Τι παραλάβαμε – τι κάναμε – τι στοχεύουμε στην

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ, ΕΝΙΣΧΥΟΥΜΕ, ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ, ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

       ΣΥΡΙΖΑ  – ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ   

ΑΥΞΗΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΠΑΡΑ ΤΗ ΔΥΣΚΟΛΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ

  • Από το 2009 ως το 2015 σημειώθηκε μείωση κατά 34% των δημόσιων δαπανών για την εκπαίδευση.
  • Από το 2016 μέχρι το 2019 οι δαπάνες αυτές αυξήθηκαν κατά 12%.
  • Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδωσε για την παιδεία 1,2 δισ. περισσότερα από όσα είχαν προβλεφθεί από το μεσοπρόθεσμο 2014-2018 της προηγούμενης κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για το 2018.

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΕΠ/ΕΒΠ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

  • Από το 2015 ως το 2018 διπλασιάστηκε ο αριθμός των αναπληρωτών, που ξεπέρασαν τους 30.000.
  • Το ίδιο διάστημα διορίστηκαν περίπου 1.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί.
  • Εγκρίθηκαν 1.650 θέσεις μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια και κατοχυρώθηκε νομοθετικά η άμεση αντικατάσταση όσων αποχωρούν.
  • Δημιουργήθηκαν 5.200 θέσεις για νέους επιστήμονες, για την απόκτηση διδακτικής εμπειρίας στα ΑΕΙ.
  • Εντάχθηκε ήδη στον προϋπολογισμό του 2019 και ξεκίνησαν οι διαδικασίες για το διορισμό 4.500 εκπαιδευτικών και Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΕΠ/ΕΒΠ) στην Eιδική Αγωγή από το σχολικό έτος 2019-2020.
  • Εγκρίθηκε ήδη στο πλαίσιο τριετούς προγράμματος ο διορισμός 10.500 εκπαιδευτικών.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ

  • Μετά από πολλά χρόνια τα σχολεία πλέον ανοίγουν έγκαιρα και κανονικά κάθε Σεπτέμβρη.

Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια

  • Θεσμοθετήθηκε η υποχρεωτική δίχρονη Προσχολική Εκπαίδευση, (εφαρμόζεται σε 298 από τους 325 Δήμους από τη σχολική χρονιά 2019 – 2020) με πρόβλεψη χρηματοδότησης των αναγκών για νέες αίθουσες νηπιαγωγείων.
  • Θεσμοθετήθηκε ο Ενιαίος τύπος Ολοήμερου Δημοτικού και Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, εξασφαλίζοντας σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας την ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων χωρίς τα εξοντωτικά για τους μαθητές/τριες 7ωρα.
  • Μειώθηκε δραστικά ο εξεταστικός φόρτος στο Λύκειο (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ) σε όφελος του διδακτικού έργου.
  • Καταργήθηκε η τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο, που δημιουργούσε συνθήκες διαρκούς εξεταστικού κέντρου.
  • Θεσμοθετήθηκε η νέα Γ΄ ΓΕΛ (από το 2019-2020), με στόχο τη μείωση της ανάγκης για εξωσχολική  βοήθεια.
  • Θεσμοθετήθηκε το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με το οποίο καθιερώνεται η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης.
  • Αναβαθμίστηκαν ουσιαστικά τα Επαγγελματικά Λύκεια με νέα δομή και περιεχόμενο, με την επαναλειτουργία τομέων και ειδικοτήτων που είχαν καταργηθεί λόγω διαθεσιμότητας, με την εξασφάλιση πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και στα νέα 2ετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, με την τάξη μαθητείας μετά την αποφοίτηση, με την εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, με την επιπλέον χρηματοδότηση για προγράμματα και εξοπλισμούς και με τη χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων.
  • Δημιουργήθηκε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο υποστήριξης όλων των σχολείων με τοποθέτηση Κοινωνικών Λειτουργών και Ψυχολόγων.
  • Καθιερώθηκε το τριετές Εσπερινό Λύκειο.
  • Αναβαθμίστηκε η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) με την ίδρυση νέων σχολικών μονάδων και τμημάτων ένταξης, αλλά και με την αναθεώρηση της νομοθεσίας και του θεσμικού πλαισίου με ενταξιακό προσανατολισμό.
  • Τριπλασιάστηκαν οι προσλήψεις εκπαιδευτικών για Παράλληλη Στήριξη καθώς και Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΕΠ/ΕΒΠ).
  • Επανήλθε ο έλεγχος και η εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων στο Υπουργείο Παιδείας, τέθηκε φραγμός στην αυθαιρεσία των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων και προστατεύονται πλέον τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών  που εργάζονται σε αυτά.
  • Δημιουργήθηκαν νέες δομές υποστήριξης του έργου των εκπαιδευτικών και των σχολείων με βασικό χαρακτηριστικό τη μετάβαση από τα μονοπρόσωπα όργανα  προς τα συλλογικά, με στόχο να δημιουργηθεί  αλληλεπιδραστική και δυναμική σχέση ανάμεσα στο σχολείο και στις δομές υποστήριξης.
  • Μειώθηκε ο ανώτατος αριθμός μαθητών/τριών στην τάξη, στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά στους 22, στη Γ΄ τάξη των ΓΕΛ στους 25 και στη Γ΄ τάξη των Εσπερινών Λυκείων στους 22 μαθητές ανά τμήμα.

 

Τριτοβάθμια

  • Ολοκληρώθηκε η νέα αρχιτεκτονική της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα από τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Έρευνας, με τη δημιουργία νέων Τμημάτων και συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ανά Περιφέρεια.
  •  Διασφαλίστηκε η δωρεάν πρόσβαση στα μεταπτυχιακά σε όσους δεν έχουν τις οικονομικές δυνατότητες και γίνεται πλέον αυστηρός έλεγχος του κόστους κάθε μεταπτυχιακού προγράμματος.
  • Συμμετέχουν πλέον όλα τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας στα Όργανα Διοίκησης. Επανήλθε η φοιτητική εκπροσώπηση στα Όργανα Διοίκησης.
  • Καθιερώθηκε η εκλογή Αντιπρυτάνεων με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο και μονοσταυρία. Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζεται η εκλογή πρυτανικών συμβουλίων πλήρως ελεγχόμενων από τον εκάστοτε Πρύτανη.
  • Θεσμοθετήθηκε και υλοποιείται η ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εντός των ΑΕΙ για διετή Προγράμματα Σπουδών με δωρεάν φοίτηση και παροχή επαγγελματικών πιστοποιητικών ευρωπαϊκών προσόντων για αποφοίτους Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.).
  • Επεκτάθηκαν οι δυνατότητες μετεγγραφής, με τη θεσμοθέτηση της μετεγγραφής αδελφών φοιτητών, ώστε καμιά οικογένεια να μην έχει την επιβάρυνση συντήρησης τριών σπιτιών.
  • Χορηγούνται 39 εκ. € ετησίως για επίδομα ενοικίου σε δικαιούχους φοιτητές.
  • Οργανώθηκαν προγράμματα ενίσχυσης οικονομικά ασθενέστερων φοιτητών με προπτυχιακές υποτροφίες σε 3.685 φοιτητές ευπαθών κοινωνικών ομάδων (3.420 € ετησίως).
  • Αυξήθηκαν οι Μεταπτυχιακές και Μεταδιδακτορικές Υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.

 

Ενίσχυση της Έρευνας και της Καινοτομίας

Ψηφίστηκε νέος νόμος για την έρευνα, που ενισχύει τους δημοκρατικούς θεσμούς και τη διαφάνεια στη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων.

  • Ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2016 το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.), για τη στήριξη νέων επιστημόνων, με εμπροσθοβαρή κατανομή των πρόσθετων πόρων (240 εκ. € για την τριετία 2017-2019).
  • Αυξήθηκαν οι δαπάνες έντασης γνώσης από 1,48 δισ. € το έτος 2014 σε 2,03 δισ. € το 2017, φτάνοντας το 1,14% του ΑΕΠ (ιστορικά το υψηλότερο ποσοστό για τη χώρα).
  • Αυξήθηκαν οι συνολικές δαπάνες για Έρευνα και Ανάπτυξη από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα με στόχο οι δαπάνες για Έρευνα και Ανάπτυξη να φτάσουν το 1,3 % του ΑΕΠ το 2020.

Θέματα εκδημοκρατισμού και εργασιακών δικαιωμάτων στην εκπαίΔευση

  • Καταργήθηκε ο θεσμός της διαθεσιμότητας και επέστρεψαν 2.500 εκπαιδευτικοί, 1.000 διοικητικοί υπάλληλοι των Πανεπιστημίων και 2.000 σχολικοί φύλακες ενισχύοντας σημαντικά τη δημόσια εκπαίδευση που είχε υποστεί σημαντικό πλήγμα από την πολιτική ΝΔ – ΠΑΣΟΚ.
  • Καταργήθηκε ο θεσμός της αυτοδίκαιης αργίας, καθώς και η σύνδεση της τιμωρητικής ατομικής αξιολόγησης εκπαιδευτικών με μισθό και βαθμό.
  • Καταργήθηκε η πολιτική επιστράτευση των απεργών, που ταλαιπώρησε και το χώρο της εκπαίδευσης.
  • Θεσμοθετήθηκαν μέτρα στήριξης αναπληρωτών εκπαιδευτικών (αναγνώριση προϋπηρεσίας, άδεια ανατροφής παιδιού, επέκταση αδειών εξετάσεων και επιμόρφωσης, εκπτώσεις σε εισιτήρια πλοίων, εξασφάλιση σίτισης,  ηλεκτρονική διαδικασία πρόσληψης κ.ά.).

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ

Η ΣΤΗΡΙΞΗ της Δημόσιας Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες είναι κεντρική στόχευση του ΣΥΡΙΖΑ και στην επόμενη κυβερνητική θητεία θα υλοποιηθούν πολλά ακόμα, όπως:

  • Αύξηση των δημόσιων δαπανών για την εκπαίδευση και την έρευνα, σταδιακά, σε κάθε ετήσιο προϋπολογισμό από το έτος 2020 έως το 2023, με στόχο να φτάσουμε στο τέλος της τετραετίας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (5% του ΑΕΠ).
  • Επαρκής χρηματοδότηση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και την έρευνα για υποδομές, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και  ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων.
  • Ολοκλήρωση των μέτρων για θεσμοθέτηση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης με: α)  πλήρη εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονιά 2020-2021 σε όλους τους Δήμους και β) σταδιακή ένταξη των τάξεων του Λυκείου στην υποχρεωτική εκπαίδευση, με διατήρηση όλων των υφιστάμενων τύπων Λυκείων.
  • Μόνιμοι διορισμοί 15.000 εκπαιδευτικών την επόμενη τριετία με τους πρώτους 4.500 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση εντός του 2019. Τα επόμενα χρόνια, οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών, θα ακολουθούν την αναλογία 1:1, που έχει ήδη νομοθετηθεί από την κυβέρνηση, ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες της εκπαίδευσης.
  • Πλήρης και ριζική αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών και των διδακτικών βιβλίων και υλικών όλων των βαθμίδων της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με έμφαση στη σύγχρονη, επιστημονική γνώση, στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και της συνεργασίας  και στην άρτια προετοιμασία των νέων για μια κοινωνία βασισμένη στην ισότητα και τη δικαιοσύνη με στόχο την ευημερία και την αειφόρο ανάπτυξη.
  • Εδραίωση του Επαγγελματικού Λυκείου ως σχολείου ισότιμης επιλογής, το οποίο  υποστηρίζει εκπαιδευτικά και ψυχοκοινωνικά τους μαθητές και τις μαθήτριες, αναπτύσσοντας τη συνεργασία και τη δημιουργικότητά τους,  προσφέροντας συγχρόνως διευρυμένες εργασιακές και εκπαιδευτικές επιλογές μετά την αποφοίτηση (τάξη μαθητείας, πρόσβαση σε ΑΕΙ και Διετή Προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κ.ά.).
  • Δημιουργία 10.000 θέσεων νέων ερευνητών έως το 2021.
  • Συνέχιση και επέκταση των προγραμμάτων για νέους επιστήμονες, ώστε να ανασχεθεί περαιτέρω το brain drain.
  • Εμπέδωση του ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας με στήριξη των Ιδρυμάτων για την αρμονική ανάπτυξη όλων των Τμημάτων τους, υπαρχόντων και νέων.
  • Έναρξη διαλόγου με τα ΑΕΙ για τα ζητήματα ποιότητας και εξασφάλισης της ευημερίας των φοιτητών στη νέα εποχή.
  • Ενίσχυση των ΑΕΙ για τη συμμετοχή τους στον θεσμό των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων.
  • Ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας μέσω της οικοδόμησης νέων εστιών και της αύξησης του στεγαστικού επιδόματος.
  • Περαιτέρω  ενίσχυση των δωρεάν μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
  • Επέκταση των διετών προγραμμάτων σε όλα τα Πανεπιστήμια με αντίστοιχη οικονομική ενίσχυση των προγραμμάτων.

ΤΩΡΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ