Πίνακας περιεχομένων

Κάλυψη κενών εκπαιδευτικών: Τα αναλυτικά στοιχεία μετά και τη Γ’ φάση αναπληρωτών (11/11/2025)

Η ολοκλήρωση της Γ φάσης την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025 δίνει για πρώτη φορά μια πλήρη εικόνα της πορείας κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών για το σχολικό έτος 2025-26. Τα στοιχεία που επεξεργάστηκε και απέστειλε στο ο Πάνος Ντούλας, καθηγητής Αγγλικής – Κοινωνικών Επιστημών, αποτυπώνουν με ακρίβεια τόσο τον αριθμό των θέσεων που καλύφθηκαν στις τρεις φάσεις όσο και τα κενά που εξακολουθούν να υπάρχουν στα σχολεία όλης της χώρας.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 42.423 προσλήψεις , έναντι 52.932 κενών που είχαν καταγραφεί στην αρχή της χρονιάς. Παρά την προώθηση της Γ’ φάσης, εξακολουθούν να παραμένουν 10.509 ανοιχτά κενά, τα οποία συνεχίζουν να δημιουργούν πιέσεις σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Ειδική Αγωγή.

Δείτε 

Α’ φάση προσλήψεων: Κάλυψη 51% των κενών

Η Α’ φάση, που πραγματοποιήθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου 2025, αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη προσπάθεια κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών. Από τα 48.739 κενά που είχαν καταγραφεί την 1η Σεπτεμβρίου, καλύφθηκαν 24.958 θέσεις, δηλαδή ποσοστό 51%.

Παρά το σημαντικό αυτό βήμα, παρέμειναν 23.781 , τα οποία μεταφέρθηκαν στις επόμενες φάσεις. Τα περισσότερα αφορούσαν την Ειδική Αγωγή και τα ΕΕΠ/ΕΒΠ, όπου οι ανάγκες ήταν ιδιαίτερα αυξημένες.

Β’ φάση προσλήψεων: Κάλυψη 42% των υπολοίπων

Η Β’ φάση, που πραγματοποιήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2025, κάλυψε 11.016 θέσεις σε σύνολο 26.367 κενών που είχαν καταγραφεί έως τις 24 Σεπτεμβρίου. Το ποσοστό κάλυψης αυτής της φάσης ανήλθε στο 42%, αφήνοντας 15.351 κενά ανοιχτά.

Σημαντικό μέρος των εναπομεινάντων κενών οφείλεται στη δημιουργία νέων τμημάτων ένταξης, στις αυξημένες εγγραφές μαθητών και στις μετακινήσεις μόνιμου προσωπικού, γεγονός που διεύρυνε τις ανάγκες εκατέρωθεν.

Γ’ φάση προσλήψεων: 6.449 νέες προσλήψεις αλλά παραμένουν 10.509 κενά

Η Γ’ φάση, η οποία ολοκληρώθηκε την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, κάλυψε 6.449 θέσεις εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ. Οι προσλήψεις αυτές κάλυψαν το 38% των κενών που είχαν διαμορφωθεί στις 10 Νοεμβρίου, τα οποία ανέρχονταν σε 16.958.

Παρά τη νέα ενίσχυση προσωπικού, το εκπαιδευτικό σύστημα παραμένει με 10.509 ανοιχτά κενά. Ειδικά στην Ειδική Αγωγή, τα εναπομείναντα κενά εξακολουθούν να είναι υψηλά, γεγονός που επιβεβαιώνει τη διαχρονική ανάγκη για σταθερό και μόνιμο προσωπικό.

Διαβάστε εδώ 

Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια: Πού εντοπίζονται τα περισσότερα κενά

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, μετά και την τελευταία φάση προσλήψεων, εξακολουθούν να υπάρχουν 1.657 κενά στη Γενική Αγωγή και 4.816 στην Ειδική Αγωγή. Η εικόνα είναι παρόμοια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου παραμένουν 1.595 κενά στη Γενική και 1.604 στην Ειδική Αγωγή.

Στα ΕΕΠ/ΕΒΠ τα κενά μετά τη Γ’ φάση διαμορφώνονται σε 837, αριθμός που επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία τμημάτων ένταξης, υποστηρικτικών υπηρεσιών και συνοδευτικών δομών.

Σχολεία: Πώς διαμορφώνεται η κάλυψη των κενών μετά τις τρεις φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών

Πίεση για νέα φάση προσλήψεων — Πάνω από 10.000 θέσεις ακόμη κενές

Η συνολική εικόνα δείχνει ότι, παρά τις τρεις φάσεις προσλήψεων, το εκπαιδευτικό σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί με σημαντικές ελλείψεις. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Πάνου Ντούλα, για την πλήρη κάλυψη των αναγκών του έτους 2025-26 θα απαιτούνταν περίπου 53.000 προσλήψεις αναπληρωτών.

Με δεδομένο ότι τα εναπομείναντα κενά ξεπερνούν τις δέκα χιλιάδες και ότι η λειτουργία των σχολείων βρίσκεται ήδη στο μέσο του πρώτου τριμήνου, θεωρείται εξαιρετικά πιθανό να ακολουθήσει και Δ’ φάση προσλήψεων, ώστε να περιοριστούν όσο το δυνατόν περισσότερο τα λειτουργικά προβλήματα.

Τα στοιχεία των τριών φάσεων αναλυτικά

Οι δύο πίνακες που συνοδεύουν την ανάλυση παρουσιάζουν με απόλυτη σαφήνεια την πορεία των κενών και των προσλήψεων ανά εκπαιδευτική βαθμίδα. Ο πρώτος πίνακας αποτυπώνει τα συνολικά κενά και τις προσλήψεις σε κάθε φάση, καθώς και το ποσοστό κάλυψης. Ο δεύτερος προχωρά σε αναλυτική αποτύπωση ανά βαθμίδα, διαχωρίζοντας τη Γενική και την Ειδική Αγωγή, αλλά και το προσωπικό ΕΕΠ/ΕΒΠ.

Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η πρόοδος είναι σημαντική, αλλά το μέγεθος των αναγκών εξακολουθεί να απαιτεί πρόσθετες ενέργειες. Η εικόνα των κενών που παραμένουν μετά τη Γ’ φάση αποτελεί βασικό στοιχείο προβληματισμού τόσο για τις σχολικές μονάδες όσο και για το Υπουργείο Παιδείας.

Ερμηνευτικό σχόλιο Πάνου Ντούλα για τους πίνακες

ΥΜΕΠΛ, ΔΥΕΠ, ΖΕΠ, ΠΠΣ, ΔΗΜΟΣ, ΑΓΓ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ, κ.ά. συμπεριλαμβάνονται στη ΓΕΝΙΚΗ (κενά – προσλήψεις). Η διαφορά μεταξύ Α’ και Β’ και Γ’ φάσης και άλλες διαφοροποιήσεις στους νομούς οφείλονται στη λειτουργία νέων τμημάτων ένταξης, σε νέες εγγραφές/μετεγγραφές μαθητών, σε συμπτύξεις / σπάσιμο τμημάτων, σε αρχική υποκαταγραφή κενών και νέες διαγνώσεις Παράλληλης, σε παραιτήσεις ή μη ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών, σε νέες άδειες μόνιμων ή αναπληρωτών, κ.ά.

Η Β2 δεν έχει συμπεριληφθεί γιατί πρόκειται ουσιαστικά για προσλήψεις σε θέσεις άλλων προσλήψεων που είχαν ανακοινωθεί αλλά τελικά δεν έγιναν. Χρειάζεται προφανώς Δ’ φάση. Για κάλυψη όλων των κενών για το έτος 2025-26, θα απαιτούνταν συνολικά περίπου 53.000 προσλήψεις αναπληρωτών.

Διαβάστε επίσης