Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εστιάζει στην καταπολέμηση επικίνδυνων παραβάσεων που σχετίζονται με μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα, επιδιώκοντας να περιορίσει δραστικά τα φαινόμενα αυτά. Στο πλαίσιο αυτό, υιοθετείται ένα κλιμακωτό , με στόχο να αποτρέψει την υποτροπή και να διασφαλίσει την ασφάλεια των μετακινήσεων.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι νέες ρυθμίσεις στοχεύουν ειδικά στους οδηγούς που υποπίπτουν επανειλημμένα στις ίδιες σοβαρές παραβάσεις, επιβάλλοντας αυστηρότερες συνέπειες κάθε φορά που αυτές επαναλαμβάνονται. Αν μάλιστα η παράβαση οδηγήσει σε ατύχημα, οι κυρώσεις είναι ακόμα πιο αυστηρές.

Δείτε 

Το νέο ποινολόγιο καλύπτει παραβάσεις όπως η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση, η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και του STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι επικίνδυνες «κόντρες» και η μη χρήση προστατευτικού κράνους σε δίκυκλα. Ο κοινός παρονομαστής όλων αυτών των παρεμβάσεων είναι η προστασία της ζωής και η δημιουργία ασφαλέστερων δρόμων.

Ενδεικτικά, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση αποτέλεσε την τρίτη πιο συχνή αιτία τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα το 2024. Η ποινή για τη συγκεκριμένη παράβαση, ανεξαρτήτως πρόκλησης ατυχήματος, ήταν μέχρι σήμερα η αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για δύο μήνες.

Στο εξής, για την πρώτη παράβαση χωρίς ατύχημα, το πρόστιμο ανέρχεται σε 350 ευρώ και η στέρηση της άδειας διαρκεί έναν μήνα. Αν η ίδια παράβαση επαναληφθεί, το πρόστιμο αυξάνεται στα 1.000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για έξι μήνες. Στην περίπτωση τρίτης υποτροπής, οι κυρώσεις φτάνουν τα 2.000 ευρώ και η στέρηση της άδειας παρατείνεται σε έναν χρόνο.

Όταν η χρήση κινητού οδηγεί σε ατύχημα, η πρώτη υποτροπή επισύρει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα χρόνια, ενώ στη δεύτερη, το πρόστιμο αγγίζει τα 4.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για οκτώ χρόνια.

Για όλες τις περιπτώσεις που η παράβαση συνδέεται με ατύχημα, ενεργοποιείται και το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα. Αυτό προβλέπει κάθειρξη έως 10 έτη για σοβαρές σωματικές βλάβες ή ζημιές σε κρίσιμες εγκαταστάσεις, 10 έως 20 έτη σε περίπτωση θανάτου και ισόβια κάθειρξη εάν χάσουν τη ζωή τους περισσότερα άτομα.

Σημαντικές αλλαγές έρχονται και για τους δικυκλιστές, που το 2023 αντιπροσώπευαν σχεδόν το 40% των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα. Το νέο ποινολόγιο προβλέπει για τη μη χρήση κράνους πρόστιμο 350 ευρώ και στέρηση άδειας για 30 ημέρες. Αν υπάρξει επανάληψη, ο οδηγός θα πληρώνει 1.000 ευρώ και θα χάνει την άδεια για έξι μήνες, ενώ στη δεύτερη υποτροπή οι κυρώσεις διπλασιάζονται. Σε περίπτωση που μόνο ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, τόσο εκείνος όσο και ο οδηγός (ακόμα κι αν φορά κράνος) τιμωρούνται με 350 ευρώ.

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η οποία το 2024 ευθυνόταν για το 25% των θανάτων στους ελληνικούς δρόμους, διέπεται πλέον από τρία διακριτά επίπεδα αυστηρότητας. Όσοι εντοπίζονται με αλκοόλ 0,50 έως 0,80 g/l αίματος αντιμετωπίζουν πρόστιμο 350 ευρώ και στέρηση άδειας για έναν μήνα.

Όταν η ποσότητα φτάνει 0,80 έως 1,10 g/l, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 700 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για τρεις μήνες, ενώ το όχημα ακινητοποιείται. Στην πρώτη υποτροπή, το πρόστιμο διαμορφώνεται στα 1.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για έξι μήνες. Στη δεύτερη, οι ποινές αυξάνονται σε 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για έναν χρόνο.

Ακόμη αυστηρότερη είναι η αντιμετώπιση για οδηγούς που εντοπίζονται με επίπεδα αλκοόλ πάνω από 1,10 g/l: το πρόστιμο ξεκινά από 1.200 ευρώ και η στέρηση άδειας διαρκεί έξι μήνες, με υποχρεωτική φύλαξη του οχήματος. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο αγγίζει τα 2.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για επτά χρόνια. Αν επαναληφθεί για δεύτερη φορά, οι ποινές φτάνουν τα 4.000 ευρώ και η στέρηση άδειας παρατείνεται σε δέκα χρόνια. Επιπλέον, προβλέπεται ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως πέντε χρόνια.

Η παραβίαση του STOP, που ευθυνόταν για το 16% των τροχαίων το 2022, εντάσσεται κι αυτή στις κλιμακωτές ποινές. Χωρίς ατύχημα, η πρώτη παράβαση τιμωρείται με 350 ευρώ και έναν μήνα στέρηση άδειας. Η πρώτη υποτροπή αυξάνει το πρόστιμο στα 1.000 ευρώ και τη στέρηση διπλώματος στους έξι μήνες, ενώ η δεύτερη επιφέρει 2.000 ευρώ. Αν υπάρξει ατύχημα, οι κυρώσεις ξεκινούν από 700 ευρώ και φτάνουν τα 4.000 ευρώ με οκταετή στέρηση άδειας σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής.

Η νέα προσέγγιση του ΚΟΚ, που στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, βασίζεται σε μια αυστηρή, αλλά δίκαιη λογική. Με την εφαρμογή αυτών των μέτρων, επιδιώκεται να αλλάξει η συμπεριφορά στους δρόμους και να μειωθούν δραστικά οι ανθρώπινες απώλειες.

Διαβάστε επίσης