Τηλεκπαίδευση:«Μετά τη συντριπτική ήττα του με το ηχηρό ΟΧΙ των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση και εν μέσω αντιεκπαιδευτικών αλλαγών,  καταστρατήγησης συνταγματικών δικαιωμάτων και άγριας καταστολής, η κ. Μακρή του υπουργείου Παιδείας απαιτεί να καταχωριστεί στο η «διδακτέα» ύλη σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα πέραν των πανελλαδικών μαθημάτων» αναφέρει η Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωση της.

Η ανακοίνωση:

Εκτός του φαιδρού του πράγματος, ότι δηλαδή η υφυπουργός μάλλον αγνοεί τη διαφορά μεταξύ διδακτέας και διδαχθείσας ύλης, η συγκεκριμένη απαίτηση κάθε άλλο παρά τυχαία είναι .Πώς αλλιώς θα «επιβεβαιώσουν» την θέση τους ότι η τηλεκπαίδευση είναι μια καλή εκπαίδευση; Πώς θα «τρέξουν» την τράπεζα θεμάτων που ψήφισαν, αν δεν ενισχύσουν την θέση τους ότι η ύλη «προχωράει»;

Σε μια περίοδο που ο  ιός κινείται ανεξέλεγκτα (αναμενόμενο, αφού κανένα μέτρο δεν έχει παρθεί πέραν της καταστολής), που σχολεία παραμένουν κλειστά για περισσότερο από μισό χρόνο και η επαναλειτουργία τους ολοένα και μετατίθεται με δραματικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών, είναι πράγματι εξοργιστική η προσπάθειά τους να εξισώσουν την τηλεκπαίδευση με τη δια ζώσης διδασκαλία.

Για ποια «ύλη» μιλάμε και σε ποιες συνθήκες;                                                 

Τη στιγμή που:

  • Τη φετινή χρονιά τα μισά προβλεπόμενα μαθήματα έχουν χαθεί κατ’ ελάχιστον και μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας και σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική αγγίζουν (κι ενίοτε ξεπερνάνε) το 60%των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας! (έρευνα Π. Ντούλα)
  • κατά γενική ομολογία – εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών- η έχει ταλαιπωρήσει τους εκπαιδευτικούς και όσα παιδιά είχαν δυνατότητα παρακολούθησης, έχουν πλέον κουραστεί και δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. Λιγότερο από το 60% των μαθητών παρακολουθεί όντως το μάθημα στην τηλεκπαίδευση με τη διάσπαση προσοχής των μαθητών να αγγίζει το εντυπωσιακό ποσοστό (86,8%).Παράλληλα 9 στους 10 εφήβους έχουν βιώσει αρνητικά συναισθήματα αυτό το διάστημα. Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%)( έρευνα του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ) 
  • Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, που στοχεύουμε να κρατήσουμε τους μαθητές μας σε επαφή με το σχολείο, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ύλη δεν μπορεί να προχωρήσει και να εμπεδωθεί μέσω της τηλεκπαίδευσης. Τα στατικά πρόσφατων ερευνών το επιβεβαιώνουν πανηγυρικά:  σχεδόν οι τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα( έρευνα του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ)
  • Οι κακής ποιότητας συνδέσεις και εξοπλισμοί, καθώς και η αδυναμία κάποιων μαθητών να συμμετέχουν σε αυτήν καθιστούν την προσπάθεια της κυβέρνησης να εξισώσει την εκπαίδευση εξ αποστάσεως με την δια ζώσης επικοινωνία και διδασκαλία αντισυνταγματική, αφού αντίκειται στην αρχή ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στο δημόσιο σχολείο. Εξάλλου το ίδιο το ΥΠΑΙΘ  ομολογεί πως  το 1/3 των μαθητών δεν διαθέτει εξοπλισμό ,όταν μέσα Μαρτίου ανακοινώνει τη διάθεση 500.000 τάμπλετ σε μαθητές που δεν έχουν τα μέσα , δηλαδή στο 1/3 των μαθητών!
  • το υπουργείο δείχνει ενδιαφέρον μόνο για όσα μαθήματα εξετάζονται γραπτώς σύμφωνα με τον νόμο. Ενδεικτικό της εξετασιοκεντρικής αντίληψης για το σχολείο , που πρόθεση τους είναι να κυριαρχήσει από το γυμνάσιο μέχρι το λύκειο και να καθορίσει όλη την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η οδηγία προφανώς και σχετίζεται και με το ενδεχόμενο ή όχι να γίνουν οι προαγωγικές εξετάσεις και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ενώ θα έπρεπε ήδη να το έχει λήξει, όταν πέρυσι με πολύ μικρότερο χρόνο κλειστών σχολείων αναβλήθηκαν. Από πέρυσι, βέβαια, ως φέτος έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι, όταν από την περσινή προαιρετικότητα φτάσαμε στην υποχρεωτικότητα και το προχώρημα της ύλης.

Ωστόσο η καταχώριση της ύλης στο myschool για όλες τις τάξεις  κάθε άλλο παρά τυπική και τυχαία είναι . Κουμπώνει με την επιδιωκούμενη αξιολόγηση των σχολείων , διαμορφώνοντας μια ακόμη βάση μετρήσιμων δεδομένων κατάταξης – κατηγοριοποίησης των σχολείων. Όπως έδειξε και η μάχη της αξιολόγησης, οι προθέσεις τους είναι να επιβάλλουν ένα ασφυκτικό έλεγχο στους εκπαιδευτικούς και να συγκροτήσουν μηχανισμούς εποπτείας. Η δε επισήμανση στο τέλος της εγκυκλίου ότι οι διευθυντές εκπαίδευσης παρακολουθούν και εποπτεύουν την καταγραφή της ύλης είναι εξόχως ανησυχητική .

Η εμπειρία μας και η  πράξη έχει αποδείξει περίτρανα ότι η ΕΞΑΕ  δεν  είναι εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι τουλάχιστον αντιπαιδαγωγική και αναποτελεσματική διαδικασία   και σε καμία περίπτωση καθολική και ισότιμη για τους μαθητές .

Ως εκπαιδευτικοί με τον αγώνα και τη στάση μας υπερασπίζουμε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, το εκπαιδευτικό μας έργο και την αξιοπρέπεια μας.

Διεκδικούμε:

  • Να καταργηθεί η διαβόητη και κακόφημη τράπεζα θεμάτων.
  • Να μη γίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.
  • Περαιτέρω μείωση στην ύλη των πανελλαδικών μαθημάτων, αλλά και της διδακτέας ύλης όλων των τάξεων .Αναδιάρθρωση της ύλης για την επόμενη χρονιά, μετά από σχεδόν ένα χρόνο με τα σχολεία κλειστά.
  • Δίνουμε την ελάχιστη δυνατή ύλη με τη σημείωση προς τις διευθύνσεις των σχολείων μας ότι είμαστε υποχρεωμένοι στην επανάληψη αυτής της ύλης με το άνοιγμα των σχολείων, καθώς δεν έχει εμπεδωθεί από την πλειοψηφία των μαθητών λόγω προβλημάτων κατά τη διάρκεια των μαθημάτων της τηλεκπαίδευσης. .
  • Το Υπουργείο έχει αποκλειστική ευθύνη για το κλείσιμο των σχολείων. Η τεράστια προσπάθεια των εκπαιδευτικών να στηρίξουν τους μαθητές τους με κάθε τρόπο δεν μπορεί να αποκρύψει το γεγονός ότι το συνεχιζόμενο αντίδοτο της “τηλεκπαίδευσης” απέναντι στην πανδημία και η πολιτική του λουκέτου για τα σχολεία μετράει ήδη  ολέθρια αποτελέσματα στη μόρφωση και την ψυχοκοινωνική υγεία των μαθητών/τριων μας.

-Να ανοίξουν τα σχολεία με ασφάλεια τώρα. Για να μην υπάρξει μια ακόμα Χαμένη χρονιά για την πλειοψηφία των μαθητών και των μαθητριών. Να μην υπάρξει μια γενιά σακατεμένη από το άγχος και τον φόβο που προκαλεί ο εγκλεισμός.