ΠΕΚΑΠ: Προτάσεις για την ενίσχυση του Πληροφορικού Γραμματισμού

ΠΕΚΑΠ: Προτάσεις για την ενίσχυση του Πληροφορικού Γραμματισμού

Με αφορμή τη δημοσίευση των βασικών σημείων της για την  ανάπτυξη της οικονομίας, η Π.Ε.ΚΑ.Π. επαναφέρει στο δημόσιο διάλογο τις προτάσεις της για την ενίσχυση του Πληροφορικού Γραμματισμού στο Ελληνικό σχολείο. Η εν λόγω έκθεση επισημαίνει, μεταξύ άλλων, την ανάγκη εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και προώθησης της τεχνολογίας αιχμής, της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης.

 

Η Ένωση μας, από τον Νοέμβριο του 2019 (ΑΠ 12/28-11-2019), έχει καταθέσει στο Υ.ΠΑΙ.Θ. ολοκληρωμένο υπόμνημα θέσεων για την ουσιαστική αναβάθμιση της Πληροφορικής Παιδείας αλλά και των ψηφιακών υποδομών των σχολείων. Συνοπτικά έχουμε προτείνει τα κάτωθι (αναλυτικά αναφέρονται στο Παράρτημα).

 

Πρόσβαση στα Α.Ε.Ι.

Εξέταση στο μάθημα «Πληροφορική» για την εισαγωγή των υποψηφίων σε όλες τις Σχολές και τα Τμήματα Πληροφορικής (και των συναφή ως προς το επιστημονικό τους πεδίο) των Α.Ε.Ι.

 

Επαγγελματικό Λύκειο

 

Γυμνάσιο

 

Δημοτικό Σχολείο

εκπαιδευτικούς ΠΕ86.

 

Σχολικό Εργαστήριο Πληροφορικής

Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π. Αθήνα, 31 Ιουλίου 2020

Προτάσεις για την ενίσχυση του Πληροφορικού Γραμματισμού –  Πρόσβαση στα Α.Ε.Ι.

Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το μάθημα Πληροφορικής, προκειμένου να ενταχθούν στα Τμήματα Πληροφορικής. Η πρόταση αυτή αποτελεί πάγιο αίτημα και των Πανεπιστημιακών Καθηγητών αλλά και των Προέδρων των Τμημάτων Πληροφορικής. Δυστυχώς η, από το 2016, ακολουθουμένη εκπαιδευτική πολιτική δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής υποψηφίων σε τμήματα Πληροφορικής, χωρίς να εξετάζονται στο μάθημα της Πληροφορικής και επομένως να έχουν ουσιαστικά ελλιπείς γνώσεις στο αντίστοιχο επιστημονικό πεδίο.

 

Προτείνουμε την εξέταση στο μάθημα «Πληροφορική» για την εισαγωγή των υποψηφίων σε όλες τις Σχολές και τα Τμήματα Πληροφορικής (και των συναφή ως προς το επιστημονικό τους πεδίο) των Α.Ε.Ι. Συγκεκριμένα για το 2ο επιστημονικό πεδίο, όσον αφορά τα τμήματα Μηχανικών Πληροφορικής & λοιπά Τμήματα Μηχανικών με επιμέρους συνάφεια με το γνωστικό αντικείμενο της Επιστήμης των υπολογιστών, το ένα εξεταζόμενο μάθημα να είναι της Πληροφορικής με συντελεστή βαρύτητας.

 

Επαγγελματικό Λύκειο

 

Τα μαθήματα που διδάσκονται στο ΕΠΑ.Λ. πρέπει να δίνουν όλα τα απαραίτητα και σύγχρονα τεχνολογικά εφόδια στους απόφοιτους, ώστε να είναι σε θέση να εργαστούν με το πτυχίο που αποκτούν, αλλά ταυτόχρονα να έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης, το μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Υπολογιστών» (Β’ και Γ τάξη)  είναι θεμελιώδες καθώς καλύπτει τους εξής βασικούς στόχους:

– Την καλλιέργεια και ανάπτυξη της αναλυτικής, συνθετικής, κριτικής και δημιουργικής σκέψης και την απόκτηση της προγραμματιστικής αντίληψης, μέσα από την αλγοριθμική προσέγγιση της επίλυσης προβλημάτων.

– Την προσέγγιση περισσότερο απαιτητικών θεματικών ενοτήτων που αναφέρονται στα Λειτουργικά Συστήματα, στις Βάσεις Δεδομένων και στα Δίκτυα Υπολογιστών.

 

Προτείνουμε:

 

Γυμνάσιο

 

Μετά την τρίχρονη εφαρμογή του πιλοτικού αναμορφωμένου προγράμματος Σπουδών στο Γυμνάσιο, όπου το μάθημα της Πληροφορικής διδασκόταν δύο (2) ώρες την εβδομάδα, η επιτυχία του, κατά γενική ομολογία όλων των θεσμικών φορέων και των αποτελεσμάτων της αξιολόγησής του, υπήρξε αδιαμφισβήτητη (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Πρόγραμμα Σπουδών 2011 για τον Πληροφορικό Γραμματισμό). Ο σκοπός της διδασκαλίας της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο είναι να προσδιορίσει και να εξειδικεύει τις διαστάσεις του πληροφορικού γραμματισμού, δηλαδή τις ικανότητες (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες για τις Τ.Π.Ε.) που θα πρέπει να αναπτύξουν όλοι οι μαθητές και είναι απαραίτητες για την εκπαίδευση και την παραπέρα ζωή τους. Θεωρούμε λοιπόν απαραίτητη την υιοθέτηση και εφαρμογή του σε όλα τα Γυμνάσια της χώρας.

 

Επιπρόσθετα, είναι θετική η πρόσφατη θέσπιση του Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής (ΦΕΚ 12/Α/24-1-2020), που αποτελούσε πάγιο αίτημα της Ένωσής μας την τελευταία δεκαετία. Θεωρούμε ότι πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί το Πρόγραμμα προετοιμασίας των μαθητών για την Πιστοποίηση στην επάρκεια χρήσης των Τ.Π.Ε., καθώς αποτελεί απαραίτητο εφόδιο για την επιτυχή εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία.

 

Προτείνουμε:

 

Δημοτικό Σχολείο

 

Η μοναδική ρεαλιστική πρόταση για ένα σύγχρονο Δημοτικό Σχολείο, είναι η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος των Ε.Α.Ε.Π. (ΦΕΚ 1139/Β/28-7-2010). Ο σκοπός της διδασκαλίας της Πληροφορικής στο Δημοτικό είναι οι μαθητές να αποκτήσουν μια αρχική, συγκροτημένη και σφαιρική αντίληψη των βασικών λειτουργιών του υπολογιστή, μέσα σε μια προοπτική «τεχνολογικού αλφαβητισμού» και αναγνώρισης των Τ.Π.Ε., αναπτύσσοντας παράλληλα ευρύτερες δεξιότητες κριτικής σκέψης, δεοντολογίας, κοινωνικής συμπεριφοράς αλλά και διάθεσης για ενεργοποίηση και δημιουργία τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε συνεργασία με άλλα άτομα ή ως μέλη μιας ομάδας. Η εμπειρία έδειξε ότι το Δημοτικό σχολείο με Ε.Α.Ε.Π., επρόκειτο για ένα άκρως επιτυχημένο θεσμό, που έδωσε σε όλους τους μαθητές το δικαίωμα στον ψηφιακό αλφαβητισμό και στη ουσιαστική διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων της Πληροφορικής και των Τ.Π.Ε.

 

Επίσης, είναι θετική η πιλοτική εισαγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της δράσης με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», με σκοπό τη δημιουργία και την ενίσχυση, μεταξύ άλλων, και των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών. Θεωρούμε όμως αναγκαία τη θέσπιση του θεματικού κύκλου «Ψηφιακές Δεξιότητες», προκειμένου να υπάρξει καλλιέργεια τόσο των ψηφιακών ικανοτήτων του 21ου αιώνα (Πληροφορικός Γραμματισμός, Επικοινωνία και Συνεργασία, Παραγωγή Ψηφιακού Περιεχομένου, Ασφάλεια, Επίλυση Προβλήματος – Digital Competence Framework), όσο και της ψηφιακής ιθαγένειας των μαθητών (Digital Citizenship Education).

 

Προτείνουμε

 

Σχολικό Εργαστήριο Πληροφορικής

 

Στο σύγχρονο σχολείο, το Σχολικό Εργαστήριο Πληροφορικής αποτελεί πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του διδακτικού έργου. Λειτουργεί ως χώρος απόκτησης γνώσεων, δεξιοτήτων και τεχνικών που σχετίζονται με την Πληροφορική αλλά και προσφέρει ένα διαδραστικό μέσο εκπαίδευσης. Λόγω της συχνής χρήσης του εργαστηρίου και στο πλαίσιο αξιοποίησης των εκπαιδευτικών λογισμικών που έχουν αποκτήσει οι σχολικές μονάδες, θεσμοθετήθηκε, κατόπιν σχετικής πρότασης της Ένωσής μας, η τρίωρη εργαστηριακή απασχόληση για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ86 (Αρ. Πρωτ. 56066/Γ7/5-6-2006). Δυστυχώς καταργήθηκε με τροπολογία το 2016 (.

Προτείνουμε

Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π.

 

ip[
Exit mobile version