Την πολιτική της εγκατάλειψης της ευθύνης που έχει το κράτος να παρέχει δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς επιλέγει, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η κυβέρνηση.

συντονιστικό του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Και για μια ακόμα φορά τα τελευταία χρόνια μετατρέπει τη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση σε πεδίο πρώτης δοκιμής αντιδραστικών ρυθμίσεων με δραματικές συνέπειες για όσους εργάζονται ή φοιτούν σε αυτή. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση σκοπεύει να μεταφέρει τις αρμοδιότητες για την επαγγελματική εκπαίδευση την κατάρτιση (ΕΕΚ) και την εκπαίδευση ενηλίκων από το Υπουργείο Παιδείας στις Περιφέρειες της χώρας. Όπως ανακοινώθηκε ήδη, με νομοσχέδιο που ετοιμάζεται από υπουργείο Εσωτερικών και θα τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, σχεδιάζεται η μεταφορά αρμοδιοτήτων μεταξύ της κεντρικής κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ανάμεσα στα άλλα προβλέπεται, σύμφωνα με δημοσιεύματα τα οποία δεν διαψεύστηκαν δημόσια, «η μεταφορά στις Περιφέρειες της επαγγελματικής εκπαίδευσης στο σύνολό της (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, Σχολές ΟΑΕΔ, σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, εκπαίδευση ενηλίκων, γεωργικές, τουριστικές σχολές), ενώ ιδρύεται Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Πολιτικής». Είναι πολλαπλή η στόχευση μιας τέτοιας πολιτικής:

– Ενώ προβάλλεται η μεταφορά αρμοδιοτήτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στην
αυτοδιοίκηση για να λειτουργήσει καλύτερα το μοντέλο μιας δήθεν αποκέντρωσης,
στην πραγματικότητα επιδιώκεται η απαλλαγή του κράτους από το οικονομικό βάρος
της εκπαίδευσης και μάλιστα του τμήματος εκείνου που είναι «ακριβό», γιατί απαιτεί
εργαστηριακές υποδομές και υψηλά λειτουργικά έξοδα.

– Ταυτόχρονα επιδιώκεται η πλήρης υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής
εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, που θα
καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τις λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις
δικές τους ανάγκες και συμφέροντα.

– Η προωθούμενη «ευελιξία» στην παροχή των ειδικοτήτων, θα συμπαρασύρει και τις
ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό, που δεν θα χρειάζεται πλέον να εργάζεται με
σταθερές και μόνιμες σχέσεις εργασίας σε όλα τα επίπεδα.
Προβλέπεται επίσης ότι θα ακολουθήσει και η μεταφορά στις περιφέρειες πακτωλού
ευρωπαϊκών πόρων για επαγγελματική κατάρτιση που θα εισρεύσουν τα επόμενα
χρόνια στη χώρα και θα διανεμηθούν με βάση πελατειακά κριτήρια σε τοπικά ιδιωτικά
Κέντρα Δια Βίου Μάθησης.

Ήδη η κυβέρνηση της ΝΔ μας έχει προετοιμάσει για το νέο σκηνικό της εκπαιδευτικής
της πολιτικής για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, που θα περιλαμβάνει
μεταξύ των άλλων:

-δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ με μοναδική «πρωτοτυπία» τους τον απόλυτο έλεγχο των
σπουδών και των ειδικοτήτων από τους εκπροσώπους της τοπικής αγοράς,
– ίδρυση σχολών πρόωρης κατάρτισης μετά το γυμνάσιο, που θα παρέχουν και
μαθητεία ανηλίκων και θα τις δημιουργούν ακόμα και φορείς των εργοδοτών
(επιμελητήρια, ΣΕΒ κ.λπ.)

– παροχή πιστοποίησης επίσης από ιδιωτικούς φορείς.
Για να στηθεί όμως αυτό το σκηνικό χρειάζεται να απαξιωθεί ο σημαντικότερος
δημόσιος πυλώνας της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρας μας σήμερα, που είναι
τα Επαγγελματικά Λύκεια. Ένας θεσμός που ως κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ τον παρέλαβε
ακρωτηριασμένο και απαξιωμένο από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ, για να τον
αναβαθμίσει με νέα δομή και προγράμματα, με την επαναλειτουργία των
καταργημένων ειδικοτήτων και την επαναφορά των εκπαιδευτικών από τη
διαθεσιμότητα, με αυξημένη χρηματοδότηση για εξοπλισμό και διδακτικό προσωπικό,
με τη θεσμοθέτηση του μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας, και με την εφαρμογή
του προγράμματος ΜΝΑΕ (εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, διορισμός ψυχολόγων,
χρηματοδότηση προγραμμάτων κ.ά.).

Ο κυβερνητικός κατήφορος όμως δεν σταματά εδώ:
– απαξιώνονται θεσμοί όπως η μαθητεία των ΕΠΑΛ (δεν έχει καν ανακοινωθεί τίποτε για
τη τρέχουσα χρονιά), ενώ το πρωτοποριακό πρόγραμμα ¨Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ”
(ΜΝΑΕ) ακυρώνεται στην πράξη με τις σημαντικές καθυστερήσεις και παραλείψεις της
ηγεσίας του Υπ. Παιδείας,

– στα Δημόσια ΙΕΚ υιοθετήθηκε ένα νέο σύστημα μοριοδότησης, εντελώς άδικο για
τους εκπαιδευτές, που οδηγεί σε αποκλεισμούς και προωθείται ολοταχώς η απαξίωση
εργαστηριακών δημόσιων υποδομών χάριν ιδιωτικών,
– τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας απαξιώνονται ακόμα περισσότερο, καθώς
υποχρεώνονται να λειτουργήσουν με τους μισούς μόνιμους εκπαιδευτικούς,
– οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ υποβαθμίζονται και η μεγάλη έλλειψη εκπαιδευτικού
προσωπικού δημιουργεί διαλυτικά φαινόμενα.

Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταγγέλλει τη διαλυτική πολιτική της κυβέρνησης
των «αρίστων» και στον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης,
κατάρτισης και της εκπαίδευσης των ενηλίκων και την προώθηση μιας χυδαίας
αγοραίας ιδιωτικοποίησης.

Καλούμε την εκπαιδευτική κοινότητα να υπερασπίσει τις μέχρι σήμερα κατακτήσεις
της και να διεκδικήσει τη συνεχή βελτίωση του δημόσιου συστήματος της ΕΕΚ. Να μην
επιτρέψουμε στην πολιτική της νέας «διαθεσιμότητας» να ξανακτυπήσει τις πόρτες
της δημόσιας εκπαίδευσης και κατάρτισης ποτέ ξανά.