Καθολική η απόρριψη των Νέων Θρησκευτικών υπό της εκκλησιαστικής συνειδήσεως

ipaidia thumbnail

Είναι γεγονός ότι αναφορικά με το πολύ-θρησκευτικό ή πανθρησκειακό (και όχι θρησκειολογικό όπως φημολογείται) Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΝΠΣ) του Μαθήματος των ΜτΘ),  εκφράζονται ανά την Ελλάδα ποικίλες και έντονες αντιδράσεις ή διαμαρτυρίες και προβληματισμοί, ενώ μεγάλος πράγματι αριθμός άρθρων και μελέτες εγράφησαν περί του προβληματικού, έως ακατάλληλου χαρακτήρα των Νέων Θρησκευτικών (ΝΘ)[] και των οποίων η εφαρμογή, κατά παράβαση της αρχής της ισονομίας (Συντ. αρθ. 4) επιχειρείται να επιβληθεί μεροληπτικώς μονάχα στους Ορθοδόξους, καθότι ως γνωστό, οι ετερόδοξοι-ετερόθρησκοι (Καθολικοί, Εβραίοι, Μουσουλμάνοι) έχουν δικαίωμα να καθορίζουν όχι μόνο το περιεχόμενο αλλά και τους διδάσκοντες του ΜτΘ για τα παιδιά τους,[] Μονάχα κατά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο και σε περίπου 25 και πλέον πόλεις σε όλη την Ελλάδα, διεξήχθησαν (και συνεχίζουν να διεξάγονται διαρκώς) αλλεπάλληλες επιστημονικές ενημερωτικές εκδηλώσεις και ομιλίες, κατά τις οποίες επισημαίνεται και αναλύεται η σωρεία νομικών, θεολογικών και παιδαγωγικών σφαλμάτων του ΝΠΣ.

του Χρήστου Μπονατάκη

Ακόμα, οι κινητοποιήσεις και οι αντιδράσεις κλιμακώθηκαν με την πραγματοποίηση δύο εκδηλώσεων μαζικής διαμαρτυρίας, μίας ειρηνικής πορείας στο Μαρούσι (23/10/2017) και ενός συλλαλητηρίου στα Προπύλαια (4/3/2018) με τη συμμετοχή χιλιάδων πιστών, νέων και κληρικών. Ενώ τέλος, εκκρεμεί φυσικά (από βδομάδα …σε βδομάδα) και η απόφαση του ΣτΕ στο οποίο προσέφυγαν γονείς και εκπαιδευτικοί.

Την προαναφερθείσα «κίνηση επιστροφής ‘φακέλων’» ήδη κάποιες Μητροπόλεις, έχουν όχι μόνο επαινέσει αλλά και επισήμως προτρέψει! Πολύ χαρακτηριστικά επ’ αυτού, η Εγκύκλιος της Ι.Μ. Γλυφάδας αναφέρει: «Σας προτρέπουμε πατρικά περί τούτου. Επιστρέψτε τα βιβλία των Θρησκευτικών»! Στη δε Ι.Μ. Σιδηροκάστρου: «αποφασίστηκε να διανεμηθεί σε όλους τους γονείς έντυπο-δήλωση επιστροφής του ‘Φακέλου του μαθητή’»! Ενώ σύσσωμο και το Αγ. Όρος (5/10/17) διερωτάται:

«Πώς είναι δυνατόν να μην σταθώμεν εις το πλευρό των γονέων, οι οποίοι συναισθανόμενοι τον κίνδυνον δια την μόλυνσιν της ψυχής των τέκνων τους, αναγκάζονται να επιστρέψουν ως απαραδέκτους τους ‘Φακέλους’ Μαθήματος Θρησκευτικών;»

Σε άλλες επίσημες αναφορές Ιερών Μητροπόλεων ή Επισκόπων, μεταξύ άλλων γίνεται λόγος για:

«ιδεοληπτικό εξαναγκασμό της συνειδήσεώς τους» (δηλαδή των ορθοδόξων μαθητών, Ι.Μ.Σύμης)

Τέλος και η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησία της Κρήτης, απέστειλε βαρυσήμαντη επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας κ.Γαβρόγλου (15/11) στην οποία τονίζεται ότι: «επιθυμεί τον Ορθόδοξον χαρακτήρα του ΜτΘ σε όλες τις βαθμίδες της

 

Κατόπιν τούτων, δεν θα ήταν υπερβολή εάν υποστηριζόταν ότι ουσιαστικά, η εκκλησιαστική συνείδηση απορρίπτει σαφώς τα ΝΠΣ ως προς το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία.

Κανείς φυσικά δεν αρνείται ένα ΜτΘ που θα «…αφήνει επαρκή χώρο στην αντικειμενική αναφορά των θρησκευμάτων, χωρίς να μετατρέπεται σε χώρο φιλοξενίας των πρακτικών τους».[] (κάτι άλλωστε που ήδη γινόταν και μάλιστα, η πρόταση της Εκκλησίας ήταν να αυξηθούν οι εν λόγω θρησκειολογικές αναφορές!)

Ο λόγος τελικά όμως, δεν είναι απλά  περί ενός μη ικανοποιητικού μαθήματος, ή τάχα, για κάποια …χαμένα ‘προνόμια’, αλλά περί …‘ψυχοπειραματισμών• περί ενός παρανόμου εκ της Πολιτείας εγχειρήματος[], σαφέστατα μεροληπτικού και ενδεχομένως αξιοποίνου (προσηλυτιστικού)• και κυρίως, περί Πίστεως αλλά και θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.[]

Η διδασκαλία ορθοδόξου μαθήματος για τα παιδιά των Ορθοδόξων

δεν είναι απλά ένα ‘αίτημα’ …είναι αναφαίρετο δικαίωμα!

[[1]] Ήδη κατά την πιλοτική εφαρμογή του ΝΠΣ, είχαν εκδοθεί συνολικά 3 τόμοι με επί του προγράμματος προβληματισμούς, αναλύσεις και αρνητικές κριτικές.

[[2]] Ν4386, αρθ. 55, 5 που προσέθεσε την παρ. 4 στον Ν. 1771/1988 [Αˊ171], αρθ.16.

[[3]] κ. Βασσάλου Ελένη-θεολόγος, τμήμα αιρέσεων του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων (ΠΣΘ) και της ΠΕΘ, εισήγηση: «Από το Συγκρητισμό στην Πανθρησκεία. Το Ορθόδοξο μάθημα και η ευθύνη των Θεολόγων», Αθήνα, 2013.

[[4]] Γεώργιος Κρίππας, Διδάκτωρ Πολιτικών Επιστημών – Συνταγματολόγος, «Κατά πόσο το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών συνιστά αξιόποινη πράξη», Επιθεώρηση Δημοσίου και Διοικητικού Δικαίου, τόμος 58, σελ. 679-697.

[[5]] Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου [ΕΣΔΑ], 1ο πρόσθ. πρωτ. αρθ. 2

ip[
Exit mobile version