O ΣΑΝΔ ΜΕΑ, όπως χιλιάδες άλλοι αναπληρωτές , περίμενε εναγωνίως την ανακοίνωση του νέου συστήματος , για πρώτη φορά, στην ειδική εκπαίδευση.

Ωστόσο ενώ ελπίζαμε σε ένα δικαιότερο σύστημα , το παρόν σχέδιο νόμου έρχεται να αιφνιδιάσει και να εκμηδενίσει την προσφορά χιλιάδων αναπληρωτών που στήριξαν και συνεχίζουν να στηρίζουν την ειδική εκπαίδευση για δεκαετίες, με επισφαλείς σχέσεις εργασίας. Είναι αξιοσημείωτο δε το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός αναπληρωτών που αυτή τη στιγμή υπηρετεί σε δομές ΕΑΕ έχει αδικηθεί από τις αλλεπάλληλες αλλαγές του συστήματος διορισμών από το 1997 έως σήμερα ( Κατάργηση Επετηρίδας – απώλεια μόνιμων διορισμών, Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ 1998 – 2008- επιτυχόντες μη διοριστέοι, ν.3848 προσοντολόγιο- κλείδωμα πινάκων και πάγωμα διορισμών στην εκπαίδευση για μία δεκαετία).

Η παράμετρος στο αρ.6 Κριτήρια Πινάκων Εκπαιδευτικών ΕΑΕ , εδάφιο Β στο παρόν σχέδιο νόμου που επιτρέπει την μεταφορά πολυετούς προϋπηρεσίας από την γενική εκπαίδευση και από κλάδο σε κλάδο, όσων εκπαιδευτικών διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ειδική εκπαίδευση ή στην σχολική ψυχολογία δίχως να έχουν προσφέρει τις υπηρεσίες τους στην ειδική εκπαίδευση, μόνο ως άδικη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί!

Ουσιαστικά αναιρεί το εν λόγω σχέδιο νόμου εφόσον οι προσλήψεις σε δομές ειδικής εκπαίδευσης μετατρέπονται σε προσλήψεις γενικής. Για παράδειγμα, ένας αναπληρωτής που υπηρετεί στα μουσικά, καλλιτεχνικά σχολεία ή στην τεχνική εκπαίδευση στην β/μια ως ηλεκτρολόγος και διαθέτει 100 μήνες προϋπηρεσίας, χωρίς ΚΑΜΙΑ προϋπηρεσία στην ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και κατέχοντας β’ πτυχίο δάσκαλου ή νηπιαγωγού σε συνδυασμό με ένα μεταπτυχιακό τίτλο ειδικής εκπαίδευσης, θα διοριστεί μόνιμα στην ειδική σε θέση δασκάλου ή νηπιαγωγού. Σε αυτή την περίπτωση αποκόπτει κάθε νόμιμο δικαίωμα αναπληρωτή δάσκαλου ή νηπιαγωγού ΕΑΕ να διεκδικήσει μόνιμο διορισμό, παρότι ο συγκεκριμένος αναπληρωτής ΕΑΕ διαθέτει 99 μήνες προϋπηρεσία αποκλειστικά σε δομές της ειδικής εκπαίδευσης ή επίσης με την μεταφορά προϋπηρεσίας προσπερνά έναν αναπληρωτή τεχνικής εκπαίδευσης στην ΕΑΕ με λιγότερους μήνες. Αντίστοιχα ένας αναπληρωτής ο οποίος πρόσφατα απόκτησε εξειδίκευση στην ειδική εκπαίδευση και υπηρετεί ως δάσκαλος στην διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαθέτοντας συνολική προϋπηρεσία αναπληρωτή 100 μηνών αποκτηθείσα στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία ή τις Τάξεις υποδοχής θα διοριστεί μόνιμα στην ειδική σε θέση δασκάλου προσπερνώντας έναν αναπληρωτή δάσκαλο ΕΑΕ που διαθέτει 99 μήνες προϋπηρεσία αποκλειστικά σε δομές της ειδικής εκπαίδευσης.

Απαιτούμε να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διατύπωση στο σχέδιο νόμου και να αντικατασταθεί ως «εκπαιδευτική προϋπηρεσία σε δομές ΕΑΕ στον οικείο κλάδο» σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία αρ.48 παρ.2 του ν.4415/16.

Είναι άκρως αιφνιδιαστικό και άδικο το να δίνεται η δυνατότητα, και με αναδρομική ισχύ, μεταφοράς πολυετούς προϋπηρεσίας από την γενική εκπαίδευση και από κλάδο σε κλάδο, χωρίς ποτέ επίσημα να έχει διατυπωθεί ανάλογη πρόθεση από το Υπουργείο Παιδείας . Πολύ περισσότερο όταν δεν έχει ακόμη υπάρξει αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών με κύριο προσανατολισμό τη συνεκπαίδευση. Ιδιαίτερα δε, δεν έχει αναμορφωθεί το νομικό πλαίσιο ώστε να υπάρχει ένας ενιαίος νόμος που να καθορίζει την λειτουργιά γενικής και ειδικής εκπαίδευσης στα πλαίσια της φιλοσοφίας του ενός σχολείου για όλα τα παιδιά.

Επίσης, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι στις τοποθετήσεις των αναπληρωτών κάθε χρόνο (με εξαίρεση τα δυο τελευταία σχολικά έτη ) οι δομές της γενικής εκπαίδευσης πληρούνταν κατά προτεραιότητα και με διαφορά ενός μήνα και πλέον από τις δομές της ειδικής, με αποτέλεσμα οι αναπληρωτές δάσκαλοι και νηπιαγωγοί ΕΑΕ να αποκτούν σαφώς λιγότερη προϋπηρεσία στο τέλος κάθε σχολικού έτους σε σύγκριση με τους συναδέλφους τους στην γενική εκπαίδευση. Δεδομένων των παραπάνω, δημιουργείται ένα απροσπέλαστο χάος αναφορικά με την ενοποίηση και μεταφορά προϋπηρεσιών γενικής εκπαίδευσης άλλων κλάδων, το οποίο όπως διαφαίνεται θα επιφέρει τραγικές συνέπειες στο όλο οικοδόμημα της ειδικής εκπαίδευσης και της φιλοσοφίας της, μετατρέποντας την σε χώρο μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων.

Είναι αδιανόητο να προκηρύσσονται για πρώτη φορά διορισμοί στην ειδική εκπαίδευση και να παρακαμφθούν στους διορισμούς οι αναπληρωτές ΕΑΕ, που σε σταθερή βάση και για πολλά έτη στήριξαν και στηρίζουν τα παιδιά με ΕΕΑ (Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες) δίχως να οικειοποιούνται θέσεις αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Θα αποτελεί δε πρωτοφανή εμπαιγμό προς τους γονείς και τις οικογένειες παιδιών με ΕΕΑ, όταν επιθυμήσουν να υποστηριχθούν τα παιδιά τους από δομές της ΕΑΕ όπως Τμήματα ένταξης, ΣΜΕΑΕ, Παράλληλες στηρίξεις ή όταν για παράδειγμα προσέλθουν στα ΚΕΣΥ για αξιολόγηση των δυσκολιών των παιδιών τους, να υποστηριχθούν ή να αξιολογηθούν από μη έμπειρους δασκάλους με μηδενική έως μηδαμινή προϋπηρεσία σε πραγματικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Μας ξεπερνά το γεγονός ότι ενώ δεν έχει εξαγγελθεί μέσα από αναλογιστική μελέτη επίσημος αριθμός μόνιμων προσλήψεων δάσκαλων και νηπιαγωγών ΕΑΕ στην πρωτοβάθμια και καθηγητών ΕΑΕ στην δευτεροβάθμια, επιχειρείται η μεταφορά προϋπηρεσίας από γενική σε ειδική εκπαίδευση και από κλάδο σε κλάδο. Πάγιο αίτημα του ΣΑΝΔ ΜΕΑ ήταν και είναι η ισότιμη μεταχείριση με τους κατόχους βασικών τίτλων σπουδών στην ΕΑΕ με γνώμονα την προϋπηρεσία και κατάργηση του νόμου 3848/10 στον οποίο οφείλεται η επί μία δεκαετία ατέρμονη αδιοριστία και διαμάχη των αναπληρωτών έπειτα από την αναστολή των διορισμών και το κλείδωμα των πινάκων!

Είναι αδιανόητο από μια διφορούμενη διατύπωση στο παρόν σχέδιο νόμου στο αρ.6 Κριτήρια Πινάκων Εκπαιδευτικών ΕΑΕ , εδάφιο Β (ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΊΑ ΑΝΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΉ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΊΑ σε δομές ΕΑΕ στον οικείο κλάδο ) να γκρεμίζεται όλη η νομοθεσία και ότι δίκαιο έγινε με μεγάλο αγώνα διαβουλεύσεων από το 2016 έως σήμερα στην ειδική εκπαίδευση όπως: ν. 4415/16 αρ. 48 παρ.2, κατάργηση αρ. 56 Ν.3966/11 οπού όλες οι οργανικές θέσεις (3.500) μονίμων δασκάλων ΠΕ70 και νηπιαγωγών ΠΕ60 στην ειδική μετατρέπονταν εν μία νυκτί σε ΠΕ61/71 και επαναπροσδιορισμός των οργανικών θέσεων μονίμων δασκάλων ΠΕ70 και νηπιαγωγών από ΠΕ71/61 σε ΠΕ70/71 και ΠΕ60/61, δίνοντας έτσι τέλος στην ομηρία και την εν δυνάμει απόλυση των μονίμων αλλά και στην ανθρωποφαγία ανάμεσα στους αναπληρωτές ειδικής ΠΕ 70.ΕΑΕ/ΠΕ60ΕΑΕ και ΠΕ71/ΠΕ61 με την Υπουργική Απόφαση αρ ΦΕΚ 1239/10-4-17.
Η εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αναβαθμίζεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς που διαθέτουν την απαραίτητη εκπαιδευτική εμπειρία στην ΕΑΕ.

Αντιστοίχως η βαρύτητα της εμπειρίας επισημαίνεται και στην Αριθμ. Πρωτ.: 206535/12037/2016 (ημ. 30/03/16) εισήγηση του συνηγόρου του Πολίτη όπου αναφορικά με την Διαδικασία πρόσληψης Δασκάλων και Νηπιαγωγών ΕΑΕ επισημαίνεται: «Δεδομένου ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 οι οποίοι έχουν προϋπηρεσία στο χώρο της ειδικής αγωγής και επομένως πολύτιμη εμπειρία η οποία παραμένει αναξιοποίητη λόγω του ότι βάσει του ανωτέρω αναφερθέντος συστήματος κατάταξης οι εν λόγω υποψήφιοι ενδέχεται να μην προσληφθούν (σε αντίθεση με εκπαιδευτικούς ΠΕ71 ή ΠΕ61 με μηδενική προϋπηρεσία) η Αρχή θεωρεί δέον να εξεταστεί το ενδεχόμενο κατάταξης μεταξύ των υποψηφίων ΠΕ71 και ΠΕ61 των εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50, εφόσον το επιθυμούν, βάσει μόνο της προϋπηρεσίας τους».

Είναι λοιπόν απορίας άξιο πώς η Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μέσω της μεταφοράς προϋπηρεσίας επιχειρεί να πριμοδοτήσει τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών, που δεν διαθέτουν πολυετή εμπειρία στην εδική εκπαίδευση, έχοντας ταυτόχρονα χιλιάδες εκπαιδευτικούς που εργάζονται στις δομές ΕΑΕ για πολλά έτη έως την παρούσα στιγμή και διαθέτουν μεγάλη, πολύτιμη εμπειρία στην εκπαίδευση ατόμων με εεα. Με αυτό τον τρόπο οι εν λόγω εκπαιδευτικοί εξοβελίζονται κυριολεκτικά εκτός ειδικής εκπαίδευσης, έχοντας εργαστεί με την ισχύουσα νομοθεσία και οδηγούνται άμεσα στην ανεργία και την διάλυση των οικογενειών τους καθώς χάνουν κάθε δυνατότητα μόνιμου διορισμού αλλά και αναπλήρωσης στο μέλλον! Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδος το ελληνικό κράτος έχει συνέχεια γι’ αυτό το λόγο η εκάστοτε πολιτική ηγεσία δεν θα πρέπει να εστιάζει στις τυχούσες πιέσεις υποομάδων αναπληρωτών που απλά αποσκοπούν στην όποια εξασφάλιση διορισμού στην δημόσια εκπαίδευση.

Δεδομένων όσων προαναφέραμε ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΘΕΙ Η ΝΟΜΙΜΑ ΑΠΟΚΤΗΘΕΙΣΑ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ και το ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΜΕΛΛΟΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΠΟΥ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝ έως σήμερα στην ΕΑΕ ακολουθώντας επί μία δεκαετία και πλέον την κείμενη νομοθεσία.
Αιτούμεθα από την πολίτικη ηγεσία του Υπ. Παιδείας να προχωρήσει στους 4.500 μόνιμους διορισμούς στην εδική εκπαίδευση, τους οποίους έχει εξαγγείλει επίσημα από την Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, δίνοντας βαρύτητα στην διδακτική προϋπηρεσία που αποκτήθηκε σε δομές της εδικής εκπαίδευσης και έπειτα από την έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, επιστημονικούς, κοινωνικούς , συνδικαλιστικούς.