Η δυσγραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την γραφή. Μπορεί να υπάρχει μόνη της ή να συνυπάρχει με δυσλεξία ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες.

Τα πιο σημαντικά σημάδια της δυσγραφίας είναι:

– Γράμματα που δεν πατάνε σωστά στη γραμμή του τετραδίου.
– Λάθος πιάσιμο μολυβιού / σφίξιμο δαχτύλων στο μολύβι
– Γράμματα με άνισο μέγεθος- μέσα σε μια πρόταση άλλες λέξεις είναι γραμμένες με κανονικά, με μεγάλα ή με μικροσκοπικά γράμματα.
– Κακή στάση σώματος κατά τη γραφή
– Κολλημένες λέξεις μεταξύ τους.
– Κενά ανάμεσα στα γράμματα μιας λέξης (π.χ. καπ έ λο)
– Παραλείψεις γραμμάτων
– Μπερδεμένα κεφαλαία και μικρά γράμματα
– Δυσανάγνωστη γραφή, οι λέξεις δεν διαβάζονται
– Πολλά ορθογραφικά λάθη
– Αργοπορία στη γραφή και αντιγραφή
– Δυσκολία στην παραγωγή γραπτής έκφρασης
– Τετράδια γεμάτα μουτζούρες

Τρόποι αντιμετώπισης
– Ασκήσεις πρώτης γραφής. Βοηθούν πολύ τα παιδιά στο να μάθουν να σχεδιάζουν σωστά τα διάφορα είδη γραμμών. Θα βρείτε πολλά βιβλία με ασκήσεις προγραφής και πολλές επίσης σελίδες για εκτύπωση αν ψάξετε στο ίντερνετ με τον όρο preschool writing activities)
– Χρήση τετραδίων με ενδιάμεση γραμμή
– Δοκιμάστε γραφή με διαφορετικά είδη μολυβιού και στυλό (απλό μολύβι, μαλακή μύτη, μηχανικό μολύβι κ.λ.π)
– Ασκήσεις γραφής και δημιουργίας γραμμάτων με πλαστελίνη, χάντρες, άμμο, γραφή στον αέρα, γραφή στην πλάτη – Ένα ωραίο παιχνίδι είναι να “γράφετε” ένα γράμμα στην πλάτη του παιδιού και να προσπαθεί να καταλάβει ποιο γράμμα είναι.
– Δείχνουμε στο παιδί τα λάθη του, χωρίς να μειώνουμε την αυτοεκτίμηση του! Μπορούμε να γράψουμε κι εμείς όπως γράφει το παιδί και να του ζητήσουμε να σημειώσει όσα δεν του φαίνονται ωραία και σωστά. π.χ. ένα κείμενο χωρίς τελείες ή χωρίς κενά ανάμεσα στις λέξεις ή με άσχημα γράμματα πάνω και κάτω από τις γραμμές του τετραδίου.
– Να ζητάτε από το παιδί να διορθώσει το γραπτό του, αυτό μπορεί να γίνει και λίγη ώρα αφού τελειώσει την άσκηση. Δηλαδή η διόρθωση να γίνει αφού μεσολαβήσει κάποια άλλη δραστηριότητα.
– Αν το παιδί κουράζεται όταν γράφει, πείτε του να κάνει ασκήσεις με τα δάχτυλα – τέντωμα χεριών, τρίψιμο δαχτύλων, τέντωμα δαχτύλων.
– Αρμόδια ειδικότητα για την αντιμετώπιση της δυσγραφίας είναι η εργοθεραπεία. Αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσγραφία, καλό είναι να γίνει εργοθεραπευτική αξιολόγηση καθώς και παρέμβαση εργοθεραπείας αν κριθεί αναγκαίο. Η αντιμετώπιση της δυσγραφίας γίνεται το πολύ έως την γ’ δημοτικού. Μετά από αυτή την ηλικία μπορεί να γίνει διόρθωση και όχι πλήρης αντιμερώπιση και αποκατάσταση της δυσγραφίας.


Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός