Σε συνθήκες πανδημίας, συνθήκες που εμποδίζουν την ΕΛΜΕΣΙ να πραγματοποιήσει γενική συνέλευση,
το Υπουργείο Παιδείας για ακόμα μια φορά καταθέτει νομοσχέδιο και συγκεκριμένα αυτό για την
Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ). Επικαλείται μάλιστα διαδικασίες διαλόγου με την ΟΛΜΕ
για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, διαδικασίες που ουδέποτε έλαβαν χώρα, αναφέρει η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Σιβιτανίδειου Ιδρύματος σε ανακοίνωση της .

Το ΔΣ της ΕΛΜΕΣΙ μετά από διαδοχικές τηλε-συνεδριάσεις και συζητήσεις καταθέτει την αντίθεσή του
στα εξής θέματα που αυτό περιλαμβάνει:

1. Στην κατηγοριοποίηση και τον κατακερματισμό των σχολικών μονάδων, των εκπαιδευτικών και του
μαθητικού πληθυσμού, μέσω της διάκρισης των σε πρότυπα και μη.

Στα πρότυπα ΕΠΑΛ, προβλέπεται μεταξύ άλλων: α) ο απόλυτος έλεγχος των προγραμμάτων σπουδών και των ειδικοτήτων από τους εκπροσώπους τις τοπικής αγοράς, γεγονός που εμπεριέχει τον κίνδυνο της συχνής
μεταβολής τους συμπαρασύροντας τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, β) η σκληρή αξιολόγηση
μονάδων και εκπαιδευτικών, γ) η 6ωρη μη αμειβόμενη πρακτική άσκηση ανηλίκων σε χώρους
εργασίας, επιλογή που μεταφράζεται σε αντίστοιχη απώλεια διδακτικών ωρών για τους
εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων, καθώς και σε μετατροπή για πρώτη φορά του χώρου εργασίας σε
χώρο παροχής τυπικής εκπαίδευσης σε επίπεδο λυκείου.

2. Στην ίδρυση ΕΣΚ (Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης), δηλαδή σχολών πρόωρης κατάρτισης για
μεταγυμνασιακούς 15χρονους μαθητές.

Πρόκειται για σχολές που θα παρέχουν ουσιαστικά Μαθητεία Ανηλίκων, χωρίς προβλεπόμενη αμοιβή, με εκπαίδευση δομημένη πάνω στη λογική της χαμηλής, ταχύρρυθμης ακόμα και εξ’ αποστάσεως κατάρτισης, χωρίς δυνατότητα περαιτέρω εκπαιδευτικής και επαγγελματικής εξέλιξης.

Πρόκειται για σχολές που θα μπορεί να ιδρύει κάθε δημόσιος (όλα τα Υπουργεία και τα ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ που εποπτεύουν) αλλά και ιδιωτικός οργανισμός, ακόμα και εργοδοτικοί φορείς. Σχολές όπου θα διδάσκουν εκπαιδευτές και όχι εκπαιδευτικοί και όπου διευθυντές θα μπορούν να γίνονται και διοικητικοί υπάλληλοι.

3. Στην ένταξη των ΕΣΚ, του Μεταλυκειακού έτους-Μαθητείας και των ΙΕΚ στην δημόσια τυπική
εκπαίδευση, η οποία περιλαμβάνει για πρώτη φορά:

α) ορισμό διευθυντών, όχι απαραίτητα
εκπαιδευτικών, που θα επιλέγονται από τριμελείς επιτροπές,

β) άσκηση διδακτικού έργου απόεκπαιδευτές (ακόμα και στελέχη επιχειρήσεων) και όχι εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα προσλαμβάνονται με άλλες διαδικασίες και κριτήρια (κυρίως ως ωρομίσθιοι με σύμβαση έργου).

4. Στο σχεδιασμό για το περιεχόμενο, τους εκπαιδευτικούς, τους τομείς και τις ειδικότητες της ΕΕΚ από Κεντρικά και Περιφερειακά Κέντρα και Συμβούλια (ΚΣΕΕΚ και ΣΣΠΑΕ – Συμβούλιο Σύνδεσης με Παραγωγή και Ανάγκες της Αγοράς), όπου δεν θα υπάρχει εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών ή των ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ.

5. Στη διοίκηση των ΙΕΚ από διευθυντή–μάνατζερ, ο οποίος δεν θα είναι κατ’ ανάγκην εκπαιδευτικός,
όπως ισχύει σήμερα. Τη θεσμοθέτηση κατατακτηρίων εξετάσεων για τα ΑΕΙ από τα ΙΕΚ με ποσοστό
εισαγομένων. Έτσι για 1η φορά θα εισάγονται σε ΑΕΙ υποψήφιοι από κατώτερη βαθμίδα, χωρίς
Πανελλαδικές εξετάσεις.

6. Στην παραχώρηση μέρους της Πιστοποίησης Προσόντων σε ιδιωτικούς φορείς αντί του δημόσιου οργανισμού (ΕΟΠΠΕΠ), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αξιοπιστία του συστήματος. Τέλος, μετά την παταγώδη αποτυχία του υπουργείου για την εισαγωγή του ηλικιακού κόφτη (17), το καλοκαίρι που μας πέρασε, λόγω της καθολικής αντίθεσης του κλάδου, το παρόν νομοσχέδιο κινείται δια της πλαγίας οδού, προσπαθώντας να αποκόψει σταδιακά τα ΕΠΑΛ από την εκπαίδευση, αφυδατώνοντας δομές τους, εντάσσοντας σε αυτή υποβαθμισμένες και αποτυχημένες μορφές κατάρτισης (ΕΣΚ, πρώην ΣΕΚ).

Βάσει των παραπάνω, ζητάμε να αποσυρθεί άμεσα το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της κας Κεραμέως. Αν θέλει η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να ενισχύσει πραγματικά την ΤΕΕ, να αφήσει τους αναχρονισμούς και τις ιδεοληψίες και να ακούσει τις θέσεις των εκπαιδευτικών.

• Αντί για το πρόχειρο ανακάτεμα των δομών κατάρτισης με την τυπική εκπαίδευση, προτείνουμε τον
διακριτό τους ρόλο. Όχι στον κατακερματισμό της ΤΕΕ σε άλλα υπουργεία και φορείς, αλλά συνολική
εποπτεία από το Υπουργείο Παιδείας.

• Αντί για την παρωδία του διαχωρισμού των ΕΠΑΛ σε πρότυπα ή μη προτείνουμε την ίδρυση
Πειραματικών, καθώς το ερευνητικό τους έργο εμπεριέχει όλα τα γνωστικά μαθητικά προφίλ, τα
θετικά μαθησιακά αποτελέσματα και τις πρακτικές που μπορούν να διαχυθούν και να αφομοιωθούν
από το σύνολο της μαθητικής κοινότητας.

• Αντί για το προτεινόμενο – αποτυχημένο μοντέλο των σχολών της πρόωρης και κατώτατης κατάρτισης
(ΕΣΚ), ζητάμε να ενισχυθεί και να παγιωθεί ο επιτυχημένος θεσμός της ΜΝΑΕ σε όλες τις τάξεις του
ΕΠΑΛ.

• Αντί της αμισθί Μαθητείας Ανηλίκων, ζητάμε την ενίσχυση και διεύρυνση του Μεταλυκειακού έτουςΜαθητείας των ενηλίκων μαθητών σε όλες τις ειδικότητες.