Με τη διαδικασία του επείγοντος εισήχθη σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Ρύθμιση θεμάτων Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και άλλες διατάξεις».

Το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας

Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι βασική θεσμική παρέμβαση του νομοσχεδίου είναι το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, επισημαίνοντας ότι σήμερα πάρα πολλά παιδιά καταφεύγουν σε εξετάσεις που διενεργούνται από ιδιωτικούς φορείς. Ωστόσο, το υπουργείο θέλει να ενισχύσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δυνατότητα τα παιδιά αυτά να παίρνουν το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας με πολύ μικρότερο κόστος, με πολύ πιο αποτελεσματικές διαδικασίες.

Όπως εξάλλου τόνισε, με τις ρυθμίσεις που εισάγονται ενισχύεται η προετοιμασία των μαθητών σε αυτά τα μαθήματα και είναι απολύτως αυτοματοποιημένη η διαδικασία των εξετάσεων.

Ο κ. Γαβρόγλου είπε ακόμη ότι έχουν εξασφαλιστεί σοβαρές πιστώσεις από το ΕΣΠΑ και για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και για την ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής, ως προς τα θέματα γλωσσομάθειας.

Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την Εθνική Βιβλιοθήκη η οποία «μετακομίζει» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο υπουργός είπε ότι αναβαθμίζεται η λειτουργία της και η Πολιτεία της δίνει τη σημασία που δεν έδινε μέχρι σήμερα.

Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού

Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, «ένα νέο θεσμό που αντικαθιστά το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας το οποίο είχε εξαιρετικά πολλά μέλη, σύνθετη και καθόλου αποτελεσματική λειτουργία, ζητήματα που το κατέστησαν ανενεργό». Όπως εξήγησε, στο Εθνικό Συμβούλιο θα συνυπάρχουν εκπαιδευτικοί και παραγωγικοί φορείς, και επιτέλους για πρώτη φορά θα είναι δυνατό να υπάρξει σχεδιασμός για τις προοπτικές της εκπαίδευσης σε σχέση με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να συζητηθούν νέα γνωστικά αντικείμενα, να γίνουν μελέτες για θέματα αγοράς εργασίας κλπ.

Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι με το νομοσχέδιο κλείνουν μια σειρά τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα για θέματα όπως η εδραίωση του ολοήμερου σχολείου και ζητήματα για το άνοιγμα των σχολείων και την επόμενη χρονιά χωρίς ελλείψεις, όπως είναι οι αποσπάσεις, μεταθέσεις εκπαιδευτικών κλπ.

Η αναβάθμιση του Λυκείου

Εξάλλου στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που σχετίζονται με την προσπάθεια ορθολογικοποίησης των προγραμμάτων σπουδών στο γυμνάσιο και με την αναβάθμιση του λυκείου. Ειδικά για το Λύκειο, ο κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι συζητάμε αυτή την ώρα πάνω σε ένα τετράπτυχο που θα περιλαμβάνει τη ριζική αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του λυκείου, την αναβάθμιση του απολυτηρίου, τις εισαγωγικές εξετάσεις και την ευελιξία στο πρώτο έτος των πανεπιστημίων. Όπως εξάλλου υπογράμμισε, βάση αυτών των αλλαγών θα είναι ένα εθνικό σχέδιο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Η εκλογή των πρυτανικών αρχών

Ταυτόχρονα ο κ. Γαβρόγλου ενημέρωσε τα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής ότι άμεσα κατατίθενται στη Βουλή νομοσχέδια που σχετίζονται με τα μεταπτυχιακά, με τον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών και με την ίδρυση των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων.

Η επαγγελματική εκπαίδευση

Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ο κ. Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν ο υπουργός που οδήγησε στη διαθεσιμότητα χιλιάδες εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης και τόνισε ότι η κυβέρνηση επανέφερε αυτούς τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά και τους τομείς και τις ειδικότητες που καταργήθηκαν τότε και πλέον οι μαθητές έχουν δικαίωμα να τους ακολουθήσουν.

«Θέλουμε η επιλογή των μαθητών για την επαγγελματική εκπαίδευση, από μια επιλογή ανάγκης που δυστυχώς είναι σήμερα, να μετατραπεί έμπρακτα σε μια ελεύθερη επιλογή μεταξύ ισότιμων επιλογών που έχουν να κάνουν οι μαθητές μας», είπε ο υφυπουργός σημειώνοντας ότι αυτόν τον στόχο υπηρετεί η νέα δομή των Επαγγελματικών Λυκείων ώστε να παρέχονται στέρεες γνώσεις και επαγγελματικές και τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες και να αποφεύγεται η πρόωρη ειδίκευση. Έτσι η Α’ τάξη έχει ενιαία χαρακτηριστικά για όλους τους μαθητές, στη Β’ Τάξη γίνεται η επιλογή ενός από τους 9 ευρύτερους τομείς σπουδών και μόνο στην Γ’ τάξη, ο μαθητής επιλέγει την ειδικότητά του. Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών σε όλους τους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ, ενώ ολοκληρώνονται και τα μεταβατικά προγράμματα σπουδών για την Γ΄τάξη.

Ο υφυπουργός Παιδείας επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο επανέρχεται το δικαίωμα των μαθητών των νυχτερινών ΕΠΑΛ νε εισάγονται σε ειδικό ποσοστό θέσεων στα ΤΕΙ, μια επιλογή που είχε καταργηθεί το 2013.

Ο κ. Μπαξεβανάκης χαρακτήρισε μεγάλη τομή το μεταλυκειακό έτος, την τάξη μαθητείας που αφορά τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι θα είναι προαιρετικό, δηλαδή αφορά αποφοίτους μαθητές άνω των 18 ετών. Επίσης, έχουν προβλεφθεί πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, καθώς και αμοιβή στο 75% του κατώτερου ημερομισθίου της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στην εκπαίδευση στο χώρο εργασίας που θα πρέπει να γίνεται με βάση προγράμματα σπουδών υπό την επίβλεψη του σχολείου και του αρμόδιου εκπαιδευτικού που υπηρετεί στο Επαγγελματικό Λύκειο ή Εργαστηριακό Κέντρο. «Προκρίνουμε αυτή τη λύση ως μια ασφαλή και ομαλή διέξοδο για τους αποφοίτους για να έρθουν σε επαφή με την αγορά εργασίας», είπε και τόνισε ότι στόχος είναι να υπάρξει μια απάντηση σε όλους τους σπουδαστές που αγωνιούν και δηλώνουν πως «όποια πόρτα και αν χτυπήσουν τους ζητούν προϋπηρεσία, εμπειρία», είπε ο κ. Μπαξεβανάκης.

Με διαδικασία του «επείγοντος»

Στην έναρξη της συνεδρίασης, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου εισηγήθηκε να συζητηθεί το νομοσχέδιο με τη διαδικασία του επείγοντος σημειώνοντας ότι υπάρχουν διατάξεις που πρέπει άμεσα να ψηφιστούν όπως το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, η μετακίνηση της Εθνικής Βιβλιοθήκης στις νέες υποδομές, η καθιέρωση του ενιαίου αριθμού μαθητή, ζητήματα μεταθέσεων των εκπαιδευτικών αλλά και οι ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων. Τη διαδικασία του επείγοντος αποδέχθηκαν μόνο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων.

Τα κόμματα

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αθανάσιος Μιχελής, αναφερόμενος στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, είπε ότι ουδέποτε οι ιδιωτικοί φορείς πιστοποιητικών γλωσσομάθειας, έχουν ελεγχθεί ως προς την ποιότητα και τον τρόπο διενέργειας των εξετάσεων, σε αντίθεση με τις εξετάσεις του ΚΠΓ. Επισήμανε ακόμη ότι η μέση δαπάνη για το ΚΠΓ ανέρχεται στο 50% της δαπάνης για τη συμμετοχή στις εξετάσεις πιστοποίησης στα ξένα συστήματα. Ο βουλευτής είπε ότι με τις προωθούμενες ρυθμίσεις βελτιώνονται οι συνθήκες λειτουργίας των διενεργούμενων εξετάσεων με έντυπα μέσα και χαμηλά εξέταστρα, ενώ θεσμοθετούνται ηλεκτρονικές εξετάσεις, διευκολύνεται η διαδικασία για την περιφέρεια και το κέρδος των πολιτών θα είναι πολλαπλό καθώς έχει προβλεφθεί προετοιμασία των μαθητών μέσα στο σχολείο με ηλεκτρονικό σχολείο και ηλεκτρονικό φροντιστήριο για τη δωρεάν προετοιμασία τους.

Από τη ΝΔ η Νίκη Κεραμέως, υπογράμμισε πως την ίδια ώρα που η κυβέρνηση προτείνει τη συγκρότηση μιας επιτροπής που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης, φέρνει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που είναι ακοστολόγητο, αφού το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνει ότι αδυνατεί να κοστολογήσει αρκετές από τις διατάξεις. Η βουλευτής αναφέρθηκε ειδικότερα στο νέο γνωμοδοτικό όργανο που δημιουργείται, το Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού, χωρίς κανείς να ξέρει πόσο θα αμείβονται τα μέλη του. Η βουλευτής της ΝΔ κατήγγειλε ότι το νομοσχέδιο βρίθει αποσπασματικών ρυθμίσεων, γεγονός που δείχνει έλλειψη σχεδιασμού, ενώ υπάρχουν και διατάξεις που υπονομεύουν την ανεξαρτησία σχολικών μονάδων. Μίλησε επίσης για διατάξεις που έχουν στόχο φωτογραφικές διευθετήσεις. «Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως λίθοι, πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα. Εμβαλωματικού τύπου ρυθμίσεις, με πρόδηλο στόχο την ικανοποίηση μικροπολιτικών αναγκών, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν στα όρια των φωτογραφικών διευθετήσεων», ανέφερε η Νίκη Κεραμέως.

Από τη Χρυσή Αυγή ο Αντώνης Γρέγος ανέφερε ότι επιχειρείται η απαξίωση της εθνικής συνείδησης. Ο βουλευτής ανέφερε πάντως ότι σαφώς και πρέπει να βελτιωθούν οι εξετάσεις για το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Για την εισαγωγή του ενιαίου αριθμού μαθητή είπε ότι πρόκειται για φακέλωμα Ελλήνων μαθητών και για έναν επικίνδυνο θεσμό.

Από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος κατήγγειλε ότι στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί διάφορες ρυθμίσεις χωρίς τεκμηρίωση και χωρίς διαβούλευση. Ο βουλευτής υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να βρει σύμφωνη τη Δημοκρατική Συμπαράταξη η επείγουσα διαδικασία με την οποία συζητείται το νομοσχέδιο, διαδικασία που τορπιλίζει το διάλογο για την αναβάθμιση του λυκείου. «Η παιδεία δεν είναι χώρος για αντιπαραθέσεις αλλά θα πρέπει να υπάρχει διάλογος», είπε ο κ. Κωνσταντόπουλος και τόνισε ότι υπάρχουν στο νομοσχέδιο πολλές ρυθμίσεις σκοπιμότητας.

Aπό το ΚΚΕ ο Ιωάννης Δελλής κατήγγειλε ότι το επείγον νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση όχι μόνο δεν ικανοποιεί τις λαϊκές ανάγκες για εκπαίδευση και παιδεία αλλά τις υπονομεύει κιόλας. Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ότι υποβαθμίζει ολοένα και περισσότερο τους όρους παροχής της δημόσιας εκπαίδευσης και επιδεινώνει τις εργασιακές σχέσεις και δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Ο κ. Δελλής αναφερόμενος στο ΚΠΓ είπε πως το εμπόριο των ξένων γλωσσών στη χώρα μας δεν θα αλλάξει, ενώ και για το ΚΠΓ προβλέπονται εξέταστρα για μια διαδικασία που είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Επισήμανε επίσης ότι τα ξενόγλωσσα βιβλία στο λύκειο πληρώνονται από τους μαθητές. Σχετικά με την Εθνική Βιβλιοθήκη, κατήγγειλε ότι μπαίνουν τίτλοι τέλους σε μια διαδικασία που ξεκίνησε από το 2003, που σημαίνουν την παράδοση της Εθνικής Βιβλιοθήκης στα χέρια του μεγάλου κεφαλαίου. Με σφοδρότητα επέκρινε τις διατάξεις για την ειδική αγωγή, καταγγέλλοντας ότι μέσα στη δημόσια δομή, εισάγεται το σπέρμα της ιδιωτικής.

Ο Κωνσταντίνος Κατσίκης από τους Ανεξάρτητους Έλληνες για το ΚΠΓ είπε ότι το σύστημα θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τα ξένα συστήματα πιστοποίησης και επεσήμανε τη σημασία της δημιουργίας του ηλεκτρονικού φροντιστηρίου για την υποστήριξη των μαθητών, δωρεάν. Είπε ακόμη ότι θα εκσυγχρονιστεί η λειτουργία της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Για τον ενιαίο αριθμό μαθητή είπε ότι με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα θα επιτυγχάνεται ο έλεγχος για την εγγραφή μαθητή, την ίδια σχολική χρονιά, σε περισσότερες από μια σχολικές μονάδες ενώ θα μπορεί να γίνεται ταυτοποίηση των αλλοδαπών μαθητών όταν ζητείται ταυτοποίηση στοιχείων.

Η Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου εκ μέρους της Ένωσης Κεντρώων κατήγγειλε την διαδικασία του επείγοντος, ενώ για το ΚΠΓ είπε ότι πρέπει να θωρακιστεί με εκπαιδευτική, ακαδημαϊκή και θεσμική επάρκεια και γι΄αυτό πρέπει η υποχρεωτική εκπαίδευση να δίνει τα εφόδια σε όλα τα παιδιά να έχουν πιστοποιητικό γλωσσομάθειας για μια τουλάχιστον γλώσσα και μια τουλάχιστον βαθμίδα. Είπε επίσης ότι θα πρέπει να εξεταστεί η διασύνδεση του απολυτηρίου με το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας στο μέλλον ώστε κανείς μαθητής να μην αποφοιτά αν δεν γνωρίζει μια τουλάχιστον γλώσσα στα βασικά.

Ο Γιώργος Μαυρωτάς από το Ποτάμι διατύπωσε την αντίθεσή του με το χαρακτήρα του επείγοντος και έκανε ειδική αναφορά στη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού για να υπογραμμίσει ότι θα πρέπει να υπάρξει ανοιχτή πρόσκληση για τη θέση του προέδρου και λεπτομερή περιγραφή των αρμοδιοτήτων, ιδίως αναφορικά με τις ακαδημαϊκές δομές.

Με τη διαδικασία του επείγοντος εισήχθη σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Ρύθμιση θεμάτων Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και άλλες διατάξεις».

Το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας

Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι βασική θεσμική παρέμβαση του νομοσχεδίου είναι το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, επισημαίνοντας ότι σήμερα πάρα πολλά παιδιά καταφεύγουν σε εξετάσεις που διενεργούνται από ιδιωτικούς φορείς. Ωστόσο, το υπουργείο θέλει να ενισχύσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δυνατότητα τα παιδιά αυτά να παίρνουν το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας με πολύ μικρότερο κόστος, με πολύ πιο αποτελεσματικές διαδικασίες.

Όπως εξάλλου τόνισε, με τις ρυθμίσεις που εισάγονται ενισχύεται η προετοιμασία των μαθητών σε αυτά τα μαθήματα και είναι απολύτως αυτοματοποιημένη η διαδικασία των εξετάσεων.

Ο κ. Γαβρόγλου είπε ακόμη ότι έχουν εξασφαλιστεί σοβαρές πιστώσεις από το ΕΣΠΑ και για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και για την ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής, ως προς τα θέματα γλωσσομάθειας.

Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την Εθνική Βιβλιοθήκη η οποία «μετακομίζει» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο υπουργός είπε ότι αναβαθμίζεται η λειτουργία της και η Πολιτεία της δίνει τη σημασία που δεν έδινε μέχρι σήμερα.

Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού

Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, «ένα νέο θεσμό που αντικαθιστά το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας το οποίο είχε εξαιρετικά πολλά μέλη, σύνθετη και καθόλου αποτελεσματική λειτουργία, ζητήματα που το κατέστησαν ανενεργό». Όπως εξήγησε, στο Εθνικό Συμβούλιο θα συνυπάρχουν εκπαιδευτικοί και παραγωγικοί φορείς, και επιτέλους για πρώτη φορά θα είναι δυνατό να υπάρξει σχεδιασμός για τις προοπτικές της εκπαίδευσης σε σχέση με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να συζητηθούν νέα γνωστικά αντικείμενα, να γίνουν μελέτες για θέματα αγοράς εργασίας κλπ.

Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι με το νομοσχέδιο κλείνουν μια σειρά τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα για θέματα όπως η εδραίωση του ολοήμερου σχολείου και ζητήματα για το άνοιγμα των σχολείων και την επόμενη χρονιά χωρίς ελλείψεις, όπως είναι οι αποσπάσεις, μεταθέσεις εκπαιδευτικών κλπ.

Η αναβάθμιση του Λυκείου

Εξάλλου στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που σχετίζονται με την προσπάθεια ορθολογικοποίησης των προγραμμάτων σπουδών στο γυμνάσιο και με την αναβάθμιση του λυκείου. Ειδικά για το Λύκειο, ο κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι συζητάμε αυτή την ώρα πάνω σε ένα τετράπτυχο που θα περιλαμβάνει τη ριζική αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του λυκείου, την αναβάθμιση του απολυτηρίου, τις εισαγωγικές εξετάσεις και την ευελιξία στο πρώτο έτος των πανεπιστημίων. Όπως εξάλλου υπογράμμισε, βάση αυτών των αλλαγών θα είναι ένα εθνικό σχέδιο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Η εκλογή των πρυτανικών αρχών

Ταυτόχρονα ο κ. Γαβρόγλου ενημέρωσε τα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής ότι άμεσα κατατίθενται στη Βουλή νομοσχέδια που σχετίζονται με τα μεταπτυχιακά, με τον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών και με την ίδρυση των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων.

Η επαγγελματική εκπαίδευση

Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ο κ. Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν ο υπουργός που οδήγησε στη διαθεσιμότητα χιλιάδες εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης και τόνισε ότι η κυβέρνηση επανέφερε αυτούς τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά και τους τομείς και τις ειδικότητες που καταργήθηκαν τότε και πλέον οι μαθητές έχουν δικαίωμα να τους ακολουθήσουν.

«Θέλουμε η επιλογή των μαθητών για την επαγγελματική εκπαίδευση, από μια επιλογή ανάγκης που δυστυχώς είναι σήμερα, να μετατραπεί έμπρακτα σε μια ελεύθερη επιλογή μεταξύ ισότιμων επιλογών που έχουν να κάνουν οι μαθητές μας», είπε ο υφυπουργός σημειώνοντας ότι αυτόν τον στόχο υπηρετεί η νέα δομή των Επαγγελματικών Λυκείων ώστε να παρέχονται στέρεες γνώσεις και επαγγελματικές και τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες και να αποφεύγεται η πρόωρη ειδίκευση. Έτσι η Α’ τάξη έχει ενιαία χαρακτηριστικά για όλους τους μαθητές, στη Β’ Τάξη γίνεται η επιλογή ενός από τους 9 ευρύτερους τομείς σπουδών και μόνο στην Γ’ τάξη, ο μαθητής επιλέγει την ειδικότητά του. Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών σε όλους τους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ, ενώ ολοκληρώνονται και τα μεταβατικά προγράμματα σπουδών για την Γ΄τάξη.

Ο υφυπουργός Παιδείας επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο επανέρχεται το δικαίωμα των μαθητών των νυχτερινών ΕΠΑΛ νε εισάγονται σε ειδικό ποσοστό θέσεων στα ΤΕΙ, μια επιλογή που είχε καταργηθεί το 2013.

Ο κ. Μπαξεβανάκης χαρακτήρισε μεγάλη τομή το μεταλυκειακό έτος, την τάξη μαθητείας που αφορά τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι θα είναι προαιρετικό, δηλαδή αφορά αποφοίτους μαθητές άνω των 18 ετών. Επίσης, έχουν προβλεφθεί πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, καθώς και αμοιβή στο 75% του κατώτερου ημερομισθίου της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στην εκπαίδευση στο χώρο εργασίας που θα πρέπει να γίνεται με βάση προγράμματα σπουδών υπό την επίβλεψη του σχολείου και του αρμόδιου εκπαιδευτικού που υπηρετεί στο Επαγγελματικό Λύκειο ή Εργαστηριακό Κέντρο. «Προκρίνουμε αυτή τη λύση ως μια ασφαλή και ομαλή διέξοδο για τους αποφοίτους για να έρθουν σε επαφή με την αγορά εργασίας», είπε και τόνισε ότι στόχος είναι να υπάρξει μια απάντηση σε όλους τους σπουδαστές που αγωνιούν και δηλώνουν πως «όποια πόρτα και αν χτυπήσουν τους ζητούν προϋπηρεσία, εμπειρία», είπε ο κ. Μπαξεβανάκης.

Με διαδικασία του «επείγοντος»

Στην έναρξη της συνεδρίασης, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου εισηγήθηκε να συζητηθεί το νομοσχέδιο με τη διαδικασία του επείγοντος σημειώνοντας ότι υπάρχουν διατάξεις που πρέπει άμεσα να ψηφιστούν όπως το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, η μετακίνηση της Εθνικής Βιβλιοθήκης στις νέες υποδομές, η καθιέρωση του ενιαίου αριθμού μαθητή, ζητήματα μεταθέσεων των εκπαιδευτικών αλλά και οι ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων. Τη διαδικασία του επείγοντος αποδέχθηκαν μόνο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων.

Τα κόμματα

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αθανάσιος Μιχελής, αναφερόμενος στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, είπε ότι ουδέποτε οι ιδιωτικοί φορείς πιστοποιητικών γλωσσομάθειας, έχουν ελεγχθεί ως προς την ποιότητα και τον τρόπο διενέργειας των εξετάσεων, σε αντίθεση με τις εξετάσεις του ΚΠΓ. Επισήμανε ακόμη ότι η μέση δαπάνη για το ΚΠΓ ανέρχεται στο 50% της δαπάνης για τη συμμετοχή στις εξετάσεις πιστοποίησης στα ξένα συστήματα. Ο βουλευτής είπε ότι με τις προωθούμενες ρυθμίσεις βελτιώνονται οι συνθήκες λειτουργίας των διενεργούμενων εξετάσεων με έντυπα μέσα και χαμηλά εξέταστρα, ενώ θεσμοθετούνται ηλεκτρονικές εξετάσεις, διευκολύνεται η διαδικασία για την περιφέρεια και το κέρδος των πολιτών θα είναι πολλαπλό καθώς έχει προβλεφθεί προετοιμασία των μαθητών μέσα στο σχολείο με ηλεκτρονικό σχολείο και ηλεκτρονικό φροντιστήριο για τη δωρεάν προετοιμασία τους.

Από τη ΝΔ η Νίκη Κεραμέως, υπογράμμισε πως την ίδια ώρα που η κυβέρνηση προτείνει τη συγκρότηση μιας επιτροπής που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης, φέρνει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που είναι ακοστολόγητο, αφού το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνει ότι αδυνατεί να κοστολογήσει αρκετές από τις διατάξεις. Η βουλευτής αναφέρθηκε ειδικότερα στο νέο γνωμοδοτικό όργανο που δημιουργείται, το Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού, χωρίς κανείς να ξέρει πόσο θα αμείβονται τα μέλη του. Η βουλευτής της ΝΔ κατήγγειλε ότι το νομοσχέδιο βρίθει αποσπασματικών ρυθμίσεων, γεγονός που δείχνει έλλειψη σχεδιασμού, ενώ υπάρχουν και διατάξεις που υπονομεύουν την ανεξαρτησία σχολικών μονάδων. Μίλησε επίσης για διατάξεις που έχουν στόχο φωτογραφικές διευθετήσεις. «Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως λίθοι, πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα. Εμβαλωματικού τύπου ρυθμίσεις, με πρόδηλο στόχο την ικανοποίηση μικροπολιτικών αναγκών, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν στα όρια των φωτογραφικών διευθετήσεων», ανέφερε η Νίκη Κεραμέως.

Από τη Χρυσή Αυγή ο Αντώνης Γρέγος ανέφερε ότι επιχειρείται η απαξίωση της εθνικής συνείδησης. Ο βουλευτής ανέφερε πάντως ότι σαφώς και πρέπει να βελτιωθούν οι εξετάσεις για το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Για την εισαγωγή του ενιαίου αριθμού μαθητή είπε ότι πρόκειται για φακέλωμα Ελλήνων μαθητών και για έναν επικίνδυνο θεσμό.

Από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος κατήγγειλε ότι στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί διάφορες ρυθμίσεις χωρίς τεκμηρίωση και χωρίς διαβούλευση. Ο βουλευτής υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να βρει σύμφωνη τη Δημοκρατική Συμπαράταξη η επείγουσα διαδικασία με την οποία συζητείται το νομοσχέδιο, διαδικασία που τορπιλίζει το διάλογο για την αναβάθμιση του λυκείου. «Η παιδεία δεν είναι χώρος για αντιπαραθέσεις αλλά θα πρέπει να υπάρχει διάλογος», είπε ο κ. Κωνσταντόπουλος και τόνισε ότι υπάρχουν στο νομοσχέδιο πολλές ρυθμίσεις σκοπιμότητας.

Aπό το ΚΚΕ ο Ιωάννης Δελλής κατήγγειλε ότι το επείγον νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση όχι μόνο δεν ικανοποιεί τις λαϊκές ανάγκες για εκπαίδευση και παιδεία αλλά τις υπονομεύει κιόλας. Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ότι υποβαθμίζει ολοένα και περισσότερο τους όρους παροχής της δημόσιας εκπαίδευσης και επιδεινώνει τις εργασιακές σχέσεις και δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Ο κ. Δελλής αναφερόμενος στο ΚΠΓ είπε πως το εμπόριο των ξένων γλωσσών στη χώρα μας δεν θα αλλάξει, ενώ και για το ΚΠΓ προβλέπονται εξέταστρα για μια διαδικασία που είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Επισήμανε επίσης ότι τα ξενόγλωσσα βιβλία στο λύκειο πληρώνονται από τους μαθητές. Σχετικά με την Εθνική Βιβλιοθήκη, κατήγγειλε ότι μπαίνουν τίτλοι τέλους σε μια διαδικασία που ξεκίνησε από το 2003, που σημαίνουν την παράδοση της Εθνικής Βιβλιοθήκης στα χέρια του μεγάλου κεφαλαίου. Με σφοδρότητα επέκρινε τις διατάξεις για την ειδική αγωγή, καταγγέλλοντας ότι μέσα στη δημόσια δομή, εισάγεται το σπέρμα της ιδιωτικής.

Ο Κωνσταντίνος Κατσίκης από τους Ανεξάρτητους Έλληνες για το ΚΠΓ είπε ότι το σύστημα θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τα ξένα συστήματα πιστοποίησης και επεσήμανε τη σημασία της δημιουργίας του ηλεκτρονικού φροντιστηρίου για την υποστήριξη των μαθητών, δωρεάν. Είπε ακόμη ότι θα εκσυγχρονιστεί η λειτουργία της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Για τον ενιαίο αριθμό μαθητή είπε ότι με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα θα επιτυγχάνεται ο έλεγχος για την εγγραφή μαθητή, την ίδια σχολική χρονιά, σε περισσότερες από μια σχολικές μονάδες ενώ θα μπορεί να γίνεται ταυτοποίηση των αλλοδαπών μαθητών όταν ζητείται ταυτοποίηση στοιχείων.

Η Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου εκ μέρους της Ένωσης Κεντρώων κατήγγειλε την διαδικασία του επείγοντος, ενώ για το ΚΠΓ είπε ότι πρέπει να θωρακιστεί με εκπαιδευτική, ακαδημαϊκή και θεσμική επάρκεια και γι΄αυτό πρέπει η υποχρεωτική εκπαίδευση να δίνει τα εφόδια σε όλα τα παιδιά να έχουν πιστοποιητικό γλωσσομάθειας για μια τουλάχιστον γλώσσα και μια τουλάχιστον βαθμίδα. Είπε επίσης ότι θα πρέπει να εξεταστεί η διασύνδεση του απολυτηρίου με το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας στο μέλλον ώστε κανείς μαθητής να μην αποφοιτά αν δεν γνωρίζει μια τουλάχιστον γλώσσα στα βασικά.

Ο Γιώργος Μαυρωτάς από το Ποτάμι διατύπωσε την αντίθεσή του με το χαρακτήρα του επείγοντος και έκανε ειδική αναφορά στη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού για να υπογραμμίσει ότι θα πρέπει να υπάρξει ανοιχτή πρόσκληση για τη θέση του προέδρου και λεπτομερή περιγραφή των αρμοδιοτήτων, ιδίως αναφορικά με τις ακαδημαϊκές δομές.