Προτάσεις για την αναβάθμιση της διδασκαλίας του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ –  Θέσεις και προτάσεις για την αναβάθμιση της διδασκαλίας του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας

Αξία, αναγκαιότητα και ρόλος του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας

Πιστεύουμε ότι η ξένη γλώσσα, ειδικά τα Αγγλικά, δεν πρέπει να βρίσκεται στις παρυφές του προγράμματος σπουδών των μαθητών, αλλά να κατέχει κεντρική θέση σε αυτό, αφού μπορεί να αποτελεί όχημα για την ανάπτυξη υψηλών γλωσσικών, επικοινωνιακών, γνωστικών, μεταγνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων αλλά και για την ανάπτυξη των νέων γραμματισμών και βασικών ικανοτήτων που έχουν ανακύψει τον 21ο αιώνα. Παράλληλα, μέσα από το μάθημα των Αγγλικών, οι μαθητές μπορούν να αποκτούν ευρύτερες γνώσεις, αξίες και στάσεις και να αναπτύσσουν γενικότερες εγκάρσιες και ήπιες δεξιότητες, με αποτέλεσμα να αποκτούν ολοκληρωμένη μόρφωση και να προετοιμάζονται για τη μελλοντική εκπαιδευτική, επαγγελματική και κοινωνική ζωή ως σκεπτόμενοι, ενεργοί και δημιουργικοί πολίτες στο πλαίσιο του παγκοσμιοποιημένου οικονομικού και τεχνολογικού περιβάλλοντος. Πιο συγκεκριμένα, η διδασκαλία και εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας και η αποτελεσματική επικοινωνία σε αυτή παρέχει σημαντικά οφέλη για τους μαθητές, αφού:

Επιπλέον, η κατάκτηση της αγγλικής γλώσσας σε πολύ υψηλό επίπεδο, ειδικά στο Λύκειο που ο μαθητικός πληθυσμός έχει αναπτύξει μεγαλύτερη νοητική και μαθησιακή ωριμότητα και γνωστική ικανότητα, έχει περαιτέρω προστιθέμενη αξία και σημασία, αφού:

Επιπροσθέτως, η διδασκαλία και εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στο Λύκειο κρίνεται απαραίτητη εφόσον, ως πανελλαδικά εξεταζόμενο ειδικό μάθημα, προαπαιτούμενο για την πρόσβαση σε σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, απαιτεί την κατάκτηση της αγγλικής γλώσσας σε πολύ καλό ή άριστο επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των μαθητών που επέλεξαν να εξεταστούν στην Αγγλική Γλώσσα ως ειδικό μάθημα σχεδόν τριπλασιάστηκε από 6.780 το 2009 σε 17.922 το 2019 (δείτε επισυναπτόμενο πίνακα και γράφημα). Ο αριθμός αυτός αποτελεί το 72,70% όσων επέλεξαν να εξεταστούν σε ειδικά μαθήματα το τρέχον έτος (24.650 μαθητές από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ).

Επιπλέον, η κατάκτηση της αγγλικής γλώσσας σε πολύ υψηλό επίπεδο κρίνεται ως απολύτως απαραίτητη για τους μελλοντικούς φοιτητές και σπουδαστές, ανεξαρτήτως ιδρύματος, σχολής ή τμήματος στο οποίο θα εκπαιδευτούν ή θα καταρτιστούν, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό αλλά και για όσους θα κατευθυνθούν στην αγορά εργασίας είτε εντός είτε εκτός Ελλάδας.

Όσον αφορά στους/στις καθηγητές/-ήτριες Αγγλικής, μετά τη νέα μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος στη Γ’ Λυκείου, διατρέχουν τον κίνδυνο απώλειας της οργανικής τους θέσης, της ανακήρυξής τους σε υπεράριθμους ή πλεονάζοντες και, συνεπώς, της εργασιακής αστάθειας και ανασφάλειας που θα επιδρά αρνητικά στο παρεχόμενο διδακτικό έργο. Η συνεπακόλουθη μη μόνιμη παρουσία εκπ/κών Αγγλικής σε κάθε σχολείο θα δυσχεράνει την έως τώρα ενεργό συμμετοχή πολλών δημόσιων σχολείων σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα (MUN, Euroscola, European Youth Parliament, Προσομοιώσεις Ευρωπαϊκών Οργάνων) και τη συνεργασία τους με άλλα σχολεία και φορείς του εξωτερικού (Erasmus+, etwinning) καθώς και τη συμμετοχή εκπαιδευτικών σε ευρωπαϊκά προγράμματα επαγγελματικής εξέλιξης (Erasmus+) ή σε επιμορφωτικές δράσεις (on-line επιμορφώσεις, webinars). Γενικά, θα ακυρωθεί στην πράξη η σημαντική συνεισφορά των καθηγητών Αγγλικής στο δημόσιο σχολείο. Αντίθετα, η παρουσία ενός αξιόλογου και άρτια καταρτισμένου δυναμικού θα συνέβαλε στην αναβάθμιση της ποιότητας του δημόσιου σχολείου και της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

 

Προτάσεις για την αναβάθμιση του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας

Α. Γενικά

Β. Για το Λύκειο

Σας ευχαριστούμε θερμά που δεχτήκατε να μας συναντήσετε και ευελπιστούμε να ανοίξει ένας διάλογος για τη βελτίωση της διδασκαλίας και εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας στο δημόσιο σχολείο και για την εν γένει αναβάθμιση του μαθήματος. Σας παρακαλούμε να εξετάσετε τις προτάσεις αυτές, οι οποίες αποτελούν προϊόν μακροχρόνιας συνεργασίας και έρευνας ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς. Η Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. είναι πάντα στη διάθεση της πολιτείας για να προσφέρει ό,τι μπορεί για την επίτευξη του κοινού μας στόχου που είναι η αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο.

Με Εκτίμηση, Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.

Ο Πρόεδρος                                                                                                  Ο Γεν. Γραμματέας

Δημήτριος Παπαδάκης                                                                             Ιωάννης Βεντούρης

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ “ΑΓΓΛΙΚΑ”

ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΣΕΛΘΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑ ΕΤΟΣ

ΕΤΟΣ ΓΕΛ ΕΠΑΛ ΣΥΝΟΛΟ
2009     6.780
2010     9.098
2011     11.564
2012     11.797
2013     11.502
2014 10.812 755 11.567
2015 11.173 1.271 12.444
2016 12.521 1.381 13.902
2017 15.562 1.150 16.712
2018 16.962 926 17.888
2019 16.892 1.030 17.922

 

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β

ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΠΙΝΑΚΑΣ Α:

Τα επίπεδα γλωσσομάθειας της αγγλικής γλώσσας με βάση τις τρέχουσες ώρες διδασκαλίας

Αναμενόμενα επίπεδα γλωσσομάθειας – ΕΠΣ-ΞΓ (ΦΕΚ 2871/τ.Β’/9-9-2016) Ώρες ανά εβδ/δα Εβδ/δες διδ/λίας (έτος) Σύνολο ωρών διδ/λίας (έτος) Σωρευτικό σύνολο ωρών Αναμενόμενα ελάχιστα επίπεδα γλωσσομάθειας – μελέτη ΠΕΚΑΔΕ
Δημοτικό          
Γ΄ τάξη A1- 3 35 105 105 Α1-/Α1
Δ΄ τάξη A1 3 35 105 210 Α2-/Α2
Ε΄ τάξη A1+ 3 35 105 315 Α2+
Στ΄ τάξη A2- 3 35 105 420 Β1-
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 420    
Γυμνάσιο          
Α’ τάξη Α2-/B1- 2 33 66 486 Β1
Β’ τάξη Β1-/Β1+ 2 33 66 552 Β1+
Γ’ τάξη Β1+/Β2- 2 33 66 618 Β2-
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 198    
Λύκειο          
Α’ τάξη   2 33 66 684 Β2-/Β2
Β’ τάξη   2 33 66 750 Β2/Β2+
Γ’ τάξη   2 33 66 816 Β2+/Γ1-
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ 198    

 

ΠΙΝΑΚΑΣ Β:

Τα επίπεδα γλωσσομάθειας αγγλικής γλώσσας με βάση την πρόταση της ΠΕΚΑΔΕ

Αναμενόμενα επίπεδα γλωσσομάθειας – ΕΠΣ-ΞΓ (ΦΕΚ 2871/τ.Β’/9-9-2016) Ώρες ανά εβδ/δα Εβδ/δες διδ/λίας (έτος) Σύνολο ωρών διδ/λίας (έτος) Σωρευτικό σύνολο ωρών Αναμενόμενα ελάχιστα επίπεδα γλωσσομάθειας – μελέτη ΠΕΚΑΔΕ
Δημοτικό          
Γ΄ τάξη A1- 3 35 105 105 Α1-/Α1
Δ΄ τάξη A1 3 35 105 210 Α2-/Α2
Ε΄ τάξη A1+ 3 35 105 315 Α2+
Στ΄ τάξη A2- 3 35 105 420 Β1-
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 420    
Γυμνάσιο          
Α’ τάξη Α2-/B1- 3 33 99 519 Β1+
Β’ τάξη Β1-/Β1+ 3 33 99 618 Β2-
Γ’ τάξη Β1+/Β2- 3 33 99 717 Β2/Β2+
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 297    
Λύκειο          
Α’ τάξη   3 33 99 816 Β2+/Γ1-
Β’ τάξη   4 33 132 948 Γ1
Γ’ τάξη   4 33 132 1080 Γ1+
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ 363    

 

ip[
Exit mobile version