Η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μέσα από τη διαρκή της παρουσία στον χώρο της παιδείας, υπογραμμίζει τη σημασία της αναβάθμισης του ρόλου του Διευθυντή στα . Οι πρόσφατες δηλώσεις του , κ. Κυριάκου Πιερρακάκη, καθώς και οι αλλαγές που προετοιμάζονται σε θεσμικό επίπεδο, αποτελούν την αφορμή για την υποβολή συγκεκριμένων και καίριων προτάσεων που αποσκοπούν στη βελτίωση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.

Βασικό ζητούμενο της Ένωσης αποτελεί η επαναδιατύπωση του «Καθηκοντολογίου», ώστε να αποσαφηνίζονται με σαφήνεια οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες των Διευθυντών, των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης. Μέσα από μια τέτοια αναθεώρηση, ο Διευθυντής θα μπορεί να λειτουργεί ουσιαστικά ως ηγέτης, εμψυχωτής και συντονιστής, διασφαλίζοντας ένα θετικό και δημιουργικό σχολικό κλίμα, ενώ παράλληλα θα αποφεύγονται τυχόν συγκρούσεις ή επικαλύψεις αρμοδιοτήτων.

Δείτε επίσης

Παράλληλα, η Ένωση τονίζει την ανάγκη για ενίσχυση της αυτοτέλειας των σχολικών μονάδων, ώστε να επιτυγχάνεται η ευελιξία στην οργάνωση και υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου. Στο ίδιο πλαίσιο, η μείωση της γραφειοκρατίας και ο περιορισμός των ασφυκτικών ελέγχων αποτελούν προϋποθέσεις για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των σχολείων. Οι Διευθυντές, μέσα από την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων και την ουσιαστική υποστήριξή τους, θα μπορέσουν να αφιερώσουν τον χρόνο και την ενέργειά τους στην προαγωγή της εκπαιδευτικής ποιότητας.

Πώς πρέπει να αναβαθμιστεί ο ρόλος του Διευθυντή στα σχολεία

Οι προτάσεις της Ένωσης στο Υπουργείο Παιδείας επικεντρώνονται, επίσης, σε θέματα όπως η μείωση του διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών, η θεσμοθέτηση γραμματειακής υποστήριξης και η παροχή νομικής προστασίας. Αυτές οι αλλαγές θεωρούνται απαραίτητες για την άρση των εμποδίων που δυσχεραίνουν το έργο των Διευθυντών και των εκπαιδευτικών. Τέλος, επισημαίνεται η ανάγκη για άμεση αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, ώστε να διασφαλιστεί η επαρκής κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων και να ενισχυθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου στο σύνολό του.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας κ. Κυριάκου Πιερρακάκη για τον ρόλο του Διευθυντή σχολικής μονάδας, και ενόψει της επικείμενης κατάθεσης σχεδίου νόμου, υποβάλλει ξανά τις παρακάτω πάγιες θέσεις-προτάσεις του προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας minedu.
1. Όπως ρητά ορίζεται στο ισχύον Καθηκοντολόγιο(ΦΕΚ 1340Β/16-10-2002), ο Διευθυντής είναι όχι μόνο διοικητικός προϊστάμενος της σχολικής μονάδας, αλλά και επιστημονικός-παιδαγωγικός υπεύθυνος στον χώρο αυτό.

Η ιδιότητα αυτή θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, μέσω διαμόρφωσης ενός νέου Καθηκοντολογίου, το οποίο θα πρέπει να διασφαλίζει στον Διευθυντή όλο τον απαραίτητο χρόνο ώστε να μπορεί να ασκήσει τον ουσιαστικό ρόλο του ως παράγοντα πρωτοβουλίας, ανάπτυξης και αποτελεσματικής λειτουργίας του σχολείου. Διότι το σύγχρονο σχολείο δεν χρειάζεται Διευθυντή-γραφειοκράτη, που θα είναι απλός διεκπεραιωτής των καθημερινών διοικητικών και γραμματειακών καθηκόντων, αλλά Διευθυντή-ηγέτη-εμψυχωτή, που να μπορεί να διαμορφώσει όραμα για συνεχή ποιοτική βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, και να είναι πρωτεργάτης των αλλαγών και καινοτομιών.
2. Το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των σχολικών μονάδων επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες, λόγω της πολυνομίας, των επικαλύψεων αρμοδιοτήτων και των ασαφειών, οι οποίες, σε πολλές περιπτώσεις, αποτελούν τη γενεσιουργό αιτία αρνητικού, συγκρουσιακού σχολικού κλίματος.

Πώς πρέπει να αναβαθμιστεί ο ρόλος του Διευθυντή στα σχολεία

Στο νέο Καθηκοντολόγιο θα πρέπει να διατυπώνονται µε πλήρη σαφήνεια και ακρίβεια οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες όλων (εκπαιδευτικών, στελεχών, φορέων), με στόχο την αποφυγή των συγκρούσεων και κατ΄ επέκταση την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία των σχολικών μονάδων σε δημοκρατικό και δημιουργικό σχολικό κλίμα.
3. Το νέο Καθηκοντολόγιο θα πρέπει να κινείται προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της αυτοτέλειας των σχολικών μονάδων, ώστε αυτές να είναι σε θέση να προγραμματίζουν, να οργανώνουν να υλοποιούν και να αξιολογούν το έργο τους, με βάση τις ιδιαιτερότητές τους, χωρίς κωλυσιεργίες, άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες και ασφυκτικό έλεγχο.
4. Δραστική μείωση της άχρηστης γραφειοκρατίας και του ασφυκτικού ελέγχου των σχολικών μονάδων, με βάση τις προτάσεις της Ένωσής μας, όπως αυτές διατυπώθηκαν στο με αρ. πρωτ. 10/30-07-2023 έγγραφό της
5. Δραστική μείωση του διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών/Προϊσταμένων σχολικών μονάδων Α/θμιας Εκπ/σης, στην κατεύθυνση εξίσωσης του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, των Διευθυντών και των Υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων της Α/θμιας Εκπ/σης με αυτό που ισχύει στη Β/θμια Εκπ/ση.

Δείτε εδώ

Για τον καθορισμό του διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών/Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων Α/θμιας Εκπ/σης να λαμβάνεται υπόψη όχι μόνο ο αριθμός των τμημάτων των τάξεων του σχολείου, αλλά και όλων των υπόλοιπων λειτουργούντων τμημάτων του(Τμήματα Ολοήμερου, Τμήματα Ένταξης, Τάξεις Υποδοχής κ.λπ.).
6. Θεσμοθέτηση Γραμματειακής Υποστήριξης στις σχολικές μονάδες.
7. Τοποθέτηση Επιστάτη Γενικών Καθηκόντων σε όλα τα 6/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία, το έργο τού οποίου τώρα πραγματοποιούν οι Διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί.
8. Παροχή νομικής προστασίας σε Διευθυντές και εκπαιδευτικούς σε σχέση με τις αρμοδιότητές τους.
9. Καθορισμός ενός σαφούς θεσμικού πλαισίου χρηματοδότησης και προμήθειας των σχολικών μονάδων με όλα τα απαραίτητα για τη λειτουργία τους υλικά, το οποίο θα πρέπει να είναι λειτουργικό, να χαρακτηρίζεται από πλήρη διαφάνεια, να είναι δεσμευτικό για όλους τους Δήμους της χώρας και να διασφαλίζει ότι θα καλύπτεται έγκαιρα το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων.
10. Άμεση αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων, η οποία παραμένει παγωμένη εδώ και χρόνια, τη στιγμή που όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία τους έχουν ακριβύνει σημαντικά.

Δείτε επίσης