Συνεντεύξεις του Νίκου Φίλη στο ΧΩΝΙ και τον Ελεύθερο Τύπο

12-06-16 Συνεντεύξεις του Νίκου Φίλη σε ΧΩΝΙ και Ελεύθερο Τύπο

Στο ΧΩΝΙ

Μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι η 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Έχει κατατεθεί στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία η πρόταση για ένα πρώτο βήμα επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με τη θέσπιση ενός τετράχρονου Γυμνασίου. Η πρόταση αυτή θα μελετηθεί.

Η αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων που επιχειρούμε ήδη (νομοθετήσαμε σε αυτή την κατεύθυνση τις πρώτες αλλαγές) είναι στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της υποχρεωτικότητας του Λυκείου, με στόχο τον περιορισμό της μαθητικής διαρροής.

Άμεσα, το Σεπτέμβρη θα δούμε σημαντικές αλλαγές στο Γυμνάσιο όπως: α) δραστικό περιορισμό των μαθημάτων που θα εξετάζονται στη λήξη της σχολικής χρονιάς, ώστε να παραταθεί ο χρόνος διδασκαλίας τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαΐου, β) τετράμηνα και όχι τρίμηνα ώστε να περιοριστεί ο εξεταστικός φόρτος και να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να γνωρίσουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους πριν καταθέσουν επίσημη βαθμολογία, γ) εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης. ώστε να είναι εφικτή η εμβάθυνση στα σημαντικά της σημεία και, κυρίως, να είναι εφικτή η διδασκαλία με ενεργητική συμμετοχή των παιδιών, δ) πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης

Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών εντάσσεται στον γενικότερο ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ως υπουργείο και αφορά τις γλωσσικές δεξιότητες που αποκτούν οι μαθητές σε μια κοινωνία όπου κυριαρχεί ο οπτικός πολιτισμός

Οι Διευθύνσεις των Ενιαίου Τύπου Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων πραγματοποιούν ήδη συναντήσεις ενημέρωσης με τους συλλόγους γονέων για το ρόλο και τη λειτουργία του Ολοήμερου Προγράμματος, καθώς και το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου. Οι αιτήσεις για την εγγραφή μαθητών στο ολοήμερο πρόγραμμα κατατίθενται μέχρι τις 15/6. Όλα γίνονται σύμφωνα με το σχεδιασμό, χωρίς αιφνιδιασμούς για τις οικογένειες και τους εκπαιδευτικούς.

Όσον αφορά στο “συμβόλαιο τιμής” μεταξύ σχολείου και μαθητών, αυτό αποτελεί μια από τις δεκάδες θέσεις-προτάσεις που έχουν κατατεθεί στις διάφορες επιτροπές του Εθνικού Διαλόγου και σκοπίμως παραποιήθηκε. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σύνολο αρχών που καλλιεργούν και ενισχύουν στάσεις και πράξεις που στηρίζουν την κοινωνική συνοχή, την αλληλεγγύη και τις ίσες ευκαιρίες και που θα έπρεπε να καλλιεργούνται στο περιβάλλον του σχολείου.

Πέραν της αποτελεσματικότητας που μπορεί να έχει ένα τέτοιο «συμβόλαιο», νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε πως σε μια εποχή ραγδαίων κοινωνικοπολιτικών ανατροπών, κρίσης ηθικών αξιών και τάσης απαξίωσης του ρόλου του σχολείου, η εκπαίδευση είναι απαραίτητο να διέπεται από τις αρχές του δημοκρατικού ανθρωπισμού.

Δεν πρόκειται για δημοσιογραφικές αποκαλύψεις αλλά για χάλκευση ειδήσεων που στόχο έχουν να υπονομεύσουν την προσπάθεια που καταβλήθηκε όλους αυτούς τους μήνες στις διάφορες επιτροπές του Διαλόγου και να τρομοκρατήσουν την κοινωνία.

Σε ότι αφορά τις πριγκίπισσες και τα βασιλόπουλα η σχετική αναφορά που υπάρχει στο Παιδαγωγικό Κώδικα για τους γονείς, αναφέρει ότι αν και είναι φυσικό να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά ως μοναδικά και ξεχωριστά, αυτά δεν παύουν να είναι παιδιά, διαφορετικά μεν αλλά ίσα με τα άλλα, και όχι πρίγκιπες και βασιλόπουλα.

Σε ότι αφορά τα δίδακτρα στα πανεπιστήμια, το σχετικό παράθεμα σε φωτοτυπία, που δημοσίευσε γνωστή εφημερίδα, ανήκει στο παράρτημα όπου συνοψίζονται οι επώνυμες προτάσεις που έχουν υποβάλει περισσότεροι από 500 πολίτες στον ηλεκτρονικό κόμβο του Υπουργείου Παιδείας στο διάστημα των τελευταίων πέντε μηνών.

Αυτό που ισχύει είναι ότι Ο Διάλογος ολοκληρώθηκε τη συζήτηση ενός αναλυτικού σχεδίου για τον Ενιαίο Χώρο Έρευνας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο τη διαμόρφωση ενός συναινετικού κειμένου, το οποίο θα λάβει υπόψη του το Υπουργείο Παιδείας για τις μελλοντικές του μεταρρυθμίσεις.

Έχω δεσμευτεί γι αυτό στη Βουλή.

Οι αιτήσεις αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2016-2017 θα υποβληθούν για πρώτη φορά ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς ενώ ο έλεγχος νομιμότητας των σχετικών πινάκων κατάταξης θα γίνει για πρώτη φορά από τον ΑΣΕΠ.

Όχι μόνο όλοι οι εκπαιδευτικοί θα είναι στη θέση τους αλλά η πρόσληψή τους θα έχει γίνει με τον πλέον αδιάβλητο τρόπο.

Όσον αφορά στα σχολικά βιβλία, σίγουρα δεν θα επαναληφθεί το «φιάσκο» του 2011, όταν οι μαθητές διάβαζαν από τις φωτοτυπίες, που τους μοίραζαν οι εκπαιδευτικοί.

Η διανομή των βιβλίων του Δημοτικού έχει ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Ιουνίου ενώ στα Γυμνάσια και τα Λύκεια στο τέλος του Ιουλίου.

Όλες οι υπηρεσίες του ΥΠ.Π.Ε.Θ δουλεύουν εδώ και καιρό με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ώστε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει χωρίς προβλήματα.

Στόχος μας είναι να διοριστούν 20.000 εκπαιδευτικοί σε βάθος τριετίας. Αυτό δεν έγινε φέτος γιατί καθυστέρησε η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς. Από το 2017 θα υπάρξουν προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών. Εργαζόμαστε με σχέδιο και επιμονή και θα καταφέρουμε να βάλουμε τέλος στην αδιοριστία που ταλανίζει την εκπαίδευση.

Ο σχεδιασμό μας για φέτος προβλέπει τον υπερπολλαπλασιασμό των μαθητών που σιτίζονται στο σχολείο. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εκπονήσαμε από κοινού με το υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και κάλυψε 12.000 μαθητές σε περιοχές όπου υπάρχει αυξημένο ποσοστό φτώχειας.

Όσον αφορά την εκπαιδευτική στήριξη των προσφυγόπουλων, το υπουργείο προσπαθεί να καλύψει με κάθε τρόπο και μέσο τις βασικές και στοιχειώδης εκπαιδευτικές ανάγκες των πάνω από 22.οοο εκτοπισμένων παιδιών για όσο διάστημα παραμείνουν στη χώρα μας.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την παροχή βασικών γνώσεων/δεξιότητων και ψυχοκοινωνική στήριξη και παράλληλα την εκμάθηση μιας ευρωπαϊκής γλώσσας με στόχο την ομαλή προσαρμογή τους στις χώρες μετεγκατάστασης.

Ο κ. Μητσοτάκης από το βήμα του 10ου Συνεδρίου του κόμματος του ήταν σαφής για το πώς εννοεί τη δική του μεταρρύθμιση στο χώρο της παιδείας: «Μία παιδεία βασισμένη στον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ πολλαπλών επιλογών με γνώμονα πάντα την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σκεπτόμενοι πρώτα από όλα, τους μαθητές, τους πραγματικούς πελάτες της παιδείας»

Δεν νομίζω ότι η μάσκα του μεταρρυθμιστή μπορεί να κρύψει το σκληρό νεοφιλελεύθερο πρόσωπο του αρχηγού της ΝΔ που προσπαθεί εναγωνίως να αποκόψει κάθε δεσμό του κόμματός του με το παρελθόν της λαϊκής δεξιάς.

Μετά από 6 χρόνια ύφεσης η Ελλάδα μπορεί να γυρίσει σελίδα και να μπει σε μια νέα εποχή. Η αβεβαιότητα μπορεί πλέον να δώσει τη θέση της στην σταθερότητα. Θα μπορέσει να δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος, όχι μόνο για την ανάκαμψη της οικονομίας που είναι το ζητούμενο, αλλά και για την επανάκτηση και διεύρυνση της δημόσιας εκπαίδευσης και της κοινωνικής προστασίας που αποτελούν προτεραιότητα και επιλογή μας.

Θυμίζω ότι οι δαπάνες για την παιδεία είχαν περικοπεί κατά 30% από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ-ΝΔ και ο στόχος της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου ήταν να περιοριστούν στο 1,9% του ΑΕΠ. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τις «φρέναρε» στο 2,8% και ο στόχος είναι να αυξηθούν οι δαπάνες στον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Είναι μια συζήτηση με την οποία επιδιώκεται από την πλευρά των πιστωτών, και κυρίως του ΔΝΤ η καταπάτηση των εναπομεινάντων εργασιακών δικαιωμάτων. Θέλουμε να προστατέψουμε τα δικαιώματα που έχουν απομείνει και να επαναφέρουμε κάποια από αυτά που έχουν καταργηθεί. Ας μη ξεχνάμε ότι η Γαλλία των μεγάλων κοινωνικών αγώνων και κατακτήσεων σήμερα έχει ως διακύβευμα τα εργασιακά δικαιώματα.

Στη χώρα μας υπάρχει μια ασυμβατότητα μεταξύ συστήματος εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. Αυτό δεν αφορά μόνο την Τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και άλλους θεσμούς που χρειάζονται ενίσχυση και επανεξέταση όπως η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, η Δια Βίου Μάθηση, η Μαθητεία.

Δυστυχώς τη τελευταία εξαετία της οικονομικής κρίσης το φαινόμενο της διαρροής ανθρώπινου κεφαλαίου υψηλής εξειδίκευσης (brain drain) πήρε εκρηκτικές διαστάσεις με συνέπεια με συνέπεια η οικονομία μας να έχει υποβληθεί στο κόστος «παραγωγής» αυτού του ανθρώπινου κεφαλαίου και άλλες οικονομίες να αντλούν τα οφέλη.

Ένα σημαντικό πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση του φαινομένου είναι αυτό που κάνουμε ήδη δηλαδή η κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων για τη χρηματοδότηση συνεργειών έρευνας και ανάπτυξης προς όφελος των νέων επιστημόνων και των καινοτόμων εταιρειών.

Ελεύθερο Τύπο

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, παραχώρησε συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής. Ακολουθεί η συνέντευξη του Νίκου Φίλη:

Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης εξασφαλίζει την εκταμίευση 10,3 δις ευρώ από τα οποία 3,5 δις ευρώ στη πραγματική οικονομία. Ουσιαστικά μιλάμε για 700 εκ. ευρώ το μήνα και επιπλέον 1,4 δις ευρώ για Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Επιπλέον κερδίσαμε για πρώτη φορά επίσημη αναγνώριση από το Eurogroup και τους θεσμούς ότι το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο και απαιτείται συγκεκριμένος οδικός χάρτης για την ελάφρυνσή του.

Τα μέτρα που ψηφίσαμε είναι δύσκολα και έξω από τον πυρήνα των ιδεών μας. Άλλοι έλεγαν ότι ακόμη και αν δεν υπήρχε το Μνημόνιο θα έπρΕπε να εφευρεθεί! Όμως η αναπτυξιακή ώθηση που θα δοθεί στην οικονομία και η ένταξή μας στην νομισματική χαλάρωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας θα αμβλύνουν τις επιπτώσεις αυτών των μέτρων.

Η κυβέρνηση μέσω του αρμόδιου υπουργού, έχει διαψεύσει κατηγορηματικά ότι βρίσκεται στο τραπέζι η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού. Αντιθέτως, προσπαθούμε να κατοχυρώσουμε ακόμη περισσότερο τα κοινωνικά δικαιώματα, κάτι που θα γίνει στη συνταγματική αναθεώρηση.

Ας μην ανησυχεί ο κ. Μητσοτάκης που έσπευσε να δηλώσει, παίρνοντας τη σκυτάλη από τα κίτρινα ΜΜΕ, ότι δεν συζητάει 13ο και 14ο μισθό. Θυμόμαστε όλοι ποιοι κατάργησαν όλο το προστατευτικό πλαίσιο της εργασιακής νομοθεσίας, που προώθησαν την πιο γενικευμένη απορύθμιση και ουσιαστικά οδήγησαν την Ελλάδα έξω από το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο.

Αφήνουμε την αγωνία της αλίευσης στελεχών από το λεγόμενο μεσαίο χώρο στον κ. Μητσοτάκη. Άλλωστε ο πρώην Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς του υπέδειξε κιόλας με ποιους «εκσυγχρονιστές» και «μεταρρυθμιστές» πρέπει να συμπορευτεί.

Η κυβέρνηση έχει σοβαρότερα θέματα να λύσει: την διεύρυνση της κοινωνικής προστασίας, την αναπτυξιακή στροφή της οικονομίας, τη δίκαιη κατανομή βαρών αλλά και ωφελημάτων. Ο ΣΥΡΙΖΑ, ραχοκοκαλιά της ευρύτερης δημοκρατικής και προοδευτικής παράταξης έχει τη λαϊκή εντολή να κυβερνήσει για μια τετραετία. Επιδιώκει ευρείες συναινέσεις, που μπορεί να αποδειχθούν ντόμινο για ευρύτερες ανατροπές στο πολιτικό σύστημα.

Η καθιέρωση της απλής αναλογικής αποτελεί σταθερή και βασική επιλογή της Αριστεράς γιατί συνδέεται με την εξυγίανση του πολιτικού συστήματος και την ουσιαστική λειτουργία και αναβάθμιση των θεσμών διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου.

Είμαι υπέρ της απλής και άδολης αναλογικής ως πάγιου εκλογικού συστήματος, ως προϋπόθεση για να εκφραστεί αυθεντικά η λαϊκή γνώμη και να δημιουργηθούν συνθήκες ώστε ο δημόσιος Βίος να ξεκολλήσει από τις παλαιοκομματικές αγκυλώσεις και εκβιασμούς και να ανανεωθεί ριζικά

Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε αντίθεση για την πραγματοποίηση μιας ειρηνικής διαμαρτυρίας. Όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα να διαδηλώνουν τις πολιτικές απόψεις τους.

Διερωτηθήκαμε όμως επειδή οι διοργανωτές παρέμεναν ανώνυμοι και δεν διευκρίνιζαν τι ακριβώς επεδίωκαν, πέρα από τις κραυγές «παραιτηθείτε» . Αν διαβάσει κανείς το διαδίκτυο, θα δει ότι ανάμεσα στους φερόμενους ως διοργανωτές και υποστηρικτές της συγκέντρωσης είναι πρόσωπα που διατυπώνουν ακροδεξιές απόψεις.

Τώρα η ΝΔ «αγκαλιάζει» τη συγκέντρωση, που δεν είναι πλέον σίγουρα ακομμάτιστη. Το γεγονός ότι παράγοντες ακόμη και της ΝΔ επιχειρούν να σκηνοθετήσουν εικόνες ακυβερνησίας, είναι ενδεικτικό των πολιτικών επιδιώξεων. Είναι κρίμα, σε μια περίοδο που η χώρα γυρνάει σελίδα και μπορούμε βήμα βήμα να αφήσουμε πίσω μας την κρίση, να δημιουργούνται συνθήκες τεχνητής πολιτικής όξυνσης.

Αυτή την αυτονόητη αλήθεια αντιλαμβάνονται και πάρα πολλοί ψηφοφόροι της ΝΔ οι οποίοι δεν συμμερίζονται τη βιασύνη του κ. Μητσοτάκη για εκλογές κλπ κλπ.

Η ελάφρυνση αφορά τα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών, της Οικιακής Οικονομίας, της Γεωγραφίας και της Βιολογίας

Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου δημιουργικού, που θα κινεί την περιέργεια των παιδιών για τη γνώση, θα οξύνει την κριτική σκέψη, θα καλλιεργεί πολλαπλές δεξιότητες και θα εμπεδώνει δημοκρατικές αξίες. Τα πρώτα βήματα σε αυτή την κατεύθυνση είναι η καλύτερη διαχείριση του διδακτικού χρόνου με χωρισμό του σχολικού έτους σε δύο τετράμηνα, αντί τρία τρίμηνα, η επιμήκυνση του διδακτικού έτους και η αντίστοιχη μείωση των ημερών των εξετάσεων.

Επίσης το ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου περιλαμβάνει μια ελάφρυνση του προγράμματος κατά 3 ώρες την εβδομάδα. Η ελάφρυνση αυτή είναι παιδαγωγικά ενδεδειγμένη γιατί συμβαδίζει με τις φυσικές αντοχές των μαθητών και κάνει τη μαθησιακή διαδικασία περισσότερο ουσιαστική και ενεργητική.

Η ελάφρυνση αφορά τα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών, της Οικιακής Οικονομίας, της Γεωγραφίας και της Βιολογίας και θα προσφέρει κάποιες ώρες εντός του 7/ωρου, στις οποίες μπορούν να πραγματοποιηθούν πολιτιστικά και περιβαλλοντικά προγράμματα, προγράμματα αγωγής υγείας και σταδιοδρομίας καθώς και η ενισχυτική διδασκαλία (π.χ. για τις ξένες γλώσσες, ώστε να είναι δυνατή στο σχολείο η προετοιμασία για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας)

Τέλος, θα προσφέρει κάποιον χρόνο απαλλαγμένο από διδακτικές υποχρεώσεις, εντός εργασιακού ωραρίου, που μπορεί να αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς για συνεργασίες μεταξύ τους με στόχο τον από κοινού σχεδιασμό δράσεων, διδακτικού υλικού κτλ.

Ο εθνικός διάλογος είναι το δημοκρατικότερο μέσο επίλυσης των μεγάλων και σύνθετων προβλημάτων που ταλανίζουν επί χρόνια έναν από τους πιο πολύπαθους τομείς της δημόσιας ζωής, αυτόν της Παιδείας. Είναι επίσης το προσφορότερο μέσο επίτευξης αποτελεσμάτων.

Είναι προφανές ότι υπάρχουν κατατεθειμένες προτάσεις που «απειλούν» κατεστημένα συμφέροντα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης γι αυτό κόμματα και φορείς που δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα, προτίμησαν να αποχωρήσουν παρά να αντιπαρατεθούν με επιχειρήματα.

Ξέρουμε ότι είναι δύσκολη η συναίνεση στα εκπαιδευτικά θέματα, αλλά την αναζητούμε.

Εμείς θα αξιοποιήσουμε τις προτάσεις και θα προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις, βραχυπρόθεσμες μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016, μεσοπρόθεσμες, με ορίζοντα υλοποίησης το 2017 και μακροπρόθεσμες, που θα υλοποιηθούν από το 2018 και έπειτα.

Το νέο πρόγραμμα διδασκαλίας των Θρησκευτικών στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση εφαρμόστηκε πιλοτικά περίπου πέντε χρόνια, ήταν απόφαση προηγούμενης κυβέρνησης και τώρα ήρθε η ώρα να αξιολογηθεί. Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. μετά από την εισήγηση του ΙΕΠ θα προχωρήσει στην άμεση εφαρμογή των νέων προγραμμάτων ώστε τα Θρησκευτικά να μην είναι πλέον ομολογιακό μάθημα αλλά θρησκευτικό μάθημα που θα δίνει τη δυνατότητα όμως μαζί με την ορθόδοξη παράδοση οι μαθητές να γνωρίζουν και τις άλλες θρησκείες. Τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών έχουν γίνει αποδεκτά από πολλούς θεολόγους εκπαιδευτικούς καθώς και από εκκλησιαστικούς παράγοντες. Σε κάθε περίπτωση την ευθύνη για την λειτουργία του σχολείου την έχει το Υπουργείο Παιδείας και οι εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν το αναλυτικό πρόγραμμα. Σας θυμίζω ότι επί υπουργίας της κας Γιαννάκου η εξομολόγηση καταργήθηκε από τα σχολεία παρά την αντίδραση της εκκλησίας και διαφόρων θεολόγων. Κι ακόμη τα ισχύοντα βιβλία Θρησκευτικών εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, παρά την αντίδραση και τότε της εκκλησίας.

Φέτος δεν έγιναν μόνιμοι διορισμοί γιατί καθυστέρησε η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς.

Όλα τα λειτουργικά κενά στην εκπαίδευση θα καλυφθούν με χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών, όπως συμβαίνει όλα τα τελευταία χρόνια που η αδιοριστία μαστίζει την εκπαίδευση. Έχουμε αποτυπώσει, για πρώτη ίσως φορά, τα πραγματικά κενά στην εκπαίδευση ώστε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και να προχωρήσουμε στις αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών με ορθολογισμό και σύνεση τόσο από το ΠΔΕ όσο και από το ΕΣΠΑ.

«Δεν διεκδίκησα ποτέ τα πνευματικά δικαιώματα του σχεδίου νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση που έχει δοθεί στη δημοσιότητα».

Δεν διεκδίκησα ποτέ τα πνευματικά δικαιώματα του σχεδίου νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση που έχει δοθεί στη δημοσιότητα.

Αντιθέτως , υποστήριξα ότι θέλουμε να επαναφέρουμε κάποιες ρυθμίσεις του Ν. 682/77 του Γ. Ράλλη. Ο νόμος αυτός όσο και η συνταγματική διάταξη στην οποία στηρίχθηκε (άρθρο 16§8 του Συντάγματος του 1975) αποτέλεσαν τομή για την εποχή τους. Ήταν τότε που το πνεύμα της δημοκρατικής αντιπολίτευσης κυριαρχούσε και η ΝΔ δεν ήταν νεοφιλελεύθερη αλλά κόμμα του «κοινωνικού φιλελευθερισμού».

Εμείς πιστεύουμε, όπως και ο νομοθέτης εκείνης της εποχής αλλά και το Συμβούλιο της Επικρατείας όπως έχει εκφραστεί με αποφάσεις της Ολομέλειάς του, ότι τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια δεν αποτελούν αμιγείς επιχειρήσεις, η εκπαίδευση δεν είναι εμπόρευμα και οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί πρέπει να βρίσκονται σε ειδικό εργασιακό καθεστώς, ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια του εκπαιδευτικού έργου.

Διαφορετικά δημιουργούνται πλείστα ζητήματα τόσο στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης όσο και στη νομιμότητα των τίτλων σπουδών που εκδίδονται. Με την επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία προβλέπεται επίσης η ρύθμιση των εργασιακών θεμάτων δεκάδων χιλιάδων νέων εκπαιδευτικών οι οποίοι εργάζονται σε φροντιστήρια, αρκετές φορές σε καθεστώς μαύρης εργασίας.

Η βασική πρόβλεψη της πρότασης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της επιτροπής Λιάκου είναι η εφαρμογή συντελεστή βαρύτητας ανά επιλογή και πλήθος επίλογων του υποψηφίου. Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά θα επιβραβεύεται με διαφοροποιημένο ποσοστό η σειρά επιλογής (1η, 2η, 3η, έως και 10η επιλογή) και το πλήθος των 10 πρώτων επίλογων των υποψηφίων.

Η ίδια η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το προτεινόμενο σύστημα προϋποθέτει σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία του Λυκείου αλλά και αναδιαρθρώσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το σκεπτικό της πρότασης που πρέπει όμως να μας απασχολήσει όλους είναι το εξής:

Αναμφισβήτητα η καθιέρωση πανελλαδικών εξετάσεων για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, βοήθησε στη μετάβαση προς τη μαζική εκπαίδευση ενώ η κεντρικότητα και η λειτουργικότητα του θεσμού επέτρεψαν την μακροβιότητα του, και του χάρισαν την υπόληψη ενός από τους πλέον αδιάβλητους θεσμούς της ελληνικής κοινωνίας. Ωστόσο πέρα από το βαρύ οικονομικό και ψυχολογικό κόστος για όλη την οικογένεια, κάθε χρόνο, εξαιτίας των εξετάσεων χάνονται τουλάχιστον δυο μήνες από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, οι οκτώ στους δέκα φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν και έχουν κοπιάσει.

Σε αυτά τα ζητήματα οφείλουμε να απαντήσουμε ώστε να δημιουργήσουμε φοιτητές με γενική και ειδική επάρκεια που θα εξασφαλίζεται μέσα από τις διαδικασίες του Εθνικού Απολυτηρίου οι οποίοι θα σπουδάζουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν. Πρόκειται για πρόταση που θα αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου χωρίς βιασύνη.

ip[
Exit mobile version