Σε εντεταλμένη υπηρεσία η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας υπέρ των σχολαρχών και των ιδιωτικών συμφερόντων στην εκπαίδευση- ψέματα τα περί άγνοιας της εγκυκλίου που απελευθερώνει τις απολύσεις»
Την ένδεια επιχειρημάτων και στέρεου πολιτικού λόγου της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας αποκάλυψε η συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Αμανατίδη με θέμα την απελευθέρωση των απολύσεων στην ιδιωτική εκπαίδευση μέσω της μεταφοράς της ρύθμισης των εργασιακών τους σχέσεων στο Υπουργείο Εργασίας.
Απέναντι στην παράθεση επιχειρημάτων που τεκμηριώνουν την αντισυνταγματικότητα της εγκυκλίου εφαρμογής της ΠΥΣ 6/28-02-12 (Α,38) που εξέδωσε το Υπουργείο Παιδείας στις 12 Ιουλίου, η οποία αβαντάρει τους σχολάρχες χαρίζοντάς τους-μέσω της απελευθέρωσης των απολύσεων και της μείωσης των αποζημιώσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών- δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου περιορίστηκε στην ανάγνωση του κειμένου της εγκυκλίου, ενώ στη δευτερολογία του επιχείρησε ανεπιτυχώς να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να αλλάξει κουβέντα κάνοντας επίθεση στις πολιτικές πρωτοβουλίες του ΣΥΡΙΖΑ, που καταγγέλλει εντός και εκτός του κοινοβουλίου την πολιτική των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών που ανοίγει διάπλατα τις πύλες της δημόσιας εκπαίδευσης για την είσοδο αγοραίων συμφερόντων.
Εντύπωση προκαλεί το ότι ο υφυπουργός επικαλείται μη γνώση της εγκυκλίου «Πράγματι, χωρίς να υπονοώ διαφωνία, γιατί άλλωστε η πολιτική του Υπουργείου είναι ενιαία, επισημαίνω το γεγονός ότι δεν θα μπορούσα να έχω γνώση της εγκυκλίου, αφού το ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων βγήκε στις 5 Ιουλίου, όπως γνωρίζετε καλά», ενώ η εγκύκλιος εκδόθηκε στις 12 Ιουλίου του 2013.
Η κυβέρνηση, όμηρος και πιστός εντολοδόχος των σχολαρχών, με τους οποίους συνδέεται στενά το πρωθυπουργικό περιβάλλον, και των μεγάλων επιχειρηματικών κύκλων, αβαντάρει τα ιδιωτικά συμφέροντα ανερυθρίαστα, μεθοδευμένα και συστηματικά από την αρχή της θητείας της.
Είναι η ίδια η κυβέρνηση που “απελευθέρωσε” την ίδρυση φορέων ιδιωτικής εκπαίδευσης, που εφάρμοσε το ενιαίο μισθολόγιο στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, που τους ενέπαιξε σχετικά με την αύξηση του ωραρίου και που με την επονείδιστη αυτή εγκύκλιο απορρυθμίζει τις εργασιακές τους σχέσεις, δωρίζοντας εκατομμύρια ευρώ στους σχολάρχες.
Είναι η ίδια ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας που έδωσε το σήμα για την είσοδο ιδιωτικών συμφερόντων στο δημόσιο σχολείο, επιτρέποντας σε πολυεθνικό κολοσσό να ρίψει ψίχουλα για τη συντήρηση σχολικών μονάδων- υποκαθιστώντας τη συνταγματική υποχρέωση της πολιτείας- και να χτίσει την εταιρική του εικόνα και έξωθεν καλή μαρτυρία πάνω στο κουφάρι του δημόσιου σχολείου.
Είναι η ίδια κυβέρνηση που επέτρεψε σε διορισμένους Διευθυντές Εκπαίδευσης να καταχραστούν τη θέση τους και να υποχρεώσουν Διευθυντές σχολικών μονάδων να παραστούν σε παρουσίαση ιδιωτικού Πανεπιστημίου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει ακλόνητος τον αγώνα του για την προάσπιση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης που πλήττεται από την ολομέτωπη νεοφιλελεύθερη επίθεση και δεσμεύεται να ακυρώσει τις κυβερνητικές αποφάσεις που καταστρατηγούν το Σύνταγμα και τους νόμους και καταλύουν τις εργασιακές σχέσεις των λειτουργών της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Στην Ελλάδα των ληγμένων τροφίμων που πρέπει να καταναλώσουμε, των ενεχυροδανειστηρίων, των μισθωτών και των συνταξιούχων που ο μισθός τους και η σύνταξή τους δεν φτάνει για το πρώτο πενθήμερο, των αστέγων, των παιδιών που λιποθυμούν, η Κυβέρνηση αυτή δεν πρέπει να έχει κανένα μέλλον. Οι εργαζόμενοι και ο λαός μας με τους αγώνες τους δεν θα επιτρέψουν τη συνέχιση αυτής της πολιτικής.
Κύριοι της Κυβέρνησης και της Συγκυβέρνησης, όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο λίγες θα είναι και οι καταστροφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Σε αυτό θα συμβάλουμε σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο με όλες μας τις δυνάμεις και μέσα και έξω από τη Βουλή.
Στην Ελλάδα των ληγμένων τροφίμων που πρέπει να καταναλώσουμε, των ενεχυροδανειστηρίων, των μισθωτών και των συνταξιούχων που ο μισθός τους και η σύνταξή τους δεν φτάνει για το πρώτο πενθήμερο, των αστέγων, των παιδιών που λιποθυμούν, η Κυβέρνηση αυτή δεν πρέπει να έχει κανένα μέλλον. Οι εργαζόμενοι και ο λαός μας με τους αγώνες τους δεν θα επιτρέψουν τη συνέχιση αυτής της πολιτικής.
Κύριοι της Κυβέρνησης και της Συγκυβέρνησης, όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο λίγες θα είναι και οι καταστροφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Σε αυτό θα συμβάλουμε σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο με όλες μας τις δυνάμεις και μέσα και έξω από τη Βουλή.
Αθήνα, 31/07/2013
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υφυπουργέ, σας είναι γνωστό ότι το άρθρο 16 παράγραφος 8 του Συντάγματός μας επιτάσσει ότι ειδικός νόμος ορίζει τα της εποπτείας της ιδιωτικής εκπαίδευσης, καθώς και τα της υπηρεσιακής κατάστασης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Ο νόμος, ο οποίος υπήρξε κατ’ επιταγή του Συντάγματος, ο ν. 682/1977 ορίζει σαφώς τα της υπηρεσιακής κατάστασης και της ιδιωτικής παιδείας και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
Επίσης, υπάρχει πλήθος νομολογιών -και επιτρέψτε μου να τις αναφέρω- όπως οι αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η 1871/2006, στην οποία αναφέρει ότι «η παροχή στους εκπαιδευτικούς σταθερού καθεστώτος απασχόλησης συνάπτεται άμεσα με την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου που παρέχουν τόσο προς ωφέλεια της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και του εκπαιδευτικού συνόλου γενικότερα», η απόφαση του Αρείου Πάγου, η 864/1976, ότι «η συχνή εναλλαγή του διδακτικού προσωπικού και οι αναιτιολόγητες απολύσεις παρεμποδίζουν την πραγμάτωση των συνταγματικά κατοχυρωμένων σκοπών της παιδείας, ο δε έλεγχος της νομιμότητας και της καταχρηστικότητας των καταγγελιών σύμβασης πρέπει να γίνεται από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια της εκπαίδευσης -ΚΥΣΠΕ, ΚΥΣΔΕ, ΠΥΣΠΕ, ΠΥΣΔΕ- σύμφωνα με την πάγια νομολογία αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων».
Επίσης, υπάρχει η απόφαση 245/1998 του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά την καταχρηστικότητα της άσκησης του δικαιώματος καταγγελίας της σύμβασης, η απόφαση 1357/1999 του Συμβουλίου της Επικρατείας ορίζει με σαφήνεια ότι «η απόλυση για να μην κριθεί παράνομη έως καταχρηστική, θα πρέπει να στηρίζεται αποκλειστικά σε λόγους σχετικούς με την ικανότητα του εκπαιδευτικού».
Τέλος, κύριε Υφυπουργέ, η απόφαση 622/2010 του Συμβουλίου της Επικρατείας συνοψίζει σε γενικές γραμμές το σύνολο της νομολογίας, αναφέροντας ότι με βάση τη συνταγματική επιταγή θεσπίζεται η εποπτεία του κράτους επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και ως προς τις εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών αποφαίνεται ότι ο νομοθέτης στη λειτουργία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και στην υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού τους μπορεί να θεσπίζει προϋποθέσεις και όρους ως προς τη σύναψη και τη λύση της εργασιακής σύμβασης που συνδέει τον ιδιοκτήτη. Στην ίδια απόφαση καταληκτικά τονίζεται ότι αυτές οι διατάξεις του ν. 682 εξασφαλίζουν στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς σταθερές εργασιακές σχέσεις, ώστε να μπορούν απερίσπαστοι να εκτελούν τα καθήκοντά τους για την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση του σκοπού της παιδείας, ο οποίος έχει αμετάκλητα αναχθεί σε λόγο δημοσίου συμφέροντος.
Κύριε Υφυπουργέ, στο Υπουργείο σας, στις 12 Ιουλίου, με εγκύκλιο υπάγονται στο ν. 4093/2012 και στην Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου του 2012 οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί κατά παράβαση του άρθρου του Συντάγματος. Με τον τρόπο αυτό χαρίζονται εκατομμύρια ευρώ στους σχολάρχες, μειώνονται οι αποζημιώσεις προς τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και απελευθερώνονται οι απολύσεις.
Κύριε Υφυπουργέ, σας ζητούμε την απόσυρση αυτής της εγκυκλίου, η οποία είναι προδήλως αντισυνταγματική και προδήλως έρχεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα τα οποία επιτάσσει το Σύνταγμα για την παιδεία.
Κύριε Υφυπουργέ, με ενδιαφέρον περιμένω την απάντησή σας, μια και εσείς το Σεπτέμβριο του 2010 είχατε κάνει αντίστοιχη ερώτηση στην κ. Διαμαντοπούλου, η οποία σαφώς σας απάντησε και τότε ότι είναι ειδικός νόμος ο οποίος ορίζει τα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Στη δευτερολογία μου θα αναφερθώ περισσότερο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην πρωτολογία μου θα δώσω μία υπηρεσιακή απάντηση, όπως ακούσατε και από τον συνάδελφο, γιατί το θέμα είναι ειδικό και πρέπει να το κάνω αυτό. Στη δευτερολογία θα πούμε περισσότερα.
Με βάση, λοιπόν, τις διατάξεις του Μεσοπρόθεσμου που υπαγορεύει την ομογενοποίηση των υπηρεσιών και την άρση του προστατευτισμού στο δημόσιο τομέα, το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε, πράγματι, στις 12-7-2013 εγκύκλιο με την οποία μεταφέρει την ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο Υπουργείο Εργασίας. Με τον τρόπο αυτό, οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί εντάσσονται επί της ουσίας στο νέο εργατικό δίκαιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η εγκύκλιος αυτή δεν διαλύει τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, όπως διαδίδεται, αλλά επιχειρεί με βάση τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας να ρυθμίσει το τοπίο. Δεν μεταφέρει την ιδιωτική εκπαίδευση παρά μόνο τη ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο αρμόδιο Υπουργείο για όλους τους εργαζόμενους της χώρας, δηλαδή, το Υπουργείο Εργασίας.
Πιο συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του άρθρου 1 παράγραφος 6 του ν. 4046/2012 «Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης», με ΦΕΚ 28Α/14-2-2012, οι ρυθμίσεις των παραγράφων 28 και 29 του Ε’ Κεφαλαίου και 4α του Δ’ Κεφαλαίου, που περιλαμβάνουν ρυθμίσεις των συγκεκριμένων σχεδίων συνεννόησης, κατέστησαν πλήρεις κανόνες ουσιαστικού δικαίου, επιτακτικού χαρακτήρα και άμεσης εφαρμογής.
Περαιτέρω, με διάταξη της παραγράφου 6. του ιδίου ως άνω άρθρου και νόμου εξουσιοδοτήθηκε το Υπουργικό Συμβούλιο να ρυθμίζει με αποφάσεις του κάθε αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή των ως άνω ουσιαστικών κανόνων.
Ακόμα, με τις διατάξεις τόσο του ν. 4040/2012 όσο και τις κατ’ εξουσιοδότησή του εκδοθείσης υπ’ αριθμόν 6/28-2-2012 ΠΥΣ –ΦΕΚ 38 Α΄- όλες ανεξαιρέτως οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου αδιακρίτως προσώπου, μισθωτού και εργοδότη, ακόμα και των νομικών προσώπων που υπάγονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα -των οποίων η λήξη τους ορίζεται με κριτήριο την ηλικία ή τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδοτήσεων του μισθωτού ή υποκρύπτουν ρήτρα μονιμότητας- μετατράπηκαν σε συμβάσεις αορίστου χρόνου υποκείμενες πλέον ως προς τη λύση τους στους κανόνες της κοινής εργατικής νομοθεσίας του ν. 2112/1920, όπως ισχύει.
Περαιτέρω με την παράγραφο 2 του άρθρου 5 της ανωτέρω ΠΥΣ, κάθε διάταξη νόμου η οποία θεσπίζει όρους που υποκρύπτουν μονιμότητα ή ρήτρες μονιμότητας ή και προβλέπουν την εφαρμογή, αναλογική ή ευθεία, διατάξεων του Κώδικα περί Δημοσίων Υπαλλήλων, καθίστανται πλέον ανενεργές και ανεφάρμοστες.
Εξάλλου, με τις διατάξεις του ν. 4093/2012 ρυθμίστηκαν σε νέα βάση τα θέματα των γνωστοποιήσεων της έγγραφης προειδοποίησης που προηγείται της καταγγελίας συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και του καταβαλλόμενου στο μισθωτό ποσού αποζημιώσεως κατά περίπτωση, ενώ θεσπίστηκε και διάταξη αναγκαστικής προσαρμογής στη ρύθμιση αυτού του νόμου κάθε άλλης με ευνοϊκότερο περιεχόμενο για τους μισθωτούς εργασίας.
Όπως ισχύει με τις διατάξεις του ν. 682/1977 –ΦΕΚ 244 Α΄- οι συμβάσεις εργασίας των εκπαιδευτικών των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων μετά τη μετατροπή τους σε συμβάσεις αορίστου χρόνου κατά τα σχετικώς προβλεπόμενα στον ανωτέρω νόμο, υπό την ομαλή τους εξέλιξη, λήγουν όταν ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός συμπληρώσει το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας του ή τις προϋποθέσεις της συνταξιοδότησής του και της λήψης πλήρους συντάξεως. Πρόκειται για το άρθρο 30 και τις παραγράφους 1, 2, 3, 4-33, 1, 4 και 5. Με βάση αυτά τα δεδομένα, υποκρύπτουν ρήτρα μονιμότητας.
Εξάλλου, με τις διατάξεις του ν. 682/1977 σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 7 παράγραφος 2 του ν. 817/1978, η προθεσμία προειδοποιήσεως εν’ όψει καταγγελίας συμβάσεως αορίστου χρόνου ιδιωτικού εκπαιδευτικού είναι ενιαία των δεκαπέντε ημερών και η καταβαλλόμενη αποζημίωση στο μισθωτό υπολογίζεται βάσει της ενιαίας κλίμακας της παραγράφου 5 του άρθρου 33 του ν. 682/1977. Πρόκειται, δηλαδή, για αποζημίωση με το μέτρο αποδοχών ενός μηνός κατ’ έτος υπηρεσίας και μέχρι είκοσι πέντε ετών.
Τέλος, να σημειωθεί πως με βάση τις παρατιθέμενες διατάξεις του ν. 4046/2012 που σας είπα, της υπ’ αριθμόν 6 του 2012 ΠΥΣ και γ. του ν. 4093/2012 που συνιστούν πλήρεις κανόνες δικαίου επιτακτικού χαρακτήρα και δημοσίας τάξεως και κανόνες ειδικού σκοπού καθολικής εφαρμογής και νεότερου νόμου ως προς όλους τους παρέχοντες την εργασία τους με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου, συνάγεται ότι δεν είναι ανεκτή πλέον στο πλαίσιο των ως άνω διατάξεων οποιαδήποτε αντίθετη ρύθμιση στα ζητήματα που αυτές ρυθμίζουν, τροποποίηση, δηλαδή, συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου χρόνου, κατάργηση υποκρυπτόμενων ρητρών μονιμότητας, καταγγελία κατά τις διατάξεις του ν. 2112/1920, όπως ισχύουν οι προθεσμίες προειδοποιήσεων και ύψους αποζημιώσεων και συνεπώς, και αυτές του ν. 682/1977 και των λοιπών συναφών που ρυθμίζουν τα ίδια θέματα.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα για λίγο την ανοχή σας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή η εγκύκλιος με κανένα τρόπο δεν επιχειρεί να πληγώσει περισσότερο το ανθρώπινο εργατικό δυναμικό της χώρας μας την ώρα της κρίσης, όπως ανεύθυνα διαδίδεται. Επιχειρεί απλά να θέσει νέες πιο σταθερές βάσεις στις εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Είναι επιτακτική ανάγκη να ενταχθούν σε ένα σταθερό και δίκαιο νομοθετικό πλαίσιο οι εργασιακές σχέσεις όλων των εργαζομένων της χώρας και κατά συνέπεια, και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και σ’ αυτό νομίζω ότι είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε.
Στη δευτερολογία μου θα σας πω περισσότερα.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει ο κ. Αμανατίδης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Απ’ ό,τι φαίνεται ο κατήφορος αυτής της Κυβέρνησης δεν έχει τέλος. Και το λέω αυτό, γιατί αυτή τη στιγμή ο κύριος Υφυπουργός μας διάβασε την εγκύκλιο που ζητάμε να αποσυρθεί και η οποία είναι προδήλως αντισυνταγματική.
Κύριε Υφυπουργέ, γνωρίζατε ότι υπογράφηκε αυτή η εγκύκλιος; Γιατί δεν απαντήσατε ακόμα στα έγγραφα που σας ήρθαν και σας ρωτούν αν το γνωρίζατε αυτό; Γνωρίζετε ότι ο προϊστάμενός σας Υπουργός Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλος, αφού είχε βγει αυτή η εγκύκλιος, είχε δηλώσει στα κανάλια ότι δεν γνώριζε την ύπαρξή της; Ποιος διοικεί στο Υπουργείο Παιδείας;
Κύριε Υφυπουργέ, θα σας βάλουμε «10»στην ανάγνωση της εγκυκλίου, αλλά στον πολιτικό λόγο στον οποίο ήρθατε να μας πείτε ότι απελευθερώνονται οι απολύσεις, θα πάρετε «0».
Κύριε Υφυπουργέ, ως νέος πολιτικός θα πρέπει να ξέρετε ότι έχετε μπει σε ένα Υπουργείο το οποίο είναι πάρα πολύ δύσκολο. Όμως, θα πρέπει να επιλέξετε ποιου τα συμφέροντα θα εξυπηρετήσετε.
Θα εξυπηρετήσετε τα συμφέροντα των Ελλήνων πολιτών, των μαθητών, των γονέων, των εκπαιδευτικών και των εργαζομένων, οι οποίοι σας ψήφισαν ή τα συμφέροντα των σχολαρχών; Αυτή τη στιγμή χαρίζονται εκατομμύρια.
Είναι τυχαίο ότι το Κολλέγιο Αθηνών, στο οποίο προεδρεύει ο αδελφός του Πρωθυπουργούς Αλέξανδρος Σαμαράς, είναι εκείνο το οποίο για πρώτη φορά πρώτο ζήτησε την απόλυση, με βάση την πράξη Υπουργικού Συμβουλίου του 2012;
Είναι, επίσης, αληθές ότι το ίδιο το Κολλέγιο Αθηνών είναι αυτό που ζήτησε να εφαρμοστεί το διευρυμένο ωράριο, με αποτέλεσμα το 20% των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στα γυμνάσια και στα λύκεια να βρεθεί στην απόλυση. Με ναυαρχίδα και πολιορκητικό κριό το Κολλέγιο Αθηνών αυτήν τη στιγμή οι σχολάρχες κάνουν πάρτι σε βάρος των ταμείων και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
Κύριε Υφυπουργέ, σταματήστε να εξαπατάτε τους μαθητές, τους γονείς και την κοινωνία ότι εκφράζετε και προσπαθείτε για το καλό της δημόσιας εκπαίδευσης και γενικότερα της εκπαίδευσης. Αποσύρετε τη συγκεκριμένη τροπολογία, για την οποία ξέρω ότι δεν έχετε ευθύνη και μην αναλαμβάνετε τις ευθύνες που οι άλλοι σας φορτώνουν. Συμμορφωθείτε με το Σύνταγμα.
Κύριε Υφυπουργέ, όσον αφορά εμάς, δέσμευσή μας είναι πως είναι αδιανόητη η υπαγωγή των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο Υπουργείο Εργασίας και ότι θα διασφαλίσουμε εργασιακά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν απερίσπαστοι να εκτελούν τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα προς όφελος των μαθητών και της παιδείας.
Αυτό το Υπουργείο χρησιμοποίησε την κρίση, έτσι ώστε να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα των σχολαρχών. Δείτε τι έγινε με την υπαγωγή στο ενιαίο μισθολόγιο, ενώ υπάρχει ειδικό καθεστώς για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, την περίοδο του Μπαμπινιώτη: Κόπηκε ο δέκατος τρίτος και ο δέκατος τέταρτος μισθός.
Δείτε πώς ιδρύονται τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τα οποία ουσιαστικά απαλλάσσει το Υπουργείο από τη δέσμευση να υπάρχει άδεια εκπαιδευτικού, ώστε κάποιος να κάνει ιδιωτικό εκπαιδευτήριο.
Δείτε τι έγινε με το διευρυμένο ωράριο, στο οποίο μάλιστα δεν εντάσσετε τη «μαύρη» απογευματινή εργασία. Τελευταία στιγμή βάλατε δυσμενείς διατάξεις για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και τώρα με αυτήν την εγκύκλιο δίνετε τη χαριστική βολή. Οι ευθύνες σας είναι ιστορικές και πάρτε την ευθύνη απέναντι στον ελληνικό λαό.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Κι εμείς σας ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων):
Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ για το «άριστα» που πήρα στην πρωτολογία, αλλά σας είπα ότι ήταν υπηρεσιακή απάντηση και όφειλα να τη δώσω. Τώρα ελπίζω να πάρω «άριστα» και στην πολιτική απάντηση –όχι, βεβαίως, από εσάς, γιατί δεν το περιμένω- από τον ελληνικό λαό που μας παρακολουθεί.
Δεν ξέρω περί των συμφερόντων που λέτε ότι εξυπηρετεί το Υπουργείο Παιδείας κ.ο.κ.. Πάντως, σταματήστε και εσείς να χρησιμοποιείτε την παιδεία σαν πολιορκητικό κριό, για να μπείτε στα θερινά ανάκτορα. Μπορεί να είστε εκπαιδευτικός, αλλά εδώ είναι Κοινοβούλιο και γι’ αυτό πρέπει να σταματήσετε να κουνάτε το δάκτυλο και να μας λέτε τι βαθμό θα πάρουμε και τι πρέπει να κάνουμε.
Σας δίνω, λοιπόν, την απάντηση: Πράγματι, χωρίς να υπονοώ διαφωνία, γιατί άλλωστε η πολιτική του Υπουργείου είναι ενιαία, επισημαίνω το γεγονός ότι δεν θα μπορούσα να έχω γνώση της εγκυκλίου, αφού το ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων βγήκε στις 5 Ιουλίου, όπως γνωρίζετε καλά.
Θα σας δώσω, λοιπόν, μια απάντηση όχι με ξύλινη γλώσσα –γιατί δεν θέλω να χρησιμοποιώ ξύλινη γλώσσα- αλλά έτσι όπως βλέπω τα πράγματα και θα προσπαθήσω να ερμηνεύσω κάποιες καταστάσεις και γεγονότα.
Καθώς οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί χρειάζονται συλλογική διαπραγμάτευση και υπογραφή συλλογικών συμβάσεων, υπεύθυνο δεν θα μπορούσε παρά να είναι το Υπουργείο Εργασίας, όπως και για το σύνολο των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Έτσι έχει τον έλεγχο των συνδικαλιστικών και εργασιακών τους δικαιωμάτων. Όμως, το παρεχόμενο διδακτικό έργο, το πρόγραμμα σπουδών, οι αδειοδοτήσεις παραμένουν στην εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας.
Η εγκύκλιος δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να παρέχει διευκρινήσεις επί της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 6/2012, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση ψηφισμένου νόμου, σύμφωνα με τον οποίο όπου υποκρύπτεται μονιμότητα ή ρήτρα μονιμότητας που παρεκκλίνει από τους γενικούς κανόνες της εργατικής νομοθεσίας καταργείται. Όταν μάλιστα πλέον αυτά ισχύουν και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, το να έρχεστε εσείς και να μιλάτε για μονιμότητα στον ιδιωτικό τομέα, νομίζω ότι πια δείχνει ότι είστε σε άλλο πλανήτη. Το μόνο που αλλάζει είναι ότι καταργείται ένα ειδικό καθεστώς, όπως έχει γίνει για μια σειρά άλλων κλάδων.
Για να θυμίσω και στην Αίθουσα αυτή τις στρεβλώσεις του παρελθόντος, αξίζει να πω ότι στο παρελθόν, αν υπήρχε ακατάλληλος εκπαιδευτικός –ο χειρότερος εκπαιδευτικός- μόνο μετά από έξι χρόνια θα μπορούσε να απομακρυνθεί πηγαίνοντας πού; Σε προσωποπαγείς θέσεις του δημοσίου! Δημιουργούσαμε δηλαδή θέσεις και όλο το ακατάλληλο προσωπικό του ιδιωτικού τομέα το πηγαίναμε στο δημόσιο τομέα.
Μόλις με το νόμο Διαμαντοπούλου πέρασε να γίνεται στον ένα χρόνο αυτή η απομάκρυνση και να καταργηθούν οι προσωποπαγείς θέσεις, αλλά ακόμη και τότε πολλές ακυρώνονταν στην πράξη στα υπηρεσιακά συμβούλια.
Το αν τα ιδιωτικά σχολεία περνούν κρίση και συνεπώς από εκεί κινδυνεύουν θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών είναι γιατί οι μαθητές, λόγω κρίσης, στρέφονται στα δημόσια σχολεία. Κάτι τέτοιο, όμως, εσάς, ως Αριστερό Κόμμα, θα έπρεπε να σας κάνει τουλάχιστον χαρούμενους. Δεν νομίζω ότι ανησυχείτε ιδιαίτερα για τα συμφέροντα των σχολαρχών.
Άλλωστε οι καλοί εκπαιδευτικοί προσελκύουν μαθητές και γι’ αυτό δεν συμφέρει κανένα να προχωρήσει στην αντικατάστασή τους.
Σχετικά τώρα με τις αιτιάσεις περί αντισυνταγματικότητας, χωρίς να είμαι συνταγματολόγος, αλλά επειδή παρατηρώ ότι κάθε φορά εδώ μέσα κάνετε το Σύνταγμα «λάστιχο» και το χρησιμοποιείτε κατά το δοκούν, θέλω να πω το εξής: Το Σύνταγμα ορίζει ότι με νόμο –όχι με ειδικό νόμο όπως είπατε- ρυθμίζεται η υπηρεσιακή κατάσταση του εκπαιδευτικού προσωπικού των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Λέει, λοιπόν, ότι ψηφίζεται με νόμο, όπως και κάνουμε. Δεν δίνει, όμως, το περιεχόμενο του νόμου και πουθενά δεν επιφυλάσσει ένα ειδικό καθεστώς γι’ αυτούς.
Και θα κλείσω, για να θυμίσω και μία ερώτηση δική σας που καταθέσατε την 1η Απριλίου του 2013, γιατί ψάξατε εμένα. Μαθητής του Δημοτικού Σχολείου Λιτοχώρου Πιερίας νίκησε το διαγωνισμό της εταιρείας Google με θέμα την Ελλάδα. Κι όμως είχατε καταγγείλει το συγκεκριμένο διαγωνισμό εσείς προσωπικά, τονίζοντας ότι οι μαθητές μετατρέπονται σε διαφημιστές πολυεθνικών εταιρειών. Καλούσατε, μάλιστα, τον Υπουργό Παιδείας να τερματίσει την παράδοση των δημοσίων σχολείων στις δυνάμεις της αγοράς και του κέρδους και τον ρωτούσατε ποια μέτρα προτίθεται να λάβει για την προστασία των μαθητών από παρόμοιες προωθητικές ενέργειες εταιρειών ιδιωτικών συμφερόντων και για τη διασφάλιση της αποσύνδεσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από προγράμματα χρηματοδοτούμενα από ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Τα λέω αυτά, γιατί οποιαδήποτε ερώτηση μετά από αυτήν την ερώτηση δεν θα μου έκανε καμμία εντύπωση. Και θα πρέπει να δούμε και το επίπεδο των ερωτήσεων του ΣΥΡΙΖΑ συνολικά εδώ μέσα. Υπερασπίζεται, δηλαδή, ένα καθεστώς που ανεξάρτητα εάν ήταν καλό ή κακό έχουμε όλοι καταλάβει ότι ανήκει στο παρελθόν και δεν μπορούμε να ξαναγυρίσουμε σ’ αυτό.
Σας καλώ, λοιπόν, ως ΣΥΡΙΖΑ να σταματήσετε να είστε οπαδοί της μιζέριας και υπερασπιστές της κάθε είδους συντεχνιακής λογικής και να συνεισφέρετε στο χώρο που κατ’ εξοχήν δεν χωράνε κομματικές παρωπίδες, στο χώρο αυτό της παιδείας.
Με την ευκαιρία, σας καλώ να συμμετέχετε στη διαβούλευση για το νομοσχέδιο για το νέο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο που σύντομα θα κατατεθεί.
Σας ευχαριστώ.