Μετά τον τραγικό θάνατο του εντεκάχρονου Βασίλη έρχονται στην επιφάνεια ο τρόπος που γίνονται οι εργασίες στις σχολικές μονάδες, πολλές από τις οποίες γίνονται κατά τη διάρκεια παράδοσης των μαθημάτων, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου.

Σύμφωνα με , το ωράριο εκτέλεσής τους αποτελεί μέρος της σύμβασης που υπογράφεται με τον εκάστοτε δήμο. Αν οι δήμοι επιμένουν σε εργασίες το Σαββατοκύριακο, τότε το κόστος ανεβαίνει. Βέβαια, η παραπάνω συνθήκη αφορά, κυρίως, έκτακτες εργασίες, καθώς οι προγραμματισμένες (όπως η αλλαγή ή επιδιόρθωση σκεπής, το βάψιμο του κτιρίου, η αλλαγή κουφωμάτων) γίνονται, κυρίως, το καλοκαίρι, όταν δηλαδή το σχολείο δεν έχει μαθητές, αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος.

Το πρωτόκολλο

«Οι εργασίες, βάσει πρωτοκόλλου, γίνονται εκτός ωραρίου λειτουργίας μαθημάτων. Ωστόσο, έχουμε δει σε πολλά σχολεία να υπάρχουν σκαλωσιές και τα μαθήματα να γίνονται κανονικά. Παραμένει θολό ποιος έχει την ευθύνη για την όλη κατάσταση. Θεωρούμε ότι το θέμα πρέπει να περάσει στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο οφείλει να διασαφηνίσει τους όρους και να εξασφαλίσει τη -χωρίς παρατράγουδα- εκτέλεση των εργασιών στα σχολεία», είπε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, Θανάσης Κοκονάς.

Πρόσθεσε ότι τα περισσότερα σχολεία δεν διαθέτουν καν οικοδομικές άδειες, καθώς έχουν ανεγερθεί πολλές δεκαετίες πριν, ενώ η κατάστασή τους είναι τέτοια που τα μέλη της Ομοσπονδίας φτάνουν στο σημείο να λένε: «Ας έρθουν τα συνεργεία να κάνουν τις επιδιορθώσεις και ας είναι την ώρα λειτουργίας του σχολείου». «Δεν είναι συνηθισμένο να γίνονται εργασίες ενώ τα σχολεία είναι ανοιχτά. Οι περισσότερες δουλειές γίνονται το καλοκαίρι. Ωστόσο, προκύπτουν και έκτακτες καταστάσεις που πρέπει να γίνει άμεση επιδιόρθωση. Πάντως, οι εργασίες στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών δεν ήταν μια “έκτακτη κατάσταση” αλλά προγραμματισμένες. Αρα, δεν θα έπρεπε να ήταν εκεί ο εργολάβος», υπογράμμισε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης.

«Με αφορμή το τραγικό συμβάν, μήπως η Πολιτεία θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο θέσπισης πιστοποιητικού υδραυλικών εγκαταστάσεων, άρα και της θέρμανσης, για τα σχολεία, όπως έχει ήδη κάνει για τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και την πυρασφάλεια;», αναρωτήθηκε μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο μηχανολόγος μηχανικός και μελετητής δημόσιων έργων, Μάκης Καμπίτσης.

«Η τραγική απώλεια του Βασίλη μάς έχει γεμίσει ανησυχία. Στέλνουμε τα παιδιά μας στο σχολείο και όχι στον… πόλεμο. Υποτίθεται ότι το σχολείο είναι ένα ασφαλές περιβάλλον. Αλλά πώς να αισθανόμαστε ασφάλεια όταν υπάρχουν σχολεία που διαθέτουν λεβητοστάσια δίπλα από αίθουσες διδασκαλίας; Ή ακόμη και χώροι που έχουν “βαπτιστεί” αίθουσες διδασκαλίας και είναι χωρίς παράθυρα και χωρίς έξοδο κινδύνου; Τι θα απογίνουν οι μαθητές των συγκεκριμένων αιθουσών σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης; Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη; Ή θα αναζητούμε πάλι τους ενόχους;», αναρωτήθηκε, από την πλευρά του, ο κ. Κοκονάς.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΟΣ

Η σειρά των μοιραίων λαθών

Η κοινωνία των Σερρών και ολόκληρης της Ελλάδας παραμένει μουδιασμένη από τον τραγικό θάνατο του μικρού Βασίλη, ο οποίος σκοτώθηκε όταν σημειώθηκε έκρηξη στον καυστήρα πετρελαίου, με αποτέλεσμα να εκσφενδονιστεί η πόρτα του λεβητοστασίου. Ο άτυχος μαθητής βρισκόταν σε διάλειμμα κατά τη διάρκεια του ολοήμερου σχολείου, όταν σημειώθηκε η έκρηξη, και έπαιζε με τους φίλους του στην πίσω αυλή.

Φέρεται να επιβεβαιώνεται το σενάριο που είχε δημοσιεύσει ο Ελεύθερος Τύπος την Τρίτη 6 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το οποίο, αν και το σχολείο αξιοποιούσε πλέον τη γεωθερμία, δεν είχε αποσυνδεθεί ο καυστήρας πετρελαίου.

Από άγνωστο λόγο (μάλλον από θερμοστάτη) τέθηκε σε λειτουργία, αλλά με το κύκλωμα του νερού να είναι κλειστό, η υψηλή θερμοκρασία οδήγησε στην έκρηξη. Μέρα με τη μέρα, προστίθενται περισσότερα ερωτήματα σχετικά με την τραγωδία. Ακόμη δεν έχει διασαφηνιστεί αν το σχολείο και ειδικά το λεβητοστάσιο διέθετε πιστοποιητικό πυρασφάλειας. Αν έχει, τότε στο «κάδρο» των ευθυνών, ενδεχομένως, να μπει και η Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Θα είχε αποφευχθεί αν…

Πάντως, ειδικοί θεωρούν πως ίσως η τραγωδία να είχε αποφευχθεί αν είχε κατασκευαστεί γερός τοίχος στο λεβητοστάσιο και αν η μοιραία πόρτα βρισκόταν από την άλλη πλευρά της κατασκευής, ώστε σε μια δύσκολη κατάσταση (όπως αυτή που έγινε τη Δευτέρα) το ωστικό κύμα να μη στρεφόταν προς το προαύλιο αλλά προς τα κάγκελα του σχολείου που βρίσκονται στην αντίθετη κατεύθυνση.

Επιπλέον, ξεκαθαρίζουν ότι σύμφωνα με την Πολεοδομία απαγορεύεται η λειτουργία λεβητοστασίου σε χώρους όπου έρχονται σε άμεση επαφή άνθρωποι. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, το λεβητοστάσιο του 9ου Δημοτικού Σχολείου Σερρών βρισκόταν στην πίσω αυλή όπου αποδεδειγμένα παίζουν παιδιά. Τέλος, επισημαίνουν ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών της περασμένης Δευτέρας θα έπρεπε οριοθετηθεί το εργοτάξιο και να μην επιτρεπόταν η παρουσία ανθρώπων.

Η έρευνα, πάντως, συνεχίζεται. Εχουν ήδη συλληφθεί -και αφεθεί ελεύθεροι- ο 52χρονος εργολάβος που ανέλαβε τη μετατροπή του καυστήρα θέρμανσης σε αντλία θερμότητας γεωθερμίας στο συγκεκριμένο σχολείο και ένας 43χρονος ηλεκτρολόγος. Με δεδομένο ότι είναι σε εξέλιξη η πραγματογνωμοσύνη στο πλαίσιο προκαταρκτικής έρευνας, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Σερρών θα αποφανθεί για τις ποινικές τους ευθύνες, ενώ δεν αποκλείεται στον φάκελο της δικογραφίας να προστεθούν και άλλα πρόσωπα, ανάλογα με τα αποτελέσματα της έρευνας.

Δήμοι: Πολλές αρμοδιότητες αλλά χωρίς πόρους και δυναμικό

Κατά γενική ομολογία, οι δήμοι σε όλη τη χώρα είχαν… ξεχειλώσει τους όρους που έθεταν σε ό,τι αφορά το ωράριο εργασιών στα σχολεία. Ο «Καλλικράτης» τούς όρισε υπεύθυνους για τη λειτουργία τους, χωρίς όμως να τους εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους και, κυρίως, το ανθρώπινο δυναμικό. Ετσι, υπάρχουν δήμοι, οι οποίοι καλούνται να φροντίζουν και να συντηρούν έως και 115 ακίνητα (συμπεριλαμβανομένων των σχολείων) με μόλις… επτά μόνιμους υπαλλήλους. «ΚΕΔΕ και δήμοι κάνουμε καθημερινά ό,τι περνά από το χέρι μας για την αναβάθμιση των σχολικών μας υποδομών σε όλα τα επίπεδα, προκειμένου να διασφαλίσουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες εκπαίδευσης για τα παιδιά μας. Η λειτουργία σύγχρονων και ασφαλών σχολείων αποτελεί προτεραιότητά μας», σχολίασε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου.

Η ανακοίνωση του ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών στις Σέρρες

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών «Εμμανουήλ Παπάς» εκφράζει τη βαθιά οδύνη και την ανείπωτη θλίψη του για την τραγική απώλεια του μαθητή μας στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών. Εκφράζουμε τα θερμά και ειλικρινή συλλυπητήριά μας στην οικογένειά του.

Η εκπαιδευτική κοινότητα παραμένει συγκλονισμένη. Την ώρα αυτή, παράλληλα, νιώθουμε την ανάγκη και την υποχρέωση να σταθούμε πλάι τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στον Διευθυντή του σχολείου, οι οποίοι βιώσαν αυτό το τραγικό σκηνικό.

Δυστυχώς, λίγες ώρες μόνο μετά από την απώλεια του μαθητή μας, υπήρξε η εκ προοιμίου στοχοποίηση του Διευθυντή του σχολείου και η μετάθεση ευθυνών στο πρόσωπό του τόσο από την Δημοτική Αρχή όσο και από ορισμένα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, πριν ακόμη αναλάβουν έργο οι πραγματογνώμονες.

Εδώ και μέρες στο πρόσωπο του Διευθυντή του συγκεκριμένου σχολείου προσβάλλεται η αξιοπρέπεια όλων των εκπαιδευτικών, η ανθρώπινη και κοινωνική υπόστασή μας, για αρμοδιότητες και παραλείψεις άλλων. Απαξιώνεται ο ρόλος και το έργο του εκπαιδευτικού με την λανθασμένη ανάθεση ευθυνών από αυτούς που πραγματικά ευθύνονται. Η φωτογράφιση του πιο αδύναμου κρίκου, αυτού του Δ/ντή της σχολικής μονάδας στην αναζήτηση ενός «αποδιοπομπαίου τράγου», αποτελεί ένα ακόμη χαστούκι στην εκπαιδευτική κοινότητα και δείχνει με τον πιο ακραίο τρόπο την αποποίηση των ευθυνών όλων των εμπλεκομένων στην παροχή της Δημόσιας εκπαίδευσης.

Γι’ αυτό ο Σύλλογός μας στηρίζει ηθικά, νομικά και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο χρειαστεί τον Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς του 9ου ΔΣ Σερρών.

Όλοι/ες οι εν δυνάμει Διευθυντές/ντριες και προϊστάμενοι/ες σχολικών μονάδων μπορούν να κατηγορηθούν για παρακώλυση κάποιου έργου, όταν δικαιωματικά υποδεικνύουν στα συνεργεία να έρχονται σε ώρες μη λειτουργίας του Σχολείου και αναγκάζονται να επιτρέπουν την είσοδο χωρίς την αδιάλειπτη εποπτεία αυτών από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες.

Ακόμη, οι Διευθυντές/ντριες και προϊστάμενοι/ες Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων βρίσκονται συνεχώς αντιμέτωπες/οι με τις καθυστερήσεις από την πλευρά των τεχνικών υπηρεσιών των Δήμων λόγω της υποστελέχωσής τους και την αδυναμία ουσιαστικών παρεμβάσεων, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των αναγκαίων εργασιών δίνεται σε εργολάβους, γεγονός που οξύνει τα προβλήματα. Οι εργολάβοι, με την ανοχή των Δήμων, εκτελούν τις εργασίες σε ώρες λειτουργίας των σχολικών μονάδων, ώστε να μειώσουν το εργατικό κόστος και να μην αποδίδουν υπερωρίες, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο για τα παιδιά, όπως με δραματικό τρόπο επιβεβαιώθηκε στις Σέρρες.

Τα σχολικά κτήρια και η λειτουργία τους, ως κτήρια και υλικοτεχνικές υποδομές, ανήκουν στην κυριότητα και αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση προκηρύσσει τους διαγωνισμούς των έργων, κρίνει τις προσφορές και ορίζει τους ανάδοχους εργολάβους. Επομένως η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει, με τους ειδικευμένους αρμόδιους υπαλλήλους της, να εποπτεύει διαρκώς την πορεία των έργων, και, τελικά, να προβαίνει στον έλεγχο και την παραλαβή τους.

Το συγκεκριμένο τραγικό περιστατικό δεν είναι τυχαίο, δεν είναι μεμονωμένο, δεν οφείλεται στην «κακιά την ώρα». Τα τελευταία χρόνια, τα σωματεία των εκπαιδευτικών, ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ από όλη την Ελλάδα, έχουν καταγγείλει δημόσια πολλά επικίνδυνα περιστατικά που από καθαρή τύχη δεν οδήγησαν σε τραγικές εξελίξεις, από σοβάδες που πέφτουν πάνω από τα κεφάλια μας και πλημμυρισμένα σχολεία, μέχρι πόρτες και παράθυρα που καταρρέουν, αίθουσες κλουβιά και ακατάλληλα προαύλια γεμάτα κινδύνους.

Χρόνια τώρα τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος, οι επισημάνσεις και οι προτάσεις μας για το θέμα της σχολικής στέγης, των τεχνικών προδιαγραφών, της συντήρησης και του συστηματικού ελέγχου, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφάλεια μαθητών και εργαζομένων στις σχολικές μονάδες, αντιμετωπίζονται με παγερή αδιαφορία και χλεύη από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΑΙΘ και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και προσκρούουν στο δημοσιονομικό κόστος.

Η διαχρονική αδιαφορία και η κρατική αναλγησία, οι χαμηλοί προϋπολογισμοί για την παιδεία, η πλήρης απαξίωση των σχολικών υποδομών, η υποστελέχωση ή η ανυπαρξία κρατικών δομών ελέγχου και συντήρησης, η κατάργηση του ΟΣΚ, οδηγούν σε τραγικά αποτελέσματα, ελλείψεις και απουσία στοιχειωδών μέτρων προστασίας και ασφάλειας.

Οι μαθητές μας αξίζουν καλύτερη μεταχείριση. Δεν θα ανεχτούμε άλλο χλευασμό και μετάθεση ευθυνών στις πλάτες των εκπαιδευτικών για θέματα που άπτονται αρμοδιοτήτων άλλων υπηρεσιών και οργανισμών. Οι δικαιολογίες περισσεύουν. Οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες οφείλουν να δώσουν άμεσα εξηγήσεις και να σταματήσουν το πινγκ πονγκ μετάθεσης ευθυνών.

Οι εκπαιδευτικοί, συνεχίζουν αδιάκοπα, κάτω από αντίξοες συνθήκες, να επιτελούν το έργο στο οποίο τάχθηκαν με συνέπεια και υπευθυνότητα, και, παράλληλα να διασφαλίζουν καθημερινά για την ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Γι’ αυτό το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών «Εμμανουήλ Παπάς» καλεί τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες, γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μας στη Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας την Τρίτη 13-12-2022 και ώρα 13:00 στο Δημαρχείο Σερρών.

Επειδή η ασφάλεια των μαθητών/τριών μας είναι για εμάς αδιαπραγμάτευτη και οι ζωές τους για εμάς ανεκτίμητες, οφείλουμε όλοι και όλες να ’μαστε εκεί, δυναμικά και ενωτικά.

Για το Δ.Σ. του Συλλόγου».