Πίνακας περιεχομένων
Με έντονη δυσαρέσκεια υποδέχεται η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΟΛΤΕΕ) την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας για τη δημόσια διαβούλευση του νέου στρατηγικού σχεδίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης για την περίοδο 2025-2027. Όπως επισημαίνει, η πρωτοβουλία αυτή προχωρά χωρίς να έχει προηγηθεί καμία αποτίμηση της προηγούμενης στρατηγικής και χωρίς να έχουν εφαρμοστεί βασικές διατάξεις των νόμων 4763/2020 και 5082/2024 που αφορούν τα ΕΠΑΛ.
Απαξίωση των ΕΠΑΛ εν μέσω καλοκαιριού
Η ΟΛΤΕΕ τονίζει ότι την ώρα που εκπαιδευτικοί και σχολεία δίνουν μάχη μέσα στον Ιούλιο για να ανταποκριθούν σε αποφάσεις του Υπουργείου που αγνοούν τις πραγματικές συνθήκες, η πολιτική ηγεσία προωθεί νέα σχέδια στα χαρτιά. Καταγγέλλει απουσία χρηματοδότησης, υπερβολική γραφειοκρατία, ανυπαρξία γραμματειακής υποστήριξης και σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, ενώ κάνει λόγο για νομοθετικές ρυθμίσεις που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Η ομοσπονδία αναδεικνύει ως χαρακτηριστικό στοιχείο την παντελή έλλειψη αξιολόγησης του προηγούμενου στρατηγικού σχεδίου και τη μη υλοποίηση κομβικών προβλέψεων των νόμων που ρυθμίζουν τη λειτουργία των ΕΠΑΛ. Κατά την ΟΛΤΕΕ, το Υπουργείο δείχνει προχειρότητα και έλλειψη σεβασμού προς τους ανθρώπους της επαγγελματικής εκπαίδευσης – μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Δείτε ακόμη Σχολεία: Εγγραφές και μετεγγραφές σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, ΠΕΠΑΛ στο e-eggrafes.minedu.gov.gr
Εσφαλμένες προτάσεις με αυθαίρετες υποθέσεις
Η πρόταση του νέου σχεδιασμού βασίζεται – σύμφωνα με την ΟΛΤΕΕ – σε αυθαίρετες υποθέσεις που οδηγούν σε λανθασμένα και ελλιπή συμπεράσματα. Ως παράδειγμα αναφέρει την πρόταση ποσοστιαίας συμμετοχής 33% για τα ΕΠΑΛ και 67% για τα ΓΕΛ, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες και δυσκολίες των σχολείων επαγγελματικής κατεύθυνσης.
Η ΟΛΤΕΕ επισημαίνει ότι το νέο σχέδιο δεν αντιμετωπίζει τα ουσιαστικά προβλήματα που δημιουργεί το ίδιο το Υπουργείο, όπως η διαδικασία εγγραφών που δυσχεραίνεται με ηλεκτρονικές επιλογές και η άνιση αναλογία σχολικών μονάδων 1 προς 3 σε σχέση με τα ΓΕΛ. Παράλληλα, θίγει τη μειωμένη ποσόστωση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στα σώματα ασφαλείας και την απουσία χρηματοδότησης.
Αναπάντητα ερωτήματα για τα κονδύλια και τις υποδομές
Η ΟΛΤΕΕ θέτει το ερώτημα σε ποιο βαθμό το Υπουργείο έχει απορροφήσει τα κονδύλια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Επικρίνει την απουσία βελτίωσης σε κτηριακές υποδομές, την έλλειψη επιμορφώσεων εκπαιδευτικών, την καθυστέρηση στην αποστολή νέων βιβλίων, την ανεπαρκή προσβασιμότητα για ΑμεΑ και τη μη λειτουργία γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας. Επιπλέον, επισημαίνει πως ο υπερτιμολογημένος εξοπλισμός παραμένει συχνά αχρησιμοποίητος και ασύμβατος με τα αναλυτικά προγράμματα.
Η ΟΛΤΕΕ καλεί το Υπουργείο να σταματήσει να νομοθετεί χωρίς τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας και να ξεκινήσει ουσιαστικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς και τα θεσμικά τους όργανα. Αιτείται:
Δημόσια αποτίμηση και αξιολόγηση της προηγούμενης στρατηγικής με βάση πραγματικά στοιχεία.
Επέκταση και εφαρμογή των καλών πρακτικών των Πειραματικών ΕΠΑΛ σε όλα τα σχολεία, με εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό κάθε νέας πολιτικής για την Τεχνική Εκπαίδευση.
Όπως ξεκαθαρίζει η ΟΛΤΕΕ, δεν πρόκειται να ανεχθεί περαιτέρω απαξίωση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, τονίζοντας πως απαιτούνται άμεσες και ουσιαστικές λύσεις και όχι επικοινωνιακές κινήσεις χωρίς αντίκρισμα.
Δείτε Νέα ΕΠΑΛ – Ποιές περιοχές αποκτούν νέες σχολικές μονάδες από το 2025-2026