Ενημερωτικό του αιρετού στο ΚΥΣΔΕΝεκτάριου Κορδή εκλεγμένου με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων

Θέμα: Νομοθεσία Μετατάξεων
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Tην περίοδο αυτή συζητούνται στο ΚΥΣΔΕ οι αιτήσεις εκπαιδευτικών για μετάταξη σε διοικητικές θέσεις. Για να ξεδιαλύνουμε τις απορίες των εκπαιδευτικών σας παραθέτω τη νομοθεσία των μετατάξεων.
Αρχικά έχουμε το ν. 3528/2017 (ΦΕΚ 26/ 9-2-2007) . Το κεφάλαιο Β΄ αναφέρεται στην κινητικότητα- μετάταξη. Πιο συγκεκριμένα:
Άρθρο 69
Μετάταξη από κλάδο σε κλάδο της ίδιας κατηγορίας
1. Μετάταξη υπαλλήλου σε κενή θέση άλλου κλάδου της ίδιας κατηγορίας του ίδιου Υπουργείου ή της ίδι­ας δημόσιας υπηρεσίας ή του ίδιου νομικού προσώ­που δημοσίου δικαίου αντίστοιχα, επιτρέπεται είτε με πρωτοβουλία της υπηρεσίας είτε μετά από αίτηση του υπαλλήλου, ύστερα από γνώμη του υπηρεσιακού συμ­βουλίου του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται.
2. Ο μετατασσόμενος πρέπει να κατέχει τον τίτλο σπουδών που απαιτείται για τον κλάδο στον οποίο με­τατάσσεται.
3. Ο χρόνος υπηρεσίας που έχει διανυθεί στο βαθμό με τον οποίο ο υπάλληλος μετατάσσεται, θεωρείται ότι έχει διανυθεί στον κλάδο στον οποίο μετατάσσε­ται, εφόσον έχει διανυθεί με τον τίτλο σπουδών που απαιτείται για τον κλάδο αυτόν.
Άρθρο 70
Μετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας
1. Μετάταξη υπαλλήλου σε κενή θέση κλάδου ανώτε­ρης κατηγορίας του ίδιου Υπουργείου ή της ίδιας δημό­σιας υπηρεσίας ή του ίδιου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου αντίστοιχα, επιτρέπεται μετά από αίτηση του υπαλλήλου και ύστερα από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται.
Ο μετατασσόμενος πρέπει να κατέχει τον τίτλο σπου­δών που απαιτείται για τον κλάδο στον οποίο μετα­τάσσεται.
2. Υπάλληλος που είχε τον απαιτούμενο για διορισμό σε ανώτερη κατηγορία τίτλο σπουδών κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης διορισμού του δεν επιτρέπεται να μεταταγεί σε θέση κλάδου ανώτερης κατηγορίας πριν από τη συμπλήρωση οκταετίας από το διορισμό του.
3. Ο υπάλληλος μετατάσσεται με το βαθμό που κατέ­χει. Αν ο εισαγωγικός βαθμός του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται είναι ανώτερος του βαθμού που κατέχει, μετατάσσεται με τον εισαγωγικό αυτό βαθμό. Ο χρόνος υπηρεσίας που έχει διανυθεί στο βαθμό με τον οποίο ο υπάλληλος μετατάσσεται, θεωρείται ότι έχει διανυθεί στο βαθμό της θέσης στην οποία μετατάσσεται, εφόσον έχει διανυθεί με τον τίτλο σπουδών που απαιτείται για τον κλάδο αυτόν.
4. Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι υπο­ψήφιοι για μετάταξη, προηγούνται αυτοί που κατέχουν τον προβλεπόμενο τίτλο σπουδών και ακολουθούν οι υποψήφιοι που κατέχουν τίτλο σπουδών που προβλέ­πεται ως επικουρικό προσόν διορισμού.
Άρθρο 71
Μετάταξη σε άλλο Υπουργείο ή δημόσια υπηρεσία ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου
1. Επιτρέπεται μετάταξη από Υπουργείο σε Υπουργείο ή σε άλλη δημόσια υπηρεσία ή σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και αντιστρόφως ή μεταξύ τους. Οποι­οσδήποτε από τους ανωτέρω φορείς επιθυμεί να καλύ­ψει κενές θέσεις με μετάταξη υποχρεούται να προβεί σε σχετική ανακοίνωση που αποστέλλεται σε όλα τα Υπουργεία, τα οποία την κοινοποιούν σε όλες τις επο­πτευόμενες από αυτά υπηρεσίες και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, στην οποία θα ορίζεται αποκλειστι­κή προθεσμία υποβολής αιτήσεων. Με την ανακοίνωση καθορίζονται τα τυπικά προσόντα που απαιτούνται για τον οικείο κλάδο και μπορεί, ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου, να καθορίζο­νται πρόσθετα προσόντα. Η ανακοίνωση κοινοποιείται υποχρεωτικώς στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης προκειμένου να εισαχθεί στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου.
2. Σε περίπτωση που ο υπάλληλος κατέχει τίτλο σπου­δών που δεν προβλέπεται ως τυπικό προσόν διορισμού σε κανέναν κλάδο του Υπουργείου ή του νομικού προ­σώπου δημοσίου δικαίου ή της δημόσιας υπηρεσίας στην οποία ανήκει, επιτρέπεται η μετάταξη ύστερα από αίτηση του σε άλλο Υπουργείο ή άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή σε άλλη δημόσια υπηρεσία σε κενή θέση κλάδου για τον οποίο προβλέπεται ως τυπικό προσόν διορισμού ο τίτλος σπουδών που κατέχει.
3. Οι μετατάξεις του παρόντος άρθρου γίνονται ύστε­ρα από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου του φορέα υποδοχής.
«4. Οι μετατάξεις του παρόντος άρθρου διενεργούνται και σε άλλο κλάδο της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 70, εφόσον ο με­τατασσόμενος κατέχει τα τυπικά προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται.
5. Δεν επιτρέπεται μετάταξη υπαλλήλου στις υπηρε­σίες που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, όπως ισχύει, πριν παρέλθουν πέντε (5) έτη από το διορισμό ή από προηγούμενη μετάταξη, με τις διατά­ξεις αυτές ή άλλες ειδικές διατάξεις, με εξαίρεση τις διατάξεις που προβλέπουν τη μετάταξη σε παραμεθό­ριες περιοχές ή αμοιβαία μετάταξη υπαλλήλων. Ο ανω­τέρω περιορισμός της πενταετίας εφαρμόζεται για τις αιτήσεις μετάταξης, που θα υποβληθούν μετά την έναρ­ξη ισχύος του παρόντος.»
ΠΡΟΣΟΧΗ! Οι παρ. 4 και 5 προστέθηκαν με τον Ν. 3801/2009 ΦΕΚ 163 τ. Α΄ άρθρο 19 παρ. 1. Παράλληλα στο άρθρο 19 αναφέρεται:
«Ειδικά θέματα μετατάξεων και αποσπάσεων
Παρ. 3. α. Επιτρέπεται, ύστερα από αίτηση, η αμοιβαία μετά­ταξη υπαλλήλων του Δημοσίου και των Ν.Π.Δ.Δ. από Υ­πουργείο σε Υπουργείο ή άλλη δημόσια υπηρεσία ή σε Ν.Π.Δ.Δ. και αντιστρόφως ή μεταξύ τους, με την προϋ­πόθεση να ανήκουν στην ίδια κατηγορία και να κατέχουν τα τυπικά προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσο­νται. Στην περίπτωση αυτή οι θέσεις που κατέχονται από τους μετατασσόμενους λογίζονται κενές.β. Η ανωτέρω μετάταξη γίνεται μετά από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 74 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007), ό­πως εκάστοτε ισχύουν».
Άρθρο 72
Μετάταξη σε υπηρεσίες παραμεθόριων περιοχών
1. Κενές θέσεις δημοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. των παραμεθόριων περιοχών είναι δυνατόν να καλύπτο­νται με μετάταξη υπαλλήλων που διαθέτουν τον τίτλο σπουδών που απαιτείται για τη θέση στην οποία με­τατάσσονται. Η μετάταξη αυτή διενεργείται σε κλάδο ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, ύστερα από αίτηση του υπαλλήλου, οποτεδήποτε, χωρίς γνώμη υπηρεσιακών συμβουλίων, με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτε­ρικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών.
2. Ειδικά για το νοσηλευτικό προσωπικό νοσοκομείων και το φυλακτικό προσωπικό φυλακών, η διαδικασία μετάταξης δεν προωθείται χωρίς πλήρως αιτιολογημένη βεβαίωση του αρμόδιου διευθυντή και της διοίκησης του νοσοκομείου ή του αντίστοιχου διευθυντή των φυ­λακών ότι η μετάταξη ουδεμία επιφέρει συνέπεια για τη λειτουργία της υπηρεσίας του.
3. Παραμεθόριες περιοχές για την εφαρμογή του παρό­ντος άρθρου είναι οι οριζόμενες στο άρθρο 9 παρ. 22 του ν. 2266/1994 (ΦΕΚ 218 Α΄) και στις κατ` εξουσιοδότηση του αυτού άρθρου εκδιδόμενες κοινές υπουργικές αποφά­σεις. Οι διατάξεις του άρθρου 18 παρ. 4 του ν. 2503/1997 (ΦΕΚ 107 Α΄) έχουν εφαρμογή και για τις μετατάξεις του παρόντος άρθρου.
4. Στους μετατασσόμενους σε παραμεθόριες περιοχές κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου παρέχονται όλα τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία οικονομικά ή άλλα υπηρεσιακά κίνητρα, καθώς επίσης και τα εκάστο­τε προβλεπόμενα έξοδα μετάθεσης. Η σχετική δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό εξόδων της υπηρεσίας, στην οποία μετατάσσεται ο υπάλληλος.
5. Υπάλληλοι οι οποίοι μετατάσσονται σε υπηρεσία παραμεθόριας περιοχής κατ` εφαρμογή του παρόντος υποχρεούνται να παραμείνουν στην υπηρεσία τοποθέ­τησης τους για μία τουλάχιστον δεκαετία. Κάθε πρά­ξη που συνεπάγεται απόσπαση, μετάθεση ή μετάταξη πριν από τη συμπλήρωση της δεκαετούς υποχρεωτικής παραμονής στην υπηρεσία όπου μετατάχθηκαν είναι αυτοδικαίως άκυρη, με μόνη εξαίρεση την απόσπαση υπαλλήλων για το χρόνο της φοίτησης τους στην Εθνι­κή Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και στην Εθνική Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.).
6. Για τον μετατασσόμενο σε παραμεθόριο περιοχή κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, ο οποίος απο­κτά μετά τη μετάταξη του την πολυτεκνική ιδιότητα, ο χρόνος υποχρεωτικής παραμονής μειώνεται από δέκα (10) σε έξι (6) χρόνια.
Άρθρο 73
Διαδικασία μετατάξεων
1. Δεν επιτρέπεται μετάταξη υπαλλήλου πριν τη συ­μπλήρωση δύο (2) ετών από το διορισμό του.
2. Οι αιτήσεις μετάταξης εισάγονται στο υπηρεσιακό συμβούλιο εντός μηνός από την υποβολή τους και στην περίπτωση της παρ. 1 του άρθρου 71 από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων. Το υπηρεσιακό συμβούλιο οφείλει να αποφανθεί εντός δύο (2) μηνών το αργότερο, αφού συνεκτιμήσει τόσο την καταλληλό­τητα του υποψηφίου για την άσκηση των καθηκόντων του κλάδου στον οποίο ζητεί να μεταταγεί, όσο και τις ανάγκες της υπηρεσίας.
3. Οι αιτήσεις μετατάξεων των άρθρων 69 και 70 υπο­βάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία προσωπικού κατά τους μήνες Μάρτιο και Οκτώβριο κάθε έτους και συνε­ξετάζονται από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο.
4. Σε περίπτωση υποβολής περισσότερων αιτήσεων για μετάταξη στην ίδια θέση σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 69-71 του παρόντος, το υπηρεσιακό συμ­βούλιο λαμβάνει υπόψη την απόδοση των υπαλλήλων, το χρόνο συνολικής υπηρεσίας στο βαθμό και τον κλάδο, καθώς και τα λοιπά στοιχεία του προσωπικού τους μητρώου.
5. Θέσεις για τις οποίες εκδόθηκε προκήρυξη πλήρω­σης τους με διορισμό δεν καλύπτονται με μετάταξη.
Άρθρο 74
Πράξη μετάταξης
1. Οι μετατάξεις των άρθρων 69-70 του παρόντος κεφαλαίου διενεργούνται με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού ή του μονομελούς οργάνου διοίκησης του Ν.Π.Δ.Δ. και αν δεν υπάρχει του Δ.Σ. αυτού. Οι μετατά­ξεις των άρθρων 71-72 του παρόντος διενεργούνται με κοινή απόφαση των οικείων Υπουργών. Προκειμένου για μετάταξη υπαλλήλων εντός της αυτής Περιφέρειας, αυτή διενεργείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. Προκειμένου για μετάταξη υπαλλήλων μεταξύ Περιφερειών, αυτή διενεργείται με κοινή απόφαση των οικείων Γενικών Γραμματέων Περιφέρειας. Προ­κειμένου για μετάταξη από Περιφέρεια σε Υπουργείο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή άλλη δημόσια υπηρεσία και αντιστρόφως, αυτή διενεργείται με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκη­σης και Αποκέντρωσης και του οικείου Υπουργού. Με­τάταξη υπαλλήλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου σε άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου διενεργείται με κοινή απόφαση των οικείων μονομελών οργάνων διοίκησης και σε περίπτωση που αυτά δεν υπάρχουν, με κοινή απόφαση των οικείων διοικητικών συμβουλί­ων. Μετατάξεις από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου σε Υπουργείο και αντίστροφα διενεργούνται με κοινή απόφαση των οικείων Υπουργών.
«2. Στην περίπτωση των μετατάξεων του άρθρου 71 τα αρμόδια όργανα μπορούν να αρνηθούν την εκτέλεση των αποφάσεων των υπηρεσιακών συμβουλίων, εφόσον το ποσοστό των κενών θέσεων του κλάδου, στον οποίο ανήκει ο μετατασσόμενος υπάλληλος, υπερβαίνει το πε­νήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των οργανικών θέ­σεων του κλάδου αυτού.»
3. Η πράξη μετάταξης δημοσιεύεται σε περίληψη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
ΠΡΟΣΟΧΗ:Η παρ. 2 προστέθηκ3 με τον Ν. 3801/2009 ΦΕΚ 163 τ. Α΄ άρθρο 19 παρ. 2.
Άρθρο 75
Ειδικές διατάξεις
Ειδικές διατάξεις που προβλέπουν μετατάξεις, οι οποί­ες δεν εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του παρόντος κεφα­λαίου, διατηρούνται σε ισχύ.
Ο ν. 1824/1988 στο άρθρο 5 και στην παρ. 7 αναφέρει τα εξής: «7. Επιτρέπεται η μετάταξη εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και σε Ν.Π.Δ.Δ., εφ’ όσον υπάρχει σύμφωνη γνώμη των διοικούντων αυτά οργάνων. Οι μετατασσόμενοι πρέπει να κατέχουν τα προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσονται. Η μετάταξη γίνεται σε κενή θέση ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου, γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιακών συμβουλίων και κοινή απόφαση των αρμόδιων κατά περίπτωση υπουργών. Η μετάταξη γίνεται με το βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχει ο μετατασσόμενος χωρίς την αποζημίωση του άρθρου 1 του παρόντος νόμου. Ο χρόνος που πλεονάζει στο βαθμό μετάταξης του εκπαιδευτικού θεωρείται ότι έχει διανυθεί στο βαθμό αυτόν για την προαγωγή στον επόμενο βαθμό και την επιλογή του ως προϊσταμένου οργανικής μονάδας στο φορέα που μετατάχθηκε. Ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας που έχει διανυθεί στο φορέα από τον οποίο ο εκπαιδευτικός μετατάσσεται θεωρείται ως πραγματική υπηρεσία στη νέα θέση για τα θέματα υπηρεσιακής του κατάστασης. Οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 13 του ν. 1400/1983 (ΦΕΚ 156) εφαρμόζονται και για τις μετατάξεις αυτού του άρθρου».
Στην ΔΙΔΑΔ/Φ48/οικ.9253/12-4-2007 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών με θέμα: «Διευκρινίσεις για τις υπηρεσιακές μεταβολές βάσει των διατάξεων του νέου Υπαλληλικού Κώδικα» αναφέρονται τα εξής:
«Σε συνέχεια της με αρ. πρωτ. ΔΙΔΑΔ/Φ.35.14/916/4084/15.2.2007 εγκυκλίου μας για την εφαρμογή του νέου Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528-2007) και αναφορικά με τις νέες ρυθμίσεις για τις υπηρεσιακές μεταβολές των δημοσίων υπαλλήλων, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Με τις διατάξεις των άρθρων 65-72 του ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26/τ.Α`/9-2-2007) ο υπάλληλος προστατεύεται αποτελεσματικότερα κατά τις μεταβολές της υπηρεσιακής του κατάστασης, ενώ παράλληλα ενισχύεται η υπηρεσιακή κινητικότητα. Επιτρέπονται πλέον για πρώτη φορά μετατάξεις από φορέα σε φορέα ώστε να επιτυγχάνεται ορθολογικότερη ανακατανομή του προσωπικού και να καλύπτονται οι υπάρχουσες ανάγκες με το κατάλληλο προσωπικό. Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι θέσεις που προκηρύσσονται για να καλυφθούν με μετάταξη γνωστοποιούνται σε όλα τα υπουργεία και ανακοινώνονται και στην ιστοσελίδα του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α., εξασφαλίζεται η ευρύτερη δυνατή δημοσιότητα ώστε να πληροφορούνται άμεσα και να υποβάλλουν αιτήσεις όλοι οι ενδιαφερόμενοι για μετάταξη υπάλληλοι. Επισημαίνεται, επίσης, ότι καμία υπηρεσιακή μεταβολή (μετάθεση, απόσπαση, μετάταξη), πλην της μετακίνησης, δεν επιτρέπεται πριν την παρέλευση διετίας στην υπηρεσία που τοποθετήθηκε ο υπάλληλος κατά το διορισμό, εκτός από την περίπτωση της παρ. 8 του άρθρου 67.Ευνοϊκές για τον υπάλληλο ρυθμίσεις εισάγονται, επίσης, στο πλαίσιο των υπόλοιπων υπηρεσιακών μεταβολών (μετακίνηση, μετάθεση, απόσπαση).
Ειδικότερα:
Μετάταξη από κλάδο σε κλάδο της ίδιας κατηγορίας (άρθρο 69 του Υ.Κ.)
Με τις διατάξεις του άρθρου 69 παρ. 1 ορίζεται ότι η μετάταξη σε κλάδο της ίδιας κατηγορίας γίνεται ύστερα από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται ο υπάλληλος.
Mετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας (άρθρο 70 του Υ.Κ.)
Με τις διατάξεις του άρθρου 70 ορίζεται ότι για τη μετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας απαιτείται να κατέχει ο υπάλληλος τον τίτλο σπουδών του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται, όπως ο τίτλος αυτός ορίζεται από τις κείμενες διατάξεις. Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι υποψήφιοι για μετάταξη, προηγούνται αυτοί που κατέχουν τον προβλεπόμενο από τις κείμενες διατάξεις τίτλο σπουδών και ακολουθούν οι υποψήφιοι που κατέχουν επικουρικό προσόν διορισμού, όπως αυτό προβλέπεται από τις διατάξεις του ΠΔ 50/2001 (ΦΕΚ 39/τ.Α`/2001), όπως αυτό εκάστοτε ισχύει. Επίσης, μετάταξη υπαλλήλου σε ανώτερη κατηγορία με επικουρικό προσόν διορισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του προσοντολογίου ή του οργανισμού της οικείας υπηρεσίας, εφόσον είναι μεταγενέστερες, είναι δυνατή μόνο στην περίπτωση που δεν υπάρχει άλλος υποψήφιος με το προβλεπόμενο κύριο τυπικό προσόν για την κάλυψη της θέσης.
Η μετάταξη υπαλλήλου σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας γίνεται ύστερα από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου του κλάδου στον οποίο μετατάσσεται. Μετάταξη σε κατώτερη κατηγορία δεν προβλέπεται.
Mετάταξη σε άλλο υπουργείο ή δημόσια υπηρεσία ή ν.π.δ.δ. (άρθρο 71 του Υ.Κ.)
Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 71, ενισχύεται η κινητικότητα των υπαλλήλων και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μια ορθολογικότερη κατανομή του προσωπικού. Με τη διάταξη αυτή διευρύνεται η δυνατότητα μετατάξεων σε σχέση με το παρελθόν, προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες ανάγκες με κατάλληλο και έμπειρο προσωπικό.
Εφεξής δίνεται η δυνατότητα στις υπηρεσίες να καλύψουν μέρος των κενών θέσεων τους με μετάταξη. Ο οικείος φορέας υποχρεούται να προβεί σε σχετική ανακοίνωση, η οποία αποστέλλεται σε όλα τα Υπουργεία, τα οποία την κοινοποιούν σε όλες τις εποπτευόμενες από αυτά υπηρεσίες και τα ν.π.δ.δ.
Η ανακοίνωση κοινοποιείται υποχρεωτικά στο ΥΠΕΣΔΔΑ (Δ/νση Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού – Τμήμα Μεταβολών), σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, προκειμένου να εισαχθεί στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου. Στην ανακοίνωση ορίζεται αποκλειστική προθεσμία υποβολής αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους, για μετάταξη, υπαλλήλους καθώς και τα προβλεπόμενα τυπικά προσόντα. Είναι δυνατόν, μετά από αιτιολογημένη απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου, να καθορίζονται πρόσθετα προσόντα. Θα πρέπει, δηλαδή, να αναφέρονται στο σχετικό πρακτικό οι συγκεκριμένοι λόγοι που δικαιολογούν την απαίτηση πρόσθετων προσόντων. Η οικεία υπηρεσία εφαρμόζει κατά τα λοιπά τα κριτήρια που ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρου 73.
Στην εφαρμογή αυτής της διάταξης δεν εμπίπτουν οι υπάλληλοι των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και γενικώς υπάλληλοι που δεν υπάγονται στον Υπαλληλικό Κώδικα.
Με τις διατάξεις της παρ. 2 του ίδιου άρθρου ο υπάλληλος ο οποίος κατέχει τίτλο σπουδών που δεν προβλέπεται, ως τυπικό προσόν διορισμού, σε κανένα κλάδο της υπηρεσίας στην οποία ανήκει, έστω κι αν από τις γενικές διατάξεις (Π.Δ. 50-2001, όπως ισχύει) είναι δυνατή η μετάταξή του σε διοικητικό κλάδο, επιτρέπεται να μετατάσσεται σε άλλη υπηρεσία σε κλάδο για τον οποίο προβλέπεται ως τυπικό προσόν διορισμού ο τίτλος σπουδών που κατέχει. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνονται οι υπάλληλοι των οποίων ο βασικός τίτλος σπουδών δεν τους επιτρέπει να αξιοποιηθούν περαιτέρω από την υπηρεσία τους, λόγω μη ύπαρξης λειτουργίας αντίστοιχης της ειδικότητας του πτυχίου τους.
Επισημαίνεται ότι οι διατάξεις του άρθρου 71 εφαρμόζονται και για μετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας στο φορέα στον οποίο γίνεται η μετάταξη. Μετάταξη σε κατώτερη κατηγορία δεν προβλέπεται.
Mετάταξη σε υπηρεσίες παραμεθόριων περιοχών (άρθρο 72 του Υ.Κ.)
Με τις διατάξεις του άρθρου 72 προβλέπεται η μετάταξη υπαλλήλων σε υπηρεσίες παραμεθορίων περιοχών με αντίστοιχη υποχρέωση παραμονής επί μια δεκαετία. Κάθε πράξη που συνεπάγεται απόσπαση, μετάθεση ή μετάταξη πριν από τη συμπλήρωση της υποχρεωτικής δεκαετούς παραμονής στην υπηρεσία μετάταξης είναι αυτοδικαίως άκυρη.
Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρούνται:
1. Οι υπάλληλοι που αποκτούν την ιδιότητα του πολύτεκνου, μετά τη μετάταξή τους των οποίων ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής τους στην παραμεθόρια περιοχή μειώνεται σε 6 έτη.
2. Οι υπάλληλοι που αποσπώνται, κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και στην Εθνική Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Η μετάταξη αυτή γίνεται οποτεδήποτε, χωρίς γνώμη των υπηρεσιακών συμβουλίων, με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και των αρμόδιων κατά περίπτωση Υπουργών. Ειδικά όταν πρόκειται για νοσηλευτικό προσωπικό νοσοκομείων και φυλακτικό προσωπικό φυλακών, απαιτείται και πλήρως αιτιολογημένη βεβαίωση του αρμόδιου Διευθυντή και της Διοίκησης του νοσοκομείου ή αντίστοιχη του Διευθυντή φυλακών, ότι η μετάταξη δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στη λειτουργία της υπηρεσίας. Στους μετατασσόμενους σε παραμεθόριες περιοχές παρέχονται όλα τα προνόμια των υπηρετούντων στην παραμεθόριο και τα έξοδα μετάθεσης που προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις. Η σχετική δαπάνη καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του φορέα υποδοχής. Η μετάταξη αυτή γίνεται και σε ανώτερη κατηγορία εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις (κενή θέση και ο μετατασσόμενος να κατέχει τα τυπικά προσόντα της θέσης στην οποία μετατάσσεται).
Διαδικασία μετατάξεων (άρθρο 73 του Υ.Κ.)
Με τις διατάξεις του άρθρου 73, καθορίζεται η διαδικασία των μετατάξεων και τίθενται συγκεκριμένα χρονικά όρια εξέτασης των αιτήσεων. Οι αιτήσεις που υποβάλλονται βάσει των διατάξεων των άρθρων 69, 70 και 71 παρ. 2 εισάγονται στο οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο εντός μηνός από την υποβολή τους και, εφόσον πρόκειται για μετάταξη από φορέα σε φορέα (άρθρο 71 παρ. 1), εντός μηνός από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων. Το υπηρεσιακό συμβούλιο συνεκτιμά την καταλληλότητα του υποψηφίου για την άσκηση των καθηκόντων του κλάδου που επιθυμεί να μεταταγεί και τις ανάγκες της υπηρεσίας και αποφαίνεται εντός δύο (2) μηνών το αργότερο.
Πράξη μετάταξης (άρθρο 74 του Υ.Κ.)Με τις διατάξεις του άρθρου 74 καθορίζεται λεπτομερώς το αρμόδιο για την έκδοση της απόφασης όργανο, σε κάθε περίπτωση (υπουργείο, περιφέρεια, νπδδ, κλπ). Τα αρμόδια όργανα μπορούν ν` αρνηθούν την εκτέλεση των αποφάσεων των υπηρεσιακών συμβουλίων για μετάταξη υπαλλήλων μόνο για λόγους νομιμότητας, στο πλαίσιο της αρχής της χρηστής διοίκησης.
Ειδικές διατάξεις (άρθρο 75 του Υ.Κ.)Οι ειδικές διατάξεις που προβλέπουν τη διενέργεια μετατάξεων, οι οποίες δεν εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του κεφ. Β`, του μέρους Δ` του Υ.Κ., εξακολουθούν να ισχύουν.
Μεταβατικές – Τελικές διατάξεις(άρθρα 168 και 169 του Υ.Κ.)
Τέλος, είναι απαραίτητο να γίνει ιδιαίτερη μνεία στις τελικές και μεταβατικές διατάξεις (άρθρα 168,169), όπου προβλέπονται τα εξής:Α/ Εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 22 του ν. 2266/1994 και οι διατάξεις της παρ. 14 του άρθρου 10 του ν. 3051/2002 για όσα θέματα δεν ρυθμίζονται με τις διατάξεις του άρθρου 72 του Υπαλληλικού Κώδικα, καθώς και για όσους υπαλλήλους δεν υπάγονται στον Υ.Κ. (π.χ. υπάλληλοι ΙΔΑΧ και ΟΤΑ α` βαθμού).
Β/ Εκκρεμείς διαδικασίες μετατάξεων ολοκληρώνονται με βάση τις διατάξεις που ίσχυαν, εφόσον μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν αποφανθεί τα οικεία υπηρεσιακά συμβούλια (άρθρο 169 παρ. 5). Στις λοιπές περιπτώσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις του νέου Υ.Κ..
Γ/ δυνατότητα παράτασης της απόσπασης κατά ένα (1) έτος, μετά από αίτηση του υπαλλήλου, ισχύει και για τις αποσπάσεις που έγιναν με βάση το άρθρο 68 του προϊσχύσαντος Υπαλληλικού Κώδικα οι οποίες λήγουν μετά την έναρξη ισχύος του νέου Υ.Κ. (9/2/2007). Τα υπουργεία παρακαλούνται να κοινοποιήσουν την παρούσα στα ν.π.δ.δ. που εποπτεύουν.
Μετά την ψήφιση του ν. 4024/2011 καταργήθηκαν με το άρθρο 33 οι κενές οργανικές θέσεις της Κ.Υ. του Υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο με τη διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 35 του ίδιου νόμου επιτρέπεται μετάταξη υπαλλήλων χωρίς να υπάρχει κενή οργανική θέση με ταυτόχρονη μεταφορά της θέσης που κατέχει ο υπάλληλος. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι δεν πρέπει να χάνονται οργανικές θέσεις διδακτικού προσωπικού και μάλιστα σε μια περίοδο που αμφισβητείται έντονα το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία!
Τέλος με την ψήφιση του ν. 4172/2013 στο άρθρο 11 μεταξύ άλλων τονίζεται: «…με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών, ανά ειδικότητα και Διεύθυνση Εκπαίδευσης, που υποχρεωτικά μετατάσσονται στις οριζόμενες στην ίδια απόφαση κενές ή συνιστώμενες με την πράξη μετάταξης θέσεις εκπαιδευτικού ή διοικητικού προσωπικού, συναφούς ή μη κλάδου της ίδιας κατηγορίας, με το βαθμό και το Μ.Κ. που κατέχουν, σε υπηρεσίες ή φορείς του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με ταυτόχρονη κατάργηση ισάριθμων κενών ή κενούμενων, εφόσον δεν υπάρχουν, οργανικών θέσεων της αυτής, ανώτερης ή και κατώτερης κατηγορίας».
Το επίδικο σημείο είναι το ακόλουθο στο άρθρο 9: Οι εκκρεμείς μετατάξεις των εκπαιδευτικών σε θέσεις διοικητικών υπαλλήλων, δυνάμει των διατάξεων του ν. 1824/1988 (Α΄ 296) και του ν. 4057/2012 (Α΄54) μπορούν να διενεργούνται και σε κλάδο κατώτερης κατηγορίας, εφόσον οι ενδιαφερόμενοι συναινούν προς αυτό. Ο νομοθέτης στο σημείο αυτό επιτρέπει τις μετατάξεις σε κατώτερη κατηγορία μόνο για τις εκκρεμείς αιτήσεις και ως εκ τούτου από τη στιγμή που δεν γενικεύει τη ρύθμιση αυτή και εφεξής αποκλείει τις μεταγενέστερες αιτήσεις για κατώτερη κατηγορία! Ως εκ τούτου παρατηρείται το εξής φαινόμενο: εκπαιδευτικός ΠΕ20 να μην έχει δικαίωμα μετάταξης την ώρα που ο εκπαιδευτικός ΠΕ19 έχει! Το ίδιο συνέβη για παράδειγμα και με τους κλάδους ΠΕ18.15, ΠΕ17.01, ΠΕ 17.03, ΠΕ17.04, ΠΕ18.02, ΠΕ18.12, ΠΕ18.28, ΠΕ17.08, ΠΕ18.03, ΠΕ17.06, ΠΕ18,35. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι ΠΕ. Αν όμως μεταταγούν ως διοικητικοί υπάλληλοι θα πρέπει να γίνουν ΤΕ. Η θέση μας είναι πως από τη στιγμή που οι ενδιαφερόμενοι συναινούν να γίνεται δεκτή η αίτησή τους για μετάταξη και με τη λογική αυτή μειοψηφίσαμε κατά τη συζήτηση στο ΚΥΣΔΕ.