To EMΠ συμμετέχει στον εορτασμό των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔12/10/2020 - 18:33 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο συμμετέχει στον εθνικό εορτασμό της επετείου των 200 ετών από την έναρξη της Επανάστασης του 1821. Με πρωτοβουλία Πρυτανείας και Σχολών και σε συνεργασία με διάφορους φορείς, προετοιμάζονται εκδηλώσεις με σκοπό την ανάδειξη του πολύπλευρου ρόλου της τεχνολογίας στον απελευθερωτικό αγώνατων Ελλήνων και στην οικοδόμηση της χώρας.

 

 

Η ενημερωτική παρουσίαση που ακολουθεί είναι και πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή στις προγραμματιζόμενες εκδηλώσειςαλλά και για ανάληψη πρωτοβουλίας εμπλουτισμού του εορταστικού προγράμματος.Προγραμματιζόμενες Εκδηλ ώσεις 1. Εκδήλωση με θέμα «Τα Κάστρα της Ελληνικής Επανάστασης» Σκοπός της εκδήλωσης είναι η ανάδειξη των κάστρων του αγώνα. Τα κάστρα αυτά οικοδομήθηκαν κατά μείζονα λόγο επί των Βυζαντινών χρόνων ή επί Φραγκοκρατίας και έπαι ξαν σημαντικό ρόλο για τους Έλληνες κατά τη διάρκεια του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα.

Η κατοχή τους επέτρεπε την κυριαρχία σε μια ολόκληρη περιοχή,λόγω της στρατηγικής τους θέσης. Και μόνη η δυνατότητα παρακολούθησης των εχθρικών δυνάμεων από τα παρατηρητήριά τους,έδινε αξιοσημείωτο πλεονέκτημα. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα παρουσιαστούν τα σημαντικότερα κάστρα στον ελλαδικό χώρο όπου έλαβαν χώρα αξιοσημείωτες μάχες στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων. Αντικείμενα παρουσίασης θα είναι το Κάστρο της Άμφισσας (Kάστρο των Σαλώνων/ της Ωριάς), Ακροκόρινθος, Κάστρο Άργους, Μπούρτζι, Παλαμήδι, Ακροναυπλία, Μυστράς, Κάστρο της Μονεμβασιάς, Κάστρο Καλαμάτας, Κάστρο Κορώνης, Κάστρο Μεθώνης, Κάστρο Ναβαρίνου/Πύλου (Νιόκαστρο), Κάστρο Κυπαρισσίας, Κάστρο Καρύταινας, Κάστρο Κυλλήνης (Χλεμούτσι), Κάστρο της Ναυπάκτου, Κάστρο Λιβαδειάς, Κάστρο Μενδενίτσας, Κάστρο του Γρίβα, Κάστρο Βόνιτσας, Φρούριο Μεσολογγίου (Φράχτης Μεσολογγίου).

 

2. Εκδήλωση με θέμα «Τοξωτές λιθόκτιστες γέφυρεςστην Ελλάδα από τον 17ομέχρι τον 19οαιώνα: Μορφολογία και κατασκευαστικές τεχνικές»Οι γέφυρες αποτελούνμέσο επικοινωνίας και μεταφοράς προσώπων, προϊόντων και πολιτισμού. Στην Ελλάδα, με το έντονο ορεινό ανάγλυφο στα ηπειρωτικά της τμήματα, η κατασκευή γεφυρών αποτέλεσε σημαντική δραστηριότητα για πολλούς αιώνες. Έτσι, διαθέτουμε σήμερα πάνω από 1500 γεφύρια διαφορετικών μεγεθών, τα οποία κατασκευάσθηκαν από τον 15ο μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα. Οι γέφυρες αυτές είναι λιθόκτιστες και στην συντριπτική πλειονότητά τους τοξωτές. Η εκδήλωσηεπικεντρώνεται στις τοξωτές γέφυρες μεγάλου ανοίγματος (>20m), οι οποίες κατασκευάστηκαν στην Ήπειρο και στην Στερεά Ελλάδα, μεταξύ του 17ουκαι του 19ουαιώνα, σε μια περίοδο κατά την οποία οι περιοχές αναπτύσσουν σημαντικές εμπορικές σχέσεις με πολλές χώρες της Ευρώπης, παρουσιάζουν μεγάλη οικονομική άνθηση, ενώ μετέχουν στον αγώνα για την απελευθέρωση από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.Η συστηματική μελέτητων γεφυρών, τόσο από απόψεως μορφολογικής (ημικυκλικά ή χαμηλωμένα τόξα, μονά ή επάλληλα, κ.λπ.), όσο και από απόψεως κατασκευαστικής (μέτρα για την μείωση του βάρους των προσβάσεων, ολικός ή μερικός ξυλότυπος για την κατασκευή τους, χρήση ξύλινων στοιχε ίων στο σώμα των προσβάσεων, κ.λπ.) μαρτυρούν την εξέλιξη των γεφυρών, τησκόπιμη επιλογή

κατασκευαστικών λύσεων, την ποιότητα της κατασκευής και ερμηνεύουν την επιβίωση πολλών γεφυρών οι οποίες αντιμετωπίζουν δύσκολες περιβαλλοντικές συνθήκες. Στην εκδήλωση θα παρουσι αστούνμερικά παραδείγματα αυτών των γεφυρών, όπως η γέφυρα της Πλάκας, της Άρτας, της Κόνιτσας,κ.α.

 

3. Συνέδριο με θέμα «Η Αρχιτεκτονικήτης Παλιγγενεσίας / Η Παλιγγενεσία της Αρχιτεκτονικής»Το Συνέδριο θα οργανωθεί από το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών στους Δελφούς και θα γίνει σε συνεργασία με το ΕΜΠ. Το συνέδριο θα εστιάσει σε τέσσερεις κατευθύνσεις: (1) τον σχεδιασμό των πόλεων και των υποδομών του ανεξάρτητου κράτους, (2) την αναβίωση της αρχαιότητας με έρευνες και ανασκαφές αρχιτεκτόνων που οδήγησαν στην αρχαιολογία, (3) την αρχιτεκτονική που ανέλαβε ναεκφράσει και οικοδομήσει την ελληνική αναγέννηση και (4) την εκπαίδευση «εις την αρχιτεκτονική που ανέλαβε να διαμορφώσει τους μαΐστορες της παλιγγενεσίας».4. Έκθεση με τίτλο «Το Ηρώο της Επανάστασης: Πολιτική, Ιδεολογία και Αρχιτεκτονική»Η ανέγερση ενός Ηρώου της Επανάστασης αποτέλεσε μια από τις πρώτες υποσχέσεις της ανεξάρτητης Ελλάδας, στα χρόνια του Καποδίστρια, που ανανέωσαν όλες οι εποχές και οι περισσότερες πολιτικές αρχές που ακολούθησαν. Τα πρώτα σχέδια του Ηρώου έγιναν από τον Λύσανδρο Καυταντζόγλου, τον διευθυντή και αρχιτέκτονα του Βασιλικού Πολυτεχνείου. Ακολούθησαν τα σχέδια πολλών αρχιτεκτόνων στα 50, 100 και 150 χρόνια από το 1821, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονταν καθηγητές, όπωςο Ερνέστος Τσίλλερ,και σημαντικές μορφές, όπως ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Χαρακτηριστικό της συνεισφοράς τους ήταν η πολεοδομική και αρχιτεκτονική έκφραση των ιδεολογικ ώνμεταπτώσεωντης ιδέας της παλιγγενεσίας. Σε αυτή τη διάσταση θα εστιάσει η προτεινόμενη έκθεση που θα οργανωθεί από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικώντου ΕΜΠ σε συνεργασία με άλλους πολιτιστικούς φορείς.5. Εκδήλωση με θέμα «Τεχνικά χαρακτηριστικά των πλοίων του αγώνα –Το μοντέλο του Πάρων Άρης»

 

 

Ο βασικός τύπος πλοίου του ναυτικού αγώνα των Ελλήνων του ‘21 ήταν το Μπρίκιο (ή Βρίκιον) το οποίο ήταν σχετικά μικρού μεγέθους πλοίο, το οποίο όμως διέθετε ευελιξία έναντι των βαρύτερων σκαφών του Τουρκικού Στόλου, όπως τα δίκροτα και τα τρίκροτα. Μπρίκιαχρησιμοποιήθηκαν και ως πυρπολικά. Οι Έλληνες ναυτικοί δεν εδίσταζαν να χρησιμοποιήσουν τα Μπρίκια τους σε άμεσες ναυτικές συγκρούσεις με τα βαρύτερα και ισχυρότερα πλοία των Τούρκων. Τα Μπρίκια ήταν κατά βάση εμπορικά πλοία τα οποία όμως μετασκευάστηκαν σε πολεμικά για τις ανάγκες του αγώνα στη θάλασσα. Το πλέον γνωστό Μπρίκι ήταν το Πάρων «Άρης» με κυβερνήτη τον Υδραίο Αναστάσιο Τσαμαδό (1774-1825). Ο «Άρης» επέζησε της επανάστασης μέχρι το 1921 οπότε και βυθίστηκε τιμητικά. Τα βασικά του χαρακτηριστικά ήταν: μήκος 31,5 μέτρα, πλάτος 9,3μέτρα και βύθισμα 3μέτρα. Το εκτόπισμά του ήταν 350 τόνοι και είχε πλήρωμα 82 ναυτικών. Στην εκδήλωση θα παρουσιαστούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του «Άρη», οι ναυπηγικές γραμμές του, αποτελέσματα υδροστατικών υπολογισμών, αποτελέσματα υδροδυναμικών αναλύσεων της γάστρας του καθώς και εκτίμηση της δύναμης πρόωσης την οποία παρείχαν τα πανιά. Επιπρόσθετα θα παρουσιαστεί μοντέλο υπό κλίμακα του πλοίου συνοδευόμενο από πειραματικές μετρήσεις για την αντίσταση πρόωσης και την αντίσταση σε κυματισμούς οι οποίες θα πραγματοποιηθούν στη δεξαμενή του Εργαστηρίου Ναυτικής και Θαλάσσιας Υδροδυναμικής της Σ χολής Ν αυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ.

 

6. Έκθεση σκίτσων με θέμα «Ο τρόπος διαβίωσης των ναυτικών στα πλοία του αγώνα» Το θέμα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και γίνεται ελκυστικότερο δεδομένου ότι δεν υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων στοιχείων. Ο τρόπος διαβίωσης των ναυτικών ήταν προφανώς πολύ δύσκολος μέσα στα πλοία. Σκοπός της έκθεσης είναι να αναδείξει τις δυσκολίες της καθημερινότητας αλλά και την ένταση στην εκ του συστάδην μάχη. Η διοργάνωση θα βασιστεί στην έμπνευση των φοιτητών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών οι οποίοι θα δημιουργήσουν πρωτότυπες (και μοναδικές) απεικονίσεις βασιζόμενοι στο αισθητήριο τους και τα περιορισμένα διαθέσιμα δεδομένα όπως είναι η Διατριβή επί υφηγεσία «Τα Ελληνικά πληρώματα του τουρκικού στόλου (1968)» του Καθηγητή Βασίλη Σφυρόερα (1921-2015).

 

7. Εκδήλωση με θέμα «Οι ναυμαχίες των Ελλήνων»Στην εκδήλωση θα παρουσιαστούν οι ναυμαχίες στις οποίες ενεπλάκη ο Ελληνικός Στόλος με προβολή των ηρώων και των ανδραγαθημάτων τους. Βασικές πηγές θα είναι η Ιστορία του Κ. Παπαρηγόπουλου (από το πρωτότυπο) και η πολύτομη Ιστορία του Ελληνικού Έθνους. Αντίγραφα πορτραίτων και απεικονίσεων των ναυμαχιών, πυρπολήσεων κλπ. θα παρασχεθούν από το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.



  • ideascentral

    europalso

Enter your email address: