Ο Αριστείδης Μπαλτάς για τις απαλλαγές και το χαρακτήρα των Θρησκευτικών και άλλα θέματα σχέσεων Εκκλησίας – Πολιτείας

Σύνταξη: Ανδρέας Λουδάρος
Η διακοπή της μισθοδοσίας 10.000 ανθρώπων με μοναδικό επιχείρημα ότι είναι Ιερείς «δεν είναι δυνατόν να πιστεύει κάποιος ότι συνιστά αριστερή πολιτική» ξεκαθαρίζει σε συνέντευξη του ο υπουργός Παιδείας της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και βασικός συντάκτης του προεκλογικού του προγράμματος. Ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς, άνοιξε τα χαρτιά του στο ORTHODOXIA.INFO δίνοντας το στίγμα των προθέσεων του κόμματος του έναντι της Εκκλησίας, σε μια εποχή όπου οι βολές εναντίον της, διαδέχονται η μια την άλλη.

«Η Αριστερά δεν έχει κρυφές ατζέντες ούτε στα θρησκευτικά ούτε σε άλλα θέματα» σημειώνει, «αδειάζοντας» εμμέσως πλην σαφώς τον μέχρι πρόσφατα συγκάτοικο του στο υπουργείο Παιδείας κ. Κουράκη για την συνάντηση του με την Ένωση Αθέων. Όσο για τις σχέσεις Οικουμενικού Πατριαρχείου με την Εκκλησία της Ελλάδος, ο κ. Μπαλτάς τονίζει πως «Τα θέματα έχουν διευθετηθεί με τρόπο οριστικό και σοφό». Ενδιαφέρουσες ήταν οι απαντήσεις του τόσο για το θέμα του Τεμένους στην Αθήνα όσο και για τα προσωπικά του πιστεύω.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΥΔΑΡΟ
– Κατά την παρουσίαση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης σας τον προηγούμενο Φεβρουάριο είχατε χαρακτηρίσει την απόφαση του κ. Αλέξη Τσίπρα να μην δώσει θρησκευτικό όρκο ως «βήμα προς την κατεύθυνση της ανεξαρτησίας του Κράτους από την Εκκλησία». Στην ίδια ομιλία είχατε πει «εμμένουμε στρατηγικά στην άποψη ότι η Εκκλησία και το Κράτος πρέπει να διαχωριστούν». Κατ’ αρχήν θέλω να σας ζητήσω να μου εξηγήσετε πρακτικά τι σημαίνει για εσάς χωρισμός Εκκλησίας – Κράτους. Αν αύριο για παράδειγμα ξυπνήσουμε και έχει γίνει αυτός ο περιβόητος «χωρισμός» τι θα έχει αλλάξει; Επίσης θα ήθελα να μου πείτε αν το θέμα του χωρισμού Εκκλησίας – Κράτους, παραμένει στρατηγικό θέμα για τον ΣΥΡΙΖΑ.
– Είναι στις προθέσεις σας να επανεξετάσετε το καθεστώς της μισθοδοσίας του Κλήρου από το Δημόσιο;
– Κατά διαστήματα ακούγονται φωνές υπέρ της μείωσης των θεολογικών πανεπιστημιακών εδρών στην χώρα ενώ κάποιοι κάνουν λόγο ακόμη και για γενικότερη απόσυρση της Πολιτείας από την λεγόμενη «εκκλησιαστική εκπαίδευση» ώστε να την χειριστεί μόνη της η Εκκλησία. Τι ισχύει τελικά και γιατί το θέμα της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης δεν προχώρησε επί των ημερών σας;
– Η συνάντηση του κ. Κουράκη με τους εκπροσώπους της Ένωσης Αθέων Ελλάδας παραμονές του Δεκαπενταύγουστου προκάλεσε προβληματισμό στον εκκλησιαστικό χώρο. Ο προβληματισμός έγινε εντονότερος όταν η Ένωση Αθέων στην δική της ανακοίνωση -γιατί το υπουργείο δεν ανακοίνωσε το παραμικρό- έκανε λόγο για δέσμευση του κ. Κουράκη «να επιλυθούν το συντομότερο δυνατόν» ζητήματα που του τέθηκαν, όπως το μάθημα των θρησκευτικών, το θρήσκευμα στα απολυτήρια κ.α. Υπάρχει ατζέντα σχετικά με τα θρησκευτικά θέματα την οποία δεν έχετε ανακοινώσει;
– Άρα δεν θα καταργήσετε το Μάθημα των Θρησκευτικών.
– Οι διαδικασίες για ανέγερση τεμένους στην Αθήνα ξεκίνησε από μια κυβέρνηση από την οποία μάλλον δεν το περιμέναμε, αυτή του κ. Σαμαρά, και μπήκε στον «πάγο» από μια κυβέρνηση η οποία θεωρούσαμε βέβαιο οτι θα το ολοκλήρωνε, τη δική σας. Τελικά θα ανεγερθεί ή όχι το τέμενος στις πρώην εγκαταστάσεις του Π.Ν.;
– Τελευταία γίνεται πολύ συζήτηση στους εκκλησιαστικούς κύκλους σχετικά με το θέμα των σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Κάποιοι μάλιστα κάνουν λόγο ακόμη και για πρόθεση του Πατριάρχη να θέσει θέμα Νέων Χωρών. Το ελληνικό κράτος είναι ο τρίτος συμβαλλόμενος στην συμφωνία των δυο Εκκλησιών για το θέμα. Ποιες είναι οι προθέσεις σας αλήθεια; Τι θα κάνετε εαν κληθείτε να διαχειριστείτε ένα τόσο σύνθετο και σοβαρό θέμα;
– Διάβασα ένα άρθρο σας στην «Αυγή» γραμμένο σε ανύποπτο χρόνο, τον Απρίλιο του 2014, στο οποίο υποστηρίζετε ότι ο βαρύτερος όρκος στον ελληνικό πολιτισμό είναι η φράση «Σε ό,τι έχω ιερό». Το ίδιο είχατε αναφέρει και στις προγραμματικές δηλώσεις. Έχουμε, λοιπόν, να κάνουμε με έναν φιλόσοφο της αριστεράς που έχει «ιερά και όσια»;
– Ο χριστιανισμός είναι θρησκεία;
– Επιτρέψτε μου να κλείσω με μια προσωπική ερώτηση. Είστε Ορθόδοξος Χριστιανός;
– Η συντρηπτική πλειονότητα του εκλεκτορικού σώματος είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Φαντάζομαι θα θέλουν να ξέρουν…
Παρά το γεγονός πως παραμένει οπαδός της άποψης «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ» στο πλαίσιο της ευρύτερης συζήτησης περί χωρισμού κράτους – Εκκλησίας, τάσσεται υπέρ της διατήρησης της μισθοδοσίας του Κλήρου από το Δημόσιο, αλλά και της ανάπτυξης της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης ξεκαθαρίζοντας ωστόσο πως το μάθημα των θρησκευτικών στο σχολείο δεν πρέπει να έχει κατηχητικό χαρακτήρα.

ip[
Exit mobile version