Σε καμπή πάλι η Τεχνική Εκπαίδευση

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔21/02/2019 - 16:04 | Author: Newsroom Ipaidia

Κατά το τρέχον σχολικό έτος παρουσιάστηκε, μετά από σειρά ετών, μια αύξηση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ.

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στην εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στα Πανεπιστήμια σε ποσοστό 5% και στη διατήρηση του ποσοστού 20% προς τα ΤΕΙ.

Η αύξηση αυτή είναι κατά πολύ μικρότερη από εκείνη την οποία έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία, η οικονομική ανάπτυξη και η νεολαία, προκειμένου να υπάρξει ένα, εκτός των άλλων, ισχυρό κίνητρο προώθησης των επενδύσεων.

Η εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. δεν γίνεται ως γνωστόν, σε όλες τις πανεπιστημιακές σχολές, αποκλείονται οι θεωρητικές φιλοσοφικές, νομικές κ.λ.π. αλλά σε αντίστοιχες ή συναφείς προς τους τομείς και τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ.

Ωστόσο η εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στις ιατρικές, πολυτεχνικές, γεωπονικές, οικονομικές και άλλες σχολές, με βαθμολογίες συγκρίσιμες με τις αντίστοιχες των αποφοίτων ΓΕ.Λ., αύξησαν το κοινωνικό status των Επαγγελματικών Λυκείων.

Η εφαρμογή του προγράμματος Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. και η αύξηση των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στη μαθητεία, παρόλα τα προβλήματά της, έχουν θετικό αντίκτυπο και αποτελούν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για την ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Είναι βέβαια απορίας άξιον το γεγονός ότι ο πρωτεργάτης των αλλαγών αυτών ο π. Υφυπουργός Δημήτρης Μπαξεβανάκης απομακρύνθηκε από την κυβέρνηση και το αρμόδιο υφυπουργείο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση καταργήθηκε…

Υπάρχουν σήμερα στο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) προβλήματα άλυτα, ενώ δημιουργούνται νέα χωρίς να επιλύονται, με αποτέλεσμα να σχηματίζεται και πάλι ένα γκρίζο τοπίο.

Τα σπουδαιότερα προβλήματα τα οποία ζητούν επίλυση, για να συνεχιστεί η ανοδική πορεία των ΕΠΑ.Λ. και της ΕΕΚ γενικότερα, είναι τα ακόλουθα.

1. Η συνέχιση σπουδών προς την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με τις συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ γίνεται πιο δυσχερής για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. διότι το ποσοστό εισαγωγής 20% στα ΤΕΙ γίνεται 5% λόγω μετατροπής τους σε Πανεπιστήμια…
2. Το ποσοστό εισαγωγής 10% το οποίο ίσχυσε για το τρέχον έτος στο ΠΑΔΑ καταργείται και γίνεται 5%.
3. Η ΑΣΠΑΙΤΕ, σύμφωνα με τις διαβουλεύσεις πρυτανικών αρχών και ΥΠΠΕΘ, πρόκειται να ενσωματωθεί στο ΠΑΔΑ γεγονός που θα σημάνει μετατροπή του 20% σε 5%
4. Τα ΤΕΙ τα οποία δεν έχουν συγχωνευτεί με πανεπιστήμια και παραμένουν στο 20% είναι ελάχιστα και οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι θα εισαχθούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα είναι πολύ λιγότεροι, σε σχέση με όσους έχουν εισαχθεί κατά το τρέχον έτος.
5. Η μαθητεία των ΕΠΑ.Λ., παρά την γενική παραδοχή ότι είναι απαραίτητη γιατί φέρνει πιο κοντά την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας, δεν φαίνεται να κάνει άλματα, όπως αναφέρεται συχνά σε ανακοινώσεις του ΥΠΠΕΘ, διότι δεν έχει επεκταθεί στους βασικούς πυλώνες της οικονομίας μας, τη ναυτιλία και στο μεγαλύτερο μέρος του τουρισμού. Η μαθητεία των ΕΠΑ.Λ. σήμερα εφαρμόζεται κυρίως στο δημόσιο τομέα και ελάχιστα στον ιδιωτικό.
6. Συνεχίζεται ο αποκλεισμός μαθητών των ΕΠΑ.Λ. από την εισαγωγή τους στις παραγωγικές σχολές αξιωματικών ενόπλων δυνάμεων και σωμάτων ασφαλείας, παρότι ο αποκλεισμός αυτός είναι πρόδηλα αντισυνταγματικός (διότι οι απόφοιτοι ΓΕ.Λ. και οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. διαθέτουν το ίδιο ισότιμο απολυτήριο Λυκείου) και επιπλέον οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. διαθέτουν και πτυχίο ειδικότητας.
7. Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός έχει καταργηθεί στο Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο και οι μαθητές αλλά και οι γονείς τους δεν είναι συνήθως ενημερωμένοι, όταν δηλώνουν στη Γ΄ Γυμνασίου ποιόν τύπο Λυκείου θα ακολουθήσουν τα παιδιά τους, για το ρόλο και τις προοπτικές της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κ.λ.π.
8. Η προαγωγή και η απόλυση στο Γενικό Λύκειο έχει γίνει τόσο εύκολη, ευκολότερη από το Γυμνάσιο, και οι απόφοιτοι του Γυμνασίου δεν προτιμούν το ΕΠΑ.Λ. αλλά το ΓΕ.Λ. το οποίο εμφανίζεται ως ευκολότερο και έχει τη φήμη του «καλού σχολείου».
9. Ο νέος θεσμός των διετών δομών των ΑΕΙ (ΚΕΕ), για τις οποίες γίνεται πολύς λόγος, δεν έχει αρχίσει να εφαρμόζεται και είναι αμφίβολο εάν γίνει αποδεκτός από τα πανεπιστήμια.
Τα ΚΕΕ, στα οποία έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ., προσφέρουν προγράμματα εκπαίδευσης, όχι κατάρτισης, και αποτελούν οργανικές μονάδες των ΑΕΙ.

Μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκινήσει κανένα πρόγραμμα στα ΑΕΙ, ούτε και έχει θεσμοθετηθεί τρόπος συνέχισης σπουδών μετά την αποφοίτηση, δεδομένου ότι η συνέχιση σπουδών είναι αυτονόητη εφόσον τα ΚΕΕ ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΕΘ ισχυρίζεται ότι οι αλλαγές στο εισαγωγικό σύστημα των πανελληνίων θα συνεχιστούν και θα ολοκληρωθούν.
Πότε όμως; Εάν μετά τις εθνικές εκλογές αλλάξει η κυβέρνηση και έλθει η ΝΔ ο αρχηγός της οποίας έχει δηλώσει ότι θα αλλάξει όλους τους Νόμους Μπαλτά, Φίλη, Γαβρόγλου τι θα γίνει τότε; Θα έχουμε όλα από την αρχή;

Ίδωμεν

Loading...




  • europalso   ideascentral