Οι μαθητές δεν θέλουν το σχολείο ένα ατέλειωτο φροντιστήριο

Για άλλη μια φορά οι μαθητές σήμερα θα βρίσκονται στους δρόμους διεκδικώντας αγωνιστικά τα δίκια τους. Αιχμή των κινητοποιήσεών τους, τους τελευταίους δυο μήνες, είναι το «νέο λύκειο» και η «τράπεζα θεμάτων». Ομως, η κυβέρνηση επιμένει σε αυτά τα μέτρα, παρότι έδειξαν από πέρσι τα αρνητικά τους αποτελέσματα. Σύμφωνα με χτεσινή συνέντευξη του υφυπουργού Παιδείας, Αλ. Δερμεντζόπουλου, η «τράπεζα θεμάτων είναι ένας θεσμός ο οποίος εφαρμόστηκε πέρυσι για πρώτη φορά, με όχι πολύ σωστή μέθοδο». Ο υφυπουργός αναφέρεται στο γεγονός ότι τα θέματα της «τράπεζας» πέρσι, δόθηκαν στη δημοσιότητα μόλις τρεις μέρες πριν αρχίσουν οι εξετάσεις, ενώ φέτος η «τράπεζα» ήδη έχει ανοίξει και οι μαθητές μπορούν να προετοιμάζονται για τα θέματα από τώρα. Δεν είναι όμως αυτό το πρόβλημα με την «τράπεζα», δεν είναι θέμα κακής εφαρμογής ενός μέτρου, αλλά θέμα κακού μέτρου που ταιριάζει «γάντι» με το χαρακτήρα του «νέου λυκείου», που μετατρέπεται στο σύνολό του σε προγυμναστήριο για τις εξετάσεις και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Η “τράπεζα θεμάτων” δεν είναι τίποτα παραπάνω, παρά ένα μεγάλο πακέτο με θέματα τα οποία έχουν διδαχθεί και οφείλουν να γνωρίζουν τα παιδιά», είπε, τέλος, ο Αλ. Δερμεντζόπουλος, κι αυτό είναι αλήθεια. Ισως άθελά του ο υφυπουργός ομολογεί την αντιπαιδαγωγική πραγματικότητα του «νέου λυκείου»: Οι μαθητές αρχίζουν πλέον στο λύκειο να διδάσκονται θέματα εξετάσεων, αντί για κανονικά μαθήματα! Ακόμα και η διδασκαλία στο λύκειο τείνει να «φροντιστηριοποιηθεί». Τα θέματα της «τράπεζας» είναι εκατοντάδες για κάθε μάθημα και κάθε θέμα απλώνεται σε πολλά κεφάλαια ύλης. Προκειμένου να ανταποκριθούν οι μαθητές στις απαιτήσεις αυτών των θεμάτων, εκπαιδευτικοί μπαίνουν στη διαδικασία να τα διδάσκουν, ενώ εμφανίζεται και πίεση από γονείς (που δεν μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους φροντιστήριο) προς εκπαιδευτικούς να κάνουν στην τάξη αυτή τη δουλειά, αντί να κάνουν κανονικό μάθημα. Αλλος ένας λόγος που δε βοηθάει στην αφομοίωση της ύλης, αλλά οδηγεί στην τυποποίηση, στην αποστέωση του λυκείου και την παπαγαλία. Αυτό είναι το «νέο λύκειο»: Μια διαρκής προετοιμασία για εξετάσεις, ένα ατέλειωτο αγχωτικό φροντιστήριο από την αρχή μέχρι το τέλος του. Δεν είναι αυτό όμως το σχολείο που θέλουμε κι έχουμε ανάγκη. Γι’ αυτό κι έχουν κάθε λόγο να μην το θέλουν οι μαθητές και να αγωνίζονται ενάντια σε αυτό.

Πηγή: Ριζοσπάστης

ip[
Exit mobile version