«Εκπαιδευτικές δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού (20η Νοεμβρίου) με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την υπογραφή της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού (1989 – 2019)»

Mε αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την υπογραφή της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού, με την οποία η 20η Νοεμβρίου καθιερώθηκε ως Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού, και σύμφωνα με το με αρ. 46/07-11-2019 Απόσπασμα Πρακτικού του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., καλούνται την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2019 οι σχολικές μονάδες Π.Ε και Δ.Ε. της χώρας, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, να υλοποιήσουν εντός του ωρολογίου προγράμματος δράσεις – συζητήσεις – εκδηλώσεις με θεματικό κέντρο τα δικαιώματα του παιδιού.

 

Σήμερα, δεκαετίες μετά την υπογραφή της Σύμβασης, τα δικαιώματα των παιδιών εξακολουθούν να καταστρατηγούνται σε παγκόσμιο επίπεδο, με μεγάλο ποσοστό παιδιών να αποτελούν θύματα ενόπλων συρράξεων και φτώχειας, να πεθαίνουν από ασθένειες, που σε πολλές περιπτώσεις είναι πλέον ιάσιμες, να στερούνται οικογενειακής φροντίδας, σχολικής εκπαίδευσης, κοινωνικής πρόνοιας και ευημερίας, να γίνονται αντικείμενο διαφορετικών μορφών εκμετάλλευσης. Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών, προτείνεται η υλοποίηση των αναφερομένων δράσεων, με την ενεργή συμμετοχή τους, μέσω των οποίων θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις συνθήκες διαβίωσης ενός μεγάλου ποσοστού παιδιών παγκοσμίως, καθώς και να δραστηριοποιηθούν για την επίτευξη της ευημερίας και της ασφαλούς διαβίωσής τους. Οι δράσεις, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των διαφορετικών βαθμίδων, προτείνεται ενδεικτικά να είναι οι ακόλουθες :

 

 Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να εμπλακούν σε διάλογο, να καταθέσουν στους/στις εκπαιδευτικούς ιδέες-«εργαλεία» ως τρόπους διασφάλισης των δικαιωμάτων των παιδιών και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζει μεγάλο ποσοστό αυτών αναφορικά με την ευημερία και την ανάπτυξή τους (εξάλειψη της φτώχειας, της πείνας, ισότητα των φύλων, μείωση των ανισοτήτων, εμπέδωση της ειρήνη και δικαιοσύνη, φροντίδα της γης, διασφάλιση ποιότητας στην εκπαίδευση, κ.ά.). Στο πλαίσιο του διαλόγου, υπογραμμίζονται οι θετικές διαφορές, ενισχύεται το ομαδικό πνεύμα, εξετάζονται οι διαφορετικές ιδιότητες του καθενός και τα κοινά χαρακτηριστικά της ομάδας, εγείρονται προβληματισμοί για την πρόληψη των διακρίσεων, εκφράζονται ανοιχτά τα αισθήματα που προκαλούνται λόγω διακρίσεων φυλετικών, εθνοτήτων, γλώσσας, αναπηρίας, ηλικίας, ασθένειας, κ.ά.

 Οι μαθητές/τριες εμπλέκονται σε εικαστικές και καλλιτεχνικές δράσεις, όπως είναι η δημιουργία πανό, σελιδοδεικτών ή/και εικαστικών έργων ζωγραφικής, με αφορμή την ανάγνωση σχετικών κειμένων για τα δικαιώματα του παιδιού, η προβολή ταινιών με σχετικά θέματα, κ.ά.

 Οι μαθητές/τριες δημιουργούν μαθητικά βίντεο, με τα οποία στοχεύουν στην προώθηση της συμμετοχής όλων των μελών της κοινωνίας χωρίς διακρίσεις και στα οποία, ενδεικτικά, αναφέρεται ότι μπορούν να προβάλλονται «άνθρωποι και απόψεις» σε τοπικό επίπεδο που έχουν αναζητηθεί από τους ίδιους τους/τις μαθητές/μαθήτριες, μπορεί να αναδεικνύουν μικρές πράξεις υποστήριξης των δικαιωμάτων του παιδιού στην καθημερινή ζωή.

 Η σχολική μονάδα διοργανώνει εκδηλώσεις, στις οποίες π.χ. παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των εργασιών στους γονείς – κηδεμόνες. Τα αποτελέσματα των δράσεων μπορούν να παρουσιαστούν στην ευρύτερη σχολική κοινότητα με σχολικές εκδηλώσεις, τις οποίες κάθε σχολείο δύναται να πραγματοποιήσει στον χώρο του, σε μέρα και ώρα που θα ορίσει το ίδιο.

Προτεινόμενο υλικό (ενδεικτικά)  Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού  UNICEF Ύμνος για τα 20 χρόνια της Σύμβασης των Δικαιωμάτων των Παιδιών (γλώσσα: αγγλικά, διάρκεια: 13:32) https://www.youtube.com/watch?v=iickB1iHwU0 Κινούμενα σχέδια για τα δικαιώματα των παιδιών (γλώσσα: αγγλικά, διάρκεια: 13:32) https://www.youtube.com/watch?v=t6RMZ96r3EM Βίντεο για τα Δικαιώματα των Παιδιών Τα κινούμενα σχέδια για τα Δικαιώματα του Παιδιού αποτελούν μια πρωτοβουλία της UNICEF με στόχο να ενημερώσει το κοινό παγκόσμια για τα δικαιώματα των παιδιών. Πρόκειται για σύντομα, μη λεκτικά βιντεάκια-σποτάκια, προκειμένου να περάσει το μήνυμα για τα δικαιώματα σε όλους. Κάθε βίντεο απεικονίζει ένα δικαίωμα που περιγράφεται στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όπως: «Ελευθερία από την εργασία των παιδιών» ή «Προστασία από την παραμέληση».  Ο Συνήγορος για το Παιδί https://www.synigoros.gr/paidi/

 Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού με απλά λόγια https://www.synigoros.gr/paidi/downloads/sp.pdf  Αφίσα για παιδιά δημοτικού «Έχω, έχεις, έχει-όλοι έχουμε δικαιώματα» https://www.synigoros.gr/paidi/downloads/affisa_paidiadimotikou_tel.pdf  Φυλλάδιο για παιδιά δημοτικού «Έχω, έχεις, έχει-όλοι έχουμε δικαιώματα» https://www.synigoros.gr/paidi/downloads/filadio_stp_dimotikou.pdf

Φυλλάδιο για εφήβους «Υπερασπίζοντας τα δικαιώματα των ανηλίκων» https://www.synigoros.gr/paidi/downloads/fylladio_efivon.pdf  Παγκόσμια Ημέρα των Παιδιών, Ηνωμένα Έθνη: http://www.un.org/en/events/childrenday/  Συνήγορος του πολίτη, Ανεξάρτητη Αρχή https://www.synigoros.gr/?i=childrens-rights.el.proagogi_dsdp.22305  Ημέρες αφιερωμένες στα Δικαιώματα του Παιδιού (Πηγή: Σαν Σήμερα) https://www.sansimera.gr/worldays/397 https://www.sansimera.gr/worldays/37 https://www.sansimera.gr/worldays/224  Πύλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, Council of Europe, Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα ανθρώπινα δικαιώματα: https://www.coe.int/en/web/edc/living-democracy-manuals http://pjp-eu.coe.int/en/web/charter-edc-hre-pilot-projects/comics-competition  Ευρωπαϊκού Δικτύου Συνηγόρων του Παιδιού (ENOC), Δημόσια θέση «Παιδιά και Λιτότητα» https://www.synigoros.gr/resources/enoc-statement-greek-final.pdf  Ψηφιακά διδακτικά σενάρια, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δικαιώματα – υποχρεώσεις, http://aesop.iep.edu.gr/node/15922  Τα Δικαιώματα του Παιδιού εικονογραφημένα https://www.living-democracy.gr/textbooks/volume-5/part-3/documents-and-teaching-material4/

Πανελλήνιες 2024: Θέματα και απαντήσεις πανελλαδικών - Εκτιμήσεις Βάσεων 2024 - Δείτε εδώ όλα τα ΝΕΑ