Γιατί είναι μεγάλης αποδοτικότητας η επένδυση στην προσχολική αγωγή

Εως έξι ετών οι άνθρωποι αναπτύσσουν τη γλώσσα και τη νοημοσύνη τους με τρόπους που δεν μπορούν να αναπληρωθούν αργότερα. Ετσι, οι ψυχολόγοι θεωρούν την προσχολική ηλικία –έως 6 ετών– την πιο κρίσιμη στη ζωή ενός ανθρώπου.

Ως εκ τούτου, η αγωγή που λαμβάνουν τα παιδιά εκείνα τα ευαίσθητα χρόνια θεωρείται πολύ μεγάλης σημασίας. Μάλιστα, όπως αναφέρει έρευνα του Οργανισμού Ερευνας και Ανάλυσης «διαΝΕΟσις», η επένδυση στην προσχολική αγωγή είναι μία από τις αποδοτικότερες που μπορεί να κάνει ένα κράτος. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, παιδιά που έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα προσχολικής αγωγής για τουλάχιστον ένα χρόνο, στα 15 τους εμφανίζουν κατά 30,3% καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά. Σύμφωνα με τη διάσημη μελέτη του νομπελίστα Τζέιμς Χέκμαν, η ετήσια απόδοση για κάθε ευρώ που επενδύεται στην προσχολική αγωγή είναι 7-10%.

Η έρευνα του «διαΝΕΟσις», βασιζόμενη στη διεθνή πρακτική, προτείνει να ενοποιηθούν οι δομές προσχολικής αγωγής (παιδικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία) σε έναν οργανωτικό φορέα του υπουργείου Παιδείας που θα έχει την ευθύνη της αξιολόγησής του, και οι παιδικοί σταθμοί να αποκτήσουν επίσημο εκπαιδευτικό χαρακτήρα και ενιαίο curriculum με συγκεκριμένες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις. Παράλληλα, προτείνεται να μελετηθεί η μείωση των ηλικιακών ορίων από τα οποία τα παιδιά θα εισέρχονται στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Σήμερα, τα παιδιά πηγαίνουν στην προσχολική αγωγή όταν φθάσουν στα 5 τους, ενώ η έρευνα προτείνει το όριο να μειωθεί στα 4 ή ακόμα και τα 3 τους χρόνια. Τέλος, η επένδυση στην προσχολική αγωγή σημαίνει ανάπτυξη των υποδομών φιλοξενίας για όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά – και κυρίως γι’ αυτά που προέρχονται από τις πιο φτωχές οικογένειες.

ip[
Exit mobile version