Πίνακας περιεχομένων

Αύξηση ύψους 57,1 εκατ. ευρώ εγκρίθηκε για τη δράση «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας», με απόφαση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, ανεβάζοντας τον συνολικό προϋπολογισμό στα 182,1 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση εντάσσεται στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027» και ανταποκρίνεται, όπως αναφέρει το υπουργείο, στις αυξημένες ανάγκες που έχει προκαλέσει η εντυπωσιακή διεύρυνση του θεσμού τα τελευταία χρόνια.

Η νέα κατανομή των πόρων βασίστηκε στην επιτυχία της δράσης και στην έντονη συμμετοχή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, που αξιοποιούν τη μαθητεία ως δίοδο για την ένταξή τους στην αγορά εργασίας. Η απόφαση αντικατοπτρίζει τη βούληση της Πολιτείας να ενισχύσει έναν θεσμό που συνδέει την εκπαίδευση με τις ανάγκες της οικονομίας και προσφέρει ουσιαστικές επαγγελματικές ευκαιρίες.

Ζαχαράκη: Η μαθητεία αποδίδει και κερδίζει την εμπιστοσύνη των νέων

Η υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε τη χρηματοδοτική ενίσχυση ως αναγνώριση της επιτυχίας του θεσμού. Όπως σημείωσε, «η αύξηση του προϋπολογισμού στα 182,1 εκατ. ευρώ αποτυπώνει την αυξημένη συμμετοχή, την εμπιστοσύνη των νέων και τη δυναμική της μαθητείας ως επαγγελματικού εργαλείου».

Δείτε 

Η Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι μέσα σε δύο χρόνια οι μαθητευόμενοι σχεδόν διπλασιάστηκαν, από 3.899 το 2022-2023 σε 6.955 το 2024-2025, με τα τμήματα να αυξάνονται από 470 σε 802. Παράλληλα, ανέδειξε την αυξημένη ανταπόκριση των ιδιωτικών επιχειρήσεων, που προσφέρουν το 63,2% των θέσεων μαθητείας, ως ένδειξη της σύνδεσης του θεσμού με τις ανάγκες της αγοράς. Όπως επισήμανε, η μαθητεία «είναι μια ουσιαστική εκπαιδευτική επένδυση, που ενισχύει τις δεξιότητες των νέων και την παραγωγική δυναμική της χώρας».

Τι προβλέπει το «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας»

Η δράση αφορά μεταλυκειακή, προαιρετική επαγγελματική κατάρτιση, η οποία οδηγεί -μετά από εξετάσεις πιστοποίησης- σε τίτλο επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική της ενίσχυσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και εφαρμόζει το μοντέλο της εναλλασσόμενης μάθησης.

Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει τουλάχιστον 50% πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις, ενώ το υπόλοιπο μέρος αφορά ειδικά εργαστηριακά μαθήματα, που πραγματοποιούνται είτε σε σχολικά εργαστήρια ΕΠΑΛ είτε σε Εργαστηριακά Κέντρα. Την ευθύνη για την υλοποίηση της δράσης φέρουν τα Επαγγελματικά Λύκεια.

Διπλασιασμός συμμετοχών και θετική ανταπόκριση από τους νέους

Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας δείχνουν εντυπωσιακή αύξηση της συμμετοχής για το έτος 2024-2025, με 802 τμήματα και 6.955 μαθητευόμενους. Σε σύγκριση με τα 470 τμήματα και τους 3.899 μαθητευόμενους του 2022-2023, παρατηρείται σχεδόν διπλασιασμός, γεγονός που επιβεβαιώνει τη σταθερή άνοδο του θεσμού.

Η διαρκώς αυξανόμενη συμμετοχή αποτυπώνει τη στροφή των νέων προς την επαγγελματική κατάρτιση και ενισχύει την αναγκαιότητα της συνέχισης και επέκτασης της δράσης. Για την επόμενη προγραμματική περίοδο προβλέπεται η συμμετοχή συνολικά 27.600 μαθητευόμενων, αριθμός που αναδεικνύει την ευρεία αποδοχή του θεσμού.

Κρίσιμος ο ρόλος των ιδιωτικών επιχειρήσεων

Το επισημαίνει τη σημασία της συμβολής του ιδιωτικού τομέα, καθώς περισσότερες από τις μισές θέσεις προσφέρονται από ιδιωτικές επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, το 63,2% των θέσεων παρέχεται από τον ιδιωτικό τομέα, στοιχείο που θεωρείται θεμελιώδες για την ποιοτική λειτουργία του θεσμού.

Η συμμετοχή των επιχειρήσεων διασφαλίζει την ουσιαστική σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και ενισχύει τις προοπτικές απασχόλησης για τους νέους, μέσω της απόκτησης εμπειρίας σε πραγματικές συνθήκες εργασίας.
Στοχευμένες ενισχύσεις μέσω ΕΣΠΑ έως το 2027

Δείε επίσης 

Η αύξηση του προϋπολογισμού εντάσσεται στη στρατηγική υλοποίησης του προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027», με στόχο την ενίσχυση της απασχολησιμότητας και την αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων. Η δράση συνοδεύεται από αναπροσαρμογή των δεικτών παρακολούθησης, ώστε να διασφαλιστεί η αποδοτική εφαρμογή της.

Το υπουργείο επαναλαμβάνει ότι η ενίσχυση της μαθητείας δεν αποτελεί απλώς εκπαιδευτική επιλογή, αλλά στρατηγική επένδυση στη νέα γενιά και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.