτουργεί ως Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Οι ψηφιακές αυτές πρωτοβουλίες θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή το δεύτερο εξάμηνο του 2025, με στόχο τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής εμπειρίας και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.

Δείτε επίσης